Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat participanților la întâlnirea promovată de Dicasterul pentru Slujirea Dezvoltării Umane Integrale despre industria minieră (3 mai 2019)

Iubiți frați și surori,

Vă adresez bun-venit vouă tuturor și îi mulțumesc cardinalului Turkson pentru introducerea sa. Vă mulțumesc că ați venit în Vatican pentru a aborda acest dialog despre tema „Industria minieră pentru binele comun”.

În enciclica Laudato si’, în privința stării îngrijorătoare a Planetei, am subliniat exigența „de a intra în dialog cu toți în privința casei noastre comune” (nr. 3). Avem nevoie de un dialog care să răspundă efectiv atât la strigătul Pământului cât și la strigătul săracilor (cf. ibid., 49). Apreciez în mod deosebit că, la întâlnirea voastră, reprezentanți ai comunităților interesate de activitățile miniere și responsabili ai companiilor miniere s-au adunat împreună în jurul aceleiași mese. Acest lucru este lăudabil și este un pas înainte esențial pe calea progresului. Trebuie să încurajăm acest dialog pentru ca să continue și să devină normă, mai degrabă decât o excepție. Vă felicit pentru că v-ați aventurat pe calea dialogului reciproc cu spirit de onestitate, curaj și fraternitate.

Condițiile precare ale casei noastre comune se datorează îndeosebi unui model economic care a fost urmat prea mult timp. Este un model nesătul, orientat spre profit, cu un orizont limitat, și bazat pe iluzia creșterii economice nelimitate. Deși noi asistăm adesea la impactul dezastruos asupra lumii naturale și asupra vieții oamenilor, încă suntem reticenți la schimbare. „Puterile economice continuă să justifice actualul sistem mondial, în care prevalează o speculație și o căutare a profitului financiar care tind să ignore orice context și efectele asupra demnității umane și asupra mediului” (ibid., 56).

Suntem conștienți că „piața singură însă nu garantează dezvoltarea umană integrală și incluziunea socială” (ibid., 109), și „protecția ambientală nu poate să fie asigurată numai pe baza calcului financiar de costuri și beneficii” (ibid., 190). Avem nevoie de o schimbare de paradigmă în toate activitățile noastre economice, inclusiv activitățile miniere.

În acest context, titlul întâlnirii voastre, „Activități miniere pentru binele comun”, este foarte potrivit. Ce implică în mod concret? Permiteți-mi să articulez câteva reflecții în această privință care ar putea să vă fie utile în dialogul vostru.

Înainte de toate, activitatea minieră, ca orice activitate economică, ar trebui să fie în slujba întregii comunități umane. Așa cum a scris sfântul Paul al VI-lea: „Dumnezeu a destinat pământul și tot ceea ce conține spre folosul tuturor oamenilor și al tuturor popoarelor, în așa fel încât bunurile creației trebuie să ajungă în mod egal în mâinile tuturor”[1]. Acesta este un pilastru al învățăturii sociale a Bisericii. În această perspectivă, implicarea comunităților locale este importantă în fiecare fază a proiectelor de activități miniere. „Este necesar mereu să se dobândească un consens între diferiții actori sociali, care pot să aducă diferite perspective, soluții și alternative. Însă în dezbatere trebuie să aibă un loc privilegiat locuitorii locului, care se întreabă cu privire la ceea ce vor pentru ei și pentru proprii copii și pot să țină în considerație finalitățile care transcend interesul economic imediat” (Enciclica Laudato si’, 183).

În lumina iminentului Sinod despre Amazonia, aș vrea să subliniez că „este indispensabil să se acorde atenție specială comunităților aborigene cu tradițiile lor culturale. Nu sunt o simplă minoritate printre altele, ci mai degrabă trebuie să devină principalii interlocutori, mai ales în momentul în care se înaintează cu mari proiecte care interesează spațiile lor” (ibid., 146). Aceste comunități vulnerabile au multe să ne învețe. „De fapt, pentru ei pământul nu este un bun economic, ci un dar al lui Dumnezeu și al înaintașilor care în el se odihnesc, un spațiu sacru cu care au nevoie să interacționeze pentru a alimenta identitatea lor și valorile lor. […] Totuși, în diferite părți ale lumii, sunt obiect de presiuni pentru ca să părăsească pământurile lor și să le lase libere pentru proiecte extractive, agricole sau de creștere a animalelor care nu acordă atenție degradării naturii și culturii” (ibid.). Îi îndemn pe toți să respecte drepturile umane fundamentale și glasul persoanelor din aceste comunități frumoase dar fragile.

În al doilea rând, activitatea minieră ar trebui să fie în slujba persoanei umane și nu contrariul. Așa cum a scris papa Benedict, „în intervențiile pentru dezvoltare trebuie lăsat neatins principiul centralității persoanei umane, care este subiectul care trebuie să-și asume în primul rând obligația dezvoltării”[2]. Fiecare persoană este prețioasă în fața ochilor lui Dumnezeu și drepturile sale umane fundamentale sunt sacre și inalienabile, independent de condiția socială și economică. Atenția față de tutelarea și față de bunăstarea persoanelor implicate în operațiunile miniere, precum și respectarea drepturilor umane fundamentale ale membrilor comunităților locale și ale celor care apără cauzele lor sunt principii nenegociabile. Doar responsabilitatea socială de întreprindere nu este suficientă. Trebuie să asigurăm ca activitățile miniere să conducă la dezvoltarea umană integrală a fiecărei și oricărei persoane și a întregii comunități.

În al treilea rând, este necesar de încurajat dezvoltarea unei economii circulare, în special în sfera activităților miniere. Consider că observația confraților mei episcopi din America Latină, făcută în recenta lor Scrisoare pastorală cu privire la activitățile de extracție, este foarte pertinentă. Ei scriu: „Prin «extractivism» înțelegem o tendință neînfrânată a sistemului economic de a transforma în capital bunurile naturii. Acțiunea de «a extrage» cea mai mare cantitate de materiale în cel mai scurt timp posibil, a le transforma în materii prime și factori productivi pe care industria le va utiliza, vor fi transformat în produse și servicii pe care alții le vor comercializa, societate le va consuma și după aceea natura însăși le va primi în formă de gunoaie poluante, este circuitul consumist care se creează cu viteză și risc tot mai mari”[3].

Trebuie să denunțăm și să evităm această cultură a rebutului. „Sistemul industrial, la sfârșitul ciclului de producție și de consum, nu a dezvoltat capacitatea de a absorbi și a reutiliza gunoaie și rămășițe. Încă nu s-a reușit să se adopte un model circular de producție care să asigure resurse pentru toți și pentru generațiile viitoare și care cere să se limiteze la maxim folosirea resurselor nerenovabile, să se modereze consumul, să se mărească la maxim eficiența exploatării, să se refolosească și să se recicleze” (Enciclica Laudato si’, 22). Promovarea unei economii circulare și abordarea „a reduce, a refolosi, a recicla” sunt în consonanță și cu Consumul Sustenabil și Modelele de Producție promovate în al 12-lea Obiectiv de Dezvoltare Sustenabilă al Națiunilor Unite. În afară de asta, tradițiile religioase au prezentat mereu sobrietatea drept componentă-cheie a unui stil de viață etic și responsabil. Sobrietatea este vitală și pentru a salva casa noastră comună. „Fericiți cei blânzi pentru că ei vor moșteni pământul” (Mt 5,5).

Iubiți frați și surori, eforturile noastre și lupta noastră pentru a salvgarda casa comună sunt într-adevăr un parcurs ecumenic, care ne provoacă să gândim și să acționăm ca membri ai unei case comune (oecumene). Sunt deosebit de bucuros că întâlnirea voastră a reunit reprezentanți ai Bisericilor și Comunităților de credință din toată lumea. Mulțumesc și reprezentanților industriei miniere pentru că au aderat la această conversație. Avem nevoie să acționăm împreună pentru a însănătoși și a reconstrui casa noastră comună. Toți suntem chemați să „colaborăm ca instrumente ale lui Dumnezeu pentru îngrijirea creației, fiecare cu propria cultură și experiență, cu propriile inițiative și capacități” (LS, 14).

Urez ca întâlnirea voastră să fie într-adevăr un moment de discernământ și să poată conduce la o acțiune concretă. Doresc, așa cum au scris episcopii latinoamericani, ca voi să puteți „analiza, interpreta, discerne ce este potrivit sau nu din activitățile de extracție în teritorii și, după aceea, să propuneți, să  planificați, să acționați pentru a transforma stilul nostru de viață, să influențați politicile de energie minieră ale statelor și guvernelor, precum și politicile și strategiile firmelor dedicate extractivismului, cu scopul de a realiza binele comun și o dezvoltare umană autentică, sustenabilă și integrală”[4].

Întâlnirea voastră este importantă pentru că tratați probleme care se referă la viitorul casei noastre comun și la viitorul copiilor noștri și al viitoarelor generații. „Trebuie să ne dăm seama că ceea ce este în joc este demnitatea noastă. Noi suntem primii interesați să transmitem o planetă locuibilă pentru omenirea care va veni după noi. Este o dramă pentru noi înșine, pentru că acest lucru cheamă în cauză semnificația trecerii noastre pe acest pământ” (Enciclica Laudato si’, 160). Fie ca să nu pierdeți niciodată din vedere acest mare orizont!

Cu afect vă binecuvântez pe voi, familiile voastre și comunitățile voastre. Vă rog, rugați-vă și pentru mine. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Scrisoarea enciclică Populorum progressio, 22.

[2] Scrisoarea enciclică Caritas in veritate, 47.

[3] CELAM, Discipulos misioneros custodios de la casa común. Discernimiento a la luz de la encíclica Laudato si’, Bogotá, enero 2018, 11.

[4] CELAM, Discipulos misioneros custodios de la casa común. Discernimiento a la luz de la encíclica Laudato si’, Bogotá, enero 2018, 12.


 

lecturi: 225.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat