Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la Duminica Floriilor - Anul C - 2019

"S-a umilit pe sine, pentru aceasta și Dumnezeu l-a înălțat" (Fil 2,8-9).

Cu Duminica Floriilor am intrat în săptămâna mare și sfântă când Biserica ne cheamă să considerăm și să medităm ceea ce Isus a făcut pentru noi și pentru a noastră mântuire la cruce, cât de grea a fost moștenirea lăsată de Adam, ce condiții grele a impus diavolul pe zapisul păcatelor noastre și ce întuneric de durere și părăsire a îndurat Isus pentru a găsi calea către toate inimile oamenilor de pe pământ. Două istorii diametral opuse sunt rezumate în această duminică: cea a primului Adam, neascultător până la moarte, căruia i-a urmat o rasă ambițioasă și răzvrătită; și cea a lui Cristos Isus care, din dragoste față de Tatăl și față de noi, și-a dezbrăcat gloria divină și "s-a smerit" pentru a deveni Om, "golindu-se pe sine însuși" și coborând cum nu se poate mai jos, până la moartea de cruce și până la îngroparea în pământ, pentru a putea cuprinde cu salvarea sa toată creația. Chipul de om, condiția de rob, moartea ca răufăcător, sunt etapele acestei minunate căi. Sub acest nume, Isus, deopotrivă atât de glorios și dulce, pe care el îl primește pentru ascultare, slujire, suferință și moarte, Isus va fi recunoscut ca Domn și va primi închinarea universală.

Întreaga viață a lui Isus a fost ca dragostea acelui tânăr generos dintr-o poveste de dragoste, care a renunțat la ochii săi pentru persoana iubită, persoană iubită care acum văzând nu și-a mai iubit donatorul orb. Acest tânăr iubitor este o imagine pală a lui Isus, care din dragoste pentru noi care eram morți din cauza păcatelor noastre, nu a renunțat numai la ochii săi, dar a murit de bunăvoie pentru ca noi să putem trăi veșnic fericiți. Însă acea tânără ingrată din poveste care văzând își respinge binefăcătorul, este imaginea omului care îl respinge pe Isus pe Mântuitorul său.

Isus a intrat astăzi în Ierusalim ca să ne dea nouă, "Miresei sale iubite", nu numai ochii lui prin care să putem vedea clar diferențele dintre realitățile pământești și cerești, răutatea păcatului și bunătatea lui Dumnezeu; ci, ca într-o povestire a scriitorului eseist Dan Puric (n. 12 februarie 1959), unde un cerb falnic a sărit în bătaia puștii unui vânător îndreptată spre căprioara lui, murind el în locul ei, Isus a murit în locul nostru celor condamnați la moartea veșnică datorită păcatului, ca să o transforme din "veșnică" în "temporară", ca apoi să ne lase trupul său jertfit ca hrană și sângele său vărsat ca băutură, și amândouă ca medicamente ale nemuririi. Da, Isus, cel ce și-a luat trupul nostru la intrarea sa în lume, a murit împreună cu ființa noastră muritoare, împreună cu păcatul și osânda noastră, pentru ca apoi înviind din morți să ne învie cu viața sa neprihănită și cu dreptul său la moștenirea împărăției cerului; pentru ca murind, înviind din morți și înălțându-se la Tatăl ceresc cu natura noastră omenească, să ni-l trimită de acolo pe Duhul Sfânt, prin care să continue să ne ierte păcatele și să ne călăuzească în viață până la venirea sa de-a doua; apoi ca să ne lase un model de iubire și iertare, un model de iubire și slujire, diferit de cel al lumii, prin care să putem ajunge într-o zi să trăim și să domnim veșnic împreună cu el.

Vedem că ziua de astăzi, Duminica Floriilor, prin Evanghelia citită la început, începe relativ bine, cu Isus aclamat de popor ca Mesia Mântuitor, care pentru câteva clipe pare că s-a trezit din somnul său de moarte, somn în care avea să cadă din nou "legănat" de diavol, de marii preoți, de cărturari și farisei, căci Isus aclamat de Florii cu "Osana", va fi lepădat cu strigătul de: "Răstignește-l!" Isus intră astăzi în Ierusalim pentru a împlini misterul mântuirii noastre, misterul morții și învierii sale. El intră ca un împărat ce aduce în dar pacea sa. Să strigăm și noi împreună cu discipolii și mulțimea trezită: "Binecuvântat să fie împăratul, care vine în numele Domnului" și să ne abținem de a cere răstignirea lui. După strigătul de "Osana", mulțimile adormite repede în conștiința lor de diavol, de preoți, de farisei și cărturari, au strigat: "Răstignește-l", uitând de vestea cea bună, de vindecările și de hrana primită. Evanghelistul Luca, istorisind patima și moartea Domnului, evidențiază demnitatea și blândețea lui Isus, model perfect al "dreptului care suferă și moare fără vină"; îi iartă pe ucigașii săi, deschide raiul răufăcătorului și se încredințează în mâinile Tatălui pentru mântuirea întregii lumi.

Evanghelia zilei ne spune astăzi că: trecătorii își băteau joc de el. Preoții cei mai de seamă împreună cu cărturarii își băteau și ei joc de el. Unul din tâlharii răstigniți împreună cu el s-a unit cu ceilalți în batjocura lor, dar cel din dreapta judecând bine s-a convertit. Soldații, de asemenea, își băteau joc de el. Era momentul când diavolul credea în biruința sa. Cei care îi slujeau diavolului fără să știe, își deschideau și ei gura. În inima lor nu era deloc milă, ci numai plăcere de a vedea pe cel mai nevinovat Om suferind! Dar cât de mult a strălucit persoana Domnului în acest tablou întunecat!

În zadar a răsunat chemarea Domnului; în zadar s-a repetat fără-ncetare: "Ascultați-mă!" (cf. Is 44,1; 46,3.12; 48,1.12; 49,1). Dar "nu a fost nimeni care să răspundă". Cât de mult l-a îndurerat pe Domnul Isus această indiferență, care-i caracterizează deopotrivă și pe oamenii din zilele noastre! A venit la noi cu o limbă iscusită, instruită, capabilă să spună un cuvânt bun la timpul potrivit, limba dragostei (cf. In 7,46). Nimeni însă nu a dorit s-o înțeleagă, nici s-o asculte (cf. Is 48,8). Cu toate acestea, ce exemplu minunat au putut vedea oamenii la el! Fiecare dimineață îl găsea pe Isus ascultător plecându-și urechea la cuvintele Tatălui său, atent la exprimarea voii sale cu privire la mântuirea noastră (cf. Is 50,4). Indiferența față de Isus s-a transformat în cele din urmă în ură (cf. Is 50,6).

Cu toate acestea, evanghelia îl compară pe Isus cu un căutător de comori care a renunțat la tot ce avea atunci când a găsit în pământ comoara dorită (cf. Mt 13,44). Noi am fost pentru Isus comoara găsită în pământ care pentru a ne dobândi a renunțat la toate cele din cer și de pe pământ. Astfel Isus după ce a părăsit cerul, n-a avut pe pământ: nici casă, nici masă, nici veșminte, nici mijloc de transport, nici mormânt. Toate le-a primit cu împrumut. De ce? Pentru că a renunțat la tot ceea ce a avut pentru a ne dobândi pe noi. Să fie și pentru noi Isus comoara pentru care să renunțăm la toate pentru a-l dobândi.

Aici sfântul Ioan Crisostom (347-407) are un cuvânt frumos pentru noi: "Datorită crucii lui Isus; nu mai rătăcim prin pustiu, deoarece cunoaște adevărata cale; nu mai rămânem în afara casei lui Dumnezeu pentru că am găsit adevărata poartă; nu ne mai temem de săgețile otrăvite ale diavolului, căci am găsit medicamentul nemuririi; nu mai suntem singuri, căci ne-am găsit Mirele; nu ne mai temem de lupi, căci am găsit Păstorul cel bun; nu ne mai temem de cei puternici ai lumii, pentru că stăm la masă cu Regele".

Sfântul Zenon din Verona (+ 373) face o frumoasă paralelă între Iov și Isus: "Iov a fost privat de toate bogățiile pe care le poseda; și Domnul, din iubire față de noi, s-a lipsit de toate bunurile cerești și s-a făcut sărac, pentru a ne îmbogăți pe noi. Diavolul i-a ucis în furia sa pe fiii lui Iov. Și poporul fariseu în ura sa nebună i-a ucis pe profeți, fiii Domnului. Iob a redobândit sănătatea trupului și prosperitatea bunurilor sale. Domnul prin învierea sa din morți a dat celor ce cred în el nu numai mântuirea, ci și nemurirea și a reluat stăpânirea asupra tuturor lucrurilor, după cum afirmă el însuși: «Toate mi-au fost date de către Tatăl meu»" (Mt 11,27).

La cruce, omul a dat la iveală măsura răutății sale: cu ura sa, cu violența sa, cu sfidarea sa, cu josnicia sa morală (cf. Ps 22,6-8.12-13.16-18). Dar, în același timp, și Dumnezeu a dezvăluit măsura totală a ceea ce este el: a arătat până unde poate merge și în dreptatea sa perfectă împotriva păcatului, și în dragostea sa desăvârșită pentru păcătos. Crucea a proiectat totul la adevărata scară. Spre deosebire de alți psalmi care tratează tot suferințele lui Cristos, în Psalmul 22 nu se pune problema judecății. Domnul Isus poartă aici păcatele și, ca urmare, nu găsim decât har și binecuvântare: binecuvântare pentru adunarea alcătuită la început din ucenici iudei (cf. Ps 22,22; Evr 2,12); binecuvântare pentru Israelul restaurat, numit "adunarea cea mare"; binecuvântare pentru "toate familiile națiunilor" sub împărăția sa (cf. Ps 22,27-28); binecuvântare pentru toți cei care se nasc în timpul acestei domnii glorioase. Așa cum se lărgesc undele în jurul centrului de unde au fost produse, tot așa se extind consecințele minunate și multiple ale lucrării de la cruce asupra întregii creații.

Ca un om care înainte de a-și părăsi familia, dorește să mai aibă cu ea încă o strângere de rămas-bun, camera mare așternută gata sugerează că este loc pentru toți cei credincioși acolo unde se află Domnul Isus. Este cea din urmă stare de vorbă a Învățătorului cu ucenicii săi. Dar ce fac ei în timpul acestui sfânt moment? Își disputau întâietatea: "Care dintre ei să fie considerat a fi mai mare!" La acest ceas se apropie Satan, adversarul înspăimântător (cf. 1Pt 5,8).

Iată-l pe Iuda și gloata care-l însoțește. Apoi Petru, în timp ce Isus se ruga, el dormea; în timp ce Isus se lăsa luat și purtat "ca un miel blând dus la înjunghiere" (cf. Ier 11,19; Is 53,7), Petru lovea cu sabia și de trei ori se lepăda de el; în timp ce Isus era batjocorit de soldați, Petru se așezase în curte în tovărășia celor care veniseră să-l aresteze pe Învățătorul său și care vorbeau împotriva lui (cf. Lc 22,55-56; Ps 69,12; Ps 1,1b). Cum ar fi putut el să dea mărturie de pe o asemenea poziție? O simplă privire a Domnului zdrobește inima bietului ucenic cu mult mai mult decât ar fi putut-o face reproșurile. O, ce privire! Ea pătrunde în conștiința lui și începe acolo o lucrare de restaurare.

Mai încurcat ca oricând, Pilat adună preoții, mai marii și poporul și afirmă în fața lor, în trei rânduri, că el n-a găsit în Isus nimic vrednic de moarte. Dar insistența lui de a-l elibera nu face altceva decât să întărâte poporul să ceară răstignirea lui. În final, strigătele lor au biruit și, în schimbul eliberării ucigașului Baraba, ei obțin ca Isus să fie "lăsat în voia lor". Isus este condus pe acest sinistru deal al Căpățânii, unde este crucificat între doi tâlhari. "Tată, iartă-i", acesta este răspunsul sublim la tot răul pe care I-l fac oamenii (cf. Lc 23,34). Dacă ei se căiesc, atunci crima lor, cea mai odioasă din istoria omenirii, va fi ispășită prin chiar moartea lui.

Sfântul Filippo Benizi (1233-1285), fiind pe patul de moarte, a făcut un semn ca și cum ar fi vrut să ceară ceva, probabil o carte. I s-au arătat diferite cărți, dar el dădea mereu din cap în sens negativ. În sfârșit, fericitul Ubaldo Adimari (1245-1315) a reușit să îl înțeleagă, și i-a adus crucifixul. Aceasta primind crucea a exclamat: "Aceasta este cartea mea, din ea am învățat știința mântuirii și calea spre paradis. Da, crucifixul adevărata carte din care am citit răutatea și gravitatea imensă a păcatului, dar și bunătatea infinită a lui Dumnezeu".

Începând de astăzi, privind și noi crucea cu Isus răstignit, să spunem și noi cu sfântul Filippo Benizi:

"Aceasta este cartea mea, din ea am învățat știința mântuirii și calea spre paradis. Aceasta este cartea din care am citit răutatea și gravitatea imensă a păcatului, dar și bunătatea infinită a lui Dumnezeu".

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica Floriilor. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 795.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat