Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerația la duminica a 5-a Paștelui - Anul C - 2019

"Domnul este îndurător și plin de dragoste, el este îndelung răbdător și plin de îndurare" (Ps 145,8).

Dacă vă mai amintiți, în Vinerea Mare și Sfântă, am postat lângă "considerația" pe care am scris-o, imaginea lui Isus răstignit care murea pe cruce cu zâmbetul pe buze, care murea fericit pentru că a putut face ceea ce era necesar pentru mântuirea noastră și a întregului univers. Această imagine l-a întărit mult pe sfântul Francisc Xaveriu în călătoriile sale misionare. Și iarăși dacă vă mai amintiți din Postul Mare când cu toții meditam "Calea Crucii lui Isus" acasă și în biserică, la stațiunea a doua, când Isus a luat crucea pe umerii săi, între gândurile meditate acolo era și acesta: "După ce a așteptat-o și a dorit-o treizeci și trei de ani, Isus ia acum crucea pe umerii săi ca un steag al biruinței sale și ca o unealtă a mântuirii noastre". Da, Isus a așteptat și a dorit să moară și apoi să învie pentru noi și pentru mântuirea noastră. Prin crucea lui Isus Dumnezeu a fost proslăvit. "Și dacă Dumnezeu a fost proslăvit în el, și Dumnezeu îl va proslăvi pe el însuși" (In 13,32).

Există o poveste franceză pentru copii, "Frumoasa și Bestia", scrisă de Jeanne-Marie Leprince de Beaumont (1711-1780), unde un minunat prinț, din cauza unei atitudini arogante, a fost legat de o vrajă să poarte un chip hidos, iar slujitorii săi să fie transformați în obiecte casnice, până când o ființă frumoasă îl va iubi și se va căsători cu el. Noi am fost cu toții copiii frumoși ai lui Dumnezeu, prinți și prințese cerești, dar în urma trufiei de a fi ca Dumnezeu, am ajuns prin uneltirea diavolului ca unii de la care să-ți întorci fața. Dumnezeu, care ne știa istoria milenară de condamnați la ocară, ne-a iubit așa cum eram și a întocmit un plan de salvare. El nu numai că ne-a sărutat chipul hidos, ci în Isus Cristos ne-a luat de mirese, căci știa ce ascundem sub chipul de ocară. Ba, mai mult, Isus a luat asupra sa chipul nostru desfigurat și păcatele noastre, apoi s-a lăsat prins de oamenii lui satan, s-a lăsat judecat, condamnat, biciuit, însingurat, dezgolit, pironit pe cruce, ucis și pus în mormânt în locul nostru. Prin asta Dumnezeu a fost proslăvit. "Dacă Dumnezeu a fost proslăvit în el, și Dumnezeu îl va proslăvi în el însuși" (In 13,32). Iar Dumnezeu văzând la Isus atâta iubire față de planul său divin de mântuire și față de noi, prin Duhul Sfânt, l-a înviat pe Isus ce purta trupul nostru muritor. Iar pe noi ne-a iertat și ne-a înviat împreună cu Isus, redându-ne frumusețea și fericirea.

Că suntem mirese, ne-o spune și lectura a doua: "Și am mai văzut cetatea cea sfântă, Ierusalimul cel nou, coborând din cer de la Dumnezeu, pregătită ca o mireasă împodobită pentru mirele ei. Atunci am auzit un glas puternic de la tron, spunând: Iată cortul lui Dumnezeu împreună cu oamenii! El va locui împreună cu ei, iar ei vor fi poporul lui și el, Dumnezeu cu ei, va fi Dumnezeul lor. El va șterge orice lacrimă din ochii lor, iar moarte nu va mai fi. Nu va mai fi nici plâns, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut". Cel care șade pe tron a zis: "Iată, le fac pe toate noi" (Ap 21,1-5)!

În psalmul responsorial de astăzi, psalmul 145, Isus înviat și glorificat în urma crucii și morții sale mântuitoare pentru noi dă tonul la veșnica cântare de laudă, cântare va trebui să cuprindă întreaga creație, începând cu noi: "Te voi înălța, Dumnezeul meu, în fiecare zi te voi binecuvânta, în vecii vecilor". Și iarăși: "Domnul este mare, măreție lui este nepătrunsă. Lucrările lui sunt puternice, minunate și înfricoșătoare. Bunătatea lui este mare și universală și va "răsuna amintirea" ei pretutindeni. Puterea lui va fi vestită, iar dreptatea lui, cântată tare. Una din gloriile lui însă le va depăși pe toate celelalte: este îndurarea Domnului, căci în locul unei pedepse bine meritate, vedem bunătatea minunată a lui Dumnezeu față de noi.

Isus spunea că "preamărirea" lui a început în momentul în care Iuda "un prieten ipocrit" a "ieșit afară" pentru a-l trăda. Preamărirea nu trece prin succes, prin triumf, prin stăpânirea și nimicirea dușmanilor. Cel care este "preamărit" apare, în ochii lumii, ca un înfrânt, ca unul care a falimentat și ca unul părăsit de toți. Fiul omului "glorificat" nu a ales partea greșită, nu a mizat pe cartea care pierde, ci pe cea câștigătoare, cea a iubirii, în timp ce dușmanii țin puternic în mână cărțile aparent sigure, dar înșelătoare ale forței, ale vicleniei, ale banului, ale complicităților secrete, ale alianțelor trădătoare.

Deci, pericopa evanghelică de astăzi începe cu ultima ușă deschisă spre cruce, spre gloria sa și spre mântuirea noastră, ușă care i-a fost deschisă lui Isus de trădarea Iuda. Drumul crucii a fost pentru Isus drumul slavei lui și al mântuirii noastre. Ce slavă pentru Isus să ridice păcatul pe care îl adusese în lume cel dintâi om împins de satana, mulțumind toate cerințele dreptății și sfințeniei lui Dumnezeu! Prin această lucrare, Mântuitorul nostru a făcut cu putință ca dragostea lui Dumnezeu să fie cunoscută de către cei care, fără el, ar fi fost în pierzare veșnică, departe de fața lui Dumnezeu.

După plecarea trădătorului, atmosfera din "odaia de cină" s-a mai curățit. Domnul Isus putea să-și facă nestingherit lucrarea mai departe în mijlocul ucenicilor. Din inima lui încep să curgă cuvinte de bucurie și de întărire. "Copilașilor, mai sunt puțin cu voi". Domnul Isus își dezmiardă ucenicii, cum face și după înviere (cf. In 21,5), și așa le dă el învățăturile sale. Între învățăturile sale de după ieșirea lui Iuda este și porunca iubirii celei noi: "Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții! Așa cum eu v-am iubit pe voi, așa să vă iubiți unii pe alții" (In 13,34)!

De ce oare spune Domnul Isus că iubirea este o poruncă nouă? Nu era ea dată și în Vechiul Legământ? Nu a spus Dumnezeu, poporului său Israel: Ascultă, Israele! Să iubești pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima și sufletul tău și cu toată puterea ta" (Dt 6,4-5), și "pe aproapele tău ca pe tine însuți" (cf. Lev 19,18)? Și chiar un poet grec, Sofocle (497-406 îC), a spus: "Sunt pe lume nu ca să urăsc, ci ca să iubesc". Ce este nou și deosebit în porunca de iubire dată de Isus ucenicilor săi? Noutatea este: "Cum v-am iubit eu, așa să vă iubiți și voi unii pe alții". Da, cum a iubit el, căci cum a iubit el n-a iubit nimeni niciodată. Cum ne-a iubit Isus? Dându-se morții pentru noi.

Sfântul Augustin (354-430) spune că "Porunca iubirii" după exemplul lui Isus este o poruncă nouă pentru că ne dezbracă de omul vechi pentru a ne îmbrăca în cel nou. Îl face nou pe cel care îi dă ascultare. Aceasta este iubirea care ne reînnoiește, pentru ca să devenim oameni noi, moștenitori ai noii alianțe, cântători ai unui cântec nou. Fraților preaiubiți, această iubire i-a reînnoit pe drepții din vechime, pe patriarhi și pe profeți, așa cum i-a reînnoit apoi pe apostoli. Această iubire reînnoiește și acum toate popoarele și formează din tot neamul omenesc, răspândit pe pământ, un popor nou, trup al noii mirese a Fiului unul-născut al lui Dumnezeu, despre care se vorbește în Cântarea Cântărilor: Cine este cea care se ridică strălucind de frumusețe? (cf. Ct 8,5).

În Vechiul Legământ, porunca iubirii suna așa: "Iubește pe aproapele tău, ca pe tine însuți", adică pe tine să te păzești; în Noul Legământ însă trebuie să iubești, dăruindu-te. Legământul Vechi avea la temelie conservarea vieții. Legământul Nou are la temelie jertfa vieții. Domnul Isus care și-a jertfit viața pentru noi, ca să ne ridice din păcat, ne învăță ce este iubirea și până la ce înălțime trebuie să ajungem și noi. Trebuie să-l luăm ca model pe Isus care ne-a fost pus înainte, adică să ne jertfim în dragostea pentru semenii noștri, arătându-le adevărul Evangheliei și făcându-le bine după puterile noastre. Porunca aceasta nu este grea pentru cei născuți din nou, pentru care au firea lui Isus. Cu această fire se pot împlini toate poruncile Noului Legământ.

"Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții" (In 13,35). Se povestește despre un beduin, care călătorea odată prin pustiu, călărind pe o cămilă. Un om l-a oprit, spunându-i: "Te rog, fă-mi un loc pe spatele cămilei, deoarece am de făcut un drum lung". Stăpânul cămilei i-a împlinit rugămintea, și străinul a urcat în spatele lui. Deodată, cu o mișcare dibace, străinul l-a azvârlit pe stăpân de pe cămilă și a îndemnat cămila să fugă. Stăpânul cămilei a strigat în urma lui: "Nu-mi pare rău că mi-ai furat animalul. Mai am multe cămile. Sunt trist că în felul acesta ai făcut să fie mai greu pentru oricine, în viitor, să ajute un om pe care-l întâlnește pe drum".

Isus a spus în pericopa evanghelică de astăzi că "preamărirea" trece prin trădare, prin suferință, cruce și chiar moarte. Paul și Barnaba s-au întors la Listra, la Iconiu și la Antiohia. Ei au întărit inimile discipolilor și i-au încurajat să rămână statornici în credință, spunând: "Trebuie să trecem prin multe necazuri, ca să intrăm în împărăția lui Dumnezeu" (Fap 14,22). Ferice de cel care pășește cu hotărâre pe acest drum! El este o pricină de slavă pentru Dumnezeu și o pricină de mântuire pentru semeni.

Dar suferința și crucea pentru Isus și pentru mântuirea sufletelor ne deschid calea spre Ierusalimul ceresc, spre cortul lui Dumnezeu cu oamenii, spre locul de fericire veșnică unde Dumnezeu va șterge orice lacrimă din ochii noștri, iar moarte nu va mai fi. Nu va mai fi nici plâns, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut (cf. Ap 21,1-5).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a V-a Paștelui. Predici la Radio Iași (19 mai)


 

lecturi: 571.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat