Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la sărbătoarea Joia Mare și Sfântă

"Ori de câte ori mâncați din pâinea aceasta și beți din potirul acesta, moartea Domnului o vestiți până când va veni în slavă" (1Cor 11,26).

Este sărbătoarea anuală numită Joia Mare și Sfântă! Este ziua în care Isus a întemeiat sacramentele Preoției și Euharistiei! Este ziua în care Isus ne-a lăsat iubirea și jertfa sa mântuitoare de pe cruce, în tainele Preoției și ale Euharistiei! Este ziua în care Isus îi chemă pe preoții săi să celebreze până la cea de-a doua lui venire, împreună cu toată Biserica, jertfa sa de pe cruce, semn al fidelității sale față de Tatăl ceresc și ca semn al iubirii sale nemărginite față de toți oamenii de mântuit de pe pământ, căci "atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe Fiul său unul născut, pentru ca oricine crede în el, să nu moară ci să aibă viață veșnică" (In 3,16). Și așa cum spunea papa Ioan Paul al II-lea (1920-2005): "Nu există Euharistie fără Preoție, așa cum nu există Preoție fără Euharistie, căci între Euharistie și Preoție există o reciprocitate care provine din Cenacol, căci cele două sacramente s-au născut împreună și sunt legate în mod indisolubil până la sfârșitul lumii".

Preoția și Euharistia sunt sacramentele prin care ne sunt hrănite: credința, speranța, dragostea și toate celelalte virtuți. Iar euharistia care este culmea iubirii Domnului și semnul cel mai mare al milostivirii sale, comoara cea mai prețioasă a Bisericii, alături de Cuvântul divin, ne pregătește cel mai bine pentru a intra în împărăția cerurilor promisă tuturor ucenicilor. Euharistia este culmea spre care tinde acțiunea Bisericii și totodată izvorul de la care vine toată virtutea sa. În preasfânta euharistie este cuprins tot binele spiritual al Bisericii, adică însuși Cristos, Paștele nostru și pâinea cea vie (PO, 5). În Euharistie Tatăl, prin Isus Cristos și prin puterea iubitoare a Duhului Sfânt, ne spune totul și ne dă totul! Marii maeștri ai vieții spirituale spun că sfânta Euharistie este factorul cel mai eficace de sfințire. Sfântul Toma de Aquino (1225-1274) spune: "Euharistia duce la împlinire viața spirituală, pentru că ea conține și recapitulează tot ceea ce e răspândit în celelalte sacramente". Iar sfântul Francisc de Sales (1567-1622) spune: "Sfânta Euharistie este mijlocul cel mai mare pentru a înainta în viața spirituală".

"Înainte de sărbătoarea Paștelui, știind Isus că a sosit ceasul ca să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, până la sfârșit i-a iubit" (In 13,1). Cu aceste cuvinte rostite în Joia Mare, Isus atinge iubirea maximă. Din iubire s-a făcut om, din iubire a luat asupra sa suferințele și păcatele noastre, iar acum tot din iubire vrea să devină hrana și băutura noastră, vrea să vină în noi și să devină una cu noi. Aici fiecare creștin trebuie să spună: Isus mă iubește până la sfârșit! Isus mă iubește în toate zilele vieții mele și în veșnicie! Isus mă iubește până acolo că se dăruiește cu totul pentru mine, așa cum s-a dat pe cruce, așa se dă și acum în Euharistie. Isus nu m-a iubit în glumă.

Prima lectură de astăzi ne ajută să aprofundăm misterul euharistiei celebrat astăzi. Răscumpărarea promisă poporului ales a început în același timp când asupra Egiptului s-a abătut cea mai grozavă dintre judecăți. Păcatul merită moartea și toți au păcătuit, atât izraeliții cât și egiptenii. Dar, pentru izraeliți, care făceau parte din poporul lui Dumnezeu, un miel va muri în locul lor, imagine clară a lui Isus, "Miel fără cusur și fără pată, cunoscut în adevăr mai înainte de întemeierea lumii și dat morții la timpul hotărât de Dumnezeu" (cf. 1Pt 1,19). "A mânca paștele" înseamnă a ne hrăni cu Isus Euharisticul care a trecut în locul nostru prin focul judecății divine (mielul fript la foc) și că a îndurat chinurile pe care le-a adus păcatul în lume (ierburile amare).

Cum am meditat mereu în timpul Postului Mare, la devoțiunea "Calea sfintei cruci", noi trebuia să fim judecați, noi trebuia să fim condamnați, noi trebuia să purtăm crucea, noi trebuia să cădem cu fruntea în țărână purtând crucea, nouă trebuia să ni se plângă de milă, noi trebuia să rămânem veșnic goi, noi trebuia să fim răstigniți pe lemnul de ocară al crucii, noi trebuia să murim veșnic, noi trebuia să ajungem în țărâna de unde am fost luați. Dar s-a găsit cineva în cer ca să aibă milă de noi, s-a găsit Isus Fiul lui Dumnezeu cel iubitor de oameni, care susținut de Duhul Sfânt, a făcut toate acestea în locul nostru, ca apoi înviind din morți să ne învie și pe noi, ca apoi înălțându-se la cer lângă Tatăl ceresc să ne înalțe și pe noi, ca apoi fiind încoronat ca rege să ne încoroneze și pe noi cu slava și bucuria pe care le-am pierdut la diavol. Tot ceea ce trebuie să facem noi acum este să primim ceea ce Isus a făcut pentru noi la cruce și ca semn al acestei primiri, să mâncăm trupul său, să bem sângele său și să spunem cu sfântul Paul: "Isus m-a iubit și s-a dat pe sine la moarte pentru mine" (Gal 2,20).

Un rod important al Euharistiei este unirea tuturor membrilor Bisericii între ei. După cum pâinea este făcută din mai multe boabe adunate de pe câmpii, și vinul e făcut din multe bobițe adunate de pe dealuri, la fel Biserica formată din mai mulți oameni care, prin pâinea și vinul euharistic, formează o unitate de iubire. Deci, Euharistia a fost instituită și pentru ca noi să devenim frați; este celebrată pentru ca din indiferenți și străini unul față de altul, să devenim uniți, egali și prieteni; este dăruită pentru ca să devenim un popor care are o singură inimă și un singur suflet (cf. Fap 2,42). De aceea, Euharistia mai este numită și "sacramentul unității și al carității". Acest sacrament ne unește nu numai cu Domnul Isus Cristos, ci și cu aproapele nostru, căci mâncând din aceeași pâine, devenim una cu el și între noi și dobândim iubirea reciprocă și blândețea inimii. Cine îl primește pe Isus prezent în Euharistie, trebuie să știe că Isus înseamnă și iubire și grijă față de cei aflați în nevoi. Dacă nu-l putem vedea pe Isus în ochii aproapelui, nu-l putem vedea prezent nici în Euharistie.

Apoi, în Euharistie, Biserica trăiește raportul ei unic pe care ea îl are cu Cristos. Ea este "mireasa" și el este "mirele ei". De aceea, a participa la Euharistie, a te împărtăși cu trupul și sângele Domnului, înseamnă a celebra cu anticipație "nunta personală" cu Isus din împărăția cerurilor, acolo unde mirele și mireasa își spun reciproc: "Sărută-mă cu sărutările gurii tale" (Ct 1,2). Când ne împărtășim, Isus ne sărută pe noi și noi îl sărutăm pe Isus, Isus se arată ca mirele nostru, iar noi ne arătăm ca mireasa sa iubitoare. Într-adevăr taina aceasta este mare, când ne gândim la Isus și la Biserica sa (cf. Ef 5,32).

Ba, mai mult, sfântul papă Leon cel Mare (400-461) ne spune: "Grație Euharistiei, creștinul devine cu adevărat ceea ce mănâncă, devine un alt Isus". Ce măreție, să fii un alt Isus care să luminezi calea oamenilor spre cer, un alt Isus care se jertfește pentru mântuirea altora!

Apoi, Euharistia este izvorul oricărui har și al iertării păcatelor. Credincioșii să considere Euharistia ca un antidot, prin care sunt eliberați de greșelile zilnice și sunt feriți de păcate. De aceea, sfântul Ambrozie spune: "În Euharistie noi mâncăm iertarea cea de toate zilele și iertarea păcatelor. Să o primești zilnic. Cine nu e vrednic să o primească în fiecare zi, e nevrednic să o primească și după un an". Iar sfântul Francisc de Sales (1567-1622) spunea: "Dacă te va întreba cineva de ce te împărtășești așa de des, să-i spui că pentru a învăța să-l iubești pe Dumnezeu și pentru a te purifica de toate imperfecțiunile tale; pentru a te elibera de mizeriile tale și a găsi mângâiere în necazuri și în slăbiciuni".

Apoi sfânta Euharistie avem și un parfum al paradisului, ba chiar paradisul însuși coborât pe pământ. Isus venind la noi în Euharistie, vine tot paradisul. Cine are adevărata iubire și devoțiune față de sfânta euharistie, cine trăiește în continuă intimitate cu Isus euharisticul, se poate considera ajuns deja în patria cerească, poate fi sigur că a cucerit paradisul. Sfinții au gustat paradisul încă de pe pământ stând în adorație în fața sfântului sacrament.

Amintim că mai multe popoare au o legendă care spune că există undeva este un lac alimentat de un izvor ce nu seacă niciodată, și apa acestui lac are puterea de a face omul sănătos, frumos, tânăr; toți cei bolnavi, toți cei bătrâni, care fac baie în acest lac devin sănătoși, frumoși, întineriți, plini de viață și de putere. Acest lac nu a existat niciodată și nicăieri decât în dorințele și poveștile oamenilor. Dar euharistia este cu adevărat un medicament minunat, un "pharmacum imortalitatis", care îi mântuiește pe toți oameni și care îi face fericiți, sănătoși și veșnic tineri.

Conform lecturii a doua (cf. 1Cor 11,23-34), Cina Domnului este o poruncă dată de Isus ucenicilor săi (cf. Lc 22,19). Cina Domnului este locul unde ne aducem aminte de trecutul nostru păcătos, de felul în care păcatul ne ținea legați, de iadul pe care îl meritam, dar și de groapa de unde am fost izbăviți de Isus prin jertfa sa. Cina Domnului e locul cercetări personale, locul unde uităm să îi judecăm pe alți ca ne judecăm pe noi înșine; locul unde ne căim de trecutul nostru păcătos și locul unde ne hotărâm să trăim o viață după voia lui Isus; locul unde ne vedem nevrednicia noastră și acceptăm să fim acoperiți de meritele lui Isus Cristos. Cina Domnului este locul unde se proclamă moartea și suferințele eliberatorului Isus, pentru noi. Cina Domnului este locul părtășiei cu Isus și cu frații. Cina Domnului este locul bucuriei. Cina Domnului este locul mulțumirii. Cina Domnului este locul speranței, locul unde ne gândim că într-o zi vom ajunge a fi față în față cu cel care ne-a mântuit și locul unde vom prânzi veșnic cu el în împărăția cerului.

Pentru Isus, moartea lui însemna nu numai "să treacă din lumea aceasta la Tatăl" (In 13,1; 16,28), dar și să-i lase singuri într-o lume plină de corupție și de violență, pe aceia pe care îi iubea. Și, așa cum un călător, mergând pe drum, are picioarele pline de praf, credincioșii, deși având "tot trupul spălat" (In 13,10) prin sângele crucii (cf. Ap 1,5), sunt, prin contactul lor necontenit cu lumea și răul, expuși întinării în gânduri, în cuvinte și în fapte. De aceea, Domnul s-a îngrijit de curățirea lor. Ca mare preot ce este, el le spală picioarele ucenicilor, îi curăță și îi face să se judece continuu în lumina Cuvântului, al cărui simbol este apa curată (cf. Ef 5,26; Evr 10,22). De aceea, preotul zilnic după citirea pericopei evanghelice spune: "Prin cuvintele sfintei Evanghelii să ni se ierte nouă păcatele noastre".

Deci, gestul spălării picioarelor le asigura ucenicilor curăția necesară pentru a primi Euharistia. Dar gestul spălării picioarelor este cu atât mai surprinzător, cu cât ne gândim că spălatul picioarelor era datoria ultimului dintre sclavii unei case. "Dacă eu v-am spălat vouă picioarele și voi trebuie să vă spălați unul altuia picioarele. Căci v-am dat exemplu ca și voi să faceți așa cum v-am făcut eu" (In 13,14-15). Apoi, prin acest gest Isus instituie un criteriu care urma să stabilească orice ierarhie în Biserică, unde cel mai mare trebuie să fie slujitorul tuturor (cf. Lc 22,26).

Spălarea picioarelor a mai fost și un gest profetic. Sculându-se de la masă, Isus "și-a lepădat veșmintele", pentru ca după spălarea picioarelor ucenicilor "să și le ia iarăși înapoi". Prin aceste cuvinte evangheliștii vor să ne spună că Isus și-a oferit în mod voit viața ca jertfă, pentru ca mai apoi să o ia înapoi prin înviere (cf. In 10,18). Apoi să nu uităm că slujirea de care astăzi tot mai mulți creștini fug, purifică sufletul și ne fac asemănători cu Isus care se dăruiește spre înviere. Cel mai grotesc spectacol care poate apărea într-o biserică, este un creștin comod lângă Isus slujitor. De aceea, Isus, ne-a lăsat ca moștenire: ulciorul, ligheanul și ștergarul, de aceea în ziua cercetării ne va întreba cum le-am folosit în orice domeniu de activitate.

În noaptea de Joia Mare a început noul Paști, o noua "eliberare", nu numai pentru un popor mic, dar pentru întreaga omenire. Dându-se de bunăvoie la o moarte, Isus a învins tot răul, care părea că are stăpânire în această lume. Iar când a înviat din morți, a deschis "trecerea" la o viața deplină și veșnică. De aceea sfântul apostol Paul ne amintește: Acest potir este noul legământ, în sângele meu. Ori de câte ori îl veți bea, faceți aceasta în amintirea mea. Căci ori de câte ori mâncați din pâinea aceasta și beți din potirul acesta, vestiți moartea Domnului până când va veni" (1Cor 11,24-26).

Prin întemeierea tainelor Preoției și Euharistiei, Isus ne-a spus tuturor: "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor" (Mt 28,20). În Euharistie Isus, deși glorificat la Tatăl ceresc, a rămas cu noi până la sfârșitul veacurilor. De aceea, Chiara Lubich (1920-2008) spunea: "Nu suntem singuri atâta timp cât mai există chiar și numai un tabernacol pe pământ".

Închei spunând că Preoția și Euharistia sunt tainele prin excelență prin care Isus a rămas mereu cu noi, între noi și în noi, ca noi să-i putem spune bucuriile și durerile noastre. Astăzi îmi place să amintesc pentru a ne însuși, ceea ce spunea un suflet ales care a voit să rămână anonim, referitor la aceste taine: "Dacă inima ta mâhnită nu găsește pacea în mijlocul încercării, în necazuri și dureri; și dacă viața ta pe acest pământ e lipsită de farmec, nu mai plânge atât, mergi și spune-i lui Isus rămas cu noi. Dacă trebuie să rupi legături puternice, dacă trebuie să-i lași pe cei pe care-i iubești, dacă sărman și singur nu găsești pe nimeni care să-ți împărtășească durerea, mergi, spune-i lui Isus rămas cu noi. Mergi și spune-i numai lui Isus, lui Isus care iartă, care citește în inimă, care redă pacea și înțelege totul, mergi. Dacă ai dureri și necazuri pe care nimeni nu le înțelege sau dezamăgiri și greutăți grozave, ascunde-ți durerea față de toți de pe acest pământ, dar mergi și spune-i numai lui Isus. Neliniștile, durerile, bucuriile, dubiile inimii, suferințele și greutățile, nedreptățile suferite pe acest pământ, mergi, spune-le numai lui Isus rămas cu noi". Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 1088.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat