Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Bulgaria și Macedonia de Nord
(5-7 mai 2019)

Întâlnire cu comunitatea catolică

Biserica "Sfântul Mihail Arhanghel" (Rakovsky)

Luni, 6 mai 2019

Iubiți frați și surori,

Bună după-amiază! Vă mulțumesc pentru primirea călduroasă, pentru dansuri și pentru mărturii. Îmi spun că traducerea este cu ecrane. E bine așa.

Monseniorul Iovcev mi-a cerut să vă ajut - în această bucurie de a întâlni poporului lui Dumnezeu cu miile sale chipuri și carisme - să vă ajut să "vedeți cu ochi de credință și de iubire". Înainte de toate aș vrea să vă mulțumesc pentru că m-ați ajutat pe mine să văd mai bine și să înțeleg un pic mai mult motivul pentru care această țară a fost atât de iubită și de semnificativă pentru sfântul Ioan al XXIII-lea, unde Domnul pregătea ceea ce avea să fie un pas important pe drumul nostru eclezial. Între voi a răsărit o prietenie puternică față de frații ortodocși care l-a proiectat pe un drum capabil să genereze fraternitatea atât de suspinată și fragilă între persoane și comunități.

A vedea cu ochii credinței. Doresc să amintesc cuvintele "Papei cel bun", care a știut să sintonizeze inima sa cu Domnul în așa fel încât să poată spune că nu este de acord cu aceia care în jurul său vedeau numai răul și să-i numească profeți ai nenorocirii. Conform lui, trebuia să se aibă încredere în Providență, care ne însoțește încontinuu și, în mijlocul adversităților, este capabilă să realizeze planuri superioare și neașteptate (Discurs de deschidere a Conciliului al II-lea din Vatican, 11 octombrie 1962).

Oamenii lui Dumnezeu sunt cei care au învățat să vadă, să aibă încredere, să descopere și să se lase conduși de forța învierii. E adevărat, recunosc că există situații și momente dureroase și deosebit de nedrepte, dar nu rămân cu mâinile în sân, înfricoșați sau, mai rău, alimentând un climat de incredulitate, de durere sau deranjare, pentru că asta nu face decât să dăuneze sufletului, slăbind speranța și împiedicând orice soluție posibilă. Bărbații și femeile lui Dumnezeu sunt cei care au curajul de a face primul pas - acest lucru este important: a face primul pas - și încearcă în mod creativ să fie în prima linie mărturisind că Iubirea n-a murit, ci a învins orice obstacol. Bărbații și femeile lui Dumnezeu intră în joc pentru că au învățat că, în Isus, Dumnezeu însuși a intrat în joc. A pus în joc propriul trup pentru ca nimeni să nu se poată simți singur și abandonat. Și aceasta este frumusețea credinței noastre: Dumnezeu care intră în joc făcându-se unul dintre noi.

În acest sens aș vrea să împărtășesc cu voi o experiență avută cu puține ore în urmă. În această dimineață am avut bucuria de a întâlni, în lagărul de refugiați de la Vrazhedebna, evacuați și refugiați care provin din diferite țări din lume pentru a găsi un context de viață mai bună decât aceea pe care au lăsat-o, de asemenea am întâlnit voluntari de la Caritas. [aplauze pentru voluntarii de la Caritas, care se ridică în picioare, toți cu un tricou roșu]. Când am intrat aici și am văzut voluntarii de la Caritas, am întrebat cine erau, deoarece credeam că erau pompierii Așa de roșii! Acolo [la Centrul de la Vrazhedebna] îmi spuneau că inima Centrului - a acestui Centru de refugiați - se naște din conștiința că fiecare persoană este fiică a lui Dumnezeu, independent de etnie sau de confesiune religioasă. Pentru a-l iubi pe cineva nu este nevoie să i se ceară curriculum vitae; iubirea precede, mereu merge înainte, se anticipă. De ce? Pentru că iubirea este gratuită. În acest Centru al Caritas-ului sunt mulți creștinii care au învățat să vadă chiar cu ochii Domnului, care nu se oprește asupra adjectivelor, ci caută și așteaptă pe fiecare cu ochi de Tată. Dar voi știți un lucru? Trebuie să fim atenți! Noi am căzut în cultura adjectivului: "această persoană este acesta, această persoană este acesta, această persoană este acesta...". Și Dumnezeu nu vrea asta. Este o persoană, este imagine a lui Dumnezeu. Fără adjective! Să lăsăm ca Dumnezeu să pună adjectivele; noi să punem iubirea, în fiecare persoană. Astfel, acest lucru este valabil și pentru bârfă. Cu câtă ușurință vine între noi bârfa! "Ah, acesta e acela, acesta face asta...". Mereu îi "adjectivăm" pe oameni. Eu nu vorbesc despre voi, pentru că știu că aici nu este bârfă, ci ne gândim la locul unde sunt bârfele. Acesta este adjectivul: a-i adjectiva pe oameni. Trebuie să trecem de la cultura adjectivului la realitatea substantivului. A vedea cu ochii credinței este invitația de a nu petrece viața punând etichete, clasificând pe cel care este vrednic de iubire și pe cel care nu este vrednic de iubire, ci a încerca să se creeze condițiile pentru ca fiecare persoană să se simtă iubită, mai ales cele care se simt uitate de Dumnezeu pentru că sunt uitate de frații lor. Frați și surori, cine iubește nu pierde timp să se plângă, ci vede mereu ceva concret ce poate să facă. În acest Centru ați învățat să vedeți problemele, să le recunoașteți, să le înfruntați; vă lăsați interpelați și încercați să discerneți cu ochii Domnului. Așa cum a spus papa Ioan: "N-am cunoscut niciodată un pesimist care să fi terminat ceva bine". Pesimiștii nu fac niciodată ceva bine. Pesimiștii ruinează totul. Când eu mă gândesc la pesimist, îmi vine în minte un tort frumos: ce face pesimistul? Varsă oțet peste tort, ruinează totul. Pesimiștii ruinează totul. În schimb iubirea deschide ușile, mereu! Papa Ioan avea dreptate: "N-am cunoscut niciodată un pesimist care să fi terminat ceva bine". Domnul este primul care nu este pesimist și încontinuu încearcă să deschidă pentru noi toți căi de Înviere. Domnul este un optimist incurabil! Caută mereu să gândească bine despre noi, să ne ducă înainte, să parieze pentru noi. Ce frumos este când comunitățile noastre sunt șantiere de speranță! Optimistul este un bărbat sau o femeie care creează în comunitate speranță.

Dar pentru a dobândi privirea lui Dumnezeu avem nevoie de ceilalți, avem nevoie ca să ne învețe să privim și să simțim așa cum Isus privește și simte; ca inima noastră să poată palpita cu aceleași sentimente ale sale. Pentru aceasta mi-a plăcut când Mitko și Miroslava, cu micul lor îngeraș Bilyana, ne spuneau că pentru ei parohia a fost mereu a doua casă a lor, locul unde găsesc mereu, în rugăciunea comunitară și în sprijinul persoanelor dragi, forța pentru a merge înainte. O parohie optimistă, care ajută să se meargă înainte.

Parohia, în acest mod, se transformă într-o casă în mijlocul tuturor caselor și este capabilă să-l facă prezent pe Domnul chiar acolo unde fiecare familie, fiecare persoane caută zilnic să-și câștige pâinea. Acolo, la răscruce de drumuri, se află Domnul, care n-a voit să ne mântuiască printr-un decret, ci ca intrat și vrea să intre în adâncul familiilor noastre și să ne spună, ca discipolilor: "Pace vouă!". Este frumos salutul Domnului: "Pace vouă!". Unde este furtuna, unde este întunericul, unde este îndoiala, unde este angoasa, Domnul spune: "Pace vouă!". Și nu numai că spune asta: face pacea.

Sunt bucuros să știu că găsiți bună această "maximă" care-mi place să o împărtășesc cu soții: "Niciodată să nu mergeți la culcare supărați, nici măcar într-o noapte" (și, cât pot să văd, cu voi funcționează). Este o maximă care poate să folosească și pentru toți creștinii. Mie îmi place să le spun perechilor să nu se certe, dar dacă se ceartă, nu-i problemă, pentru că este normal să se supere. Este normal. Și uneori să se certe un pic mai tare - uneori zboară farfuriile -, dar nu-i problemă: supărarea cu condiția să se facă pace înainte ca să se termine ziua. Niciodată să nu se termine ziua în război. Vouă soților tuturor: niciodată să nu terminați ziua în război. Și știți de ce? Pentru că "războiul rece" din ziua următoare este foarte periculoasă. "Și, părinte, cum se poate face pace? Unde pot să învăț discursurile pentru a face pacea?". Fă așa [face gestul unei mângâieri]: un gest și este făcută pacea. Numai un gest de iubire. Ați înțeles? Asta pentru cupluri. Este adevărat că, așa cum ați povestit și voi, se trece prin diferite încercări; pentru aceasta este necesar să fim atenți pentru ca niciodată furia, supărarea sau amărăciunea să nu pună stăpânire pe inimă. Și în asta trebuie să ne ajutăm, să avem grijă unii de alții pentru ca să nu se stingă flacăra pe care Duhul a aprins-o în inima noastră.

Voi recunoașteți, și sunteți recunoscători pentru asta, că preoții voștri și surorile voastre se îngrijesc de voi. Sunt buni! Aplauze pentru ei. Dar când vă ascultam, m-a impresionat acel preot care împărtășea nu cât de bun a fost el în timpul acestor ani de slujire, ci a vorbit despre persoanele pe care Dumnezeu le-a pus alături de el pentru a-l ajuta să devină un bun slujitor al lui Dumnezeu. Și aceste persoane sunteți voi.

Poporul lui Dumnezeu îi mulțumește păstorului său și păstorul recunoaște că învață să fie credincios - atenție la asta: învață să fie credincios - cu ajutorul oamenilor săi, al familiei sale și în mijlocul lor. Când un preot sau o persoană consacrată, chiar și un episcop ca mine, se îndepărtează de poporul lui Dumnezeu, inima se răcește și pierde acea capacitate de a crede ca popor al lui Dumnezeu. Pentru aceasta îmi place această afirmație: poporul lui Dumnezeu îi ajută pe consacrați - fie ei preoți, episcopi sau surori - să fie credincioși. Poporul lui Dumnezeu este o comunitate vie care susține, însoțește, integrează și îmbogățește. Niciodată despărțiți, ci uniți, fiecare învață să fie semn și binecuvântare a lui Dumnezeu pentru ceilalți. Preotul fără poporul său pierde identitatea și poporul fără păstorii săi se poate fărâmița. Unitatea păstorului care susține și luptă pentru poporul său și poporul care susține și luptă pentru păstorul său. Acest lucru este mare! Fiecare își dedică propria viață pentru alții. Nimeni nu poate să trăiască numai pentru sine, trăim pentru alții. Și asta o spunea sfântul Paul într-una din scrisorile sale: "Nimeni nu trăiește pentru sine". "Părinte, eu cunosc o persoană care trăiește pentru sine". Și acea persoană este fericită? Este capabilă să-și dea viața pentru alții? Este capabilă să zâmbească? Sunt persoanele egoiste. Este poporul sacerdotal care cu preotul este în măsură să spună: "Acesta este trupul meu oferit pentru voi". Acesta este poporul lui Dumnezeu unit cu preotul. Așa învățăm să fim o Biserică-familie-comunitate care primește, ascultă, însoțește, se preocupă de ceilalți revelând adevărata sa față, care este față de mamă. Biserica este mamă. Biserică-mamă care trăiește și își însușește problemele fiilor, fără să ofere răspunsuri preconfecționate. Nu. Mamele, atunci când trebuie să răspundă la realitatea fiilor spun ceea ce le vine în minte în acel moment. Mamele nu au răspunsuri preconfecționate: răspund cu inima, cu inima de mamă. Astfel Biserica, această Biserică ce este făcută din noi toți, popor și preoți împreună, episcopi, consacrați, toți împreună, caută împreună drumuri de viață, drumuri de reconciliere; caută să facă prezentă Împărăția lui Dumnezeu. Biserică-familie-comunitate care ia în mână nodurile vieții, care adesea sunt ghemuri mari, și înainte de a le descâlci și le însușește, le primește în mâinile sale și le iubește. Așa face o mamă: când vede un fiu sau o fiică ce este "înnodat" în atâtea dificultăți, nu-l condamnă: ia acele dificultăți, acele noduri în mâinile sale, și le însușește și le rezolvă. Așa este Mama noastră Biserica. Așa trebuie s-o privim. Este mama care ne ia așa cum suntem, cu dificultățile noastre, chiar cu păcatele noastre. Este mamă, mereu știe să rezolve treburile. Nu ni se pare că este frumos să avem o astfel de mamă? Niciodată să nu vă îndepărtați, niciodată să nu vă îndepărtați de Biserică! Și dacă tu te îndepărtezi, vei pierde amintirea maternității Bisericii; vei începe să gândești rău despre Mama ta Biserica, și cu cât mergi mai departe cu atât acea imagine de mamă va deveni o imagine de mamă vitregă. Însă mama vitregă este inima ta. Biserica este mamă.

O familie între familie - asta e Biserica -, deschisă să mărturisească, așa cum ne spunea sora, lumii de astăzi credința, speranța și iubirea față de Domnul și față de cei pe care El îi iubește cu predilecție. O casă cu ușile deschise. Biserica este o casă cu ușile deschise, pentru că este mamă. Pe mine m-a impresionat mult un lucru pe care l-a scris un mare preot. El era un poet și o iubea mult pe Sfânta Fecioară Maria. Era și un preot păcătos, el știa că este păcătos, dar mergea la Sfânta Fecioară Maria și plângea în fața Sfintei Fecioare Maria. Odată a scris o poezie, cerând iertare Sfintei Fecioare Maria și făcând propunerea de a nu se îndepărta niciodată de Biserică. Scria așa: "În această seară, Stăpână, promisiunea este sinceră. Însă, pentru orice eventualitate, nu uita să lași cheia în încuietoarea din afară". Maria și Biserica nu închid niciodată dinăuntru! Mereu, dacă închid ușa, cheia este în afară: tu poți să deschizi. Și aceasta este speranța noastră. Speranța reconcilierii. "Părinte, dumneavoastră spuneți că Biserica și Sfânta Fecioară Maria sunt o casă cu ușile deschise, dar dacă dumneavoastră ați ști, părinte, lucrurile urâte pe care eu le-am făcut în viață: pentru mine ușile Bisericii, chiar și ușile inimii Sfintei Fecioare Maria, sunt închise" - "Ai dreptate, sunt închise, dar apropie-te, privește bine și vei găsi cheia în partea din afară. Fă așa, deschide și intră. Nu trebuie să suni la sonerie. Deschide cu cheia aceea acolo". Și acest lucru este valabil pentru toată viața!

În acest sens am o "trebușoară" pentru voi. Voi sunteți fii în credința marilor martori care au fost capabili să mărturisească iubirea față de Domnul cu viața lor în aceste ținuturi. Frații Ciril și Metodiu, oameni sfinți și cu mari vise, s-au convins că modul cel mai autentic pentru a vorbi cu Dumnezeu era s-o faci în propria limbă. Asta le-a dat lor îndrăzneala de a se decide să traducă Biblia pentru ca nimeni să nu rămână lipsit de Cuvântul care dă viață.

A fi o casă cu ușile deschise, pe urmele lui Ciril și Metodiu, astăzi cere să știm să fim și îndrăzneți și creativi pentru a ne întreba cum se poate traduce în mod concret și comprehensibil pentru tinerele generații iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi. Trebuie să fim îndrăzneți, curajoși. Să știm și să experimentăm că "tinerii, în structurile obișnuite, adesea nu găsesc răspunsuri la neliniștile lor, la exigențele lor, la problematicile lor și la rănile lor" (Exortația apostolică post-sinodală Christus vivit, 202). Și asta ne cere un nou efort de imaginație în acțiunile noastre pastorale, pentru a căuta modul de a ajunge la inima lor, de a cunoaște așteptările lor și de a încuraja visele lor, ca o comunitate-familie care susține, însoțește și invită să privim viitorul cu speranță. O mare tentație pe care o înfruntă noile generații este lipsa de rădăcini, de rădăcini care să le susțină, și asta le duce la dezrădăcinare și la o mare singurătate. Tinerii noștri, în momentul în care se simt chemați să exprime tot potențialul în posesia lor, de multe ori rămân la jumătatea drumului din cauza frustrărilor sau a dezamăgirilor pe care le experimentează, pentru că nu au rădăcini pe care să se sprijine pentru a privi înainte (cf. ibid., 179-186). Și asta se mărește atunci când se văd obligați să lase propriul ținut, propria patrie, propria familie.

Să nu ne fie frică să acceptăm noi provocări, cu condiția ca să ne străduim cu orice mijloc să facem în așa fel încât oamenii noștri să nu fie privați de lumina și de mângâierea care se nasc din prietenia cu Isus. Aș vrea să subliniez acest lucru pe care l-am spus despre tineri, care de atâtea ori pierd rădăcinile. Astăzi, în lume, există două grupuri de persoane care suferă mult: tinerii și bătrânii. Trebuie să facem ca ei să se întâlnească. Bătrânii sunt rădăcinile societății noastre, nu putem să-i trimitem din comunitatea noastră, sunt amintirea vie a credinței noastre. Tinerii au nevoie de rădăcini, de amintire. Să facem în așa fel încât să comunice între ei, fără frică. Există o profeție frumoasă a profetului Ioel: "Bătrânii vor avea vise și tinerii vor profeți" (cf. 3,1). Când tinerii se întâlnesc cu bătrânii și bătrânii cu tinerii, bătrânii încep să retrăiască, visează din nou și tinerii iau curaj de la bătrâni, merg înainte și încep să facă ceea ce este atât de important în viața lor, adică să frecventeze viitorul. Avem nevoie ca tinerii să frecventeze viitorul, însă acest lucru se poate face numai dacă avem rădăcinile bătrânilor. Când eu am ajuns aici la parohie, pe străzi erau mulți bătrâni, mulți bătrânei și bătrânele. Zâmbeau... Au o comoară înăuntru. Și erau mulți tineri care și ei salutau și zâmbeau. Să se întâlnească! Bătrânii să le dea tinerilor această capacitate de a profeți, adică de a frecventa viitorul. Acestea sunt pariurile de astăzi. Și să nu ne fie frică. Să acceptăm noi provocări, cu condiția ca să ne străduim cu orice mijloc să facem în așa fel încât oamenii noștri să nu fie privați de lumina și de mângâierea care se nasc din prietenia cu Isus, de o comunitate de credință care să-i susțină și de un orizont mereu stimulant și reînnoitor care să le dea sens și viață (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 49). Să nu uităm că paginile cele mai frumoase din viața Bisericii au fost scrise atunci când în mod creativ poporul lui Dumnezeu pornea la drum pentru a încerca să traducă iubirea lui Dumnezeu în fiecare moment al istoriei, cu provocările pe care treptat le întâlnea. Poporul unit, poporul lui Dumnezeu, cu sensus fidei care îi este propriu. Este frumos să știm că puteți să vă bazați pe o mare istorie trăită, dar este și mai frumos a conștientiza că vouă v-a fost dat să scrieți ceea ce va veni. Aceste pagini n-au fost scrise. Trebuie să le scrieți voi. Viitorul este în mâinile voastre, cartea viitorului trebuie s-o scrieți voi. Nu încetați să fiți o Biserică ce continuă să dea naștere, în mijlocul contradicțiilor, al durerilor precum și al atâtor sărăcii, ci este Biserica Mamă care încontinuu face copii, dă naștere la copii de care această țară are nevoie astăzi la începuturile secolului al XXI-lea, ținând o ureche la Evanghelie și cealaltă la inima poporului vostru. Mulțumesc... - n-am terminat! Vă mai chinuiesc încă un pic - Mulțumesc pentru această întâlnite. Și, gândindu-mă la papa Ioan, aș vrea ca binecuvântarea pe care v-o dau acum să fie o mângâiere a Domnului asupra fiecăruia dintre voi. El a dat acea binecuvântare cu urarea ca să fie o mângâiere; acea binecuvântare pe care a dat-o în lumina lunii.

Să ne rugăm împreună, s-o rugăm pe Sfânta Fecioară Maria care este imagine a Bisericii. Rugați-vă în limba voastră. [Recită Bucură-te Marie în bulgară]

[Binecuvântare]

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 240.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat