Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Geopolitica fraternității

Unitatea familiei umane în magisteriul pontifical de la Benedict al XV-lea la papa Francisc

De cardinal Pietro Parolin

Marți, 14 mai 2019, la Universitatea "Sacro Cuore" din Milano, cardinalul Pietro Parolin, secretar de stat, a deschis lucrările întâlnirii internaționale "1919-2019. Speranțe de pace între Orient și Occident". Publicăm aproape integral textul intervenției sale.

În urmă cu puține zile, papa Francisc a lansa un apel națiunilor, pentru ca să se asocieze și să lucreze împreună pentru că "bunul comun a devenit mondial". Sfântul Părinte a subliniat după aceea că acolo unde "un stat ar provoca sentimentele naționaliste ale propriului popor împotriva altor națiuni sau grupuri de persoane, nu și-ar îndeplini propria misiune. Știm din istorie unde conduc asemenea devieri; mă gândesc la Europa din secolul trecut".

Aceste cuvinte aplică la situația actuală de globalizare progresivă o linie de gândire pe care magisteriul a dezvoltat-o în mod constant în ultimii o sută de ani, inspirându-se și din înțelepciunea antică a părinților Bisericii. De fapt, tocmai în timp ce a cunoscut posibilitatea de a deveni mai unită, omenirea a început să experimenteze și diviziunile cele mai sfâșietoare. Acestor noi probleme Biserica răspunde îndemnând la unitate ca exprimare a unei exigențe intrinsece, care duce la dezvoltarea unei legături autentice între popoare diferite.

Treptat s-a întărit simțul corelației osmotice între natura supranațională a Bisericii catolice și unitatea familiei umane. De fapt, Conciliul al II-lea din Vatican în Lumen gentium definește Biserica "aproape un sacrament, adică semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc".

Îndepărtându-se progresiv de un context de hegemonie europeană și de o abordare eurocentrică, referința la unitatea dintre popoare a însoțit și un interes eclezial crescător față de lumile non-europene, îndeosebi africană, asiatică și latinoamericană, subliniind o perspectivă tot mai "globală". Biserica s-a exprimat în timp cu privire la multe teme legate de unitatea familiei umane: împotriva războiului și a folosirii violenței, pe de o parte, și pentru pace și negociere în controversele internaționale, pe de altă parte; pentru dezvoltarea cooperării internaționale și pentru promovarea organizațiilor supranaționale. În sinteză, la problemele globale trebuie date soluții la fel de globale. În acest context, vreau să mă limitez să ilustrez câteva linii ale magisteriului pontifical din ultimii o sută de ani și să dau câteva exemple.

În această perspectivă, anul 1919 constituie o importantă turnantă a istoriei în ceea ce privește tematica unității familiei umane. În climatul așteptărilor provocate de sfârșitul primului război mondial, Benedict al XV-lea a demarat o nouă apropiere a Sfântului Scaun și a Bisericii catolice de contextul internațional, în continuitate cu opera de pace desfășurată în timpul războiului.

Este deosebit de cunoscută Nota lui din 1 august 1917, care definea războiul "măcel inutil". Această denunțare a papei scotea în evidență, indirect, și incapacitatea crescândă a statelor europene de a garanta echilibrul sistemului internațional. În acel context, glasul papei Dalla Chiesa a apărut aproape neascultat, și în interiorul lumii catolice înseși. Însă Benedict al XV-lea vedea departe: în derularea secolului al XX-lea, pacea și războiul nu ar mai fi trebuit să se facă cu referire nici pe departe la justificări "creștine". Acest papă a inaugurat un nou parcurs al magisteriului pontifical tot mai critic față de război ca instrument de soluționare a controverselor internaționale, atitudine împărtășită și relansată după aceea de succesorii săi.

În enciclica Pacem Dei munus, Benedict al XV-lea a invitat popoare și națiuni să se reconcilieze, luând poziție și în favoarea Societății Națiunilor întemeiate de puțin timp. Perspectiva papei avea ceva afinitate cu proiectul social al președintelui nord-american Woodrow Wilson. Cele două figuri, a papei și a președintelui, ieșeau în relief pe fundalul declinului progresiv al rolului hegemonic al Europei. Însă perspectivele lor nu erau aceleași: Wilson a deschis calea spre noi echilibre atlantice între Europa și Statele Unite, în timp ce Benedict al XV-lea a privit cu atenție și la ceea ce se întâmpla dincolo de Occident. În această privință, importanta sa scrisoare apostolică Maximum illud a marcat o discontinuitate tocmai în istoria misiunilor catolice în lume. De fapt, este vorba de primul document misionar promulgat personal de papa, în timp ce precedentele le dădea mai degrabă dicasterul Sfântului Scaun competent pentru misiuni. Este ca și cum Benedict al XV-lea ar fi voit să dea cu autoritate nou început și nou elan întregii acțiuni misionare a Bisericii catolice. Pentru Benedict al XV-lea, Biserica trebuia să privească din nou cu atenție mai mare la Orient, și în mod cu totul special la China.

Creștinismul nu trebuia să apară "religia unei anumite națiuni, pe care unul, îmbrățișând-o, ajunge să fie dependent de un stat străin, renunțând în acest mod la propria naționalitate". Maximum illud este impregnată de această neliniște evanghelizatoare globală și recomandă lucrătorilor misionari abandonarea atitudinilor de superioritate față de clerul autohton, dimpotrivă, a cărui creștere și promovare la episcopat. Consecința a fost, după puțini ani, consacrarea în bazilica "Sfântul Petru" a primilor șase episcopi chinezi. Scrisoarea a afirmat clar că misiunile nu sunt o extindere a creștinătății occidentale, ci exprimarea unei Biserici cu adevărat universale care vrea să fie în slujba tuturor popoarelor.

În concret, critica adusă atitudinii naționaliste a unor misionari europeni s-a inserat și într-o nouă perspectivă de atenție față de bunele motivații ale patriotismelor non-europene, ca aceea care creștea în China din acei ani. Se situează în acest context dialogul din acea vreme demarat între Sfântul Scaun și China în vederea stabilirii de relații diplomatice, pentru a depăși vechiul sistem al protectoratelor și a obține un raport instituțional direct: tocmai pentru aceasta, încă o dată, o putere europeană, în acest caz Franța, s-a opus inițiativei, ajungând până la împiedicarea realizării ei.

Preocuparea pentru unitatea familiei umane a fost vie și în Pius al XI-lea, mai ales în ultimii ani ai pontificatului său, când un nou război a apărut tot mai apropiat și în timp ce începea persecutarea evreilor în Europa. Este cunoscută decizia care l-a făcut să pregătească textul unei enciclice dedicate unității neamului omenesc (Humani generis unitas) pe care n-a putut s-o ducă la împlinire. Din documentele de arhivă, știm că ar fi conținut o condamnare hotărâtă a rasismului și antisemitismului nazist, tocmai în numele egalității și unității fundamentale a neamului omenesc.

În ajunul celui de-al doilea război mondial, succesorul său, Pius al XII-lea a avertizat statele afirmând: "Nimic nu este pierdut cu pacea. Totul poate să fie pierdut cu războiul". Tocmai amintind linia trasată de Benedict al XV-lea, Pius al XII-lea a avut ocazia de a se exprima cu accente destul de critice față de războiul care a izbucnit la 1 septembrie 1939 cu invadarea Poloniei din partea trupelor naziste.

În viziunea papei Pacelli, "neamurile, evoluându-se și diferențiindu-se conform diferitelor condiții de viață și de cultură, nu sunt destinate să frângă unitatea neamului omenesc", și în viziunea sa universală Biserica nu tinde să uniformizeze omenirea.

În enciclica sa programatică Summi Pontificatus din 20 octombrie 1939, el a făcut referință explicită la China vorbind despre încheierea secularei "controverse a riturilor", în continuitate cu predecesorul său Pius al XI-lea, stabilită definitiv la 8 decembrie 1939. Această problemă a marcat în mod dureros istoria misiunilor catolice din China încă din epoca lui Matteo Ricci și a însoțitorilor săi, care primeau favorabil formele tradiționale chineze de cult față de strămoși, în timp ce alți misionari și școli de gândire le combăteau.

În 1946, Pius al XII-lea a creat noi cardinali care proveneau din toate continentele, între care primul din China continentală, adică episcopul de atunci de Beijing, monseniorul Toma Tien Ken-sin. Cu acea ocazie papa s-a adresat cardinalilor cu următoarele cuvinte: "Înțelegerea universală a Bisericii nu are nimic de-a face cu strictețea unei secte, nici cu exclusivitatea unui imperialism prizonier al tradiției sale". Erau cuvinte puternice și importante, care indicau o orientare pastorală clară, în ajunul unui proces de decolonizarea care în puține decenii avea să ducă la nașterea atâtor state independente noi.

Despre "unitatea familiei umane" a vorbit și Conciliul al II-lea din Vatican. Gaudium et spes subliniază contribuția Bisericii la această unitate pentru că ea, grație "universalității sale poate constitui o legătură foarte strânsă între diferitele comunități umane și națiuni", favorizând depășirea disensiunii și consolidarea instituțiilor "pe care comunitatea și le-a creat și continuă să și le creeze".

Convocarea Conciliului a provenit și din convingerile formate de Ioan al XXIII-lea în timpul parcursului lung care din Bergamo l-a dus la Roma, Sofia, Istanbul, Paris și Veneția. După criza gravă din Cuba, moment de cotitură în războiul rece, în aprilie 1963 a publicat Pacem in terris, adresată în mod semnificativ și "tuturor oamenilor de bunăvoință" și dedicată "problemelor care chinuiesc mai mult familia umană, în momentul prezent".

În enciclică, formată într-un context de potențial conflict atomic, papa Roncalli a vorbit despre venirea unei epoci în care membrii fiecărei comunități politice erau chemați "să colaboreze între ei și să se orienteze spre o conviețuire unitară pe rază mondială". Refuzând închiderile etnice, era necesară de aceea valorizarea organismelor internaționale, definit adevărate "semne ale timpurilor".

Afirmarea atâtor state noi pe scena internațională solicita o nouă solidaritate între nordul și sudul lumii, în cadrul unicei "familii umane". Aceste state cereau să fie primite în comunitatea internațională pe un plan de egalitate, depășind poziții asimetrice și subordonate. În acest context schimbat, este convingerea papei Ioan că revine statului să ia asupra sa, pe de o parte, recunoașterea drepturilor proprii ale tuturor cetățenilor ca ființe umane, pornind de la cei mai slabi și de la cei care se află în condiții de tutelare mai mică și, pe de altă parte, revinde statelor în ansamblul lor să promoveze o colaborare tot mai intensă în vederea realizării de obiective de bun comun.

Cu Paul al VI-lea, auspiciul unei unități a familiei umane a generat o angajare tot mai vastă și concretă a Bisericii. Acest papă a simțit cu forță raportul dintre universalitatea Bisericii și unitatea neamului omenesc, subliniat de Conciliu. El a asumat încă de la început întreaga omenire ca pe un interlocutor căruia să se adreseze în mod constant și a adresat prima sa enciclică, Ecclesiam suam, din 6 august 1964, întregii lumi, angajându-se personal pentru "problema mare și universală a păcii" ca program al pontificatului său.

În timp ce era încă în desfășurare Conciliul al II-lea din Vatican, Paul al VI-lea a luat cuvântul - primul papă în istorie - la Adunarea Națiunilor Unite din New York, reprezentând o Biserică ce se pune în slujba cauzei păcii, aducând propria experiență de umanitate pentru a împărtăși bucuriile și speranțele tuturor popoarelor. Cu acea ocazie, papa a voit să fie însoțit de câțiva cardinali reprezentativi din toate continentele, simbol al acelei unități a familiei umane care avea exprimare vizibilă în universalitatea Bisericii catolice.

Așa cum se știe, papa Paul al VI-lea în anii următori s-a străduit neobosit pentru a opri războiul din Vietnam. Totuși, angajarea sa pentru pace n-a însemnat numai activitatea diplomatică intensă, ci și o acțiune multiplă pe diferite terenuri, ca acelea ale dialogului cultural, artistic, social și științific. Îndeosebi, Paul al VI-lea a înțeles clar că problema socială devenise de acum globală și în enciclica Populorum progressio a subliniat interconexiunea dintre stimulentul spre unificarea omenirii și idealul creștin al unei singure familii de popoare, fraterne și solidare.

Însă evenimentele dintre sfârșitul anilor Șaizeci și începutul anilor Șaptezei au părut să dezmintă această legătură. În enciclica Octogesima adveniens din 1971, Paul al VI-lea a denunțat ridicarea "unei probleme sociale de dimensiune vaste care interesează întreaga familie umană" și că printr-o exploatare nesăbuită omul riscă să distrugă natura și să fie la rândul său victimă a unei astfel de degradări.

Cât privește învățătura lui Ioan Paul al II-lea, mă voi limita să amintesc două momente deosebit de dramatice: primul a fost revenirea amenințării nucleare între 1985 și 1986. În acea perioadă dificilă, la 27 octombrie 1986 papa i-a convocat pe liderii religioși mondiali la Assisi, rugându-se pentru ca "omenirea, în însăși diversitatea sa, [să se inspire] din resursele sale cele mai profunde și dătătoare de viață, în care se formează propria conștiință și pe care se întemeiază acțiunea fiecărui popor". Al doilea moment semnificativ a fost în ajunul războiului din Irak din 2003, pe care el a încercat să-l înlăture în orice mod. În fața corpului diplomatic, Ioan Paul al II-lea a lansat strigătul: "Nu războiului: războiul nu este niciodată o fatalitate; el este mereu o înfrângere a omenirii".

Cu Ioan Paul al II-lea, unitatea familiei umane se împletește progresiv cu fenomenul globalizării, de acum învingătoare pe planul economic, dar încărcată de ambiguitate pe planul uman și umanitar. În 2001, Ioan Paul al II-lea pe fondul dramatic al mișcărilor migratoare crescânde, a amintit cu forță bunul comun universal, care îmbrățișează întreaga familie a popoarelor, "mai presus de orice egoism naționalist".

Tema unității familiei umane este reluată din nou și în enciclica papei Benedict al XVI-lea, Caritas in veritate, care indică obligația de a urmări bunul comun fără a-l limita numai la granițele naționale.

Cu papa Francisc am ajuns la ultimii pași - deocamdată - ai drumului lung început de Benedict al XV-lea în 1919. Primul papă non-european de multe secole, Francisc constituie exprimarea evidentă a transformării profunde a Bisericii catolice, al cărei baricentru s-a proiectat progresiv de la Europa spre un orizont mondial. Îndeosebi este cunoscut cât de mult a continuat acest papă parcursul început cu Conciliul al II-lea din Vatican, accentuând caracteristicile unei Biserici "în ieșire" și îndreptată spre evanghelizare, conform liniilor indicate de el în enciclica Evangelii gaudium.

În acest orizont se situează și abordarea papei Francisc cu privire la unitatea familiei umane, o temă tratată de el într-u context diferit de cel al predecesorilor săi, pentru că globalizarea a devenit de acum un fenomen avansat, care arată tot mai clar și grave limite, probleme și contradicții.

S-a sperat îndelung că, singură, dezvoltarea unor mai mari raporturi economice ar putea să favorizeze pacea și că o interdependență mai mare între ființele umane ar duce spre o mai mare unitate și fraternitate. Însă evoluția globalizării a arătat că o lume mai mică și interconectată nu este în mod necesar o lumea mai unită și mai dreaptă, locuită de bărbați și femei care se întâlnesc, solidarizează și colaborează. Pentru aceasta, este crucial a continua să se reflecteze nu numai asupra cantității ci și asupra calității contactelor create sau intensificate de procesele de globalizare și, mai ales, asupra noilor diviziuni și inegalități care apar.

Unitatea familiei umane este o temă care reiese cu putere și în enciclica Laudato si' pe care papa Francisc a dedicat-o păzirii creației, în care se adresează nu numai creștinilor sau oamenilor de bunăvoință, ci inclusiv "fiecărei persoane care locuiește pe această planetă". El scrie: "trebuie întărită conștiința că suntem o singură familie umană. Nu există granițe sau bariere politice sau sociale care să ne permită să ne izolăm și tocmai pentru aceasta nu există nici spațiu pentru globalizarea indiferenței". Planeta pe care trăim este a tuturor și a trăi pe ea ca într-o casă comună este o necesitate tot mai urgentă, pentru a o ocroti trebuie să căutăm împreună o dezvoltare sustenabilă și integrală.

Pentru papa, patologiile unei lumi dezbinate nu se înfruntă urmărind pur și simplu obiectivul iluzoriu al unei siguranțe mai mari pentru câțiva și, de fapt, menținând dinamici nedrepte care-i fac pe mulți să sufere, ci pornind de la ascultarea glasului săracilor. Uneori este vorba de popoare întregi, adesea cei mai săraci de pe pământ și, chiar "respectând independența și cultura fiecărei națiuni, trebuie amintit mereu că planeta este a întregii omeniri și pentru toată omenirea". În această linie, papa Francisc a afirmat recent: "statul național nu poate să fie considerat ca un absolut, ca o insulă față de contextul înconjurător".

Pentru a construi pe deplin unitatea familiei umane este nevoie în schimb de mai multă solidaritate, de mai multă milostivire și de mai multă fraternitate. Oprindu-mă din cauza scurtimii numai asupra acestei teme, amintesc că Francisc a făcut referință la asta în numeroase ocazii, între care vizita sa la ONU. În timpul călătoriei sale recente în Emiratele Arabe Unite a spus că numai inspirându-e din idealul fraternității, este posibil ca membri diferiți din familia umană să se păzească reciproc, făcând "să prevaleze incluziunea celuilalt asupra excluderii lui". Toate acestea presupun fidelitate față de propria identitate dar și "curajul alterității", care ne determină să ne îngrijim de celălalt și ne amintește "că nimic din ceea ce este uman nu poate să ne rămână străin".

În această perspectivă Orient-Occident, se inserează și dezvoltările raportului cu China în timpul actualului pontificat, care au dus la stipularea acordului provizoriu cu privire la numirea episcopilor, semnat la Beijing la 22 septembrie 2018. Tocmai pentru că este inspirat de motive pastorale, acordul privește în primul rând la viața comunității catolice în acea mare țară și, în altă ordine de idei, încurajează China la un dialog tot mai deschis și colaborator în favoarea păcii ca destin comun al familiei umane.

Într-un interviu la "Asia Times" din februarie 2016, papa Francisc a afirmat: "Este o mare provocare a menține echilibrul păcii [...]. Lumea occidentală, lumea orientală și China au toți capacitatea de a menține echilibrul păcii și forța pentru a face asta. [...] Întâlnirea se obține prin dialog. Adevăratul echilibru al păcii se realizează prin dialog. Dialog nu înseamnă că se termină cu un compromis, jumătate de tort ție și cealaltă jumătate mie. Este ceea ce s-a întâmplat la Yalta și am văzut rezultatele. Nu, dialog înseamnă: bine, am ajuns la punctul acesta, pot să fie sau să nu fie de acord, dar mergem împreună; asta înseamnă a construi".

Sunt cuvinte inspirate din ceea ce s-ar putea defini o "geopolitică a fraternității", centrată pe respectarea identităților și pe curajul alterității. Papa invită astfel să se evite ca în comunitatea internațională să se ridice noi forme de "războaie reci" și îi îndeamnă pe toți să considere lumea întreagă ca un bun comun, de împărtășit și de păstrat, înfruntând împreună problemele.

Eu însumi am avut ocazie de a spune, în august 2016, că "astăzi multe sunt speranțele și așteptările pentru noi dezvoltări și o nouă perioadă în raporturile dintre Scaunul Apostolic și China, în folosul nu numai al catolicilor din țara lui Confucius, ci al întregii țări, care se mândrește cu una dintre cele mai mari civilizații ale planetei". Și când a fost semnat Acordul am subliniat că această semnare, în afară de a fi importantă pentru viața Bisericii catolice din China, era importantă și pentru dialogul dintre Sfântul Scaun și autoritățile civile din țara aceea și "pentru consolidarea unui orizont internațional de pace, în acest moment în care experimentăm atâtea tensiuni la nivel mondial".

Toți știm despre travaliile profunde care au marcat viața Bisericii catolice din China în decursul ultimului secol. Însă, din aceste suferințe acute, mulțumire fie lui Dumnezeu, nu s-au născut două Biserici, pentru că în toți catolicii chinezi, oricărei comunități ar aparține ei, a rămas viu sentimentul comuniunii depline cu episcopul de Roma, precum și dorința de a iubi și de a sluji propria patrie. La baza atâtor tensiuni n-au fost, de fapt, diferențe teologice, cât mai degrabă două moduri diferite de a trata complexitatea contextului istoric și politic.

Astăzi, pentru prima dată după atâtea decenii, toți episcopii din China sunt în comuniune cu succesorul lui Petru și mulți catolici fac gesturi de reconciliere care ajută la refacerea unității dintre episcopi, preoți și credincioși. Ceea ce se întâmplă acum în Biserica din China provine, de fapt, din forța unei comuniuni care este într-adevăr catolice, adică universale, și de la care vine și un stimulent spre fraternitatea dintre popoare. Integrarea tot mai rodnică a catolicilor chinezi în Biserica universală și drumul de reconciliere dintre frați demarat în ultimii ani constituie desigur o noutate de însemnătate istorică, de care în timp vor beneficia mulți, nu numai în China. De fapt, auspiciul Sfântului Părinte Francisc și al întregii Biserici catolice este ca toate acestea să poată contribui, cu ajutorul lui Dumnezeu, la zidirea unei lumi mai drepte și mai fraterne, unde armonia între popoare și națiuni să poată contribui cu adevărat la cauza păcii și la unitatea familiei umane.

(După L'Osservatore Romano, 15 mai 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 309.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat