Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Nopții Învierii Domnului - 2019

"Cristos înviat din morți nu mai moare. Moartea nu mai are nici o putere asupra lui" (Rom 6,9)

Cristos a înviat!

Celebrând noaptea învierii Domnului nostru Isus Cristos, celebrăm noaptea când Domnul nostru Isus Cristos se ridică biruitor din adâncuri, cu moartea pe moarte călcând și viață dăruindu-ne. Celebrând noaptea învierii, celebrăm noaptea când Isus a făcut din moartea și învierea sa temelia întregii sale lucrări și esența creștinismului: "Dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este predica noastră, zadarnică este și credința noastră" (1Cor 15,14). Celebrând noaptea învierii, celebrăm nu numai bucuria lumii răscumpărate, ci celebrăm și bucuria naturii înconjurătoare și a întregii creații care și ea aștepta răscumpărarea promisă, împreună cu noi (cf. Rom 8,19-22).

În această noapte catecumenii pregătiți trei ani la școala lui Isus, ca apostolii, primesc Botezul, semn că au murit și au înviat și ei împreună cu Isus la o viață nouă și veșnică și semn că s-au angajat, alături de Isus și de apostoli, să continue zilnic activitatea lui misionară, pentru mântuirea lumii întregi.

Noaptea învierii Domnului este noaptea în care toate se desfășoară sub semnul "trecerii la ceva mai bun": trecerea de la vechi la nou, trecerea de la întuneric la lumină, trecerea de la sclavie la libertate, trecerea de la durere la bucurie, trecerea de la păcat la har, trecerea de la moarte la viața cea veșnică, trecerea de la pământ la cer.

În această sfântă noapte a învierii Domnului, sfânta Biserica, prin toate riturile, lecturile și rugăciunile, ne spune că adevărul este mai tare decât minciunile satanei și ale dușmanilor; lumina este mai tare decât întunericul păcatului; dragostea divină este mai tare ca ura satanei și a oamenilor săi; binele este mai tare ca răul; pacea lui Isus este mai tare ca violența; viața divină este mai tare ca moartea; Dumnezeu este mai tare ca diavolul care ne-a amăgit.

Ceremoniile din această noapte preasfântă de învierea Domnului ne spun și ele că lumina se naște din întuneric; speranța se naște din deznădejde; bucuria se naște din durere; iar viața se naște din mormânt și din moarte.

Cât privește Preconiul Pascal, el este cel mai frumos cânt înălțat de Biserică lui Cristos cel mort și înviat. În cântarea Preconiului Pascal, Isus este recunoscut ca Fiul lui Dumnezeu; este cinstit ca cel care a plătit datoria imensă lăsată de păcatul lui Adam; Isus este asemănat cu un nou Moise, care și-a format un nou popor ales dintr-un popor de sclavi; Isus este comparat cu stâlpul de nor care însoțește poporul cu lumină și răcoare până la intrarea în țara libertății și a belșugului ceresc, paradisul; și, nu în ultimul rând Isus este cinstit ca luceafărul de dimineață care se ridică biruitor din întuneric, pentru a nu mai apune niciodată, pentru a nu mai muri niciodată.

Lecturile sfinte pe care le-am citit în această Noapte preasfântă de Paști ne spun că prin moartea și învierea sa, Isus a născut o nouă creație formată din răscumpărați (cf. Gen 1,1-2,2); a născut un nou popor care va aduce o jertfă plăcută Domnului (cf. Gen 22,1-18); a născut un nou popor salvat din orice sclavie prin apa botezului (cf. Ex 14,15-21); a născut un nou popor de care se va îndura Domnul (cf. Is 54, 5-14); a născut un nou popor cu care Domnul va încheia un legământ veșnic (cf. Is 25, 1-11); a născut un nou popor care va fi luat dintre toate popoarele și care va spori prin păzirea poruncilor Domnului (cf. Bar 3,9-4,4); a născut un nou popor care va avea o inimă nouă și un duh nou (cf. Ez 36,16-28); a născut un nou popor nou care va muri pentru păcat și va trăi numai pentru Domnul (cf. Rom 6,3-11); a născut un nou popor care va trăi din speranța învierii fericite (cf. Lc 24,1-12); a născut un nou popor care se va împărtăși de fericirea sfinților (cf. Litania tuturor sfinților); a născut un popor care se va hrăni din Cuvânt și din Euharistie (cf. Sfânta Liturghie).

În noaptea învierii sale, Isus, ne-a deschis multe uși încuiate până atunci: ușa prin care putem scăpa de păcatul nostru; ușa prin care putem intra în viața și bucuria veșnică; ușa prin care găsim o cale spre viață din belșug divin. Dar pentru ca toate aceste uși să ne fie cu adevărat deschise, trebuie ca mai întâi noi să ne deschidem ușa inimii pentru Isus (cf. Ap 3,20).

Iar referitor la cuvântul "Paște", potrivit Vechiului Testament, el amintește de "trecerea lui Dumnezeu", care "protejează" și "cruță" casele evreilor, în timp ce îngerul exterminator lovește pe cele ale dușmanilor. "Când vă vor întreba fiii voștri: "Ce înseamnă ritul acesta"?, să le răspundeți: "Este jertfa de Paște pentru Domnul care a trecut pe lângă casele fiilor lui Israel în Egipt atunci când a lovit Egiptul și a cruțat casele noastre" (Ex 12,26-27). În cartea Deuteronomului și în alte părți ale Exodului, accentul se pune pe sacrificării mielului pascal care conduce la ieșirea din Egipt, miel jertfit care face trecerea de la sclavie la libertate (cf. Dt 16; Ex 13-15), ca eliberat poporul să-i slujească lui Domnului: "Lasă-l pe fiul meu să plece ca să mă slujească" (Ex 4,23); "Lasă poporul meu să plece ca să celebreze o sărbătoare în cinstea mea în pustiu" (Ex 5,1). Iar potrivit Noului Testament, cuvântul "Paște" derivă de la Pătimire: "Isus, știind că sosise ceasul ca să treacă din această lume la Tatăl" (In 13,1), derivă de la "ziua în care Cristos a fost jertfit" (1Cor 5,7).

Apoi, referitor la învierea Domnului, ea nu este o simplă revenire la viața dinainte, precum a fost învierea lui Lazăr, pentru a muri iarăși. Învierea lui Isus a fost o înviere pentru veșnicie, o înviere care poate reda viață veșnică tuturor morților. Învierea lui Isus este începutul unei lumi noi care se recunoaște în primul rând cu ochii credinței. De aceea, sfântul Ioan Crisostomul spune: "Cristos a înviat și omul vechi a fost nimicit. Cristos s-a sculat și au căzut diavolii. Cristos a înviat și se bucură îngerii. Cristos a înviat și viața stăpânește. Cristos a înviat și nici un mort nu va mai rămâne în groapă, căci Cristos înviat s-a făcut pârga celor adormiți" (cf. 1Cor 15,20).

Ca să folosesc o comparație, la Botezul nostru am fost urcați de Biserică într-un tren cu destinația viața veșnică, tren care însă trece prin halta morții și prin halta învierii. Noaptea Paștelui ne confirmă că suntem în trenul care duce spre viața veșnică, căci din acest tren l-a văzut pe Isus înviat Maria Magdalena; din acest tren l-au văzut pe Isus înviat femeile sfinte care s-au dus dis-de-dimineață la mormânt; din acest tren l-au văzut pe Isus înviat apostolii și apoi Toma care i-a atins rănile. Din acest tren l-au văzut pe Isus înviat cei doi ucenici în drum spre Emaus, la frângerea pâinii. Din acest tren l-a văzut pe Isus înviat și prigonitorul, Saul din Tars, care a fost orbit și doborât de pe cal pe drumul Damascului. De aceea și îngerul aflat la mormânt, spune tuturor: "Nu vă temeți! Știu, îl căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci a înviat, precum a zis. Veniți și vedeți locul unde a zăcut. Mergeți îndată și spuneți ucenicilor săi: a înviat din morți și merge înaintea voastră în Galileea. Acolo îl veți vedea" (Mt 28,5-7).

Vorbind despre învierea lui Isus, Biblia ne spune că învierea este un semn pentru necredincioși (cf. Mt 12,38-40); este un răspuns bun la orice îndoială în credință (cf. Lc 24,38-43); este o confirmare fără echivoc a învățăturilor lui Cristos (cf. Fap 2,22-24); este centrul predicării evangheliei (cf. Rom 4,24-25); este puterea evanghelizării (cf. Mt 28,18-20); este cheia puterii zilnice pentru a trăi o viață creștină (cf. Rom 6,4-14; 8,9-11); este motivul pentru o consacrare totală a vieții noastre lui Cristos (cf. Rom 7,4; 1Cor 15,57-58); este cea care ne alungă frica de moarte (cf. In 11,25); este garanția venirii de-a doua a lui Isus (cf. Fap 1,11); este garanția învierii noastre (cf. Fap 4,2); și, nu în ultimul rând, este o pregustare a bucuriilor cerului (cf. Fil 3,20-21).

Într-un manuscris foarte vechi se istorisește povestea uni fete care făcea parte din grupul femeilor care îl însoțiseră pe Isus până pe Calvar. Era o tânără tăcută și rezervată. La vestea învierii lui Isus, ea nu a mai așteptat minuni și dovezi și a crezut de îndată. Și, cuprinsă de un zel sfânt, a pornit în lume să ducă vestea învățăturilor și a învierii lui Isus. Predica fără teamă în orice sat și oraș. Într-o zi s a apropiat de ea cineva care fusese mișcat de mărturia ei și a întrebat o: "Spune-mi, care este taina curajului tău?" "Umilința, pe care m-a învățat-o Domnul". "Și la ce folosește umilința?", a întrebat-o uimit. "Ca să pot spune prima: «Te iubesc», așa cum «Dumnezeu ne-a iubit mai întâi» (cf. 1In 4,19)".

Iată în acest exemplu și ceea ce trebuie să facem și noi, care am auzit și am celebrat învierea Domnului Isus. Cuprinși de un zel sfânt, să pornim în lume și să ducem vestea învierii și învățăturilor lui Isus, fără teamă pretutindeni. Să le spunem cu mult curaj oamenilor că adevărul este mai tare decât minciunile satanei și ale dușmanilor; lumina este mai tare decât întunericul păcatului; dragostea divină este mai tare ca ura satanei și a oamenilor săi; binele este mai tare ca răul; pacea lui Isus este mai tare ca violența; viața divină este mai tare ca moartea; Dumnezeu este mai tare ca diavolul care ne-a amăgit. Să le spunem oamenilor descurajați că lumina se naște din întuneric; speranța se naște din deznădejde; bucuria se naște din durere; iar viața se naște din mormânt și din moarte. Amin.

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 725.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat