Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sinodalitatea, forma cea mai vizibilă de comuniune

De Enzo Bianchi

Publicăm fragmente din articolul "Viitorul Bisericii este în sinodalitate" scris de fondatorul comunității din Bose și apărut în numărul din mai a revistei lunare "Vita pastorale".

Papa Francisc, în mod autoritar și cu mare frecvență, vorbește despre necesitatea de a trăi sinodalitatea în Biserica de astăzi. După părerea sa, a trăi și a instaura sinodalitatea în Biserică nu este numai urgența majoră, ci chiar de practicarea sinodalității depinde viitorul Bisericii și remediul pentru multe patologii care astăzi apar devastatoare și dureroase. După Conciliul al II-lea din Vatican eram obișnuiți să vorbim despre "colegialitate" episcopală și prezbiterală, în timp ce termenul "sinodalitate" era prezent rar în limbajul ecleziastic catolic. Și când se evoca sinodalitatea, se făcea asta cu referință la instituțiile Bisericilor orientale-ortodoxe, indicând cu termenul "sinod-sinodalitate" forma lor de conducere. Este semnificativ că în anii de trecere dintre cele două milenii a fost schițată și prezentat mai întâi lui Ioan Paul al II-lea și apoi lui Benedict al XVI-lea un proiect pentru un sinod permanent care să fie alături de episcopul de Roma, pentru a-l însoți în slujirea sa petrină de grijă față de toate Bisericile. Acest proiect a fost elaborat de câțiva dintre cei mai mari teologi și ecleziologi și a fost adusă în atenția celor doi papi cu mare speranță. Așa era gândit și dorit sinodul, ca reînnoire a formei de conducere a Bisericii.

Odată devenit episcop de Roma, Francisc, după ce a făcut câteva referințe la forma sinodală ca rânduială a Bisericilor ortodoxe, din care trebuie scoasă învățătură, a început să folosească termenul "sinod-sinodalitate" cu o semnificație mult mai extinsă: sinod este un proces, este o modalitate de a trăi Biserica; sinod este drumul eclezial pe care toți trebuie să-l parcurgă împreună, deoarece creștinii sunt colegi de călătorie, "sinodali"; sinod este expresia fraternității celor botezați și a celor botezate; sinod este forma cea mai vizibilă a comuniunii; sinod este și liturgie, fiind un act al unei adunări sfinte, sacramentale.

Așadar trebuie asumată o concepție despre sinod și despre sinodalitate care să meargă dincolo de semnificația unui eveniment celebrat în mod punctual: sinodalitatea ca stil de viață eclezială, ca proces simbolic, pentru că botezații și ierarhia o trăiesc împreună, ca proces perihoretic, pentru că se hrănește din circularitatea între toate componentele Bisericii. Da, trebuie admis că nu eram pregătiți pentru această înțelegere a sinodalității și tocmai pentru aceasta pe de o parte trebuie să recunoaștem o întârziere a reflecției teologice în acest sens, pe de altă parte trebuie să mărturisim o reală dificultate de a ne apropia de această nouă înțelegere indicată de papa Francisc.

În această privință, ar fi foarte importantă meditarea și rugăciunea lui Adsumus, o rugăciune cu care de peste un mileniu se deschid în Occident adunările sinodale. În acest text, care este o adevărată epicleză asupra adunării, este prezentă de fapt o confessio peccatorum ecclesiae, așadar o "pocăință" în care Biserica se recunoaște păcătoasă dar știe să stea și în ascultarea cuvântului lui Dumnezeu și în ascultare reciprocă între frați și surori, pentru a căuta prin discernământul făcut împreună simfonia spirituală în evaluări și în decizii. Însă să fie clar: în această înțelegere, un sinod nu poate să fie o adunare rezervată "cadrelor", ierarhiei, celor care sunt în fruntea grupurilor sau instituțiilor, ci este o adunare a botezaților și botezatelor în care fiecare și toți trebuie să fie ascultați, trebuie să se confrunte în dialogul care nu exclude conflictele, trebuie să găsească convergențe în caritatea fraternă eclezială, trebuie să producă o deliberare de care să se asculte. Acest al doilea principiul eclezial antic quod omnes tangit, ab omnibus tractari et approbari debet: ceea ce se referă la toți, trebuie să fie discutat și aprobat de toți.

Pentru a înțelege procesul sinodal, trebuie afirmat înainte de toate și mereu că sinodalitatea poate să fie doar un drum parcurs împreună de creștini, sub hegemonia Duhului Sfânt promis de Domnul Isus Cristos Bisericii sale. Acel sęn (împreună, cu) nu implică numai ca toți creștinii să meargă împreună ci implică și acțiunea Duhului Sfânt care, invocat, coboară, inspiră și însoțește întregul proces sinodal. Ori sinodul este un eveniment în care este Duhul cel care are primatul și cel care acționează, ori nu este un sinod al Bisericii, ci numai o adunătură, o adunare, o instituție socială. Pentru că în sinod mereu trebuie să aibă loc o "convertire a inimii", o inspirație care indică, învață, arată și revelează care este drumul Bisericii conform voinței lui Dumnezeu. Spus altfel, trebuie să fie vorba de a predispune totul pentru ca Duhul Sfânt să poată duce la capăt munca începută. Așadar, care sunt etapele de parcurs ca "proces sinodal"? La început este ascultarea: ascultare a Bisericii, ascultare în Biserică, ascultare a lumii înțelese ca umanitate. Mereu apar nevoi, provocări, crize, conflicte care în primul rând trebuie citite și ascultate, nu neglijate și nici înlăturate. Tot poporul lui Dumnezeu trebuie să exercite această vigilență și să stea în ascultare. Faptele Apostolilor dau mărturie că sinodalitatea a fost parcursă de Biserica de la început deja pentru a reconstitui grupul celor doisprezece mutilat după trădarea lui Iuda (cf. Fap 1,15-26). Apoi s-a parcurs un drum sinodal pentru a rezolva conflictul apărut între iudei și eleniști în împărțirea și împărtășirea bunurilor (cf. Fap 6,1-7) și același lucru s-a petrecut în fața amenințării unei schisme în comunitatea creștină între misionarii evanghelizatori ai păgânilor și comunitatea iudeo-creștinilor din Ierusalim (cf. Fap 15,1-35).

Așadar este vorba de a ști să citim și să ascultăm realitatea cu criticitățile sale neașteptate. Așadar a asculta devine a ne asculta unul pe altul, în voința de a învăța ceva de la celălalt și de a ne primi reciproc: ascultarea tuturor, membri puternici sau slabi, drepți sau păcătoși, inteligenți sau simplu, iudei sau greci, bărbați sau femei, este o mărturisire practică și o celebrare a unității în Cristos a celor botezați. Toți au aceeași demnitate de fii și fiice ai lui Dumnezeu și de aceea de frați și surori ai lui Isus Cristos: "Un singur trup, un singur duh, o singură vocație" (cf. Ef 4,4), o singură comuniune eclezială. Biserica este o fraternitate (adelphótes [1Pt 2,17; 5,9]), creștinii sunt "pietre vii ale edificiului spiritual" (1Pt 2,5) care este Biserica și în fiecare dintre ei este prezent Duhul Sfânt, unctio magistra, acel "fler" - spune papa Francisc - care îi abilitează să relateze minunățiile săvârșite de Domnul, să recunoască acțiunea sa și să trăiască propria existență ca dinamică a Împărăției.

Comunitate profetică, sacerdotală și regească, Biserica se hrănește din coresponsabilitatea tuturor, în pluralitatea darurilor și a slujirilor dăruite de Duhul Sfânt fiecăruia. Drumul sinodal este drumul acestei realități care vrea să parcurgă același drum, să rămână unită într-o comuniune reală, pentru a ajunge la aceeași țintă: împărăția lui Dumnezeu. Așadar a lua cuvântul este esențial în viața Bisericii, pentru că înseamnă a comunica, a intra într-o confruntare, într-un dialog care îi plăsmuiește pe cei care se ascultă reciproc și creează în ei solidaritate și coresponsabilitate. Astfel sinodalitatea este generatoare a unei conștiințe ecleziale, a unei credințe gândite și motivate care face din fiecare botezat și fiecare botezată protagonist al vieții și al misiunii Bisericii.

În această ascultare "orizontală" trebuie să fie prezentă mereu ascultarea Evangheliei, a "ceea ce Duhul spune Bisericilor" (cf. Ap 2,passim). Vrea să spun "în această ascultare" a fraților și surorilor, și nu "alături de această ascultare", pentru că nu este posibil a separa ascultarea intra-umană de ascultarea lui Dumnezeu. Dumnezeu ne vorbește în evenimente, în întâlnirile cu alții, în densitatea cotidianului, fie că ascultăm Cuvântul său în liturgie sau în lectio divina, fie că îi întâlnim pe frații noștri și pe surorile noastre în umanitate. Desigur, cât privește ascultarea trebuie să se distingă între versantul liturgic și contactul direct cu Cuvântul conținut în Scripturi, pe de o parte, și versantul semnelor timpurilor, al istoriei, al vieții zilnice, pe de altă parte. În orice caz rămâne adevărat că acest prim pas al ascultării reciproce și a luării cuvântului este astăzi cel mai dificil și obositor, pentru că sinodalitatea cere ascultare față de Evanghelie, apartenență eclezială, formare continuă, disponibilitate la schimbare și la creativitate: nu suntem exercitați la această ascultare și chiar în comunitățile monastice, care ar trebui să fie case și școli de sinodalitate, în realitate această operațiune este dificilă, așa de dificilă încât cedează locul unei demisii generale și alegerii de a lăsa autorității cuvântul, deci decizia. "«Sinod», a merge împreună [...] este un concept ușor de exprimat în cuvinte, dar nu așa de ușor de pus în practică", a amintit Francisc (Discurs pentru cei cincizeci de ani ai Sinodului Episcopilor). Dar repet: primul pas sinodal rămâne ascultarea reciprocă, luarea cuvântului din partea tuturor, fără nicio excludere, voința de a nu ascunde sau a înlătura conflictele, care trebuie înfruntate, afirmarea fraternității prin recunoașterea subiectivității celuilalt și a responsabilității sale. Întreaga adunare, și în cadrul său fiecare bărbat și fiecare femeie cu ascultarea și cuvântul, sunt capabili să arate acordul "cu toată Biserica ([sęn hóle t? ekklesía] Fap 15,22).

În sinod toți membrii sunt chemați să colaboreze activ la elaborarea declarațiilor și a decretelor. De fapt, procesul decizional este decisiv pentru a înțelege valoarea și semnificația deciziei finale asumate. De aceea elaborarea deciziei unei adunări sinodale aparține membrilor care o compun, în timp ce decizia revine autorității pastorale care o asumă și o deliberează. Este adevărat că se admite ca expresia votum tantum consultivum (vot numai consultativ) este nepotrivită pentru a indica sinodalitatea, drumul de comuniune; dar suntem numai la începutul unei noi însușiri a întregului proces sinodal care astăzi vrea în mod absolut să recunoască diversitatea carismelor și a slujirilor și calitatea poporului lui Dumnezeu ca subiect care, hrănit de sensus fidei, este într-un anumit sens infailibil in credendo (Evangelii gaudium, 119). Păstorii împreună cu poporul lui Dumnezeu, în sęnodós, trebuie "să examineze totul și să discearnă ceea ce este bun" (cf. 1Tes 5,21; Lumen gentium, 12), căutând mereu împreună conformitatea vieții și a comportamentului poporului lui Dumnezeu cu Evanghelia. A discerne și a delibera este un act eclezial, inspirat de Cuvântul lui Dumnezeu, rod al examinării semnelor timpurilor, generată de o ascultare și de o confruntare fraternă care are nevoie de concursul fiecăruia și al tuturor pentru a ajunge la elaborarea și deciderea împreună ceea ce după aceea este deliberat de autoritatea pastorală, care nu poate să nu se folosească de contribuția diferitelor slujiri și carisme ecleziale.

De aceea sinodalitatea nu se epuizează într-un eveniment celebrat (un sinod) ci trebuie să apară ca stil zilnic al Bisericii. Sinodalitatea nu este un simplu mijloc ci aparține modului de a fi al Bisericii, naturii sale: a merge împreună, păstori și poporul lui Dumnezeu, în peregrinarea pe care întreaga Biserică o face spre Împărăție. Ex concordantia subsistit ecclesia: "Biserica subzistă pornind de la acordul, de la înțelegerea" între toate mădularele sale. A demara procese sinodale în Biserică este nu numai urgentă ci și decisivă, pentru a împiedica o situație de comunități creștine destrămate care nu mai simt comuniunea în Biserica locală și în Biserica catholica, universală.

(După L'Osservatore Romano, 16 mai 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 526.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat