Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 15 mai 2019

Cateheze despre "Tatăl nostru" - 15: Ci ne mântuiește de cel rău

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Iată-ne în sfârșit la a șaptea cerere din "Tatăl nostru": "Ci ne mântuiește de cel rău" (Mt 6,13b).

Cu această expresie, cel care se roagă nu cere numai să nu fie abandonat în timpul ispitei, ci imploră și să fie eliberat de rău. Verbul grec original este foarte puternic: evocă prezența celui rău care tinde să ne prindă și să ne muște (cf. 1Pt 5,8) și de care se cere de la Dumnezeu eliberarea. Apostolul Petru spune și că cel rău, diavolul, este în jurul nostru ca un leu furios, pentru a ne devora, iar noi îi cerem lui Dumnezeu să ne elibereze.

Cu această dublă implorare: "nu ne abandona" și "ne mântuiește", reiese o caracteristică esențială a rugăciunii creștine. Isus îi învață pe prietenii săi să pună invocarea Tatălui înainte de toate, chiar și în special în momentele în care cel rău își face simțită prezența sa amenințătoare. De fapt, rugăciunea creștină nu închide ochii cu privire la viață. Este o rugăciune filială și nu o rugăciune infantilă. Nu este așa de infatuată de paternitatea lui Dumnezeu încât să uite că drumul omului este plin de dificultăți. Dacă n-ar fi ultimele versete din "Tatăl nostru" cum ar putea să se roage păcătoșii, cei persecutați, cei disperați, muribunzii? Ultima cerere este tocmai cerere a noastră când vom fi în limită, mereu.

Există un rău în viața noastră, care este o prezență incontestabilă. Cărțile de istorie sunt catalogul dezolant a cât de mult existența noastră în această lume a fost o aventură adesea falimentară. Există un rău misterios, care cu siguranță nu este operă a lui Dumnezeu dar care pătrunde în tăcere printre pliurile istoriei. În tăcere ca șarpele care poartă veninul în tăcere. În unele momente pare să înfigă: în anumite zile prezența sa pare chiar mai clară decât aceea a milostivirii lui Dumnezeu.

Cel care se roagă nu este orb și vede clar în fața ochilor acest rău așa de deranjant și astfel în contradicție cu însuși misterul lui Dumnezeu. Îl observă în natură, în istorie, chiar în însăși inima sa. Pentru că nu există nimeni în mijlocul nostru care să poată spune că este scutit de rău, sau că nu este cel puțin ispitit de rău. Noi toți știm ce este răul; noi toți știm ce este ispita; noi toți am experimentat pe pielea noastră ispita, de oricare păcat. Însă ispititorul care ne mișcă și ne împinge la rău, spunându-ne: "Fă asta, gândește asta, mergi pe drumul acela".

Ultimul strigăt din "Tatăl nostru" este năpustit împotriva acestui rău "cu margini largi", care ține sub umbrela sa experiențele cele mai diferite: durerile omului, durerea nevinovată, sclavia, instrumentalizarea celuilalt, plânsul copiilor nevinovați. Toate aceste evenimente protestează în inima omului și devin glas în ultimul cuvânt al rugăciunii lui Isus.

Chiar în relatările Pătimirii unele expresii din "Tatăl nostru" găsesc ecoul lor cel mai impresionant. Spune Isus: "Abbá, Tată! Pentru tine totul este posibil. Îndepărtează de la mine potirul acesta! Însă nu ceea ce vreau eu, ci ceea ce vrei tu" (Mc 14,36). Isus experimentează în întregime împunsătura răului. Nu numai moartea, ci moartea pe cruce. Nu numai singurătatea, ci și disprețul, umilirea. Nu numai dușmănia, ci și cruzimea, îndârjirea împotriva lui. Iată ce este omul: o ființă menită pentru viață, care visează iubirea și binele, dar care se expune încontinuu la cel rău pe sine însuși și pe semenii săi, până acolo încât putem să fim tentați să disperăm de om.

Iubiți frați și surori, astfel "Tatăl nostru" se aseamănă cu o simfonie care cere să se împlinească în fiecare dintre noi. Creștinul știe cât de subjugantă este puterea răului și în același timp trăiește experiența a cât de mult Isus, care n-a cedat niciodată lingușirilor sale, este de partea noastră și vine în ajutorul nostru.

Astfel rugăciunea lui Isus ne lasă cea mai prețioasă dintre moșteniri: prezența Fiului lui Dumnezeu care ne-a eliberat de rău, luptând pentru a-l converti. În ora luptei finale, lui Petru îi spune să repună sabia în teacă, tâlharului căit îi asigură paradisul, tuturor oamenilor care erau în jur, inconștienți de tragedia care se consuma, oferă un cuvânt de pace: "Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac" (Lc 23,34).

Din iertarea lui Isus pe cruce izvorăște pacea, adevărata pace vine de la cruce: este dar al Celui Înviat, un dar pe care ni-l dă Isus. Gândiți-vă că primul salut al lui Isus înviat este "pace vouă", pace sufletelor voastre, inimilor voastre, vieților voastre. Domnul ne dă pacea, ne dă iertarea, dar noi trebuie să cerem: "mântuiește-ne de cel rău", pentru a nu cădea în rău. Aceasta este speranța noastră, forța pe care ne-o dă Isus înviat, care este aici, în mijlocul nostru: este aici. Este aici cu acea forță pe care ne-o dă pentru a merge înainte și ne promite să ne mântuiască de cel rău.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 367.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat