Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la Duminica a II-a a Paștelui - Anul C - 2019
"Am fost mort și iată că sunt viu în vecii vecilor!" (Ap 1,18)

Duminica a doua a Paștelui pe care o celebrăm astăzi are mai multe nume:
1. Duminica a II-a Paștelui, zi care de la învierea lui Isus a devenit ziua de sărbătoare a creștinilor.
2. "Dominica Thomae", duminica Tomei, duminica când apostolul Toma trece de la necredință la credință privind învierea lui Isus
3. "Domenica deponendis vestibus albis", duminica când catehumenii depuneau hainele albe îmbrăcate în noaptea de Paști.
4. Duminica Divinei Îndurări. Isus arătându-și mâinile și coasta străpunse, semnele iubirii care merge până la capăt, Isus indică prin ele izvorul și originea tuturor darurilor pascale, dar și infinita îndurare și milostivire a lui Dumnezeu. Duminica a doua a Paștelui, a fost închinată de papa Ioan Paul al II-lea (1920-2005) "îndurării divine", din porunca venită de la Isus prin slujitoarea sa, sfânta Faustina Kowalska (1905-1938).

Pericopa evanghelică proclamată astăzi ar putea fi sintetizată în cuvintele: "răni și glorie", "moarte și înviere". Arătându-le ucenicilor din toate timpurile rănile mâinilor și coastei rănite, Isus le prezintă rănile sale ca pe izvorul și originea tuturor darurilor pascale. Ele sunt semnele iubirii până la capăt în care strălucesc infinita îndurare și milostivire a lui Dumnezeu. De altfel Biblia spune că: "Dumnezeu este milostiv și plin de dragoste" (Ps 111,4). Dumnezeu în dragostea cea mare cu care ne-a iubit ni l-a oferit pe unicul său Fiu, ca răscumpărătorul nostru (cf. Ef 2,4). Dumnezeu este "Părintele îndurărilor și Dumnezeul a toată mângâierea" (2Cor 1,3).

Pericopa evanghelică pe care am ascultat-o astăzi exprimă pacea și maiestatea divină și respiră aerul îmbălsămat din seara de Paști. Cristos cel înviat și atotputernic intră în casă cu toate că ușile erau închise, așa cum a ieșit din mormânt prin piatra pusă de dușmanii săi, suflă asupra ucenicilor oferindu-le pacea și Duhul său. Așa cum sugerează și psalmistul, Domnul prin înviere a primit pe capul său o ungere scumpă, ungere pe care acum o transmite Bisericii pentru a răspândi și ea în lume mirosul de bună mireasmă al nemuririi. De pe capul său, uleiul prețios coboară pe trup, care este Biserica, ca uleiul parfumat ce se scurgea de pe capul lui Aaron până la gulerul hainei sale (cf. Ps 133,2).

Prin cele două episoade din fragmentul evanghelic citit în Duminica a II-a a Paștelui, se relatează întâlnirea lui Cristos înviat cu apostolii săi și apoi întâlnirea lui Isus înviat cu Toma. Aceste întâlniri le-a adus apostolilor pe lângă pacea și bucuria care izvorăsc din moartea și învierea sa și o misiune, cea a vestirii evangheliei și a predicării iertării păcatelor.

Abia în episodul al doilea ni se spune că unul dintre cei 11 a lipsit cu ocazia primei întâlniri cu Cristos înviat, iar acesta era apostolul Toma. Cum ar rezulta din text, a doua apariție a lui Isus, opt zile mai târziu, ar fi fost cauzată de refuzul lui Toma de a crede în mărturia apostolilor până în clipa în care va vedea în mâinile lui Isus urmele cuielor și va pune degetul în coasta lui. Cristos vine să-l întâlnească pe Toma și să-i împlinească dorința, ca el să devină din necredincios, credincios. Toma crede iar de pe buzele lui țâșnește un izvor de credință și de adorație: "Domnul meu și Dumnezeul meu"! Tot aici trebuie spus că Isus a venit exact la opt zile distanță de la învierea lui și pentru a arăta că de acum înainte ziua de închinare a ucenicilor săi, va fi prima zi a săptămânii, ziua în care el a înviat, așa cum vedem și din alte texte biblice (cf. Fap 20,7).

Pe lângă episodul cu Toma, evanghelistul Ioan dorește să îl prezinte astăzi Bisericii pe Isus în noua sa condiție de "înviat", condiție prin care trece prin piatra de la mormânt și prin ușile încuiate, arătând că i s-a dat "toată puterea în cer și pe pământ", putere, pace, bucurie și iertare pe care acum vrea să le transmită Bisericii sale, prin porunca vestirii evangheliei și a predicării iertării păcatelor în numele lui.

A doua lectură, luată din Apocalips, marchează apogeul acestei transmiteri puterii lui Isus cel înviat, căci Isus ne este prezentat în toată maiestatea sa cerească, stând în mijlocul candelabrelor de aur și fiind înveșmântat cu o mantie lungă până la pământ, în timp ce proclamă: "Eu sunt cel dintâi și cel de pe urmă și cel viu. Am fost mort și iată că sunt viu în vecii vecilor. Eu am cheile morții și ale locuinței morților" (Ap 1,17-18). Iar prima lectură (cf. Fap 5,12-16), ne vorbește despre minunile dragostei lui Isus înfăptuite "prin mâinile apostolilor" și, despre faptul că nu este suficient să-i admirăm pe cei credincioși, dar că trebuie și îndrăzneala de a face pasul pentru a ne alătura Domnului, căci în Apocalips, fricoșii sunt cei dintâi care se pierd veșnic (cf. Ap 21,8).

În Evanghelia de astăzi revine de mai multe ori verbul a vedea: "Discipolii s-au bucurat văzându-l pe Domnul" (In 20,20); apoi ucenicii i-au spus lui Toma: "L-am văzut pe Domnul" (In 20,25). Isus "le-a arătat mâinile și coasta" (In 20, 20). Aceasta ne arată că Ioan a voit să ne spună că ucenicii l-au recunoscut pe Isus prin intermediul rănilor sale. Același lucru ni-l spune și despre Toma care voia și el să vadă "în mâinile lui Isus semnul cuielor și în coasta sa semnul suliței" (In 20,25); iar după ce a văzut, a crezut (In 20,27), deși credința fără a vedea este cheia paradisului, deși bărbați și femei în număr din ce în ce mai mare primeau credința în Domnul fără să-l vadă, deși noi fără a vedea, vestim moartea Domnului și învierea sa o mărturisim până când vei veni (cf. 1Cor 11,26).

O altă învățătură care se ivește din lecturile biblice de astăzi este și aceea că, Isus încredințează tuturor celor care cred în învierea lui o misiune apostolică, îi face soli ai împărăției sale, dându-le posibilitatea de a-și mări bucuria lor prin împărtășirea cu alții a învierii sale. Mariei Magdalena îi zice: "Mergi și spune fraților mei că mă urc la Tatăl meu și la Tatăl vostru" (In 20,17); grupului de femei le spune: "Mergeți și spuneți fraților mei să meargă în Galileea; acolo mă vor vedea" (Mt 28,10); celor doi ucenici de la Emaus, le dă cuvântul divin și pâinea euharistică frântă care îi silește să se întoarcă la Ierusalim în miez de noapte, spre a vesti bucuria învierii lui Isus (cf. Lc 24,33); tuturor apostolilor și ucenicilor le spune: "Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura. Cine va crede și se va boteza, se va mântui" (Mc 16,15-16).

A-l cunoaște pe Isus prin credință este o bucurie; a-l urma pe Isus înviat este un har și a transmite această comoară celorlalți este o misiune pe care Domnul ne-a încredințat-o. Cine s-a întâlnit cu Isus nu mai poate să mai țină învierea ascunsă. Ea devine în viața lui ca o cetate luminoasă într-un vârf de munte (cf. Mt 5,14) și un "izvor de viață nouă". Darurile pe care Isus le trimite Bisericii la învierea sa sunt: Duhul Sfânt, iertarea păcatelor, pacea, bucuria, puterea misionară, victoria asupra morții, noua comunitate de mântuire și vindecarea. De aceea, vestirea învierii lui Isus într-o lume bolnavă ca a noastră devine o misiune pentru toți cei care cred. A-l predica pe Isus înviat este o nouă minune a coborârii sale până la iad, când: porțile i se deschid, el intră, face lumină și din fața lui fug puterile întunericului; da, din fața lui Isus proclamat cu credință, fug: ura, resentimentul, minciuna, poftele, iar făptura cea nouă se trezește la viață, învie.

Misiunea noastră apostolică este de a arăta lumii cum rănile lui Isus înviat devin: iubire în locul urii; cumpătare în locul lăcomiei; dărnicie în locul zgârceniei; virtute în locul viciului; viață în locul morții; cer în loc de pământ. Atât de mari și numeroase sunt darurile lui Isus cel înviat, încât ne vor trebui 50 de zile, până la Rusalii, pentru a le vedea și a le gusta

Ascultând ce ne spun lecturile biblice de astăzi, să ne facem și o mică cercetare de noi înșine ca să vedem dacă: nu cumva trăim în viața noastră cu "ușile" încuiate de teamă; dacă nu cumva îl refuzăm pe Isus "să-l sufle" pe Duhul Sfânt în viața noastră; dacă ne mai simțim trimiși de Isus ca discipoli misionari; dacă nu cumva ne-am îndepărtat de Isus prin: tristețe, îndoială, falsă mulțumire de sine, mândrie și neîncredere în Dumnezeu; dacă mai suntem un Toma care spune: "Domnul meu și Dumnezeul meu"; dacă mai acceptăm chemare lui Isus de a avea încredere în el văzându-l numai cu ochii credinței; dacă îl mai întâlnim pe Isus în Scriptură și în Euharistie, ca să ne dea viața veșnică?

Sfântul Augustin (354-430), spune: "Aici, pe pământ sunt două cetăți amestecate în ceea ce privește trupurile, dar separate în ceea ce privește inimile. Conducătorii lor sunt în conflict, legile lor sunt opuse. Prima cetate se numește Ierusalim, cetatea lui Dumnezeu, pe care o conduc legile Evangheliei; a doua cetate se numește Babilon, avându-l drept conducător pe satana și este condusă după legile lumii. Locuitorii Ierusalimului nu trebuie să se amestece cu cei ai Babilonului, nici să săvârșească nelegiuirile lor. Unde să se retragă, între care ziduri, pe care munte să se urce, care să-i separe de restul oamenilor? Nu e vorba de o separare a trupurilor, căci Ierusalimul este așezat în mijlocul Babilonului, ci a inimilor. Dumnezeu a permis acest amestec până ce va face separarea de la sfârșitul lumii, cea a grâului de neghină, cea a peștilor buni de cei răi, cea a oilor de capre. Atunci cel care i-a salvat pe cei trei tineri din cuptorul cu foc, pe Daniel din groapa leilor, cel care a găsit pentru Noe un adăpost de salvare de apele potopului, pentru Lot un mijloc de salvare din focul Sodomei, pentru israeliți un nor luminos în întunericul Egiptului, același Dumnezeu are grijă de locuitorii Ierusalimului, care trăiesc în mijlocul Babilonului, de cei care vor să-și păstreze nevinovăția în mijlocul depravării generale.

"Mulțimea, alerga la Ierusalim, din cetățile vecine și aducea pe cei bolnavi și pe cei chinuiți de duhuri necurate; și toți se vindecau" (Fap 5,12-16). Noi de ce nu alergăm la Isus? Oaia fuge când vede lupul venind; porumbelul tremură și se ascunde când zărește apropierea vulturului; șoricelul nu îndrăznește să-și scoată capul din gaură când știe că pisica este aproape, iar noi creștinii nu știm să tremurăm și să ne ascundem în rănile lui Isus atunci când atâția dușmani ne pândesc mântuirea. Domnul meu și Dumnezeul meu, fă-mă să cred în tine, în prezența ta, în iubirea ta, în cuvântul tău, în mărturia apostolilor și a creștinilor care și-au vărsat sângele pentru mărturia lui Isus, chiar fără să văd nimic din toate acestea.

Credința creștină este fondată pe dragoste, pe acea dragoste care, fără certitudini matematice, se dăruiește în zilnică mărturie. Noi am fost botezați pentru a ne salva viața prin dăruire. După apostolul Ioan, comunitatea creștină trebuie să-și confrunte credința cu iubirea pentru Cristos și nu trebuie să se teamă de nimic, deoarece el a biruit moartea și este viu pentru toată veșnicia. Trebuie să-l vestim pe Isus înviat, căci el este pacea noastră. Isus vine în întâmpinarea noastră, ca înaintea lui Toma pentru a ne dărui iubirea și iertarea sa. "Domnul meu și Dumnezeul meu!", a fost răspunsul lui Toma și tot el trebuie să fie și răspunsul noastră. Amin.

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 676.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat