Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sinteză de lucru a exortației apostolice post-sinodale a Sfântului Părinte Francisc dedicată tinerilor "Christus vivit" (2 aprilie 2019)

Christus vivit

"Cristos trăiește. El este speranța noastră și ceam mai frumoasă tinerețe din această lume. Tot ceea ce atinge el devine tânăr, devine nou, se umple de viață. De aceea, primele cuvinte pe care vreau să le adreseze fiecărui tânăr creștin sunt: el trăiește și te vrea viu!".

Așa începe exortația apostolică post-sinodală "Christus vivit" a lui Francisc, semnată luni 25 martie în Sfânta Casă de la Loreto și adresată "tinerilor și întregului popor al lui Dumnezeu". În document, compus din nouă capitole împărțite în 299 de paragrafe, papa explică faptul că s-a lăsat "inspirat de bogăția reflecțiilor și a dialogurilor de la Sinodul" tinerilor, celebrat în Vatican în octombrie 2018.

Capitolul întâi: "Ce spune Cuvântul lui Dumnezeu despre tineri?"

Francisc amintește că "într-o epocă în care tinerii contau puțin, unele texte arată că Dumnezeu privește cu alți ochi" (6) și prezintă pe scurt figuri de tineri din Vechiul Testament: Iosif, Ghedeon (7), Samuel (8), regele David (9), Solomon și Ieremia (10), slujitoarea evreică foarte tânără a lui Naaman și tânăra Rut (11). Apoi se trece la Noul Testament. Papa amintește că "Isus, veșnic tânăr, vrea să ne dăruiască o inimă mereu tânără" (13) și adaugă: "Observăm că lui Isus nu-i plăcea faptul că adulții priveau cu dispreț pe cei mai tineri sau că îi țineau în slujba lor în mod despotic. Dimpotrivă, repeta: «Cel mai mare dintre voi să devină precum cel mai tânăr» (Lc 22,26). Pentru el, vârsta nu stabilea privilegii și faptul că vreunul avea mai puțini ani nu însemna că valora mai puțin". Francisc afirmă: "Nu trebuie să ne căim că dedicăm propria tinerețe fiind buni, deschizând inima la Domnul, trăind într-un mod diferit" (17).

Capitolul al doilea: "Isus Cristos mereu tânăr"

Papa tratează tema anilor de tinerețe ai lui Isus și își amintește relatarea evanghelică ce-l descrie pe nazarinean "în plină adolescență, când s-a întors cu părinții săi la Nazaret, după ce îl pierduseră și-l regăsiseră în templu" (26). Nu trebuie să credem, scrie Francisc, că "Isus era un adolescent solitar sau un tânăr care se gândea la el însuși. Raportul său cu oamenii era cel al unui tânăr care împărtășea toată viața sa a unei familii bine integrate în sat", "nimeni nu-l considera un tânăr straniu sau separat de alții" (28). Papa notează că Isus adolescent, "grație încrederii părinților săi... se mișcă cu libertate și învață să meargă cu toți ceilalți" (29). Aceste aspecte din viața lui Isus n-ar trebui să fie ignorate în pastorația tineretului, "pentru a nu crea proiecte care să-i izoleze pe tineri din familie și din lume, sau care să-i transforme într-o minoritate selecționată și ferită de orice contagiere". În schimb este nevoie de "proiecte care să-i întărească, să-i însoțească și să-i proiecteze spre întâlnirea cu ceilalți, spre slujirea generoasă, spre misiune" (30).

Isus "nu vă luminează pe voi, tinerilor, de departe sau din exterior, ci pornind de la însăși tinerețea sas, pe care el o împărtășește cu voi" și în el se pot recunoaște multe aspecte tipice ale inimilor tinere (31). Aproape "de el putem bea din adevăratul izvor, care menține vii visele noastre, proiectele noastre, marile noastre idealuri, și care ne lansează în vestirea vieții care merită să fie trăită" (32); "Domnul ne cheamă să aprindem stele în noapte altor tineri" (33).

Francisc vorbește apoi despre tinerețea Bisericii și scrie: "Să-i cerem Domnului ca să elibereze Biserica de cei care vor s-o îmbătrânească, s-o fixeze în trecut, s-o frâneze, s-o facă imobilă. Să cerem ca s-o elibereze de o altă ispită: să creadă că este tânără pentru că cedează în fața a tot ceea ce lumea îi oferă, să creadă că se reînnoiește pentru că ascunde mesajul său și se camuflează cu alții. Este tânără atunci când este ea însăși, când primește forța mereu nouă a Cuvântului lui Dumnezeu, a Euharistiei, a prezenței lui Cristos și a forței Duhului său în fiecare zi" (35).

Este adevărat că "noi, membri ai Bisericii, nu trebuie să fi tipi stranii", dar în același timp "trebuie să avem curajul de a fi diferiți, de a arăta alte vise pe care această lume nu le oferă, să mărturisim frumusețea generozității, a slujirii, a curăției, a tăriei, a iertării, a fidelității față de propria vocație, a rugăciunii, a luptei pentru dreptate și binele comun, a iubirii față de cei săraci, a prieteniei sociale" (36). Biserica poate fi ispitită să piardă entuziasmul și să caute "false siguranțe lumești. Tocmai tinerii sunt cei care pot s-o ajute să rămână tânără" (37).

Apoi papa revine asupra uneia dintre învățăturile cele mai îndrăgite de el și explicând că trebuie să prezentăm figura lui Isus "în mod atrăgător și eficace" spune: "Pentru aceasta este nevoie ca Biserica să nu fie prea mult concentrată asupra sieși, ci să-l reflecteze mai ales pe Isus Cristos. Asta comportă ca să recunoască în mod umil că unele lucruri concrete trebuie să se schimbe" (39).

În exortație se recunoaște că există tineri care simt prezența Bisericii "ca deranjantă și chiar iritantă". O atitudine care-și înfige rădăcinile "și în motive serioase și respectabile: scandalurile sexuale și economice; nepregătirea slujitorilor hirotoniți care nu știu să intercepteze în mod corespunzător sensibilitatea tinerilor; rolul pasiv încredințat tinerilor în cadrul comunității creștine; truda Bisericii de a da cont despre propriile poziții doctrinale și etice în fața societății" (40).

Există tineri care "cer o Biserică ce să asculte mai mult, să nu continue mereu să condamne lumea. Nu vor să vadă o Biserică tăcută și timidă, dar nici o Biserică mereu în război pentru două sau trei teme care o obsedează. Pentru a fi credibilă în ochii tinerilor, uneori are nevoie să recupereze umilința și pur și simplu să asculte, să recunoască în ceea ce spun alții o lumină care o poate ajuta să descopere mai bine Evanghelia" (41). De exemplu, o Biserică prea temătoare poate să fie în mod constant critică "față de toate discursurile despre apărarea drepturilor femeilor și să evidențieze în mod constant riscurile și posibilele erori ale acestor revendicări", în timp ce o Biserică "vie poate reacționa acordând atenție revendicărilor legitime ale femeilor", chiar "nefiind de acord cu tot ceea ce propun unele grupuri feministe" (42).

Francisc o prezintă apoi pe "Maria, tânăra din Nazaret", și da-ul său ca acela "al celui care vrea să se implice și să riște, al celui care vrea să parieze totul, fără altă garanție decât certitudinea de a ști că este purtătoare a unei promisiuni. Și vă întreb pe fiecare dintre voi: vă simțiți purtători ai unei promisiuni?" (44). Pentru Maria "dificultățile nu erau un motiv pentru a spune «nu»" și astfel intrând în joc a devenit "influencer a lui Dumnezeu". Inima Bisericii este plină și de tineri sfinți. Papa îl amintește pe sfântul Sebastian, pe sfântul Francisc de Assisi, pe sfânta Ioana d'Arc, pe fericitul martir Andrew Phû Yên, pe sfânta Kateri Tekakwitha, pe sfântul Dominic Savio, pe sfânta Tereza a Pruncului Isus, pe fericitul Ceferino Namuncurá, pe fericitul Isidor Bakanja, pe fericitul Pier Giorgio Frassati, pe fericitul Marcel Callo, pe tânăra fericită Chiara Badano.

Capitolul al treilea: "Voi sunteți acum-ul lui Dumnezeu"

Nu ne putem limita să spunem, afirmă Francisc, că "tinerii sunt viitorul lumii: sunt prezentul, îl îmbogățesc cu contribuția lor" (64). Pentru aceasta trebuie ascultați chiar dacă "prevalează uneori tendința de a furniza răspunsuri preconfecționate și rețete pregătite, fără a lăsa să se evidențieze întrebările tinerilor în noutatea lor și a le percepe provocarea" (65).

"Astăzi, noi adulții riscăm să facem o listă de dezastre, de defecte ale tineretului din timpul nostru... Care ar fi rezultatul acestei atitudini? O distanță tot mai mare" (66). Cel care este chemat să fie părinte, păstor și conducător al tinerilor ar trebui să aibă capacitatea "de a găsi parcursuri unde alții văd numai ziduri, înseamnă faptul de a recunoaște posibilități unde alții văd numai pericole. Așa este privirea lui Dumnezeu Tatăl, capabilă să valorizeze și să alimenteze germenii de bine semănați în inima tinerilor. De aceea, inima fiecărui tânăr trebuie considerată «pământ sacru»" (67). În afară de aceasta, Francisc invită să nu se generalizeze, pentru că "există o pluralitate de lumi ale tinerilor" (68).

Vorbind despre ceea ce li se întâmplă tinerilor, papa amintește tinerii care trăiesc în contexte de război, cei exploatați și victime ale răpirilor, ale criminalității organizate, ale traficului de ființe umane, ale sclaviei și exploatării sexuale, ale violurilor. Precum și cei care trăiesc săvârșind crime și violențe (72). "Mulți tineri sunt ideologizați, instrumentalizați și folosiți drept carne vie sau ca forță de ciocnire pentru a distruge, a intimida sau a ridiculiza pe alții. Și lucrul cel mai rău este că mulți se transformă în subiecți individualiști, dușmani și neîncrezători față de toți, și astfel devin pradă ușoară a propunerilor dezumanizante și a planurilor distructive elaborate de grupuri politice sau puteri economice" (73). Și mai numeroși cei care îndură forme de marginalizare și excludere socială din motive religioase, etnice sau economice. Francisc citează adolescente și tinere care "rămân însărcinate și plaga avortului, precum și răspândirea SIDA, diferitele forme de dependență (droguri, jocuri de noroc, pornografie, etc.) și situația copiilor și tinerilor străzii" (74), situații făcute de două ori mai dureroase și dificile pentru femei. "Nu putem fi o Biserică ce nu plânge în fața acestor drame a copiilor săi tineri. Nu trebuie niciodată să ne obișnuim cu asta... Lucrul cel mai rău pe care-l putem face este să aplicăm rețeta spiritului lumesc care constă în anestezierea tinerilor cu alte știri, cu alte distrageri, cu banalități" (75). Papa îi invită pe tineri să învețe să plângă pentru cei de vârsta lor care se simt mai rău decât ei (76).

Este adevărat, explică Francisc, că "puternicii furnizează unele ajutoare, dar adesea la un cost ridicat. În multe țări sărace, ajutorul economic al unor țări mai bogate sau al unor organisme internaționale este de obicei legat cu acceptarea de propuneri occidentale în materie de sexualitate, căsătorie, viață sau dreptate socială. Această colonizare ideologică dăunează în mod deosebit tinerilor" (78). Papa avertizează și cu privire la cultura de astăzi care prezintă modelul tineresc de frumusețe și folosește corpurile tinere în publicitate: "nu este un elogiu adresat tinerilor. Înseamnă numai că adulții vor să fure tinerețea pentru ei înșiși" (79).

Amintind de "dorințe, răni și cercetări", Francisc vorbește despre sexualitate: "într-o lume care vorbește cu emfază exclusiv despre sexualitate, este greu de menținut o relație bună cu propriul trup și a trăi senin relațiile afective". Și pentru aceasta morala sexuală este adesea cauză de "neînțelegere și de îndepărtare de Biserică" percepută "ca un spațiu de judecare și de condamnare", cu toate că există tineri care vor să se confrunte cu privire la aceste teme (81). Papa, în fața dezvoltărilor științei, tehnologiilor biomedicale și neuroștiințelor amintește că "ne pot face să uităm că viața este un dar, că suntem ființe create și limitate, că putem fi instrumentalizați cu ușurință de cel care deține puterea tehnologică" (82).

Exortația se oprește după aceea asupra temei "ambientului digital", care a creat "un nou mod de a comunica" și care "poate să faciliteze circularea de informație independentă". În multe țări, web-ul și social network sunt "de acum un loc la care nu se poate renunța pentru a ajunge la tineri și a-i implica" (87). Însă "este și un teritoriu de singurătate, manipulare, exploatare și violență, până la cazul extrem al lui dark web. Media digitale pot să expună riscului de dependență, de izolare și de progresivă pierdere de contact cu realitatea concretă... Noi forme de violență se răspândesc prin social media, de exemplu caberbulismul; web-ul este și un canal de difuzare a pornografiei și de exploatare a persoanelor cu scop sexual sau prin jocurile de noroc" (88). Nu trebuie uitat că în lumea digitală "acționează interese economice uriașe", capabile să creeze "mecanisme de manipulare a conștiințelor și a procesului democratic". Există circuite închise care "facilitează difuzarea de informații și știri false, alimentând prejudecăți și ură... Reputația persoanelor este pusă în pericol prin procese sumare on line. Fenomenul interesează și Biserica și pe păstorii săi" (89). Într-un document pregătit de 300 de tineri din toată lumea înainte de Sinod se afirmă că "relațiile online pot să devină inumane" și cufundarea în lumea virtuală a favorizat "un soi de «migrație digitală», adică o distanțare de familie, de valorile culturale și religioase, care conduce multe persoane spre o lume de singurătate" (90).

Papa continuă prezentându-i pe "migranți ca paradigmă a timpului nostru" și amintește mulții tineri implicați în migrații. "Preocuparea Bisericii se referă îndeosebi la cei care fug de război, de violență, de persecuție politică sau religioasă, de dezastrele naturale datorate și schimbărilor climatice și de sărăcia extremă" (91): sunt în căutarea unei oportunități, visează un viitor mai bun. Alți migranți sunt "atrași de cultura occidentală, nutrind uneori așteptări irealiste care îi expun la dezamăgiri grele. Traficanți fără scrupule, adesea legați cu cartelurile de droguri și de arme, exploatează slăbiciunea migranților... Trebuie semnalată vulnerabilitatea deosebită a migranților minori neînsoțiți... În unele țări de destinație, fenomenele migratoare provoacă alarme și frici, adesea alimentate și exploatate în scopuri politice. Astfel se răspândește o mentalitate xenofobă, de închidere și de concentrare asupra propriei situații, la care trebuie reacționat cu hotărâre" (92). Tinerii migranți experimentează adesea și o dezrădăcinare culturală și religioasă (93). Francisc cere "îndeosebi tinerilor să nu cadă în mrejele celor care vor să-i pună cu alți tineri care ajung în țările lor, descriindu-i ca subiecți periculoși" (94).

Papa vorbește și despre abuzurile asupra minorilor, își însușește angajarea Sinodului pentru adoptarea de măsuri riguroase de prevenire și exprimă recunoștință "față de cei care au curajul de a denunța răul îndurat" (99), amintind că "mulțumire fie lui Dumnezeu" preoții care s-au pătat cu aceste "oribile delicte nu sunt majoritatea, care este constituită în schimb de cei care duc înainte o slujire fidelă și generoasă". Le cere tinerilor, dacă văd un preot în pericol pentru că a luat-o pe un drum greșit, să aibă curajul de a-i aminti de angajamentul său față de Dumnezeu și față de poporul său (100).

Însă abuzurile nu sunt unicul păcat în Biserică. "Păcatele noastre sunt în fața ochilor tuturor; se reflectă fără milă în ridurile de pe fața milenară a Mamei noastre", însă Biserica nu recurge la nicio chirurgie estetică, "nu-i este frică să arate păcatele membrilor săi". "Să ne amintim însă că nu se abandonează Mama atunci când este rănită" (101). Acest moment întunecat, cu ajutorul tinerilor, "poate să fie cu adevărat o oportunitate pentru o reformă de însemnătate epocală, pentru a ne deschide la noi Rusalii" (102).

Francisc le amintește tinerilor că "există o cale de ieșire" în toate situațiile întunecate și dureroase. Amintește vestea cea bună dăruită în dimineața Învierii. Și explică faptul că deși lumea digitală poate expune la atâtea riscuri, există tineri care știu să fie creativi și geniali în aceste domenii. Ca venerabilul Carlo Acutis, care "a știut să folosească noile tehnici de comunicare pentru a transmite Evanghelia" (105), n-a căzut în capcană și spunea: "Toți se nasc ca originali, dar mulți mor ca fotocopii". "Nu lăsa să ți se întâmple asta" (106), avertizează papa. "Nu lăsa să-ți fure speranța și bucuria, să te narcotizeze pentru a te folosi ca sclav al intereselor lor" (107), caută marea țintă a sfințeniei. "A fi tineri nu înseamnă numai a căuta plăceri trecătoare și succese superficiale. Pentru ca tinerețea să-și realizeze finalitatea în parcursul vieții tale, trebuie să fie un timp de dăruire generoasă, de oferire sinceră" (108). "Dacă ești tânăr ca vârstă, dar te simți slab, obosit sau dezamăgit, cere-i lui Isus să te reînnoiască" (109). Dar amintind mereu că "este foarte greu de a lupta împotriva... curselor și ispitelor diavolului și ale lumii egoiste dacă suntem izolați" (110), este nevoie de fapt de o viață comunitară.

Capitolul al patrulea: "Marea veste pentru toți tinerii"

Papa le anunță tuturor tinerilor trei mari adevăruri. Un "Dumnezeu care este iubire", așadar "Dumnezeu te iubește, nu te îndoi niciodată de asta" (112) și poți "să te arunci cu toată siguranța în brațele Tatălui tău divin" (113). Francisc afirmă că amintirea Tatălui "nu este un «disc rigid» care înregistrează și arhivează toate datele noastre, memoria sa este o inimă duioasă de compasiune, care se bucură să șteargă definitiv orice urmă a noastră de rău... Pentru că te iubește. Încearcă să rămâi un moment de tăcere lăsându-te iubit de el" (115). Și iubirea sa este una care "cunoaște mai multe ridicări decât căderi, mai multă reconciliere decât interdicție, mai mult să dea oportunități decât să condamne, mai mult viitor decât trecut" (116).

Al doilea adevăr este că "Cristos te mântuiește". "Nu uita niciodată că el iartă de șaptezeci de ori șapte. Te ia din nou pe umerii săi iarăși și iarăși" (119). Isus ne iubește și ne mântuiește pentru că "numai ceea ce se iubește poate să fie mântuit. Numai ceea ce se îmbrățișează poate să fie transformat. Iubirea Domnului este mai mare decât toate contradicțiile noastre, decât toate fragilitățile noastre și decât toate meschinăriile noastre" (120). Și "iertarea sa și mântuirea sa nu sunt ceva ce am cumpărat sau ce va trebui să dobândim cu faptele noastre sau cu eforturile noastre. El ne iartă și ne eliberează gratuit" (121). Al treilea adevăr este că "el trăiește!". "Trebuie amintit... pentru că riscăm să-l luăm pe Isus Cristos numai ca un bun exemplu din trecut, ca o amintire, ca pe cineva care ne-a mântuit în urmă cu două mii de ani. Asta nu ne-ar folosi la nimic, ne-ar lăsa la fel ca înainte, nu ne-ar elibera" (124). Dacă "el trăiește, asta este o garanție că binele poate să-și facă drum în viața noastră... Așadar putem înceta să ne plângem și să privim înainte, deoarece cu el se poate privi mereu înainte" (127).

În aceste adevăruri apare Tatăl și apare Isus. Și unde sunt ei, este și Duhul Sfânt. "Invocă-l în fiecare zi pe Duhul Sfânt... Nu pierde nimic și el poate să schimbe viața ta, poate s-o lumineze și să-i dea o rută mai bună. Nu te mutilează, nu-ți ia nimic, dimpotrivă, te ajută să găsești ceea ce ai nevoie în cel mai bun mod" (131).

Capitolul al cincilea: "Parcursuri ale tineretului"

"Iubirea lui Dumnezeu și raportul nostru cu Cristos viu nu ne împiedică să visăm, nu ne cer să restrângem orizonturile noastre. Dimpotrivă, această iubire ne determină, ne stimulează, ne proiectează spre o viață mai bună și mai frumoasă. Cuvântul «neliniște» rezumă multe din aspirațiile inimilor tinerilor" (138). Gândindu-se la un tânăr papa vede pe cel care ține picioarele mereu unul înaintea celuilalt, gata să plece, pentru a se descătușa, mereu lansat înainte (139). Tinerețea nu poate să rămână un "timp suspendat", pentru că "este vârsta alegerilor" în domeniul profesional, social, politic precum și în alegerea partenerului sau în a avea primii copii. Neliniștea "poate să devină o mare dușmană atunci când ne face să capitulăm pentru că descoperim că rezultatele nu sunt imediate. Visele cele mai frumoase se cuceresc cu speranță, răbdare și angajare, renunțând la sărbătoare. În același timp, nu trebuie să ne blocăm datorită nesiguranței, nu trebuie să ne fie frică să riscăm și să comitem greșeli" (142). Francisc îi invită pe tineri să nu observe viața de la balcon, să nu petreacă viața în fața unui ecran, să nu se reducă la vehicule abandonate și să nu privească lumea ca turiști: "Faceți-vă auziți! Alungați fricile care vă paralizează... trăiți!" (143). Îi invită să "trăiască prezentul" bucurându-se cu recunoștință de orice mic dar al vieții fără "a fi nesătui" și "obsedați de plăceri fără sfârșit" (146). De fapt, a trăi prezentul "nu înseamnă a se lansa într-un desfrâu iresponsabil care ne lasă goi și nesatisfăcuți" (147).

"Nu vei cunoaște adevărata plinătate a faptului de a fi tânăr, dacă... nu trăiești prietenia cu Isus" (150). Prietenia cu el este indisolubilă pentru că nu ne abandonează (154) și așa cum facem cu prietenul "vorbim, împărtășim și lucrurile cele mai secrete, cu Isus chiar conversăm": rugându-ne "să facem jocul său, să-i facem spațiu pentru ca el să poată acționa și să poată intra și să poată învinge" (155). "Nu priva tinerețea ta de această prietenie", "vei trăi experiența frumoasă că ești însoțit mereu" ca discipolii din Emaus (156): sfântul Oscar Romero spunea: "Creștinismul nu este un ansamblu de adevăruri în care trebuie crezut, de legi de respectat, de interdicții. Așa este repugnant. Creștinismul este o Persoană care m-a iubit așa de mult încât să reclame iubirea mea. Creștinismul este Cristos".

Papa vorbind despre creștere și despre maturizare, indică apoi importanța de a căuta "o dezvoltare spirituală", de "a-l căuta pe Domnul și a păzi Cuvântul său", de a menține "«conectarea» cu Isus... pentru că nu vei crește în fericire și în sfințenie numai cu forțele tale și cu mintea ta" (158). Și adultul trebuie să se maturizeze fără a pierde valorile tineretului: "În fiecare moment al vieții vom putea reînnoi și mări tinerețea noastră. Când am început slujirea mea ca papă, Domnul a lărgit orizonturile mele și mi-a dat o tinerețe reînnoită. Același lucru se poate întâmpla unei perechi căsătorite de mulți ani, sau unui călugăr în mănăstirea sa" (160). A crește "înseamnă a păstra și a alimenta lucrurile cele mai prețioase pe care ți le dăruiește tinerețea, dar în același timp înseamnă a fi deschiși să purificăm ceea ce nu este bun" (161). "Însă îți voi aminti că nu vei fi sfânt și realizat copiindu-i pe alții", tu "trebuie să descoperi cine ești și să dezvolți modul tău personal de a fi sfânt" (162). Francisc propune "parcursuri de fraternitate" pentru a trăi credința, amintind că "Duhul Sfânt vrea să ne determine să ieșim din noi înșine, să-i îmbrățișăm pe ceilalți... Pentru aceasta este mereu mai bine să trăim credința împreună și să exprimăm iubirea noastră într-o viață comunitară" (164), depășind "ispita de a ne închide în noi înșine, în problemele noastre, în sentimentele rănite, în plângeri și în comodități" (166). Dumnezeu "iubește bucuria tinerilor și îi invită mai ales la acea bucurie care se trăiește în comuniunea fraternă" (167).

După aceea papa vorbește despre "tinerii angajați", afirmând că uneori pot "risca să se închidă în grupuri mici... Simt că trăiesc iubirea fraternă, dar probabil că grupul lor a devenit o simplă prelungire a eu-lui lor. Asta se agravează dacă vocația laicului este concepută numai ca o slujire în cadrul Bisericii..., uitând că vocația laicală este înainte de toate caritatea în familie și caritatea socială sau politică" (168). Francisc le propune "tinerilor să meargă dincolo de grupurile de prieteni și să construiască prietenia socială, să caute binele comun. Dușmănia socială distruge. Și o familie se distruge datorită dușmăniei. O țară se distruge datorită dușmăniei. Lumea se distruge datorită dușmăniei. Și dușmănia cea mai mare este războiul. Astăzi vedem că lumea se distruge datorită războiului. Pentru că sunt incapabili să se așeze și să vorbească" (169).

"Angajarea socială și contactul direct cu săracii rămân o ocazie fundamentală de descoperire sau aprofundare a credinței și de discernământ al propriei vocații" (170). Papa citează exemplul pozitiv al tinerilor din parohii, grupuri și mișcări care "au obiceiul de a merge să le țină companie bătrânilor și bolnavilor, sau să viziteze cartierele sărace" (171). În timp ce "alți tineri participă la programe sociale care au ca scop să construiască locuințe pentru cei care sunt fără acoperiș, sau să însănătoșească zonele contaminate, sau să adune ajutoare pentru cei mai nevoiași. Ar fi bine ca această energie comunitară să fie aplicată nu numai la acțiuni sporadice ci în mod stabil". Universitarii "pot să se unească în modalități interdisciplinare pentru a aplica propriile cunoștințe la rezolvarea problemelor sociale, și în această acțiune pot lucra cot la cot cu tineri din alte Biserici sau din alte religii" (172). Francisc îi încurajează pe tineri să-și asume acest angajament: "Văd că atâția tineri în atâtea părți ale lumii au ieșit pe străzi pentru a exprima dorința după o civilizație mai dreaptă și fraternă... Sunt tineri care vor să fie protagoniști ai schimbării... Nu lăsați ca alții să fie protagoniști ai schimbării!" (174).

Tinerii sunt chemați să fie "misionari curajoși", mărturisind pretutindeni Evanghelia cu propria viață, ceea ce nu înseamnă "a vorbi despre adevăr, ci a-l trăi" (175). Însă cuvântul nu trebuie să fie redus la tăcere: "Fiți capabili să mergeți împotriva curentului și să știți să-l împărtășiți pe Isus, comunicați credința pe care el v-a dăruit-o" (176). Unde trimite Isus? "Nu există granițe, nu există limite: ne trimite la toți. Evanghelia este pentru toți și nu pentru unii. Nu este numai pentru cei care ni se par mai aproape, mai receptivi, mai primitori. Este pentru toți" (177). Și nu se poate aștepta ca "misiunea să fie ușoară și comodă" (178).

Capitolul al șaselea: "Tineri cu rădăcini"

Francisc spune că îi face rău "să vadă că unii propun tinerilor să construiască un viitor fără rădăcini, ca și cum lumea ar începe acum" (179). Dacă vreunul "vă face o propunere și vă spune să ignorați istoria, să nu prețuiți experiența bătrânilor, să disprețuiți tot ceea ce a trecut și să priviți numai la viitorul pe care el vi-l oferă, oare acesta nu este un mod ușor pentru a vă atrage cu propunerea sa pentru a vă determina să faceți numai ceea ce el vă spune? Acea persoană are nevoie ca să fiți goi, dezrădăcinați, neîncrezători de toate, pentru ca să vă puteți încrede numai în promisiunile sale și să vă supuneți planurilor sale. Așa funcționează ideologiile de diferite culori, care distrug (sau de-construiesc) tot ceea ce este diferit și în felul acesta pot să domine fără opoziții" (181). Manipulatorii folosesc și adorarea tinereții: "Corpul tânăr devine simbolul acestui nou cult, deci tot ceea ce are de-a face cu acel corp este idolatrizat și dorit fără limite și ceea ce nu este tânăr este privit cu dispreț. Însă aceasta este o armă care ajunge să degradeze înainte de toate pe tineri" (182). "Dragi tineri, nu permiteți ca să folosească tinerețea voastră pentru a favoriza o viață superficială, care confundă frumusețea cu aparența" (183) pentru că există o frumusețe în muncitorul care se întoarce acasă murdar de la muncă, în soția bătrână care se îngrijește de soțul bolnav, în fidelitatea cuplurilor care se iubesc în toamna vieții.

Astăzi în schimb se promovează "o spiritualitate fără Dumnezeu, o afectivitate fără comunitate și fără angajare față de cel care suferă, o frică de cei săraci văzuți ca subiecți periculoși, și o serie de oferte care pretind să vă facă să credeți într-un viitor paradiziac care va fi mereu amânat tot mai încolo" (184): papa îi invită pe tineri să nu se lase dominați de această ideologie care duce la "autentice forme de colonizare culturală" (185) care-i dezrădăcinează pe tineri din apartenențele culturale și religioase din care provin și tinde să-i omogenizeze transformându-i în subiecți "manipulabili făcuți în serie" (186).

Este fundamental "raportul tău cu bătrânii", care îi ajută pe tineri să descopere bogăția vie a trecutului, comemorându-l. "Cuvântul lui Dumnezeu recomandă să nu se piardă contactul cu bătrânii, pentru a putea primi experiența lor" (188). Asta "nu înseamnă că tu trebuie să fii de acord cu tot ceea ce spun ei, nici că tu trebuie să aprobi toate acțiunile lor", este vorba "pur și simplu de a fi deschiși să primiți o înțelepciune care este comunicată din generație în generație" (190). "Lumii nu i-a folosit niciodată și nici nu-i va folosi vreodată ruptura dintre generații... Este minciuna care vrea să te facă să crezi că numai ceea ce este nou este bun și frumos" (191).

Vorbind despre "vise și viziuni", Francisc afirmă: "Dacă tinerii și bătrânii se deschid Duhului Sfânt, împreună produc o combinație minunată. Bătrânii visează și tinerii au viziuni" (192); dacă "tinerii se înrădăcinează în visele bătrânilor reușesc să vadă viitorul" (193). Așadar trebuie "să se riște împreună", mergând împreună tineri și bătrâni: rădăcinile "nu sunt ancore care ne leagă" ci "un punct de înrădăcinare care ne permite să creștem și să răspundem la noile provocări" (200).

Capitolul al șaptelea: "Pastorația tinerilor"

Papa explică faptul că pastorația tineretului a suferit asaltul schimbărilor sociale și culturale și "tinerii, în structurile obișnuite, adesea nu găsesc răspunsuri la neliniștile lor, la exigențele lor, la problematicile lor și la rănile lor" (202). Tinerii înșiși "sunt actori ai pastorației tineretului, însoțiți și conduși, dar liberi să găsească drumuri mereu noi cu creativitate și îndrăzneală". Trebuie "să se recurgă la viclenia, la inteligența și la cunoașterea pe care tinerii înșiși o au despre sensibilitatea, despre limbajul și despre problematicile celorlalți tineri" (203). Pastorația tineretului are nevoie de flexibilitate și trebuie "invitați tinerii la evenimente care din când în când să le ofere un loc unde nu numai să primească o formare, dar care să le permită și să împărtășească viața, să sărbătorească, să cânte, să asculte mărturii concrete și să experimenteze întâlnirea comunitară cu Dumnezeul cel viu" (204).

Pastorația tineretului nu poate să fie decât sinodală, adică aptă să dea formă unui "a merge împreună" și comportă două mari linii de acțiune: prima este căutarea, a doua este creșterea. Pentru prima, Francisc se încrede în capacitatea tinerilor înșiși de "a găsi căi atrăgătoare pentru a invita": "Trebuie numai să-i stimulăm pe tineri și să le dăm libertate de acțiune". Mai important este ca "fiecare tânăr să găsească curajul de a semăna prima vestire în acel pământ fertil care este inima unui alt tânăr" (210). Trebuie privilegiat "limbajul apropierii, limbajul iubirii dezinteresate, relaționale, existențiale, care atinge inima", apropiindu-se de tineri "cu gramatica iubirii, nu cu prozelitismul" 211). Cât privește creșterea, Francisc avertizează să nu se propună tinerilor atinși de o intensă experiență a lui Dumnezeu "întâlniri de «formare» în care se tratează numai teme doctrinale și morale... Rezultatul este că mulți tineri se plictisesc, pierd focul întâlnirii cu Cristos și bucuria de a-l urma" (212). Dacă orice proiect formativ "trebuie desigur să includă o formare doctrinală și morală" este la fel de important "ca să fie centrat" pe kerygma, adică "experiența fondantă a întâlnirii cu Dumnezeu prin Cristos mort și înviat" și pe creșterea "în iubirea fraternă, în viața comunitară, în slujire" (213). De aceea "pastorația tineretului ar trebui să includă mereu momente care să ajute la reînnoirea și la aprofundarea experienței personale a iubirii lui Dumnezeu și a lui Isus Cristos viu" (214). Și trebuie să-i ajute pe tineri să "trăiască precum frații, să se ajute reciproc, să formeze comunitate, să-i slujească pe alții, să fie aproape de săraci" (215).

Așadar instituțiile Bisericii să devină "ambiente adecvate", dezvoltând "capacitate de primire": "În instituțiile noastre trebuie să oferim tinerilor locuri corespunzătoare, pe care ei să le poată gestiona după plăcerea lor și unde să poată intra și ieși liber, locuri care să-i primească și unde să poată merge spontan și cu încredere pentru a întâlni alți tineri fie în momentele de suferință sau de plictiseală, fie când doresc să sărbătorească bucuriile lor" (218).

Francisc descrie apoi "pastorația instituțiilor educative", afirmând că școala are "nevoie urgentă de autocritică". Și amintește că "există unele școli catolice care par să fie organizate numai pentru a păstra ceea ce este existent... Școala transformată într-un «bunker» care protejează de erorile «din afară» este exprimarea caricaturală a acestei tendințe". Când tinerii ies, simt "o discrepanță insurmontabilă între ceea ce au fost învățați și lumea în care ajung să trăiască". În timp ce "una dintre bucuriile cele mai mari ale unui educator constă în a vedea un elev care se constituie ca o persoană puternică, integrată, protagonistă și capabilă să dea" (221). Nu se poate separa formarea spirituală de formarea culturală: "Iată marea voastră misiune: să răspundeți la refrenele paralizante ale consumismului cultural cu alegeri dinamice și puternice, cu căutarea, cunoașterea și împărtășirea" (223). Printre "domeniile de dezvoltare pastorală", papa indică "exprimările artistice" (226), "practica sportivă" (227), și angajarea pentru salvgardarea creației (228).

Este nevoie de "o pastorație populară a tineretului", "mai amplă și flexibilă, care să stimuleze, în diferitele locuri în care se mișcă în mod concret tinerii, acei conducători naturali și acele carisme pe care Duhul Sfânt le-a semănat deja printre ei. Este vorba înainte de toate de a nu pune atâtea obstacole, norme, controale și încadrări obligatorii acelor tineri credincioși care sunt lideri naturali în cartiere și în diferitele ambiente. Trebuie să ne limităm la însoțirea lor și la stimularea lor" (230). Pretinzând "o pastorație a tineretului aseptică, pură, caracterizată de idei abstracte, departe de lume și ferită de orice pată, reducem Evanghelia la o propunere insipidă, incomprehensibilă, depărtată, separată de culturile tineretului și potrivită numai unei elite a tineretului creștin care se simte diferită, dar care în realitate plutește într-o izolare fără viață și fără rodnicie" (232): "trebuie să existe spațiu și pentru toți cei care au alte viziuni despre viață, practică alte credințe sau se declară străini de orizontul religios" (235). Icoana pentru această abordare ne este oferită de episodul evanghelic despre discipolii din Emaus: Isus îi interoghează, îi ascultă cu răbdare, îi ajută să recunoască ceea ce trăiesc, să interpreteze în lumina Scripturilor ceea ce au trăit, acceptă să rămână cu ei, intră în noaptea lor. Ei înșiși sunt cei care aleg să pornească din nou la drum, fără întârziere, în direcția opusă (237).

"Mereu misionari". Pentru ca tinerii să devină misionari nu trebuie făcut "un parcurs lung": "Un tânăr care merge în pelerinaj pentru a cere ajutor de la Sfânta Fecioară Maria și invită un prieten sau un coleg ca să-l însoțească, prin acest gest simplu face o acțiune misionară prețioasă" (239). Pastorația tineretului "trebuie să fie mereu o pastorație misionară" (240). Și tinerii au nevoie să fie respectați în libertatea lor, "dar au nevoie și să fie însoțiți" din partea adulților, începând de la familie (242) și apoi de la comunitate: "Asta implică faptul ca tinerii să fie priviți cu înțelegere, stimă și afect, și ca să nu fie judecați încontinuu sau să se ceară de la ei o perfecțiune care nu corespunde vârstei lor" (243). Se observă lipsa de persoane experte și dedicate însoțirii (244) și "unele femei tinere percep o lipsă de figuri de referință feminine în cadrul Bisericii" (245). Tinerii înșiși "ne-au descris" caracteristicile pe care speră să le găsească în cel care îi însoțește: "să fie un creștin credincios angajat în Biserică și în lume; o continuă căutare spre sfințenie; să nu judece, ci să se îngrijească; să asculte activ nevoile tinerilor; să răspundă cu gentilețe; să aibă conștiință de sine; să știe să recunoască propriile limite; să cunoască bucuriile și durerile vieții spirituale. O calitate de importanță primară este faptul de a ști să se recunoască umani și capabili să facă greșeli: nu perfecți, ci păcătoși iertați" (246). Trebuie să știe "să meargă împreună" cu tinerii respectând libertatea lor.

Capitolul al optulea: "Vocația"

"Lucrul fundamental este de a discerne și de a descoperi că ceea ce vrea Isus de la fiecare tânăr este înainte de toate prietenia sa" (250). Vocația este o chemare la slujirea misionară față de alții, "pentru că viața noastră pe pământ ajunge la plinătatea sa când se transformă în ofrandă" (254). "Pentru a realiza propria vocație este necesar să se dezvolte, să se facă să răsară și să se cultive tot ceea ce sunt. Nu este vorba de a se inventa, de a se crea pe ei înșiși din nimic, ci de a se descoperi în lumina lui Dumnezeu și de a face să înflorească propria ființă" (257). Și "acest «a fi pentru alții» în viața fiecărui tânăr este în mod normal legată cu două probleme fundamentale: formarea unei noi familii și locul de muncă" (258).

Cât privește "iubirea și familia", papa scrie că "tinerii simt puternic chemarea la iubire și visează să întâlnească persoana justă cu care să formeze o familie" (259), și sacramentul căsătoriei "învăluie această iubire cu harul lui Dumnezeu, o înrădăcinează în Dumnezeu însuși" (260). Dumnezeu ne-a creat sexuați, el însuși a creat sexualitatea, care este un dar al său, așadar "fără tabuuri". Este un dar pe care Domnul ni-l dă și "are două scopuri: a se iubi și a genera viață. Este o pasiune... Adevărata iubire este pasionată" (261). Francisc afirmă că "mărirea numărului de despărțiri, divorțuri... poate provoca în tineri mari suferințe și crize de identitate. Uneori trebuie să ia asupra lor responsabilități care nu sunt proporționate cu vârsta lor" (262). În pofida tuturor dificultăților, "Vreau să vă spun... că merită să pariați pe familie și că în ea veți găsi stimulentele cele mai bune pentru a vă maturiza și bucuriile cele mai frumoase pe care să le împărtășiți. Nu lăsați să vi se fure posibilitatea de a iubi în mod serios" (263). "A crede că nimic nu poate să fie definitiv este o înșelare și o minciună... vă cer să fiți revoluționari, vă cer să mergeți împotriva curentului" (264).

Cât privește locul de muncă, papa scrie: "Îi invit pe tineri să nu se aștepte să trăiască fără a munci, depinzând de ajutorul altora. Asta nu e bine, pentru că munca este o necesitate, este parte din sensul vieții pe acest pământ, cale de maturizare, de dezvoltare umană și de realizare personală. În acest sens, a-i ajuta pe săraci cu bani trebuie să fie mereu un remediu provizoriu pentru a face față urgențelor" (269). Și după ce a afirmat că în lumea muncii tinerii experimentează forme de excludere și de marginalizare (270), afirmă în această privința șomajului tineretului: "Este o problemă... pe care politica trebuie s-o considere ca o problematică prioritară, îndeosebi astăzi când viteza dezvoltărilor tehnologice, împreună cu obsesia pentru reducerea costului muncii, poate duce rapid la înlocuirea cu mașini a nenumăratelor locuri de muncă" (271). Și le spune tinerilor: "Este adevărat că nu poți să trăiești fără să muncești și că uneori va trebui să accepți ceea ce găsești, dar să nu renunți niciodată la visele tale, să nu îngropi niciodată în mod definitiv o vocație, să nu te lași niciodată înfrânt" (272).

Francisc încheie acest capitol vorbind despre "vocațiile la o consacrare specială". "În discernământul unei vocații nu trebuie să se excludă posibilitatea de a se consacra lui Dumnezeu... De ce să fie exclusă asta? Să ai certitudinea că, dacă recunoști o chemare a lui Dumnezeu și o urmezi, acesta va fi lucrul care va da plinătate vieții tale" (276).

Capitolul al nouălea: "Discernământul"

Papa amintește că "fără înțelepciunea discernământului putem să ne transformăm cu ușurință în păpuși la cheremul tendințelor momentului" (279). "O exprimare a discernământului este angajarea pentru a recunoaște propria vocație. Este o misiune care cere spații de singurătate și de tăcere, pentru că este vorba de o decizie foarte personală pe care nimeni altcineva n-o poate lua în locul nostru" (283). "Cadoul vocației va fi fără îndoială un cadou exigent. Cadourile lui Dumnezeu sunt interactive și pentru a ne bucura de ele trebuie să intrăm mult în joc, trebuie să riscăm" (289).

Celui care-i ajută pe tineri în discernământ i se cer trei sensibilități. Prima este atenția față de persoană: "este vorba de a-l asculta pe celălalt care ni se dă pe sine însuși în cuvintele sale" (292). A doua constă în a discerne, adică "este vorba de a percepe punctul corect în care se discerne harul de ispită" (293). A treia constă "în a asculta impulsurile pe care le experimentează celălalt «dinainte». Este ascultarea profundă a «locului în care vrea cu adevărat să meargă celălalt»" (294). Când unul îl ascultă pe celălalt în acest mod, "la un moment dat trebuie să dispară pentru a lăsa să urmeze drumul pe care l-a descoperit. A dispare așa cum dispare Domnul din văzul discipolilor săi" (296). Trebuie "să provocăm și să însoțim procese, nu să impunem parcursuri. Și este vorba de procese ale persoanelor care sunt mereu unice și libere. Pentru aceasta este greu de construit cărți de rețete" (297).

Exortația se încheie cu "o dorință" a papei Francisc: "Dragi tineri, voi fi fericit să vă văd alergând mai repede decât cel care este lent și temător. Alergați atrași de acea Față atât de iubită, pe care o adorăm în sfânta Euharistie și o recunoaștem în trupul fratelui suferind... Biserica are nevoie de elanul vostru, de intuițiile voastre, de credința voastră... Și atunci când veți ajunge acolo unde noi încă n-am ajuns, să aveți răbdare să ne așteptați" (299).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 544.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat