Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerația la duminica a 3-a Paștelui - Anul C - 2019

"Vrednic este mielul, care a fost înjunghiat, să primească puterea și gloria" (Ap 5,12).

Învierea lui Cristos este adevărul de căpătâi al creștinismului, o încoronare a Evangheliei și o desăvârșire a creației (cf. 1Cor 15,1-5; Fap 4,2; 17,18; 23,6). Învierea este dovada morții sale pentru noi (1Cor 15,3); învierea este dovada desăvârșirii lucrării sale de răscumpărare (cf. Rom 4,25; 1Cor 15,12); învierea este dovada incontestabilă a divinității sale veșnice (cf. Rom 1,4; Fap 2,24); învierea este dovada absolută a autenticității Vechiului Testament (cf. Fap 2,24-32); învierea este modelul și garanția învierii credincioșilor (cf. 1Cor 15,19-22); învierea este dovada că Isus va fi Judecătorul tuturor oamenilor (cf. Fap 17,31); învierea este justificarea absolută și completă că Isus era Dumnezeu așa cum a pretins că este (cf. In 10,18-19); învierea a fost "Amin-ul" lui Dumnezeu la strigătul "s-a sfârșit" al lui Cristos de pe cruce. Fericiți sunt cei care sunt legați de el în această viață!

Lecturile din duminica aceasta fac legătura între: misiunea Bisericii pe acest pământ (Evanghelia și Faptele Apostolilor) și răsplata cerească din paradis a lucrătorilor împărăției cerurilor, așa cum este ea descrisă în Apocalips. În Evanghelie putem distinge patru etape: pescuirea zadarnică din timpul nopții (Vv. 1-3); pescuirea minunată din zorii zilei, datorate prezenței celui înviat (Vv. 4-6); recunoașterea Domnului înviat, întâlnirea cu el și dejunul modest; convorbirea cu Petru și confirmarea misiunii sale (Vv. 4-6).

1. Petru le-a propus celorlalți apostoli să se întoarcă la vechea lor ocupație de pescari de la care îi chemase Isus (cf. Mt 4,18-22; Lc 5,10-11). Acesta era un pas înapoi. Petru nu a mai așteptat directivele divine, așa că s-a hotărât să acționeze de unul singur. De aici a urmat truda lor neroditoare (cf. In 15,5). Aceasta explică de ce multe eforturi de ale noastre sunt neroditoare (cf. Fil 4,13; 1Cor 15,10). În noaptea aceea nu au prins nimic". Motivul trebuie căutat în simbolul nopții. Când lipsește lumina, care este Cristos, lipsesc și puterea și ajutorul lui. Isus spusese odată: "Cât este ziuă trebuie să lucrez lucrările celui ce m-a trimis, vine noaptea când nimeni nu poate să lucreze. Cât sunt în lume sunt lumina lumii" (In 9,4-5). Pe timp de noapte, adică în lipsa luminii lui Cristos, pot fi realizate lucrările oamenilor, dar nu cele ale Tatălui; poate fi realizat un plan omenesc, dar nu un plan divin.

2. În zorii zilei Isus se prezintă pe țărmul lacului. Este ca apariția unei lumini. "Copii, aveți de mâncare ceva pește?", i-a întrebat Isus. "Nu", i-au răspuns ei. "Aruncați mrejele în partea dreaptă a bărcii și veți prinde". Pentru evrei, partea dreaptă este aceea a binecuvântării lui Dumnezeu. După noaptea neagră a frământărilor și spaimelor, vine totdeauna dimineața liniștii și a bucuriei. Căci nu-i noapte atât de puternică să se poată împotrivi dimineții. "Dimineața, Isus stătea pe țărm". Domnul Isus stă și pe țărmul vieții noastre sub diferite înfățișări: încercări, mustrări, mângâieri, Cuvântul scris, frați etc. El însuși a zis, "Eu sunt cu voi în toate zilele" (Mt 28,20). Și fiecărui personal, "Nicidecum n-am să te las, cu nici un chip nu te voi părăsi" (Evr 13,5). Domnul Isus ne ajută numai după ce ne recunoaștem sărăcia și nimicnicia noastră. Când ne considerăm bogați, înțelepți, neprihăniți, puternici, el nu ne poate ajuta, căci nimeni nu umple un vas deja plin.

"Aruncați mreaja în partea dreaptă...". După tradiția biblică, dreapta este latura binecuvântării. Numai în partea "dreaptă" se prinde pește, pentru că dreapta Domnului câștigă biruința (cf. Ps 118,16), dreapta lui este plină de îndurare (cf. Ps 48,10), dreapta lui dă izbăvire (cf. Ps 60,5). La dreapta lui Dumnezeu s-a înălțat Domnul Isus (Fap 7,55-56; Ef 1,20; Evr 8,1), în partea dreaptă sunt oile lui (cf. Mt 25,33). Dreapta este partea din care se poate lucra, pentru că în ea este puterea. Domnul Isus n-a spus la întâmplare vorbele lui, ci el a poruncit peștilor să vină în partea dreaptă a corabiei, ca să poată fi prinși și, prin aceasta, să ne învețe pe noi o lecție din adevărul său veșnic. În felul acesta pescuirea minunată a devenit rodul generozității divine și nu rodul muncii oamenilor. "Au aruncat deci mreaja și acum n-o mai puteau trage de mulțimea peștilor". Sfântul Ieronim ne spune că numărul 153 de pești mari prinși, era numărul de specii de pești cunoscuți pe atunci, ei fiind simbolul lumii întregi de pescuit cu năvodul evangheliei învierii, că truda lor trebuie să cuprindă toate neamurile pământului, trebuie să ajungă la toți oamenii. Când se înmulțesc peștii prinși cu năvodul evangheliei, să știm că este Domnul. Numai el poate face asta, numai mâna lui întinsă dă ajutor (cf. Ps 145,16), numai pașii lui varsă belșugul (cf. Ps 65,11). Știind aceasta ne putem da seama cu ușurință cât de actuală, cât de urgentă și cât de necesară este mărturia adevărului învierii în zilele noastre.

Le-a spus lor Isus: "Aduceți puțin din peștele pe care l-ați prins!" Curios! Peștele acela îl prinseseră numai cu ajutorul lui". Isus a săvârșit totul, a obținut totul, a dus până la maximum rodul misiunii sale pământești, dar cu toate acestea el mai are trebuință și de misiunea Bisericii. Este vorba de o mărturie în numele lui Isus și nu în numele propriu. Urmările: "După ce au poruncit să-i bată, i-au pus în libertate". Isus nu garantează reușite ușoare și nici privilegii. Misiunea este totdeauna riscantă.

Prima lectură din Faptele Apostolilor ne prezintă interogatoriul lui Petru și al apostolilor din fața Sinedriului. Ei, conform ordinelor din partea autorităților, trebuiau să nu mai vorbească de Isus și nici în numele lui Isus, ci să tacă. Însă ei nu au dat ascultare acestei opreliști omenești ci căutau să răspândească vestea cea bună a lui Isus din Nazaret. Petru chiar ține o scurtă predică în fața judecătorilor: "Trebuie să ascultăm mai mult de Dumnezeu decât de oameni" (Fap 5,29). El vorbește despre fidelitate față de porunca și misiunea primită de la Domnul și nu față de porunca primită de la oameni. Noi de cine ascultăm, de Dumnezeu, sau de oameni?

Liturghia cerească descrisă în Apocalips, lectura a doua, se celebrează "în fața celui care stă pe tron și a mielului" (Ap 5,13). Aici Cristos apare "ca un miel dus la măcelărie" (Is 53,7). Prin jertfa crucii sale Isus șterge păcatele lumii, iar roadele morții sale rămân pentru totdeauna. Tot ceea ce Biserica realizează, datorează lui Cristos mort și înviat, căci numai Isus are puterea mântuitoare, numai el este Domnul vieții și al morții, numai el este capabil să vindece și să învie. De aceea: "Vrednic este Mielul care a fost omorât să primească puterea și bogăția, înțelepciunea și tăria, onoarea, slava și lauda" (Ap 5,12). Creștinul trebuie să intre în armonia acestui cor universal și să cânte gloria celui înviat, începând de pe acest pământ, lăsând să triumfe în sine Isus ca singurul Domn al vieții sale.

3. În ziua de Paști, Petru și Ioan aleargă la mormântul gol. Ioan, mai tânăr, mai sprinten, ajunge mai repede. Dar nu intră. Din respect față de Petru, pus de Cristos drept cap al grupului de apostoli, îl așteaptă și îl lasă pe el să intre cel dintâi în mormânt. În Evanghelia de azi, Ioan, ucenicul pe care îl iubea Isus, îl descoperă cel dintâi pe Isus; dar Petru este cel dintâi care se îndreaptă spre Isus. Această menționare a Evangheliei nu este întâmplătoare. Autoritatea dată de Domnul primează peste orice altă realitate. "Flăcăii obosesc și ostenesc, chiar tinerii se clatină; dar cei ce se încred în Domnul își înnoiesc puterea, ei zboară ca vulturii; aleargă și nu obosesc, umblă și nu ostenesc" (Is 40,30-31).

4. După ce în întâlnirile anterioare, Isus a ridicat-o pe Maria Magdalena care stătea lângă mormânt și plângea, după ce i-a ridicat pe ucenicii de la Emaus care se retrăgeau descurajați acasă, după ce l-a ridicat pe Toma "necredinciosul", care își însușise proverbul lumii necredincioase, "cred numai ceea ce văd", deși credinciosul trebuie să umble prin credință, nu prin vedere (cf. In 11,40; Ps 27,13), astăzi Isus îl ridică și îl reabilitează și pe Petru care îl renegase de trei ori și îi dă și lui pacea, pacea învierii sale, pacea unei răscumpărări îndeplinite, pacea unei puteri dăruite. Lui Petru Isus îi cere o declarație de dragoste. Nu este problema de a ști mai mult, de a apărea mai sus, de a fi mai buni. Este problema de a iubi mai mult. Unicul titlu care justifică autoritatea este iubirea mai mare.

"Câți ani trebuie să am, ca să pot fi creștină" a întrebat odată o fetiță pe mama ei? Mama i-a răspuns cu o altă întrebare: "Câți ani trebuie să ai, ca să iubești pe mama ta?" "Ah, mămicuțo, strigă fetița sărutând-o pe obraz, eu te-am iubit totdeauna și vreau să te iubesc mereu!" "Vezi tu, adăugă mama, tot așa nimeni nu este prea mic pentru ca să iubească pe Domnul Isus".

Prin cele trei întrebări: "Mă iubești?", Mântuitorul a zdrobit eul lui Petru, care pe când era tânăr și puternic, îl ducea unde voia. Acum însă Isus îl încinge și-l duce unde voia el. Îl duce la o viață și la moarte asemănătoare cu a lui. Vino după mine, înseamnă că și noi trebuie să mergem pe urmele lui Isus, căutând pe cei pierduți în păcate și fărădelegi ca să-i aducem la el. Și dacă pe această cale avem de suferit, trebuie să ieșim cu el afară din tabără, ca să suferim împreună cu el ocara și dacă e nevoie, chiar moartea (cf. Evr 13,13). Vino după mine, înseamnă că trebuie să-l urmăm și în zilele întunecoase, fiindcă drumul pe care mergem este un drum bătătorit de el. EI a ajuns în Casa Tatălui. Să călcăm pe urmele lui și vom ajunge și noi acolo (cf. In 14,2). Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a III-a Paștelui. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 607.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat