Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheza a opta a cardinalului vicar Angelo de Donatis despre exortația apostolică Gaudete et exsultate (Bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran, 13 mai 2019)

A alege alegerile lui Dumnezeu (GE 166-177)

Preaiubiților,

La sfârșitul exortației apostolice Gaudete et exsultate, papa Francisc așează un capitol despre discernământ, exact numerele 166-177. Este tema din această seară, însoțită de prezentarea spiritualității a doi mari sfinți, sfânta Tereza de Avila și sfântul Ioan al Crucii. Ei s-au întrebat întotdeauna: care era voința lui Dumnezeu cu privire la viața lor și la viața Bisericii. Asta i-a făcut, în ascultare față de inspirația Duhului Sfânt, să pornească în mod curajos reforma nu numai a Carmelului, ci a Bisericii din timpul lor.

De fapt, discernământul este acea capacitate dăruită de Domnul de "a alege alegerile lui Dumnezeu", adică de a însuși voința lui Dumnezeu. Este vorba despre o deposedare reală, un a pune deoparte propriile preferințe legate de inclinațiile personale mai mult sau mai puțin dezordonate, pentru a face spațiu proiectului lui Dumnezeu recunoscut și primit cu bucurie și care tinde să ia formă în concretețea propriei existențe.

La prima vedere, un proces interior de acest tip pare foarte obositor, fără îndoială un pic frustrant: ce sens are "a tăia aripile" la dorințele și la proiectele "eu"-lui meu? Oricât aș putea recunoaște în unele momente de luciditate mai mare caracterul efemer și înșelător, sunt întotdeauna dorințele mele și proiectele mele. Însă voința lui Dumnezeu are o mare forță de atracție, ne invită s-o urmăm nu în mod forțat ci prin fascinație, până acolo încât ajunge să ne cucerească și strălucește înăuntrul nostru într-o manieră divin paradoxală: este voința lui Dumnezeu și totuși este profund "a noastră"; este ceea ce la începutul parcursului discernământului am exclus sau nici măcar nu ne-am imaginat și care acum ni se pare lumina care ne însoțea din totdeauna...

Astfel, treptat ce drumul nostru de urmare a Domnului devine mai hotărât și convins, crește înlăuntrul nostru libertatea interioară și disponibilitatea de a asculta glasul lui Dumnezeu. Experiența harului dilată inima, eliberează de iluziile false și ne face mai capabili să recunoaștem misiunea pe care Dumnezeu ne-o încredințează. Mai mult, o mare bucurie și o pace profundă devin semnul că ceea ce căutam din totdeauna, acel sens pentru viață care încălzește inima și pune entuziasm în zilele noastre, nu trebuia să mergem ca să-l găsim cine știe unde ci era în adâncul nostru, depus acolo de Dumnezeu "încă din sânul matern, înainte de a veni pe lume", spune Ieremia. Ieri dimineață papa Francisc le-a spus tuturor noilor preoți: "Dumnezeu să ducă la îndeplinire ceea ce a început în tine încă de când erai copil". "Încă de când erai copil" nu este în formula liturgică, ci este o adăugire a papei. Unii dintre cei hirotoniți s-au convertit când erau adulți, după o parte a vieții petrecute departe de Domnul. Și totuși chemarea lui Dumnezeu, lucrarea Domnului, este "încă de când eram copii", încă de când Fața sa s-a aplecat asupra noastră și a început să viseze frumusețea noastră. Cu răbdare ne-a "lucrat în secret", așteptând ca să ne dăm seama de El și să ne întoarcem la iubirea sa.

Însă discernământul nu se referă numai la alegerea stării de viață, vocația matrimonială sau religioasă. Este o aptitudine de a privi cu privire contemplativă toată viața, micile sau marile situații ale existenței, percepând în ele prezența și acțiunea Domnului. Ce vine de la El, ce vine de la duhul lumii sau de la duhul celui rău? Papa invită să ne exercităm zilnic în examinarea conștiinței (GE 169), nu în manieră "moralistă" ci autentic spirituală: cum a acționat astăzi Domnul în viața mea? Ce inspirații au venit de la El? În schimb unde m-am închis și împietrit? Este cu adevărat necesar să știm să discernem, este "o nevoie urgentă", spune papa (GE 167), în special în acest timp al nostru în care sunt oferite existenței fiecăruia posibilități infinite, atâtea drumuri de realizare personală, aparent toate promițătoare, bune și valabile. În realitate nu este așa, motiv pentru care riscul de a ne înșela, de a greși și de a face rău nouă înșine și altora este foarte ridicat. Darul supranatural al discernământului ne vine în ajutor pentru a ști să distingem: nu totul este pâine potrivită pentru a sătura nevoia de infinit a inimii omului. A nu ști cum să ne descurcăm în mijlocul supermagazinului vieții ne face să ne aruncăm instinctiv asupra a ceea ce "lucește mai mult", ascultând de ceea ce "simt acum", de ceea ce "în acest moment mă face să mă simt bine": a pierde libertatea și a deveni niște "păpuși" (GE 167) manipulabili cu ușurință este rezultatul cel mai frecvent al celui care trăiește în inconștiență și în capriciile momentului.

Însă trebuie precizat că darul discernământului nu se poate reduce la exercițiul raționalității și al bunului simț. Este o capacitate care vine de la Dumnezeu, care ne este dăruită de Ungerea Duhului Sfânt la botez, dar care trebuie cerută încontinuu pentru a nu o pierde. În Scriptură, Solomon cere pentru el înțelepciunea care vine de sus, pentru a ști să conducă poporul său în numele și din partea lui Dumnezeu; va pierde acest dar când se va îndepărta de la Dumnezeu și se va contamina cu adorarea altor dumnezei și domni.

În scrisoarea sa sfântul Iacob recomandă "să o cerem de la Dumnezeu, care dă tuturor cu generozitate și fără mustrare", însă "fără ezitare" sau "nehotărâri" tipice ale celui care are sufletul împărțit (Iac 1,5-8). Pentru că este un dar care vine de sus și originea sa este Duhul Sfânt, discernământul percepe aproape prin natura sa prezența lui Dumnezeu și acțiunea sa în inima omului și a istoriei umane (semnele timpurilor). Discernământul nu este asemenea cu un calcul a probabilităților sau cu un studiu al argumentelor "pro și contra": este în schimb "o intuiție", un "fler", un "al șaselea simț" care recunoaște noutățile pe care Dumnezeu le dăruiește, orizonturile la care ne invită să ajungem, pașii pe care-i cere să-i facem. O inimă locuită de Duhul, care a învățat să fie docilă față de mișcările sale, este condiția necesară pentru a ști să discernem lucrurile lui Dumnezeu. Altminteri înșelarea este după colț. Nu se improvizează însoțitori spirituali ai altora! Știa bine asta Tereza cea Mare: criza cea mai decisivă din viața sa, aceea care a dus-o la convertirea cea mai autentică, a avut loc atunci când a devenit conștientă de această aporie: în parloarul mănăstirii Întrupării din Avila ea dădea sfaturi spirituale tuturor, indicații prețioase pentru rugăciune (chiar și părintelui!); în capelă de mult timp, de mulți ani, încetase să practice rugăciunea mentală, colocviul intim și personal cu Dumnezeu...

Este decisivă pentru dobândirea darului discernământului experiența milostivirii. Acolo noi intrăm în contact cu privirea de iubire a Domnului. Rănile vieții și păcatul repetat tind să ne împietrească inima. Orgoliul ne face să ne afirmăm pe noi înșine împotriva a toate și împotriva tuturor și asta întunecă vederea sufletului: el nu mai observă suferințele celorlalți și astfel devine incapabil de compasiune. Și percepția realității lumii este falsificată: vedem numai răul în acțiune, ni se pare că observăm în istoria umană numai legile violenței și samavolniciei, a victoriei celui mai puternic.

Oricât am spune că avem credință, că noi credem în puterea Domnului Înviat, de fapt trăim într-un soi de ateism practic. În schimb iertarea lui Dumnezeu, care ajunge la noi gratuit la apogeul slăbiciunii noastre și al dezgustului față de păcatul nostru, este capabilă să spargă în mii de bucăți inima împietrită și să ne vindece de eu-l nostru bolnav. Plini de emoție, cu ochii plini de lacrimi datorită bucuriei milostivirii, simțim că iubirea Domnului ne redă demnitatea noastră de fii liberi ai lui Dumnezeu și de discipoli mântuiți și smulși din moarte. Ceea ce se depozitează în adâncul inimii noastre grație experienței milostivirii este "o comoară prețioasă" grație căreia recitim toată viața noastră. Duhul "deschis" de iertarea lui Dumnezeu ne dăruiește lumina discernământului. Orice lucru este reînțeles grație "certitudinii" iubirii lui Dumnezeu: noi înșine, ceilalți, lumea, istoria umană. Învățăm să vedem toată realitatea așa cum o vede Dumnezeu: așa cum va fi în ultima zi și, în prezent, așa cum poate să devină crescând în bine. Milostivirea ne face mărinimoși, răbdători, înțelegători față de frați, plini de duioșie față de slăbiciunile sale; amintirea mântuirii primite alimentează în noi sentimentele recunoștinței, laudei, voințe de a răsplăti în vreo manieră iubirea lui Dumnezeu cu sărmana noastră iubire; Duhul tăriei ne face lucizi în a vedea păcatul lumii și determinați în a lupta pentru adevăr, dreptate și pace.

Mai ales, scrie papa Francisc, discernământul unifică toată viața noastră în "logica darului și a crucii" (GE 174). Discipolul lui Isus nu se întreabă despre cum să "scoată" în folosul propriu "ceva mai mult din această viață", ci cum să trăiască și mai bine dăruirea de sine în propria misiune baptismală: și în asta să găsească propria fericire. Logica crucii nu este din această lume, dar pentru noi creștinii este secretul bucuriei profunde pe care Dumnezeu ne-o dăruiește: "în toate aspectele existenței putem continua să creștem și să oferim lui Dumnezeu ceva în plus" (GE 175). Creștem în măsura în care dăruim. "Asta ne face să vedem că discernământul nu este o autoanaliză îngâmfată, o introspecție egoistă, ci o adevărată ieșire din noi înșine spre misterul lui Dumnezeu, care ne ajută să trăim misiunea la care ne-a chemat pentru binele fraților" (GE 175). Așa să fie pentru fiecare dintre noi.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 373.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat