Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 5-a din Postul Mare - Anul C - 2019

"Întoarceți-vă la mine din toată inima, spune Domnul, căci eu sunt milostiv și îndurător" (Il 2,12-13).

Biserica ne cheamă astăzi să ne apropiem de Isus și de cuvintele lui care sunt duh și viață (cf. In 6,33), pentru ca să ne facem o relație cu el, pentru ca el să ne facă să ne vedem în lumina sfințeniei sale așa cum ne vede el însuși, pentru ca el să ne purifice de orice întinare a păcatului, pentru ca el să ne învie împreună cu el la Paști și să ne facă să ne întâlnim cu el la Parusie pentru a ne lua cu el la dreapta sa în veșnicie și să ne ducă în casa Tatălui său veșnic cea cu multe lăcașuri (cf. In 14,2-3). Urmând itinerariul de convertire pentru a întâmpina timpul pascal și apoi venirea glorioasă a lui Isus, Biserica ne conduce astăzi pașii sufletului prin Evanghelia după sfântul apostol Ioan și ne oprește acolo unde niște oameni care se credeau neprihăniți dar nu erau, i-au adus lui Isus, o femeie prinsă în adulter, spre a-l ispiti și spre a-l putea condamna la moarte (cf. In 8,1-11).

Cred că pericopa evanghelică de astăzi care ne vorbește despre o femeie prinsă în adulter, femeie care a provocat o mare înverșunare din partea fariseilor și cărturarilor vremii, necesită o dublă abordare și o dublă raportare la noi cei care am auzit cele întâmplate. Mai întâi trebuie să spunem că adulterul în Biblie, păcatul dintre un căsătorit și o altă persoană, este grav nu numai din punct de vedere etic, nu numai că încalcă două porunci din Decalog, 6 și 9, dar mai ales este grav din punct de vedere al fidelității față de Dumnezeu care și-a luat omenirea de mireasă și soție (cf. Prov 8,31). Dumnezeu descrie faptul părăsirii lui de către poporul lui în favoarea altor dumnezei falși ca fiind preacurvie. Evreii erau priviți ca fiind nevasta lui Iahve, astfel că atunci când s-au îndreptat spre dumnezeii altor popoare, au fost comparați cu o nevastă preacurvă. Vechiul Testament face referire la idolatria Israelului ca la o femeie desfrânată care "a curvit" cu alți dumnezei (cf. Ex 34,15-16; Lev 17,7; Ez 6,9). Întreaga carte a lui Osea aseamănă relația dintre Dumnezeu și Israel cu căsnicia profetului Osea cu soția lui desfrânată, Gomera. Faptele Gomerei împotriva lui Osea erau o imagine a păcatului idolatriei lui Israel față de Iahve (cf. Os 1,2ss; 2,2ss).

Dumnezeu l-a lovit pe Ioram cu urgie și boală, pentru că a condus poporul la idolatrie, în curvie cum a făcut și casa lui Ahab (cf. 2Cr 21,11.13). Deci, adulterul este asociat în Biblie cu idolatria, cu prostituția cu dumnezeii falși ai lumii, dumnezei falși sub chipul cărora stă ascuns însuși satana, cel care înșală întreaga lume (cf. Ap 12,9), cel care de la început este mincinos, tatăl minciunii și ucigaș (cf. In 8,44), cel care împreună cu amăgiții săi vor ajunge la dreapta judecată divină (cf. Ap 17,1ss), cel care va sfârși împreună cu amăgiții săi în iazul de foc și pucioasă (cf. Ap 19,20; 20,10). Din acest punct de vedere femeia prinsă în adulter ne reprezintă și pe fiecare dintre noi care prin Botez am devenit mireasa lui Dumnezeu, care prin Cristos am fost logodiți și căsătoriți cu el (cf. 2Cor 11,2), care prin fiecare păcat ne iubim cu diavolul făcându-l gelos și răzbunător pe Dumnezeu (cf. Naum 1,2). Numai ființa umană, "soția", care nu a săvârșit niciodată nici un fel de păcat nu are nevoie de convertire și de iertare de la "soțul" ei, Dumnezeu. Dar cine este fără păcat? Nimeni! De aceea toți avem nevoie de convertire și de iertare.

Acum trecem la abordarea "quadragesimală" a pericopei evanghelice care ne cheamă la fidelitate față de Dumnezeu, dragoste față de semenii noștri și la convertire personală pentru a-l putea întâlni pe Cristos înviat la Paști și pe nori la Parusie. De aceea, spunem cu sfântul Paul: "Pe Cristos vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și comuniunea cu pătimirile sale, fiind conformat cu el în moarte, pentru a ajunge la învierea din morți și la răsplata de sus" (cf. Fil 3,10-13).

De prea multe ori oamenii fățarnici în decursul istoriei au folosit Legea ca pretext pentru a-și atinge interesele lor meschine și pentru a înlătura pe semenii incomozi. De aceea mulți oameni lipsiți de apărare au plătit scump și chiar cu viața pentru ca cei "cu putere" să trăiască nestingheriți. Pentru că persoana adusă astăzi la Isus era o femeie, spunem că chiar de la început i s-a făcut o nedreptate femeii chiar când împlinea porunca lui Dumnezeu de procreare (cf. Gen 1,28), numind-o necurată (cf. Lev 12,2-5), pe ea care Dumnezeu a creat-o "foarte bună (cf. Gen 1,31). Și de aici multe rele și multe suferințe i s-au tras femeii în decursul istoriei. Multe femei din Vechiul Testament și din decursul istoriei au plătit cu viața pentru presupuse adultere (cf. Lev 20,10; Dt 22,22.24). Să ne gândim numai la pericolul în care s-a aflat Suzana (cf. Dan 13,21-22); să ne gândim la vânătoarea de vrăjitoare și de desfrânate din Evul Mediu; dar să ne gândim și la pericolul în care s-a aflat femeia adusă astăzi la Isus (cf. In 9,3). Nimeni nu are voie să discrimineze și cu atât mai puțin să ucidă în numele lui Dumnezeu și nici în numele Legii lui sfinte.

Este timpul sfânt și de har al Postului Mare și spunem spre speranța și mântuirea tuturor că, Dumnezeu dorește să-i ierte, să-i mântuiască și să-i fericească pe toți păcătoșii (cf. 1Tim 1,15). Profetul Isaia din prima lectură se adresează unui popor greșit care tocmai a trecut printr-o lungă perioadă de captivitate. El îi anunță vestea bună: "Așa vorbește Domnul cel care stabilește un drum în mare și o cărare în ape puternice, care scoate carul și călărețul, armata și pe cei tari care acum ei zac împreună și nu se pot ridica, pentru că s-au stins ca fitilul fără ulei. Nu vă mai amintiți de cele dinainte și nu vă mai gândiți la cele din vechime! Iată, eu fac un lucru nou: încolțește, nu-l recunoașteți? Voi stabili un drum în pustiu și râuri în ținutul uscat. Mă vor glorifica animalele câmpului, șacalii și puii de struț, pentru că voi da apă în pustiu, râuri în ținutul uscat, ca să dau de băut poporului meu, alesului meu. Acest popor pe care l-am plăsmuit și care va vesti lauda mea" (Is 43,16-21).

Deșertul împânzit cu râuri trebuie văzut ca semne de speranță divină chiar în pustiu și în cele mai periculoase locuri; iar animalele câmpului, șacalii și puii de struț, reprezintă inimile cele mai împietrite care se vor converti, așa cum într-un climat ostil de viață s-au convertit vameșii, al desfrânatele, păcătoșii publici și păgâni. Am auzit cu toții: de torționari convertiți, de pușcăriași convertiți, de tâlhari convertiți, de desfrânați convertiți. Știm din Sfânta Carte ca desfrânata Rahav s-a convertit chiar în casa ei de păcat (cf. Ios 2,1ss); Levi s-a convertit la serviciul său de vameș (cf. Mc 2,14); Tâlharul din dreapta crucii s-a convertit în timp ce își ispășea pedeapsa meritată (cf. Lc 23,42-43); Saul din Tars s-a convertit pe când alerga după păcat mergând să aresteze și să ucidă creștini nevinovați (cf. Fap 9,4). Iată oaze în pustiu și iată șacali și struți convertiți prin har, iar lângă ei mai este încă loc destul și pentru noi.

Iată aici lucrarea cea mai plăcută lui Dumnezeu, convertirea struților și șacalilor sufletești care au adus, aduc și vor aduce laudă lui Dumnezeu în timp și în veșnicie (cf. Is 43,21). Isus făcuse în mijlocul iudeilor această frumoasă și plăcută lucrare divină, făcând din struți și șacali sufletești, suflete alese și caste pentru Dumnezeu și împărăția sa. Iar acum cărturarii și fariseii fățarnici, cu bârne mari în ochi, vin cu o lege făcută de Moise și caută moartea celui care este Cuvântul întrupat, a celui care a făcut o așa lucrare plăcută lui Dumnezeu și a adus un asemenea har în lume. Deci, fariseii și cărturarii, cei cu bârna în ochi, vin să scoată paiul din ochiul femeii (cf. Lc 6,41-42); cei care își lăsau soțiile fără motiv și trăiau în curvie cu alte femei (cf. Mt 19,3) vin vorbesc despre puritate; păcătoși dovediți de Isus (cf. In 8,9) vorbesc și despre neprihănire și vor să ucidă cu pietre nu numai un alt păcătos ca și ei (cf. In 8,5), dar chiar pe Isus cel drept.

Biblia spune că nici un călcător de Lege nu poate osândi un alt călcător de Lege (cf. Iac 2,10-11) și că păcatul pe care l-a săvârșit cineva nu poate scuza păcatul nostru. În schimb Biblia spune că Isus este singurul fără de păcat (cf. In 8,46) și singurul în care diavolul nu are nimic de al său (cf. In 14,30). În acest caz el ar fi singurul care ar fi avut dreptul de judecată și de condamnare asupra femeii și asupra lor, dar Isus nu judecă și nu osândește pe nimeni, căci el nu a venit pentru asta, ci el a venit ca Mielul promis pentru a acoperi și pentru a ridica păcatul lumii (cf. Gen 3,21; In 1,29), el a venit să-și dea viața și astfel să-i mântuiască pe cei mulți, pe cei păcătoși (cf. In 3,17). Isus este Lumina (cf. In 8,12), iar prin puterea acestui cuvânt a lucrat ca o lumină în conștiința femeii care a acceptat iertarea și hotărârea de a nu mai păcătui; dar a lucrat și în conștiința celor care au adus femeia, pentru că ei au lăsat pietrele jos și au început să se retragă unul câte unul începând cu cei mai în vârstă.

Da, este interesant de observat că Isus trece peste toată meschinăria fariseilor și cărturarilor și caută nu numai mântuirea femeii păcătoase, dar și mântuirea lor. De aceea le spune: "Acela dintre voi care este fără de păcat să arunce primul cu piatra în ea" (In 8,7), adică, gândiți-vă că și voi sunteți la fel de păcătoși înaintea lui Dumnezeu ca și această femeie. Căci cine este fără păcat când Biblia spune că și cel drept cade în păcat de șapte ori pe zi (cf. Prov 24,16)? Și iată-i pe farisei și cărturari, dar iată-ne și pe noi, din acuzatori, făcuți acuzați de Isus. Dar, speranța și partea luminoasă a lucrurilor referitoare la păcat și referitoare la calitatea noastră de mirese greșite ale lui Dumnezeu, este că Domnul va da tuturor o cale și un har de salvare, pentru ca toți să poată ajunge la cunoașterea adevărului și la mântuire (cf. 1Tim 2,4), pentru ca toți să aducă lui Dumnezeu lauda pe care el o așteaptă (cf. Is 43,21) și să poată exclama cu David și cu evreii credincioși eliberați de Domnul din robie și de sub povoara păcatului lor: "Lucruri mari a făcut Domnul pentru noi, și suntem plini de bucurie" (Ps 126,3).

La întrebările provocatoare ale fariseilor și cărturarilor Isus se pleacă și scrie cu degetul pe pământ. Nu știm ce anume scria, dar unii comentatori, făcând niște conexiuni biblice, afirmă că Isus asemenea Tatălui care a scris cu degetul său cele două table ale Legii, ar fi scris și el cele 10 Porunci, care interzic uciderea și mărturia mincinoasă (cf. Ex 31,18). Alți au spus că Isus a scris păcatele oamenilor în praful pământului pe care îl spulberă vântul pentru a le vesti că el prin vântul Duhului Sfânt va șterge și va îndepărta de la noi păcatele noastre (cf. Ps 103,12). Alți au zis că Isus ar fi scris textul din profetul Ieremia care zice: "Cei ce se abat de la mine vor fi scriși pe pământul suflat de vânt, căci l-au părăsit pe Domnul, izvorul de apă vie" (Ier 17,13). Alții spun că Isus a scris păcatele și numele lor, de aceea ar fi plecat rușinați (cf. In 8,9). Alții spuneau că Isus ar fi scris intenția lor de a-l ucide pe el. "Tu pui înaintea ta nelegiuirile noastre și scoți la lumina feței tale păcatele noastre cele ascunse" (Ps 90,8).

Da, trebuie spus că iudeii voiau în primul rând să-l omoare pe Isus și apoi pe femeie. Pietrele din buzunarele fariseilor și cărturarilor erau în primul rând pentru Isus și apoi pentru femeie. Dacă fariseii și cărturarii ar fi fost interesați de respectarea Legii, l-ar fi adus și pe partenerul de păcat al femeii, așa cum le spusese Moise (cf. Lev 20,10; Dt 22,22.24); sau i-ar fi omorât pe amândoi fără acordul lui Isus; dar ei nu erau interesați de Lege, cum nu era nici Iuda interesat de săraci, ci erau interesați în primul rând de condamnarea și uciderea lui Isus, deși nici unui om supus păcatului nu-i este permis să ucidă în numele lui Dumnezeu sau a Legii sale.

Am putea-o compara acțiunea fariseilor și cărturarilor care cer moartea femeii păcătoase folosind Legea, cu folosirea cu nechibzuință a unei săbii fără mâner, care-l rănește mai întâi pe cel care o folosește și apoi pe cel de lângă el. Trebuie să știm că Legea lui Dumnezeu nu ne-a fost dată ca noi să ne luptăm unii cu alții cu ea; nu a fost dată nici ca să-i judecăm și să-i condamnăm pe alții cu ea; ci ne-a fost dată ca să ne uităm în ea ca într-o oglindă și să ne recunoaștem păcătoșenia (cf. Rom 7,7). Dar ei în loc să-și vadă și să-și mărturisească păcatele, după ce au acuzat-o pe femeie cu Legea, acum se retrag unul după altul, peste măsură de încurcați, fiind prinși cu însăși viclenia lor (cf. Iov 5,13). "Lumina lumii" este înaintea lor (cf. In 8,12), dar "ei au iubit mai mult întunericul decât lumina" (cf. In 3,19); ei, precum acele insectele de întuneric, atunci când ridici piatra sub care se adăpostesc, fug să se ascundă în altă parte, fug să găsească alte pietre... pentru a lovi în Isus. Atunci, Isus, singurul care ar fi avut dreptul să exercite judecata, fiind fără păcat (cf. In 8,46), îi declară femeii rămasă singură cu el: "Nici eu nu te condamn" și adaugă, "Du-te și să nu mai păcătuiești" (cf. In 8,11). Întâi îi arată bunăvoința sa divină și apoi îi cere străduința ei de a nu mai cădea în păcate.

Isus oferă har tuturor celor care se convertesc. Mai întâi Isus îi avertizează că este un păcat în viața lor. Ca și pe farisei și cărturari, ca și pe Paul, Isus îi face să realizeze nu numai că sunt păcătoși, dar că sunt cei mai mari dintre păcătoși (cf. 1Tim 1,15). Apoi le oferă harul scump care pe el l-a costat viața la cruce, ca s-o rupă cu păgânătatea (cf. Tit 2,12). Isus voia s-o elibereze de păcat nu numai pe femeie, ci voia să-i elibereze de păcat și pe oponenții săi. În al treilea rând harul ne oferă eliberare: "Nici eu nu te osândesc, mergi și nu mai păcătui". În al patrulea rând Isus ne oferă harul restaurării, adică posibilitatea de a trăi un nou început și un nou mod de viață, mergând pe calea lui fără să fim dependenți de păcat. Harul iertării a anticipat în multe cazuri jertfa de la cruce, iar acum anticipează iertarea chiar înainte de sosirea noastră la el pentru a i-o cere, așa cum s-a întâmplat cu fiul risipitor (cf. Lc 15,20), așa cum s-a întâmplat și cu leproșii care s-au curățat pe cale, în drum spre preoți (cf. Lc 17,14), pentru că și Isus Cristos chiar înainte de cruce a fost jertfit în inima lui Dumnezeu (cf. In 3,16). Iertarea este disponibilă pentru oricare, dar nu pe baza a ceea ce facem noi, ci pe baza a ceea ce a făcut Dumnezeu, prin Isus la cruce.

Se spune că cineva a căzut într-un mare noroi și nu se putea suporta în felul acesta. S-ar fi schimbat în orice moment, dar nici nu avea o haină de schimb. Și cum stătea și plângea, iată că a venit un binefăcător și i-a adus o haină nouă. Nici noi nu am avut o altă haină de schimb după ce am murdărit-o pe a noastră și Dumnezeu ne-a dat o altă haină, ne-a dat cămașa lui Cristos. De aceea, sfântul Paul ne spune astăzi: "Pe el vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și să am comuniunea cu pătimirile sale, fiind conformat cu el în moarte, doar voi ajunge cumva la învierea din morți. Nu că aș fi dobândit deja aceasta sau aș fi ajuns la desăvârșire, dar mă străduiesc s-o cuceresc, așa cum am fost și eu cucerit de Cristos Isus" (Fil 3,10-12).

Întâlnirea lui Paul cu Isus pe drumul Damascului a provocat o inversare radicală în viața lui. Înainte de convertire avea un zel aprig pentru tradițiile evreiești și-i prigonea pe creștini. După convertire, el nu mai avea nici o altă mândrie și nici o altă ambiție decât aceea de a-l "cunoaște pe Isus, puterea învierii lui, dar și suferințele lui", pentru a "ajunge la învierea din morți". Cele pe care mai înainte le considera câștiguri, acum le socotea ca o pierdere în comparație cu cunoașterea lui Isus.

Îl cunoaștem noi pe Isus în acest fel?

Doamne, dă-ne și nouă harul să ne convertim și să căpătăm ambiția de a-l "cunoaște pe Isus, puterea învierii lui, dar și suferințele lui" pentru a "ajunge și noi la învierea din morți"!

Doamne, ajută-ne! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 5-a din Postul Mare. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 644.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat