Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Bulgaria și Macedonia de Nord
(5-7 mai 2019)

Conferință de presă a Sfântului Părinte Francisc în zborul de întoarcere de la Skopje (7 mai 2019)

Gisotti:

Bună seara! Bună seara, Sfinte Părinte, și mulțumim - după o zi așa de intensă, după zile așa de intense - că sunteți aici pentru a împărtăși un gând, o reflecție despre această călătorie așa de intensă și așa de frumoasă. Călătorie scurtă, conferință de presă în mod inevitabil scurtă, motiv pentru care nu adaug alte cuvinte decât asta: Sfinte Părinte, dumneavoastră astăzi chiar ați mers pe urmele Maicii Tereza, o mare martoră a iubirii creștine, și noi toți am fost loviți - ca și dumneavoastră, știm asta - de moartea lui Jean Vanier, un prieten, frate al celor din urmă, alt mare martor. Înainte de întrebări, voiam să vă întreb dacă vreți să împărtășiți un gând despre Jean Vanier.

Papa Francisc:

Știam despre boala lui Jean Vanier, sora Geneviève mă ținea informat. În urmă cu o săptămână i-am telefonat, m-a ascultat, dar cu greu putea să vorbească. Eu aș vrea să exprim recunoștința mea pentru această mărturie: un om care a știut să citească eficacitatea [rodnicia] creștină în misterul morții, al crucii, al bolii, în misterul celor care sunt disprețuiți și rebutați în lume. A lucrat nu numai pentru cei din urmă ci și pentru cei care, înainte de a se naște, riscă să fie condamnați la moarte. Viața sa s-a stins așa. Pur și simplu mulțumesc lui și mulțumesc lui Dumnezeu pentru că ni l-a dat pe acest om cu marea sa mărturie.

Gisotti:

Mulțumim, Sfinte Părinte. Prima întrebare o adresează Bigana Zherevska, de la televiziunea macedoneană.

Bigana Zherevska de la televiziunea macedoneană MRT:

Sanctitate, este o mare plăcere să vă avem în țara noastră și ne simțim onorați de vizita dumneavoastră. Ceea ce ne interesează este să auzim de la dumneavoastră care a fost lucrul care v-a impresionat mai mult din aceste două țări? Ce v-a impresionat mai mult? O persoană? Un lucru? O atmosferă? Ce vă va aminti despre aceste țări când vă veți întoarce la Roma?

Papa Francisc:

Sunt două națiuni total diferite. Bulgaria este o națiune cu o tradiție de secole. Și Macedonia are o tradiție de secole dar nu ca țară, ca popor, care a reușit în ultima vreme să se constituie ca națiune: o luptă frumoasă. Pentru noi creștinii, Macedonia este un simbol al intrării creștinismului în Occident. Creștinismul a intrat în Occident prin intermediul vostru, acel macedonean care i-a apărut lui Paul în vis: "Vino la noi, vino la noi!" (cf. Fap 16,9). El [Paul] mergea spre Asia, este un mister acea chemare. Și poporul macedonean este mândru de acest lucru, nu pierde ocazia să ne spună: "Creștinismul a intrat în Europa prin intermediul nostru, prin poarta noastră, pentru că Paul a fost chemat de un macedonean". Bulgaria a trebuit să lupte mult pentru identitatea sa ca națiune. În 1877 au murit două sute de mii de soldați ruși pentru a relua independența din mâinile turcilor. Să ne gândim ce înseamnă 200 de mii! Atâtea lupte pentru independență, atâta sânge, atât spirit pentru a găsi consolidarea identității. Macedonia avea identitatea sa și acum a ajuns s-o consolideze ca popor, și cu mici mari probleme, ca acela al numelui și lucrurile pe care le știm cu toții. În amândouă țările sunt comunități creștine ortodoxe și catolice, precum și musulmane. Procentul ortodox este foarte puternic în amândouă, este cel mai puternic; acela al musulmanilor mai puțin; și acela al catolicilor este minim în Macedonia, mai mare în Bulgaria. Dar un lucru pe care l-am văzut în ambele națiuni sunt raporturile bune între diferitele crezuri, între diferitele credințe. În Bulgaria am văzut asta cu rugăciunea pentru pace. Acesta a fost un lucru normal pentru bulgari, pentru că au raporturi bune: fiecare are dreptul de a exprima propria religie și are dreptul de a fi respectat. M-a impresionat asta, mult! Apoi colocviul cu patriarhul Neofit a fost de o frumusețe... Este un om al lui Dumnezeu! M-a edificat mult, un mare om al lui Dumnezeu. În Macedonia m-a impresionat o frază pe care mi-a spus-o președintele: "Aici nu este toleranță de religie, este respect". Se respectă. Și asta astăzi, într-o lume în care respectul lipsește așa de mult - să ne gândim, respectul față de drepturile umane, față de atâtea lucruri, chiar și respectul față de copii, față de bătrâni -, ca spiritul unei țări să fie respectul, asta impresionează. Mi-a făcut bine. Nu știu dacă am răspuns, mai mult sau mai puțin sintetic. Mulțumesc.

Gisotti:

Sfinte Părinte, vă adresează întrebarea acum Petas Nanev, de la televiziunea bulgară BTV.

Petas Nanev, de la televiziunea bulgară BTV:

Bună seara. Este o întrebare mai degrabă personală: mă întreb, Sanctitate, dar dumneavoastră, ca ființă umană, unde găsiți forță în trupul dumneavoastră, în spiritul dumneavoastră...?

Papa Francisc:

Înainte de toate aș vrea să-ți spun că nu merg la vrăjitoare! Nu știu, cu adevărat. Este un dar al Domnului. Când eu sunt într-o țară uit totul, dar nu pentru că eu vreau să uit, îmi vine spontan să uit, și sunt numai acolo. Și apoi asta îmi dă perseverență. Eu în călătorii nu obosesc. După aceea obosesc, după aceea. Dar de unde iau forța? Cred că Domnul mi-o dă. Nu există explicație. Eu îi cer Domnului să fiu fidel, să-l slujesc în această muncă a călătoriilor, ca să nu fie turism călătoriile, cer asta. Și restul este har care vine de la El. Nu-mi vine să-ți spun altceva... Dar după aceea..., nu fac atâta muncă!

Gisotti:

Sfinte Părinte, vă adresează acum întrebarea - rămânem în Europa orientală - Silvije Tomasevic, de la televiziunea și de la presa croată, de la "Veèernji list".

Silvije Tomasevic, de la televiziunea și de la presa croată, de la "Veèernji list":

Sanctitate, în Biserica națională ortodoxă între ei nu sunt întotdeauna în înțelegere: de exemplu, n-au recunoscut Biserica macedoneană. Dar când trebuie să se critice Biserica catolică sunt mereu la unison: de exemplu, Biserica sârbă n-ar vrea să fie canonizat cardinalul Stepinac. Comentariul dumneavoastră despre această situație...

Papa Francisc:

În general, raporturile sunt bune; sunt bune și există bunăvoință. Pot să vă spun cu sinceritate că am întâlnit între patriarhi niște oameni ai lui Dumnezeu. Neofit este un om al lui Dumnezeu. Și după aceea, ceea ce eu port în inimă - o preferință este Ilie al II-lea, din Georgia: este un om al lui Dumnezeu care mie îmi face mult bine. Bartolomeu este un om al lui Dumnezeu. Kiril este un om al lui Dumnezeu... Sunt marii patriarhi, care dau mărturie. Dumneavoastră veți putea să-mi spuneți: dar are acest defect, este prea politic, acela are un alt defect... Dar toți avem defecte, și eu. Dar eu în patriarhi am găsit niște frați; și în unii cu adevărat, nu vreau să exagerez, dar aș vrea să spun cuvântul, niște sfinți, oameni ai lui Dumnezeu. Și acest lucru este foarte important. Apoi există lucruri istorice, lucruri istorice ale Bisericilor noastre, unele vechi. De exemplu, astăzi președintele [Macedoniei de Nord] îmi spunea că schisma dintre Orient și Occident a început aici, în Macedonia. Acum vine papa pentru prima dată pentru a recoase schisma? Nu știu. Dar suntem frați, pentru că nu putem adora Sfânta Treime fără mâinile unite de frați. Aceasta este o convingere nu numai a mea, și a patriarhilor, a tuturor. Acesta este un mare lucru. Apoi există un punct istoric. Dumneavoastră sunteți croat? [răspunde: da] Mi se părea de la miros... [râde], mirosul Croației. Un caz istoric este acesta: canonizarea lui Stepinac. Stepinac este un om virtuos, pentru aceasta Biserica l-a declarat fericit. Poate să fie rugat, este fericit. Dar la un moment dat al procesului de canonizare au existat puncte neclarificate, puncte istorice. Eu, care trebuie să semnez canonizarea cu responsabilitatea mea, m-am rugat, am reflectat, am cerut sfat și am văzut că trebuia să cer ajutor de la patriarhul sârb Irineu, un mare patriarh. Și Irineu a dat ajutorul, am făcut o comisie istorică împreună și am lucrat împreună, pentru că atât pe Irineu cât și pe mine singurul lucru care ne interesează este adevărul, să nu greșim. La ce folosește o declarație de sfințenie dacă nu este clar adevărul? Nu folosește nimănui. Noi știm că [Stepinac cardinalul] este un om bun și că este fericit, dar pentru a face acest pas eu am căutat ajutorul lui Irineu pentru a face adevărul. Și se studiază. Înainte de toate a fost făcută o comisie, și-au dat părerea lor. Dar acum se studiază alte puncte, aprofundând câteva puncte pentru ca adevărul să fie clar. Mie nu-mi este frică de adevăr, nu-mi este frică. Mi-e frică numai de judecata lui Dumnezeu. Mulțumesc.

Gisotti:

Sfinte Părinte, cred că este spațiu pentru o altă întrebare, dacă credeți: Joshua McElwee, de la National Catholic Reporter.

Joshua McElwee, de la National Catholic Reporter:

Mulțumiri infinite, Sfinte Părinte. În Bulgaria dumneavoastră ați vizitat o comunitate ortodoxă care a continuat o lungă tradiție de a hirotoni femeile diacon pentru a proclama Evanghelia. Peste câteva zile dumneavoastră veți întâlni Uniunea Internațională a Superioarelor Generale, care a cerut în urmă cu trei ani o comisie despre istoria femeilor diacon. Ne puteți spune ce ați învățat dumneavoastră din raportul comisiei, despre slujirea femeilor în primii ani ai Bisericii? Ați luat vreo decizie?

Papa Francisc:

A fost făcută comisia, a lucrat timp de aproape doi ani. Erau toți diferiți, toți "broaște din diferite fântâni", toți gândeau în mod diferit, dar au lucrat împreună și s-au pus de acord până la un anumit punct. Dar după aceea fiecare dintre ei are propria viziune, care nu concordă cu aceea a altora și acolo s-au oprit ca și comisie, și fiecare studiază cum trebuie mers înainte. Despre diaconatul feminin: există un mod de a-l concepe nu cu aceeași viziune despre diaconatul masculin. De exemplu, formulele de hirotonire diaconală găsite până acum - conform comisiei - nu sunt aceleași de la hirotonirea diaconală masculină, și se aseamănă mai mult cu ceea ce astăzi ar fi binecuvântarea unei abatese. Acesta este rezultatul unora dintre ei. Eu vorbesc așa, din memorie. Alții spun: nu, aceasta este o formulă diaconală... Dar discută, nu este clar. Existau diaconese la început. Dar era hirotonire sacramentală sau nu? Despre aceasta se discută și nu se vede clar. Da, ajutau, de exemplu în liturgia botezurilor: de vreme ce botezurile erau prin scufundare, când era botezată o femeie, diaconesele ajutau; și pentru ungerea trupului femeii. Apoi a ieșit un document în care se vedea că diaconesele erau chemate de episcop când era o ceartă matrimonială, pentru desfacerea căsătoriei, sau pentru divorț sau despărțire. Când femeia îl acuza pe soț că o bate, diaconesele erau trimise de episcop să se uite la trupul femeii pentru vânătăi, și astfel dădeau mărturie pentru proces. Acestea sunt lucrurile de care îmi amintesc eu. Dar este fundamental că nu există certitudine că era o hirotonire cu aceeași formă și aceeași finalitate a hirotonirii masculine. Unii spun: există îndoiala, mergem înainte să studiem. Mie nu-mi este frică de studiu. Însă, până în acest moment nu merge. Apoi este curios că unde erau diaconesele era aproape mereu o zonă geografică, mai ales Siria, și în alte părți puțin sau nimic. Toate aceste lucruri sunt ceea ce am primit de la comisie. Fiecare continuă să studieze. S-a făcut o muncă frumoasă pentru că s-a ajuns până la un anumit punct comun și acest lucru poate folosi ca bază pentru a merge înainte ca să se studieze și să se dea un răspuns definitiv despre da sau despre nu, în funcție de caracteristicile epocii. Un lucru interesant: unii - acum nimeni n-o spune - unii teologi de acum treizeci de ani spuneau că nu existau diaconesele pentru că femeile era pe al doilea plan în Biserică și nu numai în Biserică. Dar este curios: în acea epocă existau atâtea preotese păgâne, preoția feminină în cultele păgâne era la ordinea zilei. Și cum se explică faptul că, existând această preoție feminină, preoție păgână, să nu se dea femeilor în creștinism? Și acesta este un lucru care se studiază. Am ajuns la un anumit punct, și acum fiecare dintre membri studiază conform tezei sale. Acest lucru este bun. Varietas delectat.

Gisotti:

Sfinte Părinte, mulțumim pentru disponibilitatea dumneavoastră: conferința se termină aici, tocmai pentru că zborul este scurt și în curând este servită cina. Deci, mulțumim tuturor și pentru munca mare care a fost făcută în aceste zile, cu treziri noaptea pentru diferitele mutări. Mulțumim, Sfinte Părinte.

Papa Francisc:

Dar eu aș vrea să vă spun un lucru, despre călătorie: în ce anume am găsit mai multă mângâiere și ceea ce m-a impresionat profund din călătorie. Două experiențe "limită". O experiență cu săracii aici astăzi, în Macedonia, în memorialul Maicii Tereza. Erau atâția săraci, dar trebuia văzută blândețea acelor surori: îi îngrijeau pe săraci fără paternalism, ca și cum erau fii. O blândețe, precum și capacitatea de a-i mângâia pe săraci. Duioșia, duioșia acestor surori! Astăzi noi suntem obișnuiți să ne insultăm: politicianul îl insultă pe celălalt, un vecin îl insultă pe celălalt, chiar și în familii se insultă între ei. Nu îndrăznesc să spun că există o cultură a insultei, dar insulta este o armă la îndemână, și vorbirea de rău de alții, calomnia, defăimarea... Și a vedea aceste surori care îngrijeau fiecare persoană ca și cum era Isus, m-a impresionat. S-a apropiat un tânăr, bun, și superioara mi-a spus: "Acesta este bun", și l-a mângâiat și a spus în fața lui: "Să vă rugați pentru el pentru că bea prea mult!". Dar cu duioșia unei mame și asta m-a făcut să simt Biserica mamă. Este unul din lucrurile cele mai frumoase, a găsi maternitatea Bisericii. Astăzi am simțit-o aici și le mulțumesc macedonenilor că au această comoară în orașul Skopje.

Și după aceea o altă experiență "limită" au fost Primele Împărtășanii din Bulgaria. Este adevărat, m-am emoționat pentru că amintirea a mers la ziua de 8 octombrie 1944, la Prima Împărtășanie a mea, când intram cântând "O, sfânt altar, păzit de îngeri", acel cântec vechi pe care cu siguranță vreunul dintre voi și-l amintește. Am văzut acei copii care se deschid la viață cu o decizie sacramentală. Biserica îi păzește pe copii, sunt o limită [sunt mici], trebuie să crească, sunt promisiune, și acest lucru eu l-am trăit foarte puternic. Am simțit că în acel moment acei 245 de copii erau viitorul Bisericii, erau viitorul Bulgariei.

Două lucruri pe care le-am trăit cu atâta intensitate. Voiam să vă comunic asta. Și multe mulțumiri! Rugați-vă pentru mine.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 371.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat