Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la sărbătoarea Vinerea Mare și Sfântă, 2019

"El era străpuns pentru păcatele noastre" (Is 53,5).

Este Vinerea Mare și Sfântă, este ziua în care Dumnezeu Tatăl, prin Isus Cristos și în prezența Duhului Sfânt, își descoperă dragostea nemărginită față de omul păcătos, căci Isus Cristos pentru mântuire oamenilor căzuți în păcat, în sclavie la diavol și lume, dar și în moarte, s-a lăsat prins, judecat, condamnat, chinuit, batjocorit, răstignit, ucis și înmormântat, adeverind cuvintele Scripturii care spun: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Da, "Dumnezeu și-a arată dragostea față de noi prin faptul că, pe când eram noi încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi, că pe când eram vrăjmașii săi, am fost împăcați cu Dumnezeu, prin moartea Fiului său" (Rom 5,8.10).

Este Vinerea Mare și Sfântă, este ziua când Isus, după ce a așteptat și a dorit crucea timp de treizeci și trei de ani, o ia acum cu bucurie pe umerii săi ca pe un steag al luptei sale contra păcatului și a dușmanilor noștri și ca pe o unealtă a mântuirii noastre. Deși, cuvântul crucii este nebunie pentru cei care se pierd, pentru noi care suntem pe calea mântuirii, este puterea lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1,18).

Isus spunea astăzi în evanghelie: "Oare nu voi bea paharul pe care mi l-a dat Tatăl" (In 18,11)? Isus vede în "paharul suferințelor crucii" un dar al Tatălui ceresc. Câtă iubire a avut Isus putea recunoaște în încercări, în suferințe, un dar extraordinar al Tatălui, o promisiune de reușită! Să-i cerem lui Isus să repete acest cuvânt inimii noastre, căci el ne aduce atâta lumină în încercări.

Sfântul Alberto Hurtado Cruchaga (1901-1952), preot iezuit, originar din Chile, a muncit mult în favoarea săracilor. A fost cu adevărat un om care a trasat o cale în acea țară, prin caritatea în favoarea celor săraci. Însă a fost persecutat și a suferit multe chinuri. Când a fost anihilat pe cruce, a spus aceste cuvintele: "Doamne, sunt fericit, sunt fericit că pot suferi!"

Am dat acest exemplu pentru a spune că Isus cu mult înaintea lui Alberto, atunci când a fost răstignit pe cruce pentru noi, i-a spus Tatălui aceleași cuvinte: "Doamne, sunt fericit, sunt fericit că pot suferi și muri pentru iertarea și mântuirea oamenilor!"

"Petru i-a spus într-o zi lui Isus: "Iată, noi am lăsat toate și te-am urmat!". Isus i-a zis: "Adevăr vă spun că nu este nimeni care a lăsat casă sau frați sau surori sau mamă sau tată sau copii sau ogoare pentru mine și pentru evanghelie și să nu primească însutit acum, în timpul acesta, case, frați, surori, mame, copii și ogoare, dar nu fără persecuții, iar în veacul care va veni, viața veșnică" (Mc 10,28-30).

Celui care a dat totul, Dumnezeu îi dăruiește totul. Domnul Isus nu știe să dea mai puțin decât totul. Când el dăruiește ceva se dăruiește pe sine însuși, care este de fapt totul. Veți primi încă de pe aici totul împreună cu persecuții. Isus se dăruiește pe sine în întregime pentru că este plinătate, plinătatea lui Dumnezeu, o plinătate anihilată pe cruce. Acesta este darul lui Dumnezeu: plinătatea anihilată. Acesta este stilul creștinului: căutarea plinătății, primirea plinătății anihilate și urmarea acestei căi. Nu este lucru ușor. Și care este semnul care indică faptul că înaintăm pe calea dăruirii și a primirii totale? Ochii veseli, chipul senin și bucuria (cf. Ps 50,14.23). Bucuria în încercări este semnul că mergem pe calea plinătății, a dăruirii totale anihilate de cruce. Ea este și semnul că nu suntem atașați de acele lucruri care să stopeze în noi imboldul unei asemenea dăruiri.

Mărturisesc că această idee pentru considerația din Vinerea Mare mi-a venit mai demult, după ce am privit un chip al lui Isus răstignit care zâmbea pe cruce, zâmbea de bucuria dăruirii sale pentru noi, dar și de siguranța victoriei sale. Iar exemplul sfântului Alberto Hurtado Cruchaga (1901-1952), care murea pe cruce, spunând: "Doamne, sunt fericit, sunt fericit că pot suferi!", l-am luat dintr-o predică de Postul Mare a papei Francisc. Vă împărtășesc și dumneavoastră, prietenii site-ului Episcopiei Romano-Catolice de Iași, această imagine cu Isus zâmbind pe cruce și parcă spunându-i Tatălui ceresc: "Sunt fericit, Doamne! Sunt fericit că pot suferi și muri pentru iertarea și mântuirea oamenilor!", ca să vă simțiți întăriți și în momentele dificile din viață.

De-a lungul timpului Biserica a avut mereu oameni care au manifestat exemplar această dăruire, spunând mereu cu Isus, mai ales în dificultăți: "Sunt fericit, Doamne! Sunt fericit că pot suferi!" Să ne amintim aici numai de acei creștini care tresăltau de bucurie la vestea condamnării la moarte pentru credință și apoi la acei martiri care mergeau spre locul de execuție cântând, martiri a căror glas s-a făcut sfântul apostol Paul, care spunea: "Mă bucur acum în suferințele mele pentru voi și în trupul meu împlinesc ce lipsește suferințelor lui Cristos, pentru trupul lui, care este Biserica" (Col 1,24).

Da, acum înțelegem mai ușor când, la devoțiunea "Calea Crucii", spunem că Isus a așteptat și și-a dorit crucea treizeci și trei de ani, că a purtat-o și s-a jertfit pe ea cu bucurie, fericit că ne poate salva, fericit că ne poate duce în cer. Prin dăruirea cu bucurie el a fost o jertfă plăcută Tatălui pentru mântuirea noastră. Deși suferința a fost introdusă în lume de diavol pentru a ne lua fericirea, Isus a transformat suferința în cauză de fericire, oferindu-se bucuros pe cruce pentru a ne mântui.

Chinurile crucii mărturisesc împotriva gravității păcatului și cât de mult l-a costat pe Isus mântuirea noastră. Noi apucasem fiecare pe drumul neascultării lui, dar Mielul lui Dumnezeu, pentru a ne mântui, a urmat calea ascultării depline, a supunerii totale și a jertfei de sine. Pe această cale a ascultării depline, Isus a fost disprețuit, părăsit, asuprit, chinuit și, în final ucis de oamenii răi. Dar s-a supus la toate aceste cu bucurie, fericit că ne poate salva. Într-adevăr, "Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13). Iar noi, oamenii, disprețuiți de diavol și lume, suntem declarați de Isus, "prietenii mei" (cf. In 15,4), "frații mei" (cf. Mt 25,40), "mireasa mea" (cf. Ap 21,9).

Cele mai frumoase idile de dragoste trăite sau inventate de oameni nu pot egala dragostea reală a lui Isus față de noi, cei cărora păcatul, această vrajă malefică, ne-a schimonosit chipul și asemănarea cu Dumnezeu de la început (cf. Gen 1,26), și care parcă a umbrit cuvântul divin: "și toate erau foarte bune" (cf. Gen 1,31); dar vrajă de care Isus a venit să ne elibereze și să ne facă pentru veșnicie, cum poetic se exprimă Biblia: "cerboaică iubită și gazelă grațioasă" (Prov 5,19), "crinul dintre spini și iubită aleasă" (Ct 2,2), "frumusețea frumuseților" (Ez 16,7). Dumnezeu ne-a creat pentru sine "frumusețe desăvârșită și împărăteasă" (Ez 16,13), dar diavolul ne-a răpit de lângă Dumnezeu și ne-a tras în bârlogul său. Dar în Vinerea Mare, Domnul Isus, cum spune psalmistul, "ca un luptător viteaz și-a încins sabia, s-a urcat în carul său de luptă, și-a luat săgețile sale ascuțite și a pornit la luptă pentru salvarea noastră (Ps 45,4-6). Isus l-a înfruntat pe diavolul răpitor chiar pe tărâmul lui de suferință și moarte, și l-a biruit cu instrumentele sale de tortură și moarte, călcând peste moarte cu moartea sa, iar înviind din morți ne-a redat viața și libertatea, frumusețea și desăvârșirea, paradisul și fericirea (cf. 2Tim 1,10). Este oare poveste de dragoste și de vitejie mai frumoasă ca aceasta? I s-a mai întâmplat oare cuiva ceva mai frumos și mai minunat decât ceea ce ni s-a întâmplat nouă acum?

Este Vinerea Mare și Sfântă, este ziua arătării infinitei iubiri a lui Dumnezeu față de noi, păcătoșii, prin Cristos și Duhul Sfânt. Este ziua celor mai mari victorii din univers în care toți vrăjmașii noștri au fost înfrânți deodată. Este ziua când ne-ar recăpătat libertatea, frumusețea și slava. Este ziua când ni s-au deschis porțile paradisului și ale fericirii veșnice.

Lectura evanghelică ne spune că Isus, cunoscând toate câte vor veni asupra lui, a ieșit înaintea celor care au venit să-l prindă și i-a întrebat: "Pe cine căutați"? I-au răspuns: "Pe Isus Nazarineanul"! El le-a zis: "Eu sunt"! Abia a spus: "Eu sunt", că ei, retrăgându-se, au căzut cu toții la pământ. În acest răspuns, Isus își manifestă gloria: "Eu sunt, Iahve", teribilul nume al lui Dumnezeu, pe care evreii nu îndrăzneau nici măcar să-l pronunțe din reverență și teamă. "Deci, dacă pe mine mă căutați, lăsați-i pe aceștia să se ducă". Bunul păstor își protejează turma, nu fuge, dar se aruncă în "gura lupului" ca să-și salveze oițele. Ioan comentează: Ca să se împlinească cuvântul care a spus: "Din cei pe care mi i-ai dat nu am pierdut pe nici unul" (cf. In 18,1-8).

Ivan Sergheievici Turgheniev (1818-1888), un romancier și dramaturg rus, are o povestire despre cum o vrabie s-a aruncat în fața colților unui câine de vânătoare pentru a-și salva puișorul, că până și câinele a fost impresionat de gestul vrabiei mamă și s-a retras. Dar călăii lui Isus, mai răi decât câinii, l-au prins în mrejele lor. Isus spune cu psalmistul: "Niște câini mă înconjoară, o ceată de nelegiuiți dau târcoale împrejurul meu, mi-au străpuns mâinile și picioarele: toate oasele aș putea să mi le număr. Ei însă pândesc și mă privesc; își împart hainele mele între ei și trag la sorți pentru cămașa mea" (Ps 22,16-18).

Vedem astăzi din lecturile biblice de astăzi că totul și toate cele întâmplate astăzi au fost o strategie cerească a Domnului Cristos, strategie care a inclus: ascultarea deplină în Tatăl ceresc, rugăciunea fierbinte și smerenia adâncă, strategie căreia îi este menită victoria în toate timpurile.

Isus din ascultare față de voința Tatălui: s-a lăsat prins, s-a lăsat legat, s-a lăsat batjocorit, s-a lăsat biciuit, s-a lăsat răstignit, s-a lăsat ucis: "Cristos s-a umilit pe sine, făcându-se ascultător până la moarte, până la moartea pe cruce. Pentru aceasta, și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume" (Fil 2,8-9). Și când totul părea pierdut, când diavolul, moartea și lumea rea credeau că au biruit, tocmai atunci Isus a obținut cea mai mare victorie din univers, eliberarea noastră, tocmai atunci a fost plătită cea mai grea factură a păcatului, tocmai atunci s-a deschis calea mântuirii prin tâlharul primit în paradis. Ascultarea de Dumnezeu, chiar dacă în ochii păcătoșilor nu pare nerezonabilă, este totuși cea mai rezonabilă dintre toate.

Rugăciunea, care arată cel mai bine dependența noastră față de Dumnezeu, și care poate părea o slăbiciune, este totuși cea mai mare putere care ne scoate din cele mai grele încercări și ne aduce cele mai mari lumini și reușite în orice plan: "În zilele vieții sale pământești, el a oferit, cu strigăte puternice și cu lacrimi, rugăciuni și cereri către acela care avea puterea să-l salveze de la moarte și a fost ascultat datorită evlaviei lui" (Evr 5,7).

Umilința, care naturii corupte i se poate părea nedemnă, este cea mai demnă cale spre victorie: "Chinuit și umilit, el nu și-a deschis gura; ca un miel dus la înjunghiere și ca o oaie mută înaintea celor care o tund". Dar pentru toate aceste "va vedea o descendență care-și va lungi zilele și dorința Domnului, prin mâna lui, va avea succes" (Is 53,7.10).

Dar la moartea lui Isus nu a fost răscumpărat numai omul, ci și universul care prin păcatul strămoșesc a pierdut și el din strălucire și aștepta de multă vreme izbăvirea (cf. Rom 8,19-22). Căci, universul, chiar după ce păcatul l-a afectat, l-a slujit pe Dumnezeu fără să-și piardă speranța mântuirii: Astfel: firmamentul mărturisește slava lui; stelele cu luna luminează nopțile; la moartea lui Isus, soarele, pământul și stâncile au reacționat prin limbajul lor; o stea i-a condus pe magii la Isus; întunericul și lumina au lucrat la eliberarea din Egipt; soarele și luna s-au pe cer pentru ca Iosue să biruie pe dușmanii poporului ales; apele au colaborat cu Dumnezeu la eliberarea poporului său, la înviorarea poporului ales în pustiu, la vindecarea spre convertire a lui Naaman sirianul. Insectele cele mici au lucrat ca o armată la eliberarea din Egipt; un măgar i-a vorbit lui Balaam din partea lui Dumnezeu; un alt măgar l-a dus pe Isus în Ierusalim; un pește l-a dus pe Iona la Ninive; un corb l-a hrănit pe Ilie; un câine l-a însoțit pe Tobia în călătorie; multe animale neștiute fac și astăzi atâtea servicii pe lângă oameni din porunca lui Dumnezeu etc.

Ar mai fi de meditat astăzi și la cuvintele lui Isus: "Eu sunt rege. Eu pentru aceasta m-am născut și am venit în lume pentru a da mărturie despre adevăr. Cine este în adevăr ascultă glasul meu", cuvinte care sunt o chemare la credință și speranță în Isus. "Femeie, iată fiul tău". Maria îl îl regăsește pe Isus în toți credincioșii. "Totul s-a împlinit", cuvinte prin care suntem chemați să recunoaștem cu profundă recunoștință că Isus "ne-a iubit până la sfârșit". Nu mai poate fi ceva mai mare pentru gloria Tatălui și pentru mântuirea noastră.

Mergem acasă și așteptăm bucuria învierii, dar biruința tuturor dușmanilor a avut loc astăzi. Dacă Isus cu mâinile și picioarele pironite pe cruce, i-a biruit pe dușmanii săi și ai noștri, ce se va întâmpla oare la venirea sa de-a doua când este dezlegat de legăturile morții? Dar, ferice de noi că suntem prietenii, frații și miresele sale!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 1030.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat