Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc și participanții la Întâlnirea Diecezei de Roma (9 mai 2019)

Papa Francisc:

Mulțumesc pentru intervenția voastră și pentru ascultarea voastră.

Prima ispită care poate veni după ce am ascultat atâtea dificultăți, atâtea probleme, atâtea lucruri care lipsesc este: "Nu, nu, trebuie să rearanjăm orașul, să rearanjăm dieceza, să punem totul la locul său, să facem ordine". Asta ar însemna să privim la noi, să ne privim din nou în interior. Da, lucrurile vor fi rearanjate și noi vom pune la locul său "muzeul", muzeul ecleziastic al orașului, totul în ordine... Asta înseamnă a domestici lucrurile, a-i domestici pe tineri, a domestici inima oamenilor, a domestici familiile; a face caligrafie, totul perfect. Însă acesta ar fi păcatul cel mai mare de mondenitate și de spirit monden anti-evanghelic. Nu este vorba de "a rearanja". Am auzit [în intervențiile precedente] dezechilibrele orașului, dezechilibrul tinerilor, al bătrânilor, al familiilor... Dezechilibrul raporturilor cu copiii... Astăzi suntem chemați să rezistăm la dezechilibru. Noi nu putem face ceva bun, evanghelic dacă ne este frică de dezechilibru. Trebuie să luăm dezechilibrul în mâini: asta este ceea ce ne cere Domnul, pentru că Evanghelia - cred că mă veți înțelege - este o doctrină "dezechilibrată". Luați Fericirile: merită premiul Nobel pentru dezechilibru! Așa este Evanghelia.

Apostolii s-au enervat când venea apusul și acea mulțime - cinci mii numai bărbații - continua să-l asculte pe Isus; și eu s-au uitat la ceas și spuneam: "Asta e prea mult, trebuie să ne rugăm vesperele, completoriul... și apoi să mâncăm...". Și au căutat maniera de "a rearanja" lucrurile: s-au apropiat de Domnul și au spus: "Doamne, dă-le drumul, pentru că locul este pustiu: să meargă pentru a-și cumpăra de mâncare", în câmpia pustie. Aceasta este iluzia echilibrului oamenilor "din Biserică" între ghilimele; și eu cred - am spus asta nu-mi amintesc unde - că acolo a început clericalismul: "Dă drumul oamenilor, să meargă, și noi vom mânca ceea ce avem". Poate că acolo este începutul clericalismului, care este un frumos "echilibru", pentru a aranja lucrurile.

Am notat lucrurile pe care le ascultam și care îmi atingeau inima... Și după aceea, pe acest drum al lui "a aranja lucrurile" vom avea o dieceză frumoasă funcționalizată. Clericalism și funcționalism. Mă gândesc - și asta n-o spun cu caritate, dar trebuie s-o spun - unei dieceze - există atâtea, dar mă gândesc la una - care are totul funcționalizat: departamentul pentru asta, departamentul pentru cealaltă, și în fiecare dintre departamente are patru, cinci, șase specialiști care studiază lucrurile... Acea dieceză are mai mulți angajați decât Vaticanul! Și acea dieceză, astăzi - nu vreau s-o numesc din caritate - acea dieceză se îndepărtează în fiecare zi mai mult de Isus Cristos pentru că aduce cult "armoniei", armoniei nu a frumuseții, ci a mondenității funcționaliste. Și am căzut, în aceste cazuri, în dictatura funcționalismului. Este noua colonizare ideologică ce încearcă să convingă că Evanghelia este o înțelepciune, este o doctrină, dar nu este o vestire, nu este o kerygma. Și atâția lasă kerygma, inventează sinoade și contra-sinoade... care în realitate nu sunt sinoade, sunt "rearanjări". De ce? Deoarece pentru a fi un sinod - și acest lucru este valabil și pentru voi [ca adunare diecezană] - este nevoie de Duhul Sfânt; și Duhul Sfânt dă un șut mesei, o aruncă și începe de la capăt. Să-i cerem Domnului harul de a nu cădea într-o dieceză funcționalistă. Dar eu cred că, după ceea ce am simțit, lucrurile sunt bine orientate. Și să mergem înainte.

După aceea, în această seară, aș vrea să înțeleg mai bine strigătul oamenilor din dieceză: ne va ajuta să înțelegem mai bine ce anume cer oamenii de la Domnul. Acel strigăt este un strigăt pe care adesea și noi nu-l ascultăm sau pe care îl uităm cu ușurință. Și asta se întâmplă pentru că am încetat să locuim cu inima. Locuim cu ideile, cu planurile pastorale, cu curiozitatea, cu soluții prestabilite; dar trebuie să locuim cu inima. M-a impresionat ceea ce părintele Ben [director al Caritas, părintele Benone Ambăruș, nr) a simțit față de acel tânăr [pe care l-a văzut luând o bucată de pâine dintr-un coș de gunoi]: s-a rușinat de el însuși, n-a fost capabil să meargă să-l întrebe: "Ce crezi, cum este inima ta, ce cauți?". Dacă Biserica nu face acești pași, va rămâne pe loc, pentru că nu știe să asculte cu inima. Biserica surdă la strigătul oamenilor, surdă la ascultarea orașului.

Aș vrea să împărtășesc câteva reflecții pe care le am aici - pe care mi le-am pregătit și pe care le-am "însăilat" un pic -, reflecții care să lumineze drumul pentru anul următor. Putem porni de la un text evanghelic; apoi voi aminti câteva pasaje din discursul pe care l-am adresat Bisericii italiene la Firenze [10 noiembrie 2015), care este tocmai stilul Bisericii noastre. "Ce frumos, discursul acela! Ah, papa a vorbit bine, a indicat bine drumul", și dă-i cu tămâie... Dar astăzi, dacă eu aș întreba: "Spuneți-mi ceva din discursul de la Firenze" - "Eh, da, nu-mi amintesc...". Dispărut. A intrat în alambicul distilărilor intelectuale și a ajuns fără forță, ca o amintire. Să reluăm discursul de la Firenze care, cu Evangelium gaudium, este planul pentru Biserica din Italia și este planul pentru această Biserică din Roma.

Putem începe cu un text din Evanghelie.

[Lectură din Mt 18,1-14]

Papa Francisc:

Să țineți bine în minte și în inimă că, atunci când Domnul vrea să convertească Biserica sa, adică s-o facă mai apropiată de El, mai creștină, face mereu așa: îl ia pe cel mai mic și îl pune în centru, invitându-i pe toți să devină mici și să "se umilească" - spune literalmente textul evanghelic - pentru a deveni mici, așa cum a făcut El, Isus. Reforma Bisericii începe de la umilință, iar umilința se naște și crește cu umilirile. În această manieră neutralizează pretențiile noastre de măreție. Domnul nu ia un copil pentru că este mai nevinovat sau pentru că este mai simplu, ci pentru că sub vârsta de 12 ani copiii nu aveau nicio relevanță socială, în acel timp. Numai cine-l urmează pe Isus pe acest drum al umilinței și se face mic poate cu adevărat să contribuie la misiunea pe care Domnul ne-o încredințează. Cine caută propria glorie nu va ști nici să-i asculte pe alții nici să-l asculte pe Dumnezeu, cum va putea colabora la misiune? Poate că unul dintre voi, nu-mi amintesc cine, îmi spunea că nu voia să tămâieze: dar printre noi sunt atâția "liturgiști" greșiți care n-au învățat să tămâieze bine: în loc să-l tămâieze pe Domnul, se tămâiază pe ei înșiși și trăiesc așa. Cine caută propria glorie, cum va putea să-l recunoască și să-l primească pe Isus în cei mici care strigă către Dumnezeu? Tot spațiul său interior este ocupat de el însuși sau de grupul la care aparține - persoane ca noi, de atâtea ori - motiv pentru care nu are nici ochi nici urechi pentru alții. Deci primul sentiment care trebuie avut în inimă, pentru a ști să ascultăm, este umilința și a ne feri bine să-i disprețuim pe cei mici, oricine ar fi ei, tineri afectați de starea de orfan sau ajunși în tunelul drogurilor, familii încercate de cotidianitate sau sfâșiate în relații, păcătoși, săraci, străini, persoane care au pierdut credința, persoane care n-au avut niciodată credința, bătrâni, neputincioși, tineri care caută pâinea în gunoaie, așa cum am auzit... Vai de cel care privește de sus în jos și îi disprețuiește pe cei mici. Numai într-un caz ne este permis să privim o persoană de sus în jos: pentru a o ajuta să se ridice. Singurul caz. În alte cazuri nu este permis. Vai de cei care privesc de sus în jos pentru a-i disprețui pe cei mici, chiar și atunci când stilurile lor de viață, modurile de a raționa ar fi foarte depărtate de Evanghelie; nimic nu justifică disprețul nostru. Cine este fără umilință și disprețuiește nu va fi niciodată un bun evanghelizator, pentru că nu va vedea niciodată dincolo de aparențe. Va crede că ceilalți sunt numai dușmani, niște "fără Dumnezeu", și va pierde ocazia de a asculta strigătul pe care îl au înăuntru, acel strigăt care adesea este durere și vis de un "Altă parte", în care se manifestă nevoia de mântuire. Dacă orgoliul și presupusa superioritate morală nu ne întrerup auzul, ne vom da seama că sub strigătul atâtor oameni nu este altceva decât un geamăt autentic al Duhului Sfânt. Este Duhul care determină încă o dată să nu ne mulțumim, să încercăm să pornim din nou la drum; este Duhul care ne va salva de această "rearanjare" diecezană. Care printre altele este un gattopardismo: a voi să schimbi totul pentru ca să nu se schimbe nimic.

A doua trăsătură necesară - prima este umilința: pentru a asculta, tu trebuie să te înjosești - a doua trăsătură necesară pentru a asculta strigătul este dezinteresul. Este exprimată în textul evanghelic al parabolei păstorului care merge în căutarea oii care s-a rătăcit. Nu are niciun interes personal de apărat, acest păstor bun: singura preocupare este ca nimeni să nu se piardă. Avem interese personale, noi care suntem în această seară? Fiecare se poate gândi: care este interesul meu ascuns, personal, pe care-l am în activitatea mea eclezială? Vanitatea? Nu știu... fiecare are propriul interes. Suntem preocupați de structurile noastre parohiale? De viitorul institutului nostru? De consensul social? De ceea ce oamenii vor spune dacă ne ocupăm de săraci, de migranți, de romi? Sau suntem alipiți de acel puțin de putere pe care-l mai exercităm asupra persoanelor din comunitatea noastră sau din cartierul nostru? Noi toți am văzut parohii care au făcut alegeri în mod serios, sub inspirația Duhului, și atâția credincioși care mergeau acolo s-au îndepărtat pentru că "ah, parohul acesta este prea exigent, precum și un pic comunist", și oamenii pleacă. Și când nu ajung plângerile la episcop... Și dacă episcopul nu este curajos, dacă nu este un om care are umilință, un om dezinteresat, îl cheamă pe preot și îi spune: "Nu exagera, știi, un pic de echilibru...". Dar Duhul Sfânt nu înțelege echilibrul, nu-l înțelege. Înțelege [...]. Dezinteresul față de sine este condiția necesară pentru a putea fi plini de interes față de Dumnezeu și față de alții, pentru a-i putea asculta cu adevărat. Există "păcatul oglinzii". Și noi, preoți, surori, laici cu vocația de a lucra, cădem de atâtea ori în acest păcat al oglinzii: se numește narcisism și autoreferențialitate, păcatele oglinzii care ne sufocă. Domnul a ascultat strigătul oamenilor pe care i-a întâlnit și s-a apropiat de ei, pentru că nu avea nimic de apărat și nimic de pierdut, nu avea "oglinda": avea conștiința în rugăciune, în contemplația cu Tatăl și unsă de Duhul Sfânt. Acesta este secretul său, și pentru aceasta a mers înainte. Lasă cele nouăzeci și nouă în siguranță și începe să caute pe cel care s-a rătăcit. Noi, în schimb, așa cum am spus alte dăți, adesea suntem obsedați pentru puținele oi care au rămas în staul. Și atâția încetează să fie păstori ai oilor pentru a deveni "pieptănători" ai oilor rafinate. Și petrec tot timpul ca să le pieptene. Atâtea? Nu. Zece..., lucru mic... Este urât. Nu găsim niciodată curajul de a le căuta pe celelalte, pe cele care s-au pierdut, care merg pe cărări pe care niciodată nu le-am parcurs. Vă rog, să ne convingem că totul merită să fie lăsat și jertfit pentru binele misiunii. A lăsa orgoliul, a fi umili, a lăsa această bunăstare, acest interes pentru noi înșine. Lui Moise, în fața misiunii, i-a fost frică, a făcut mii de rezistențe și obiecții; a încercat să-l convingă pe Dumnezeu să se adreseze altcuiva; dar la sfârșit, a coborât cu Dumnezeu în mijlocul poporului său și a ascultat. Fie ca Domnul să ne umple inima de curajul și de libertatea celui care nu este legat de interese și vrea să se pună cu empatie și simpatie în mijlocul vieților celorlalți.

Ultima trăsătură a inimii, necesară pentru a asculta strigătul și pentru a evangheliza, este a fi experimentat Fericirile. Astăzi vorbeam cu un rabin, foarte prieten, care a venit de la Buenos Aires, și mi-a spus: "În Lege eu găsesc că punctul nostru de plecare pentru dialogul iudeo-creștin este legea iubirii: Să-l iubește pe Dumnezeul tău cu toate forțele și pe aproapele ca pe tine însuți. Și în Evanghelie, în cărțile creștine, care crezi tu că este un text care poate să ne ajute așa de mult?". I-am spus imediat: "Fericirile". Fericirile sunt un mesaj creștin, dar și uman. Este mesajul care te face să trăiești, mesajul noutății... Pe mine m-a ajutat mereu să mă gândesc și la oamenii păgâni sau agnostici ajung Fericirile. Însuși Gandhi în timpul său a mărturisit că era textul său preferat. Fericirile: înseamnă că s-a învățat de la Domnul și de la viață unde este bucuria adevărată, aceea pe care Domnul ne-o dăruiește, și se știe să se discearnă unde să fie găsită și unde să-i facă pe alții s-o găsească, fără a greși drumul. Cine greșește drumul sau cine se împiedică, eventual cu prezumția de a merge pe calea lui Dumnezeu, riscă să-i facă și pe alții să greșească și să se împiedice. Vedem asta în unele mișcări pelagiene sau în unele mișcări ezoterice, sau gnostice, care există astăzi printre noi: toți se împiedică, toți, sunt incapabili să meargă spre un orizont, merg un pic înainte pentru a se întoarce asupra lor înșiși; sunt propunerile egocentrice. În schimb, Fericirile sunt teocentrice, care privesc viața, te duc înainte, te despoaie dar te fac mai ușor să-l urmezi pe Isus. Și Isus vorbește să nu-i scandalizăm pe cei mici. De ce? Pentru că scandalul este o piatră de poticnire. Tu nu ai înțeles spiritul Fericirilor. Să ne gândim la lumea învățătorilor Legii: era o continuă piatră de poticnire pentru popor. Poporul știa că nu aveau autoritate: scandalizau. Și pe acest drum ajungem să devenim călăuze oarbe: ne poticnim noi și-i facem să se poticnească pe cei pe care pretindem să-i ajutăm. Persoanelor fragile, rănite de viață sau de păcat, celor mici care strigă către Dumnezeu putem și trebuie să le oferim viața Fericirilor pe care și noi le-am experimentat, adică bucuria întâlnirii cu milostivirea lui Dumnezeu, frumusețea unei vieți comunitare de familie unde sunt primiți pentru ceea ce sunt, a relațiilor cu adevărat umane pline de blândețe. Mă opresc un pic asupra acestui lucru. În aceste zile sunt un pic obsedat de blândețe. Este un cuvânt care riscă să iasă din dicționar, așa cum a ieșit verbul "a mângâia"... Blândețea, duioșia, gesturile de duioșie ale lui Isus... Blândețea primește pe fiecare așa cum este. Bogăția mijloacelor foarte sărace, fără efecte speciale... Astăzi, în întâlnirea cu romii, am găsit-o pe sora Genevi?ve, care de 50 de ani trăiește printre ei, chiar și cu lucrătorii din circ de la luna park, într-o rulotă. Simplu: se roagă, zâmbește, mângâie, face bine cu Fericirile. Mijloacele foarte sărace ale ascultării, dialogului față în față, entuziasmul de a lucra împreună cu curaj pentru dreptate și pace, ajutorul reciproc în momentul oboselii sau al persecuției, strălucirea zilnică a contemplării cu inimă curată fața lui Dumnezeu în liturgie, în ascultarea Cuvântului, în rugăciune, în săraci... Vi se par puține toate acestea? Acesta este drumul.

Este adevărat că Fericirile dăruite de Dumnezeu nu sunt "felul nostru de mâncare puternic": mai trebuie să învățăm; trebuie să căutăm pe acest drum să le oferim concetățenilor noștri felul nostru de mâncare puternic care îi va face să crească. Și când îl găsesc, iată că înflorește credința, înfige rădăcini, se altoiește în via care este Biserica de la care primește limfa vieții Duhului. Ne gândim că trebuie să oferim altceva lumii, decât Evanghelia crezută și văzută? Vă rog, să nu-i scandalizăm pe cei mici oferind un spectacol al unei comunități îngâmfate... Vă invit să vizitați Elemozineria Apostolică: acolo, cardinalul Krajewski, care este un pic "drăcușor", a pus o fotografie pe care a făcut-o un tânăr fotograf din Roma, artist: este ieșirea dintr-un restaurant, iarna, iese o doamnă de o anumită vârstă, aproape bătrână, cu pielicică, părul făcut, mănuși, foarte elegantă doamna, numai privind tu simți mirosul parfumului francez, totul perfect..., și la picioarele ușii, pe paviment, o altă femeie, îmbrăcată în zdrențe, care întinde mâna; și acea doamnă elegantă privește în partea cealaltă. Acea fotografie se numește indiferență. Mergeți s-o vedeți. Să nu-i scandalizăm pe cei mici. Să nu cădem în indiferență. Dacă oferim spectacolul unei comunități îngâmfate - ca această fotografie -, interesate, triste, care trăiește competiția, conflictul, excluderea, ne merităm cuvintele lui Isus: "Nu am nevoie de voi, nu-mi folosiți la nimic. Ba chiar, pentru că riscați să provocați multe daune - ar spune Isus - ar fi mai bine ca să dispăreți, aruncându-vă în adâncul mării". Pentru a nu scandaliza. Roma este un pic departe de mare, dar se poate spune: "Du-te și aruncă-te în Tibru".

La Firenze le-am cerut după aceea tuturor participanților la Întâlnire să reia în mână Evangelii gaudium. Acesta este al doilea punct de plecare al evanghelizării post-conciliare. De ce spun "al doilea punct de plecare"? Pentru că primul punct de plecare este documentul mai mare ieșit după Conciliu: Evangelii nuntiandi [al lui Paul al VI-lea, 8 decembrie 1975)]. Evangelii gaudium este o aducere la zi, o imitare a lui Evangelii nuntiandi pentru astăzi, dar forța este primul. Luați în mână Evangelii gaudium, întoarceți-vă la parcursul de transformare misionară a comunităților creștine care este propus în paginile exortației. Același lucru vi-l cer vouă în această seară, îndreptându-vă îndeosebi spre o parte din al doilea capitol din Evangelii gaudium, cel al provocărilor aduse evanghelizării, provocările culturii urbane: numerele între 61 la 75. Fac două sublinieri, care, în vederea drumului anului următor, reprezintă și cele două misiuni pe care vi le încredințez.

1) A exercita o privire contemplativă asupra persoanelor care locuiesc în oraș. A privi. Și pentru a face asta, în fiecare parohie să încercăm să înțelegem cum trăiesc persoanele, cum gândesc, ce simt locuitorii din cartierul nostru, adulți și tineri; să încercăm să adunăm istorii de viață. Istorii de vieți exemplare, semnificative a ceea ce trăiește majoritatea persoanelor. Putem aduna aceste istorii de viață interogând cu prietenie părinți copiilor și tinerilor, sau mergând în vizită la bătrâni, sau intervievând tinerii la școală, în acord cu profesorii lor. I-am menționat pe bătrâni: vă rog, nu-i uitați. Acum sunt mai îngrijiți pentru că, de vreme ce lipsește locul de muncă și bătrânul are pensia, îl îngrijesc mai bine, pe bătrân... Dar faceți-i pe bătrâni să vorbească: nu pentru a deveni învechiți, nu, pentru a avea mirosul rădăcinilor și a putea merge înainte înrădăcinați. Noi, cu această tehnologie a virtualului, riscăm să pierdem înrădăcinarea, rădăcinile, să devenim dezrădăcinați, lichizi - așa cum spunea un filozof - sau, așa cum îmi place mie mai degrabă să spun, gazoși, fără consistență, pentru că nu suntem înrădăcinați și am pierdut sucul rădăcinilor pentru a crește, pentru a înflori, pentru a da roade. Să-i facem pe bătrâni să vorbească: nu uitați de asta. O ascultare a oamenilor care tot mai mult este strigătul celor mici. Dar mai ales să aveți o privire contemplativă, pentru a vă apropia cu această privire... Și a vă apropia atingând realitatea. Atingerea, din cele cinci simțuri, este cel mai deplin, cel mai complet.

2) A doua misiune: a exercita o privire contemplativă asupra noilor culturi care se generează în oraș. Știm asta, orașul Roma este un organism care palpită: să conștientizăm că acolo, unde trăiesc persoanele și se întâlnesc, se produce mereu ceva nou care merge dincolo de istoriile locuitorilor săi. În Evangelii gaudium am subliniat că tocmai contextele urbane sunt locurile unde este produsă o nouă cultură: noi relatări, noi simboluri, noi paradigme, noi limbaje, noi mesaje (cf. nr. 73). Trebuie înțeleși; găsiți și înțeleși. Și toate acestea produc bine și rău. Răul este adesea sub ochii tuturor: "cetățeni pe jumătate, nu cetățeni, ba chiar urbani" (ibid. 74), pentru că există persoane care nu au acces la aceleași posibilități de viață ale altora și care sunt rebutate; segregare, violență, corupție, criminalitate, trafic de droguri și de ființe umane, abuz de minori și abandonare a bătrânilor. Astfel se generează tensiuni insuportabile. Așa cum ați amintit, există în atâtea cartiere din Roma războaie între săraci, discriminări, xenofobie precum și rasism. Astăzi am întâlnit în Vatican cinci sute de romi și am auzit lucruri dureroase. Xenofobie. Fiți atenți, pentru că fenomenul cultural mondial, să spunem cel puțin european, al populismelor crește semănând frică. Însă în orașe există și mult bine, pentru că există locuri pozitive, locuri rodnice: acolo unde cetățenii se întâlnesc și dialoghează în manieră solidară și constructivă, iată că se creează "un țesut conectiv în care grupuri de persoane împărtășesc aceleași modalități de a visa viața și imaginarii asemănătoare și se constituie în noi sectoare umane, în teritorii culturale, în orașe invizibile" (ibid.).

Domnul să binecuvânteze ascultarea noastră a orașului. Și după aceea, ne dăm întâlnire la Rusalii. Va fi pentru noi întâlnirea cu fața Domnului în tufișul arzând. Ne vom scoate sandalele, ne vom acoperi fața și îi vom spune lui Dumnezeu "da"-ul nostru: Te urmăm în timp ce cobori în mijlocul poporului, pentru a asculta strigătul săracilor.

Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 361.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat