Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Întâlnirea papei Francisc cu participantele la a XXI-a Adunare plenară a Uniunii Internaționale a Superioarelor Generale (UISG) (10 mai 2019)

Papa Francisc:

Mulțumesc pentru prezența voastră. Eu am pregătit un discurs, dar a citi discursuri este plictisitor și astfel îl voi da președintei și ea vă va da vouă discursul oficial. Aș vrea să am cu voi un dialog. Dar mai întâi aș vrea să iau două sau trei lucruri mici pe care le-a spus președinta.

Voi sunteți plus sau minus 850, din 80 de țări diferite - este variată treaba. M-am gândit la o întâlnire de superioare generale în urmă cu treizeci de ani, fiecare cu îmbrăcămintea proprie [râd]: toate egale în a se ascunde. Astăzi, fiecare are îmbrăcămintea pe care a ales-o congregația: îmbrăcăminte seculară, îmbrăcăminte tradițională, o îmbrăcăminte mai modernă, așa, o îmbrăcăminte națională: președinta... Cred că premiul îl vom da superioarei Surorilor lui Isus și Maria pentru că este chiar elegant cu îmbrăcămintea indiană.

Multe mulțumiri. Mulțumiri pentru drumul de actualizare pe care-l parcurgeți. Este riscant. Mereu. Mereu a crește este riscant, dar mai riscant este a vă înspăimânta și a nu crește. Pentru că tu acum nu vezi criza, pericolul, dar la sfârșit vei rămâne timidă, mică. Nu un copil: un prunc, este mai rău. Mulțumiri pentru munca voastră.

Problema abuzurilor: problema abuzurilor nu se rezolvă cu soluțiile Bisericii de la o zi la alta. S-a început un proces. Ieri a ieșit un alt document și astfel, lent, facem un proces. Pentru că este un lucru despre care acum 20 de ani noi nu-l conștientizam și acum îl conștientizăm, cu atâta rușine, dar binecuvântată rușine!, pentru că rușinea este un har al lui Dumnezeu. Și da, este un proces dar trebuie să mergem înainte, înainte într-un proces, pas după pas, pentru a rezolva această problemă.

Unele din organizațiile anti-abuzuri n-au rămas mulțumite de Întâlnirea din februarie [a președinților Conferințelor Episcopale]: "Nu, dar n-au făcut nimic". Eu îi înțeleg, pentru că există suferința înăuntru. Și am spus că dacă am fi spânzurat o sută de preoți abuzatori în Piața "Sfântul Petru" ar fi fost cu toții mulțumiți, dar problema nu s-ar fi rezolvat. Problemele în viață se rezolvă cu procesele, nu ocupând spații.

Apoi, abuzul de călugărițe este o problemă serioasă, este o problemă gravă, eu sunt conștient de asta. Și aici la Roma sunt conștienți de problemele, de informațiile care vin. Și nu numai abuzul sexual de călugăriță: și abuzul de putere, abuzul de conștiință. Trebuie să luptăm împotriva acestui lucru. Precum și slujirea călugărițelor: vă rog, slujire da, servitute nu. Tu nu te-ai făcut călugăriță pentru a deveni îngrijitoarea unui cleric, nu. Dar în asta, să ne ajutăm reciproc. Noi putem să spunem nu, dar dacă superioara spune da... Nu, toți împreună: servitute nu, slujire da. Tu lucrezi în dicastere, în asta, în alta, chiar administrând o nunțiatură ca administratoare, un fenomen, asta e bine. Dar îngrijitoare, nu. Dacă vrei să fii îngrijitoare, fă așa cum făceau și cum fac surorile părintelui Pernet, din Assomption, care sunt infirmiere, îngrijitoare în casele bolnavilor: acolo da, pentru că este slujire. Dar servitute nu. În asta, să ne ajutăm.

Apoi, diaconatul feminin. Când voi mi-ați sugerat să fac o comisie - pentru că a fost ideea voastră - am spus da, am făcut comisia, comisia a lucrat bine, erau toți pricepuți, bărbați și femei teologi, și au ajuns până la un anumit punct, toți de acord. Apoi, fiecare avea propria idee, astfel... eu îi dau președintei - îl dau oficial astăzi - rezultatul acelui puțin la care au ajuns cu toții de acord. Apoi, eu am cu mine relatio a fiecăruia, personal, unul care merge mai înainte, unul care se oprește la un anumit punct... Și trebuie studiată problema, pentru că eu nu pot să fac un decret sacramental fără un fundament teologic, istoric. Dar s-a lucrat destul. Puțin, este adevărat: rezultatul nu este cine știe ce. Dar este un pas înainte. Desigur, exista o formă de diaconat feminin la început, mai ales în Siria, în zona aceea; am spus asta [în conferința de presă] în avion [în zborul de întoarcere din Macedonia]: ajutau la botez, în caz de desfacere a căsătoriei, aceste lucruri... forma de hirotonire nu era o formulă sacramentală, era ca să spunem așa - asta e ceea ce îmi spune informația, pentru că eu nu sunt expert în asta - cum este astăzi binecuvântarea abațială a unei abatese, o binecuvântare specială pentru diaconat diaconeselor. Se va merge înainte, pentru că de acum eu voi putea chema membrii comisiei, să văd cum au mers înainte. Încredințez oficial raportul comun; țin aici - dacă vreuna are interes, eu pot eventual s-o dau - opinia personală a fiecăruia. Dar au făcut o muncă frumoasă și mulțumesc pentru asta.

Apoi, despre funcția în Biserică. Să căutați... Trebuie să mergem înainte în întrebarea: care este munca sorei în Biserică, a femeii, și a femeii consacrate? Și să nu greșiți crezând că este numai o muncă funcțională... Se poate întâmpla să fie, un conducător de dicaster... La Buenos Aires eu avem cancelar o femeie; atâtea femei cancelar sunt în episcopii... Da, se poate întâmpla, și funcționale; dar important este un lucru care merge dincolo de funcțiuni, care încă nu s-a format, pe care noi încă nu l-am înțeles bine. Eu spun "Biserica este feminină", "Biserica este femeie", și vreunul spune: "Da, dar aceasta este o imagine". Nu, este realitatea. În Biblie, în Apocalips o numesc "mireasa", este mireasa lui Isus, este o femeie. Dar cu privire la această teologie a femeii trebuie să mergem înainte.

Asta voiam să vă spun. Și acum sunt 40 de minute pentru a pune întrebările.

Prima întrebare (în germană)

Bruder Franziskus (frate Francisc), sunt franciscană ca dumneavoastră; mă aflu aici împreună cu 850 de superioare generale și reprezentăm un mare număr de surori care sunt angajate în atâtea slujiri ale Bisericii.

Papa Francisc:

Langsam, bitte (Încet, vă rog).

Sora:

Vorbesc pentru multe femei care ar vrea să slujească poporul lui Dumnezeu dar cu aceleași drepturi, și sperăm astăzi nu numai să găsim răspunsul la problema rolului femeilor în Biserică pe bază istorică și dogmatică: desigur, avem nevoie și de aceste izvoare ale revelației, dar avem nevoie și de forța lui Isus, de acel mod cu care Isus le-a tratat pe femei. Și ce răspunsuri putem găsi astăzi, în secolul al XXI-lea, la aceste întrebări? Vă rog din inimă să continuați să reflectați asupra acestui lucru, în sânul comisiei, pentru ca să nu fie consultate numai izvoarele istorice și dogmatice, ci să încercăm să înțelegem de ce anume are nevoie omenirea de astăzi, de la femei, de la bărbați, de la tot poporul lui Dumnezeu.

Papa Francisc:

Este adevărat ceea ce spuneți dumneavoastră, că Biserica nu este numai Denzinger, adică acea colecție de texte dogmatice, de lucruri istorice. Acest lucru este adevărat. Dar Biserica se dezvoltă pe drum în fidelitate față de Revelație. Noi nu putem schimba Revelația. Este adevărat că Revelația se dezvoltă, cuvântul este "a se dezvolta". Se dezvoltă cu timpul. Și noi cu timpul înțelegem mai bine, mai bine, credința. Modul de a înțelege astăzi credința, după Conciliul al II-lea din Vatican, este diferit de modul de a înțelege credința înainte de Conciliul al II-lea din Vatican, de ce? Pentru că există o dezvoltare a conștiinței, și dumneavoastră aveți dreptate. Și aceasta nu este o noutate, pentru că natura însăși, natura însăși a Revelației este în mișcare continuă pentru a se clarifica pe ea însăși, precum și natura însăși a conștiinței morale. De exemplu, astăzi eu am spus clar că pedeapsa cu moartea nu este acceptabilă, este imorală, dar în urmă cu cincizeci de ani nu se spunea așa. S-a schimbat Biserica? Nu: s-a dezvoltat conștiința morală. O dezvoltare. Și asta au înțeles părinții. În secolul al V-lea era un părinte francez, Vincențiu de Lerins, care a creat o expresie frumoasă. Spune că conștiința credinței - o spun în latină, după aceea traduc - "ut annis consolidetur, dilatetur tempore, sublimetur aetate": adică ea crește, crește cu anii; este în creștere continuă, nu se schimbă, crește, se lărgește cu timpul. Se înțelege mai bine, și cu anii se sublimează... Și dacă eu văd că asta ce gândesc acum este în conexiune cu Revelația, e bine, dar dacă este un lucru straniu, care nu este în Revelație, și în domeniul moral, care nu este conform moralei, nu merge. Pentru aceasta, cu privire la cazul diaconatului, trebuie să căutăm ce era la începutul Revelației, și dacă era ceva, să-l facem să crească și să ajungă... Dacă nu era ceva, dacă Domnul n-a voit slujirea, slujirea sacramentală pentru femei, nu merge. Și pentru aceasta mergem la istorie, la dogmă. Apoi ceea ce a spus maica mi-a plăcut mult, pentru că nu este numai asta ceea ce a spus ea, există două lucruri în plus: un lucru în plus este dialogul cu lumea în care trăim. Un dialog de experiențe. Și acest dialog cu lumea provoacă situații noi, care cer răspunsuri noi, dar aceste răspunsuri trebuie să fie în armonie cu Revelația. Există dialogul, chiar și dezvoltarea credinței și a moralei - așa cum am explicat -, dar întotdeauna cu fundamentul. Al doilea: armonia cu Revelația în dialog. Să nu ne fie frică să dialogăm, este important. Și al treilea lucru: mărturia. Și despre aceasta cred că lucrul cel mai important pe care l-a spus maica, la care a făcut aluzie un pic, este necesitatea mărturiei. De aceea este adevărat: nu folosesc numai lucrurile dogmatice. Noi cu Denzinger nu mergem nicăieri în viața concretă. Știm cum este adevărul, știm cum este dogma, dar cum facem să crească, este un alt lucru. Denzinger ne ajută pentru că acolo este toată dogmatica, dar noi trebuie să creștem încontinuu. Eu făcusem referință la îmbrăcămintea voastră, de acum: "Ați schimbat îmbrăcămintea, ați ruinat viața consacrată!". Nimic: în dialogul cu lumea, fiecare congregație a văzut cum era mai bine să exprime propria carismă, să se exprime. Și asta care nu are îmbrăcăminte, asta care are o îmbrăcăminte un pic așa, asta și aceea care au o altă îmbrăcăminte nu sunt nici mai rele nici mai bune: fiecare congregație face discernământul său. Și cu asta eu cad în cuvântul-cheie: a discerne. Avem nevoie să discernem. Nu este totul alb sau negru, nici cenușiu. Este totul în mișcare, totul este în mișcare, dar să mergem pe drumul corect, drumul Revelației. Nu putem să mergem pe un alt drum. Cred că, deși eu nu am răspuns la toate nuanțele care erau în întrebarea maicii, funcțional acesta este răspunsul. Este adevărat: nu ne vor ajuta numai definițiile dogmatice, lucrurile istorice, nu numai. Dar nu putem merge dincolo de Revelație și de explicația dogmatică. S-a înțeles asta? Suntem catolici. Dacă vreunul vrea să facă o altă Biserică este liber, dar...

A doua întrebare

Mă numesc sora Francesca, sunt de la Surorile Sfintei Ana. Înainte de toate vreau să vă spun un mulțumesc imens pentru că dumneavoastră, de fiecare dată când facem adunarea plenară, rezervați acest spațiu de întâlnire cu noi. Este o dorință imposibil să se realizeze, ca dumneavoastră să fiți prezent la adunarea plenară, pentru că la adunarea plenară au venit toate semințele de speranță, sensul vieții călugărești feminine în această lume, în această lume de astăzi. Nu este numai emoționant, este stimulant, dă forță, perceperea atâtor semințe, cu îmbrăcăminte diferite, cu diferitele carisme, diferitele misiuni, suntem prezenți acolo unde sunt fragilitățile, fragilități umane, copiii violentați, oameni care și-au lăsat patria și de atâtea ori stăm acolo, și în locuri de război, unde este dificil, și să ascultăm aceste mărturii și despre îngrijirea planetei, să pornim de la lucrurile mici, se spunea: "câte un fluture", câte o persoană. Da, probabil că viața călugărească feminină nu are mare vizibilitate în lumea de astăzi, dar există și sunt atâtea semințe mici. În general, vreau să spun, dar personal, nu avem nevoie să ocupăm spații clericale pentru ca această slujire să fie vizibilă, pentru că deja este, este și va continua să fie și pentru aceasta ar fi frumos ca la adunarea plenară a UISG să fie și vreun bărbat, ca auditor, pentru a simți realitatea vie, nu numai s-o citească din foi, s-o audă din glasurile surorilor, este ceea ce am împărtășit și la mesele rotunde. Aceasta este viață, este reală, există, este sămânța care de multe ori moare și noi superioarele generale trăim experiența atâtor morți dar știm că aceasta este calea pentru viață și în această slujire a noastră de maici ne este dată experiența de har de a mărturisi, de a fi martori oculari la atâta viață. O întrebare. Noi suntem aici toate maici: dați-ne vreo indicație concretă, din acelea pe care știți dumneavoastră să ne dați, pentru a fi slujitoare, nu diacone, slujitoare, maici, în această lume de astăzi. Slujitoare înainte de toate ale surorile noastre pentru că fragilitățile se află și înăuntru, și înainte de toate suntem instrumente, slujitoare ale slujitoarelor lui Isus care sunt surorile noastre. Mulțumim pentru apropierea de fiecare dintre noi.

Papa Francisc:

Îți mulțumim ție. Ar fi important să fie observatori bărbați la următoarea... Este important, pentru a înțelege aceste nuances care într-un rezumat nu vin niciodată. Ar fi o idee frumoasă. Dumneavoastră ați folosit trei cuvinte, trei pilaștri: "fragilitate", "maică" și "slujitoare".

Maternitatea Bisericii. Revin asupra aceluiași punct: Biserica este femeie, este mamă. Noi spunem asta: cred în sfânta maică Biserică. Vorbind despre fragilitate, punctul de întâlnire cu fragilitatea este punctul care ne face să înțelegem ce s-a întâmplat când Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său: Dumnezeu întâlnește fragilitatea cea mai mare, cea mai mare. Fragilitatea umană și ia fragilitatea cea mai mare, ia omenitatea noastră. Să nu ne fie frică de fragilități, dimpotrivă, să ne apropiem de fragilitatea umană. Și apropierea de fragilitatea umană nu este un act de binefacere socială, nu, este un act teologic, înseamnă a merge la punctul întâlnirii dintre Dumnezeu și o femeie, s-a întrupat... În această dimineață la Liturghie erau 25 de surori de la Cottolengo care aveau 50 de ani de viață consacrată, și acestea prin vocație trăiesc în fragilitate pentru că muncesc cu neputincioși, în continuu, unii neputincioși foarte gravi... Dar o fericire! Se simt mame. Acest copil acest tânăr, nu ar mai fi util ca să fie îngrijit de o infirmieră a statului? Nu, o soră, simt acea vocație față de fragilitate. Și nu numai acestea, atâtea... Voi, superioarelor, de câte ori trebuie să mângâiați fragilitățile surorilor! Să duceți pe umeri fragilitățile comunităților voastre; și acolo, în această suferință, să vorbiți cu o soră care vrea să plece, să vorbiți cu alta care nu merge bine, s-o înțelegeți, să intrați în inimă, să mergeți înainte... Slujirea cu fragilitatea... Și noi o avem. Dar nu trebuie să vă fie frică, pentru că este oglinda întrupării Domnului. Și apoi să fiți mame. Mame și slujitoare. Noi putem fi slujitori, da, bărbații pot să fie slujitori, dar nu mame. Tați da, dar nu mame. Maternitatea Bisericii și maternitatea Sfintei Fecioare Maria au reflexia în femeia consacrată, o reflexie totală. Și o mamă de familie o reflectă, dar consacrata este reflexia totală: cine vede o soră vede Biserica și o vede pe Maria. În fragilitate, pentru că este mamă în fragilitate, pentru că este mamă în fragilitate, consacrată, fără a naște un copil propriu... Această renunțare... N-aș vrea să vorbesc prea mult...

Comentariu moderatoare:

Aș vrea pur și simplu să spun că în timpul acestei săptămâni noi am avut câteva persoane care au spus ce fac. Este una care lucrează în Republica Centrafricană și care a pus această întrebare pe care oamenii le-o adresează lor: "Și voi trebuie să plecați de aici?", pentru că sunt în zone foarte turbulente de război. Și această întrebare cred că exprimă acea fragilitate din care noi facem parte. Dacă noi nu suntem în zonele fragile, nu putem nici să fim cu adevărat mame, probabil.

Papa Francisc:

Este adevărat ceea ce spui. Acea întrebare - "și voi vreți să plecați?" - este poporul disperat care nu vrea să rămână fără mamă. Frumos, nu-i așa?

A treia întrebare

Înainte de toate un mare mulțumesc, Sfinte Părinte. În aceste zile am tratat diferite teme, una dintre acestea este dialogul interreligios: mulțumim pentru tot ceea ce faceți dumneavoastră în acest domeniu. Mă gândesc și la dialogul ecumenic și port în inimă suferința pe care am atins-o cu mâna, pe care am văzut-o în atâtea părți datorită dezbinării care există între creștini. Știu că dumneavoastră ați făcut deja atâta și în acest sector. Întreb: este posibil să se facă un pas în plus pentru a ajunge la această comuniune între creștini? Mulțumesc.

Papa Francisc:

Îți mulțumesc ție. Cred că ecumenismul se face în mișcare, mereu. Este adevărat că teologii trebuie să studieze, să discute... Dar există acea anecdotă - care este adevărată, mi-au spus că este adevărată - că atunci când sfântul Paul al VI-lea l-a întâlnit pe Athenagoras - mi-ar plăcea să-i spun sfântul Athenagoras - Athenagoras i-a spus lui Paul al VI-lea: "Să facem un lucru: să mergem noi împreună și pe teologi să-i trimitem pe o insulă ca să reflecteze și să facă teologie, iar noi să mergem înainte împreună". O glumă, spun că este adevărată. Dar dacă nu este adevărată este potrivită. [Ecumenismul] se face mereu în mișcare. Există săraci? Să mergem împreună să lucrăm cu săracii. Există migranții? Împreună. Mereu împreună. Acesta este ecumenismul săracului, așa cum numesc eu ceea ce se face în mișcare cu operele de caritate. Dar există un alt ecumenism: cel al sângelui. Când îi ucid pe creștini pentru faptul că sunt creștini, nu întreabă: "Tu ești anglican? Tu ești luteran? Tu ești catolic? Tu ești ortodox?". Ucid. Și sângele se amestecă. Eu îmi amintesc odată că un paroh la Hamburg, parohul de Sankt Josef la Wannsee, aproape de Hamburg, avea datoria să ducă înainte cauza de beatificare a unui preot ghilotinat de naziști pentru că a predat cateheză copiilor. Dar după el a fost ghilotinat, pentru același motiv, un pastor luteran. Și el a mers la episcop spunând: "Eu nu pot să merg înainte cu cauza acestuia fără cauza luteranului, pentru că sângele lor s-a amestecat". Este ecumenismul sângelui. Avem atâția, atâția martiri comuni. Paul al VI-lea, când i-a canonizat pe martirii din Uganda, erau cateheți jumătate catolici și jumătate anglicani, mai mult sau mai puțin, și în discursul de canonizare a menționat martiriul anglicanilor. Deja Paul al VI-lea a spus asta. Există ecumenismul sângelui. Trebuie să facem împreună cât mai mult posibil. De exemplu, vin de la binecuvântarea expoziției despre traficul de persoane ["Talitha kum", deschisă înainte de această audiență în atriul din Aula Paul al VI-lea]: lucrăm împreună, toți, catolici, evanghelici, toți, pentru că este o problemă socială pe care trebuie să ajutăm să se rezolve. Și asta cred că este important: ecumenismul se face în mișcare, nu se face numai cu reflecția teologică. Asta va ajuta, pentru că am făcut progrese frumoase, de exemplu cu luteranii, despre justificare... progrese frumoase. Dar nu putem rămâne pe loc până când nu se rezolvă toate punctele teologice. Teologii au o mare funcție în Biserică: să studieze și să ne ajute; dar noi, între timp, trebuie să mergem. Și apoi ecumenismul rugăciunii. Sunt trei. Ecumenismul rugăciunii, ecumenismul sângelui, ecumenismul săracului. A ne ruga unul pentru altul, precum și unul cu altul. Asta, cât privește ecumenismul. În dialogul interreligios, a căuta și acolo valorile comune, a căuta valorile comune care există, și asta e bine. De exemplu, printre valorile comune, respectul față de viața nou-născuților și a celor nenăscuți pe care îl au musulmanii este minunat.

A patra întrebare (în portugheză)

......

Papa Francisc:

Eu ar trebui să vă pun întrebarea: cine este mai important, Pel? sau Maradona? [râd] În Amazonia este importantă prezența femeii pentru sensibilitatea popoarelor indigene, și femeia este capabilă - călugărița, consacrata - să înțeleagă mai bine problema tribală, pentru că nu este o problemă... Fiecare trib, fiecare categorie indigenă nu este un lucru ca și cum ar fi un club de fotbal sau o asociație culturală. Este vital, și numai femeia este capabilă să înțeleagă viața. Și femeia consacrată, cu siguranță, va ști să caute căile pentru a ajunge acolo. Există probleme pe care unele denominațiuni religioase le au cu indigenii, pentru că nu înțeleg bine calea lor. Și problema exprimării liturgice, înculturarea pe care o congregație pentru cult o studiază atât de bine: înculturarea liturgică la ei, care au o tradiție veche. Și în China părintele Ricci, în India părintele De Nobili: în acele timpuri deja era problema înculturării. Și există această problemă. Eu cred că va ajuta mult contribuția voastră de a nu greși în înculturare, și a însoți, a însoți cu respect, pentru că o femeie consacrată este foarte, foarte îngrijită în respectarea modului în care crește viața, în respectarea în jurul celor de la surorile Sfintei Ana, în jurul fragilității. O femeie consacrată știe să se miște cu fragilitatea, în mod special, într-un mod teologal.

A cincea întrebare (în engleză)

Sunt sora Alice Drajea din Congregația Surorilor Preasfintei Inimi a lui Isus, întemeiată de misionarii combonieni. Sunt superioara generală a surorilor cu sediu la Juba, Sudanul de Sud. În primul rând, aș vrea să vă aduc salutările populației din Sudanul de Sud: oamenii vor ca eu să vă spun cât de recunoscători se simt pentru gesturile pe care dumneavoastră le-ați avut față de președinții din Sudanul de Sud [aplauze]. Am rămas cu toții onorați și recunoscători pentru acest gest al dumneavoastră, dar multe persoane care trăiesc în zonele rurale nu aveau mijloacele pentru a vedea nici pentru a citi despre acest eveniment. În al doilea rând, am vrea să vă mulțumim pentru noul episcop al diecezei de Torit. Fiind congregație locală bazată în Sudanul de Sud, singura care acum este în creștere, avem în fața noastră multe provocări, dar provocarea pe care aș vrea s-o aduc în atenția dumneavoastră într-o întrebare este provocarea din interiorul Bisericii. Dumneavoastră ați vorbit despre un proces, care este un lucru pozitiv. Noi pentru moment avem cel puțin trei dieceze fără un episcop, iar celelalte două au episcopi care au ajuns deja la vârsta pensionării, așa cum ne-au spus, inclusiv arhiepiscopul nostru Paulino Lukudu Loro. Or, cu situația care există în Sudanul de Sud, cred că avem nevoie de o Biserică puternică, o dieceză puternică formată din persoane care să aibă un conducător. Pentru că, așa cum spune Evanghelia, oile fără păstor se risipesc. Deci, întrebarea mea este: cât poate funcționa și merge înainte o dieceză fără un episcop? Avem nevoie de un episcop. Și ultima întrebare: eu însămi și persoanele din Sudanul de Sud, vă cerem să veniți în Sudanul de Sud. Mulțumesc!

Papa Francisc:

Multe mulțumiri. Este adevărat ceea ce spuneți, sunt cinci episcopi care lipsesc: doi sunt deja bătrâni și celelalte trei dieceze sunt vacante. A fost greu pentru a-l numi pe acesta din urmă și îmi spun că sunt în desfășurare procesele pentru alți doi. Sperăm... Dar dumneavoastră aveți dreptate și acolo se suferă mult pentru că unii episcopi, pentru a-i vizita pe catolici, trebuie să meargă în lagărele de refugiați pentru că situația încă nu este clară. Acesta este unul din lucrurile cele mai importante: numirea episcopilor. Nu se găsesc mereu candidați potriviți, trebuie așteptat, dar cel puțin putem spune sorei că ne vom ruga pentru ca să se găsească episcopi buni! Și există și defectele umane: este un preot bun dar nu poate să fie episcop pentru că nu are această dimensiune, n-a dezvoltat cealaltă dimensiune... A căuta un candidat nu este ușor. Dar dumneavoastră aveți dreptate, să însoțim asta cu rugăciunea. Eu am fost aproape să merg în Sudanul de Sud cu arhiepiscopul de Canterbury. Însă n-a fost posibil. Am promis să mergem împreună, arhiepiscopul anglican și eu. Poate că anul acesta - poate, nu este o promisiune! - când merg în Mozambic, Madagascar, Mauritius [în septembrie], poate că va fi timp să trec pe acolo. Când spun "timp" nu este timpul ceasului, este timpul format pentru a ajunge acolo. Eu vreau să merg. Sudanul de Sud îl port în inimă. Dar aș vrea să spun un lucru foarte frumos despre Sudanul de Sud. Când era această situație din care nu se știa cum să se iasă, a venit la conducătorii politici propunerea de a face o reculegere spirituală aici în Vatican, două zile, și au făcut asta. Luau prânzul în sala de mese comună, unde iau prânzul și eu, și eu îi vedeam acolo la masă ca novici: liniștiți, mâncau. Aceștia care făceau războiul! Liniștiți pentru că se gândeau la meditația pe care o făcuse catolicul, episcopalianul, anglicanul... dar pentru a ne uni, mereu. Nicio națiune n-a făcut asta, numai ei, sunt buni. Și eu spun: Doamne, dacă au avut acest curaj de a da o mărturie de acest gen, de a veni să facă o reculegere spirituală, dă-le posibilitatea de a merge înainte! Acolo, există problema sărăciei și există foamea. Eu aș vrea să merg. Și există și un plan de a putea merge. Aceea a episcopilor într-adevăr [este un punct important]... Precum și viața călugărească: ajutați pentru ca să crească bine, ca să fie femei puternice, ca să ducă înainte acest lucru, care va fi foarte, foarte important.

Mi-a plăcut această mărturie, din acel colț al geografiei africane, care ne va ajuta mult. Și cred că acolo cineva poate spune: "Și voi, vreți să plecați?" - "Nu", așa cum a spus președinta.

Acum este timpul. Eu aș vrea să continui... dar iau în serios - dacă voi fi viu, nu știu - invitația de a participa cel puțin la o parte din următoarea adunare. Cred că motivația pe care a dat-o sora este o motivație adevărată, dar dacă voi fi viu voi merge. Altminteri, amintiți-i, să-i amintiți succesorului! Să facă asta! Multe mulțumiri, rugați-vă pentru mine și vă invit să ne rugăm împreună Regina coeli.

[Regina coeli]

[Binecuvântarea]

______________________

Discursul Sfântului Părinte încredințat

Dragi surori,

Sunt foarte bucuros să vă pot primi astăzi cu ocazia adunării voastre generale și să vă urez un timp pascal plin de pace, bucurie și pasiune în ducerea Evangheliei la toate colțurile pământului. Da, Paștele înseamnă toate acestea și ne invită să fim martori ai Celui Înviat, trăind o nouă etapă evanghelizatoare marcată de bucurie. Nimeni nu ne poate fura pasiunea pentru evanghelizare. Nu există Paște fără misiune: "Mergeți și vestiți Evanghelia la toți oamenii" (cf. Mt 16,15-20). Domnul cere Bisericii sale să arate triumful lui Cristos asupra morții, cere să ne arate Viața sa. Mergeți, surorilor, și vestiți-l pe Cristos Înviat ca izvorul bucuriei pe care nimic și nimeni nu ne-o poate lua. Reînnoiți constant întâlnirea voastră cu Isus Cristos Înviat și veți fi martorele sale, ducând la toți bărbații și femeile iubiți de Domnul, îndeosebi la cei care se simt victime ale culturii excluderii, bucuria dulce și reconfortantă a Evangheliei.

Viața consacrată, așa cum a afirmat în timpul său sfântul Ioan Paul al II-lea, ca orice altă realitate a Bisericii, trece printr-un timp "delicat și obositor" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică Vita consecrata, nr. 13). În fața scăderii numerice pe care o trăiește viața consacrată, îndeosebi cea feminină, tentația este aceea a descurajării, a resemnării sau a "baricadării" în acel "mereu s-a făcut așa".

În acest context vă repet cu forță ceea ce v-am spus în alte ocazii: să nu vă fie frică de a fi puține, ci de a fi nesemnificative, de a înceta să fiți lumină care luminează pe cei care sunt cufundați în "noaptea întunecată" a istoriei. Să nu vă fie frică nici de a "mărturisi cu umilință, și în același timp cu mare încredere în Dumnezeu Iubire, fragilitatea voastră" (Scrisoare către toți consacrații, 21 noiembrie 2014, i, 1). Dimpotrivă să vă fie frică: să aveți panică de a înceta să fiți sare care să dea gust vieții bărbaților și femeilor din societatea noastră. Lucrați fără încetare pentru a fi santinele care anunță venirea zorilor (cf. Is 21,11-12); pentru a fi ferment acolo unde vă aflați și cu cine vă aflați, chiar dacă asta aparent nu vă aduce avantaje tangibile și imediate (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 210).

Există mulți oameni care au nevoie de voi și vă așteaptă. Persoane care au nevoie de zâmbetul vostru prietenesc care să le redea speranță; de mâinile voastre care să le susțină pe drumul lor; de cuvântul vostru care să semene speranță în inimile lor; de iubirea voastră în maniera lui Isus (cf. In 13,1-15) care să îngrijească rănile cele mai adânci provocate de singurătate, de refuz și de excludere. Nu cedați niciodată ispitei autoreferențialității, a transformării în "armate închise". Nu vă refugiați nici "într-o operă pentru a eluda capacitatea operativă a carismei" (Forța vocației, nr. 56). Mai degrabă dezvoltați fantezia carității și trăiți fidelitatea creativă față de carismele voastre. Cu ele veți fi capabile să "repropuneți inventivitatea și sfințenia fondatorilor" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică Vita consecrata, nr. 37), deschizând noi căi pentru a duce încurajarea și lumina Evangheliei la diferitele culturi în care trăiți și lucrați în cele mai diferite domenii ale societății, așa cum au făcut ei în timpul lor. Cu ei veți fi capabili să revizitați carismele voastre, să mergeți la rădăcină, trăind prezentul în mod corespunzător, fără a vă fie frică să mergeți, "fără a permite ca apa să înceteze să curgă [...]. Viața consacrată este ca apa: dacă este stătută, se împuțește" (Forța vocației, nr. 44-45). În acest mod, fără a pierde amintirea, mereu necesară pentru a trăi prezentul cu pasiune, veți evita fie "restauraționismul" fie ideologie, de orice semn ar fi, care fac atât de mult rău vieții consacrate și Bisericii înseși.

Și toate acestea cu prezența voastră și slujirea voastră umilă și discretă, însuflețită mereu de rugăciunea gratuită și de rugăciunea de adorație și de laudă. A vă ruga, a lăuda și a adora nu înseamnă a pierde timp. Cu cât vom fi mai uniți cu Domnul, cu atât vom fi mai aproape de umanitate, îndeosebi de umanitatea care suferă. "Viitorul nostru va fi plin de speranță", așa cum afirmă motoul acestei adunări plenare, iar proiectele noastre vor fi proiecte de viitor, în măsura în care ne vom opri în fiecare zi în fața Domnului în gratuitatea rugăciunii, dacă nu vrem ca vinul să se transforme în oțet și sarea să devină insipidă. Va fi posibil să cunoaștem proiectele pe care Domnul le-a făcut pentru noi numai dacă vom menține ochii noștri și inima noastră îndreptate spre Domnul, contemplând fața sa și ascultând Cuvântul său (cf. Ps 33). Numai așa veți fi capabile să treziți lumea cu profeția voastră, trăsătură distinctivă și prioritate a faptului de a fi călugărițe și consacrate (cf. Scrisoare către toți consacrații, 21 noiembrie 2014, ii, 2). Cu cât este mai urgent să ne descentrăm pentru a merge în periferiile existențiale, cu atât este mai urgent să ne centrăm pe El și să ne concentrăm asupra valorilor esențiale ale carismelor noastre.

Printre valorile esențiale ale vieții călugărești este viața fraternă în comunitate. Constat cu atâta bucurie marile rezultate obținute în această dimensiune: comunicare mai intensă, corectare fraternă, căutarea sinodalității în conducerea comunității, primire fraternă respectând diversitatea..., dar în același timp mă preocupă faptul că sunt frați și surori care își trăiesc viața la marginea fraternității; surori și frați care de mulți ani sunt absenți în mod ilegitim din comunitate și de aceea tocmai am promulgat un Motu Proprio, Communis vita, cu norme foarte precise pentru a evita aceste cazuri.

Cât privește viața fraternă în comunitate, mă preocupă și faptul că sunt Institute în care multiculturalitatea și internaționalizarea nu sunt văzute ca o bogăție, ci ca o amenințare, și se trăiesc ca un conflict, în loc să fie trăite ca noi posibilități care arată adevărata față a Bisericii și a vieții călugărești și consacrate. Cer responsabililor Institutelor să se deschidă la noul propriu al Duhului, care suflă unde vrea și cum vrea (cf. In 3,8) și să pregătească generațiile din alte culturi să-și asume responsabilități. Surorilor, trăiți internaționalizarea Institutelor voastre ca veste bună. Trăiți schimbarea feței comunităților voastre cu bucurie și nu ca un rău necesar pentru păstrare. Internaționalitatea și interculturalitatea nu întorc înapoi.

Mă preocupă conflictele generaționale, când tinerii nu sunt capabili să ducă înainte visele bătrânilor pentru a le face să rodească, iar bătrânii nu știu să primească profeția tinerilor (cf. Il 3,1). Cât de mult îmi place să repet: tinerii aleargă mult, dar bătrânii cunosc drumul. Într-o comunitate sunt necesare fie înțelepciunea bătrânilor fie inspirația și forța tinerilor.

Dragi surori, prin voi mulțumesc tuturor surorilor din Institutele voastre pentru marea muncă pe care o desfășoară în diferitele periferii în care trăiesc. Periferia educației, unde a educa înseamnă a învinge mereu, a învinge pentru Dumnezeu; periferia sănătății, unde sunteți servitoare și mesagere ale vieții și ale unei vieți demne; și periferia muncii pastorale în cele mai diferite manifestări ale sale, unde, mărturisind cu viețile voastre Evanghelia, arătați fața maternă a Bisericii. Mulțumesc pentru ceea ce sunteți și pentru ceea ce faceți în Biserică. Să nu încetați niciodată să fiți femei. "Nu trebuie încetat a fi femeie pentru a se uniformiza" (Forța vocației, nr. 111).

În același timp vă cer: cultivați pasiunea pentru Cristos și pasiunea pentru umanitate. Fără pasiune pentru Cristos și pentru umanitate nu există viitor pentru viața călugărească și consacrată. Pasiunea vă va duce la profeție, la a fi foc care aprinde alte focuri. Continuați să faceți pași în misiunea împărtășită între diferite carisme și cu laicii, invitându-i la opere importante fără a lăsa pe nimeni lipsit de formarea cuvenită și de simțul de apartenență la familia carismatică. Lucrați la raporturile reciproce cu păstorii, incluzându-i în discernământul vostru și integrându-i în selecționarea de prezențe și slujiri. Drumul vieții consacrate, fie feminine fie masculine, este drumul inserării ecleziale. În afara Bisericii și în paralel cu Biserica locală, lucrurile nu funcționează. Acordați mare atenție formării fie permanente fie inițiale și formări de formatori capabili să asculte și să însoțească, să discearnă, mergând în întâmpinarea celor care bat la ușile voastre. Și, chiar în mijlocul încercărilor prin care probabil trecem, trăiți cu bucurie consacrarea voastră. Aceasta este cea mai bună propagandă vocațională.

Fie ca Fecioara să vă însoțească și să vă protejeze cu mijlocirea sa maternă. Din partea mea vă binecuvântez din inimă și binecuvântez toate surorile pe care Domnul vi le-a încredințat. Și, vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 563.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat