Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferință de presă a Sfântului Părinte Francisc în zborul de întoarcere din călătoria apostolică în Maroc (31 martie 2019)

Gisotti:

Bună seara, Sfinte Părinte, bună seara vouă tuturor. Avem un zbor mai scurt decât cel programat, dar cred că vă va face plăcere și vouă o mai mare ușurință de a ne întoarce acasă, deci și conferința de presă este un pic mai scurtă. Pentru aceasta nu adaug altceva în introducere, decât asta, Sfinte Părinte: ieri spuneam „slujitor al speranței”, am văzut bucuria, speranța, foarte mulți tineri, și este frumos la puține zile de la semnarea exortației Christus vivit, care este publicată peste două zile; deci acesta este și un semn frumos care a venit din Maroc. Nu știu dacă vreți și dumneavoastră să adăugați ceva înainte de a da spațiu întrebărilor.

Papa Francisc:

Vă mulțumesc de companie, de călători, de munca voastră, a fost foarte angajant pentru că într-o zi și jumătate erau atâtea lucruri. Mulțumesc pentru munca voastră. Și acum sunt la dispoziția voastră.

Gisotti:

Clar, așa cum este tradiție, începem cu mass-media locale. Siham Toufiki, vreți să puneți întrebarea în franceză sau în engleză?

Siham Toufiki, Agenția Map:

În franceză. Au existat momente foarte puternice în această vizită și mesaje incisive. Această vizită a fost un eveniment excepțional, istoric pentru poporul marocan. Întrebarea este care vor fi roadele acestei vizite pentru viitor, pentru pacea în lume, pentru conviețuirea în dialogul dintre culturi?

Papa Francisc:

Aș spune că acum sunt florile, roadele vor veni după aceea! Însă florile sunt promițătoare. Sunt bucuros, pentru că în aceste două călătorii [Emiratele Arabe Unite și Maroc] am putut să vorbesc despre această realitate care este mult la inima mea, adică pacea, unitatea, fraternitatea. Cu frații și surorile musulmani am pecetluit această fraternitate în Documentul de la Abu Dhabi și aici în Maroc în ceea ce am văzut toți: o libertate, o fraternitate, o primire; toți frați cu un respect atât de mare. Și aceasta este o „floare” frumoasă, o floare frumoase de conviețuire care promite să dea roade. Nu trebuie să încetăm! Este adevărat că vor mai fi dificultăți, vor fi atâtea dificultăți pentru că din păcate există grupuri intransigente. Și acest lucru aș vrea să-l reafirm clar: în fiecare religie există mereu un grup integralist care nu vrea să meargă înainte și trăiește din amintirile amare, din luptele trecute și caută mai degrabă războiul și seamănă frica. Noi am văzut că este mai frumos să semănăm speranța și să mergem ținându-ne de mână, mereu înainte. Am văzut că în dialogul cu voi aici în Maroc este nevoie de punți și suntem îndurerați când vedem persoanele care preferă să construiască ziduri. De ce suntem îndurerați? Pentru că aceia care construiesc zidurile vor ajunge prizonieri ai zidurilor care construiesc. În schimb cei care construiesc punți vor merge mult înainte. A construi punți este pentru mine un lucru care merge aproape dincolo de uman, pentru că este nevoie de un efort foarte mare. M-a impresionat mult o frază a scriitorului Ivo Andriæ, în romanul Puntea pe Drina: spune că puntea este făcută de Dumnezeu cu aripile îngerilor pentru ca oamenii să comunice, între munții și râurile unui fluviu, pentru ca oamenii să poată comunica între ei. Puntea este pentru comunicarea umană. Acest lucru este foarte frumos și l-am văzut în Maroc. În schimb zidurile sunt împotriva comunicării, sunt pentru izolare și se devine prizonieri ai acelor ziduri… Așadar, rezumând: roadele nu se văd dar se văd atâtea flori care vor da roade. Să mergem înainte astfel.

Gisotti:

Sfinte Părinte, o altă întrebare de la mass-media din Maroc, Nadia Hammouchi.

Nadia Hammouchi, TV 2M:

Sanctitate, dumneavoastră ați mers timp de două zile în ținutul islamului. Dumneavoastră sunteți conducătorul Bisericii catolice și l-ați întâlnit pe regele Marocului care este comandantul credincioșilor. Astfel ați avut timp pentru un schimb, pentru a dialoga în cadrul acestei necesare reapropieri între religii, între culturi, și ați semnat și ceva concret referitor la Ierusalim. În ce sens această vizită cu toate momentele forte pe care le-a comportat poate să întărească acest dialog, acest elan și această relație între conducătorul Bisericilor catolice și comandamentul credincioșilor din Maroc?

Papa Francisc:

Mereu, când există un dialog fratern, există un raport la diferite niveluri. Permiteți-mi o imagine: dialogul nu poate să fie „de laborator”, trebuie să fie uman, și dacă este uman este cu mintea, cu inima și cu mâinile, și așa se fac pactele și se semnează. De exemplu, Apelul comun cu privire la Ierusalim a fost un pas înainte făcut nu de o autoritate a Marocului și de o autoritate a Vaticanului, ci făcut de frați credincioși care suferă văzând acest „Oraș al speranței” că încă nu este așa de universal așa cum îl vrem toți: evrei, musulmani și creștini. Toți vrem asta. Și pentru aceasta am semnat acest auspiciu: mai mult decât un acord este un auspiciu, un apel la fraternitatea religioasă care este simbolizată de acel oraș care este în întregime „al nostru”. Toți suntem cetățeni ai Ierusalimului, toți credincioșii. Nu știu dacă aceasta era întrebarea pe care voiați să mi-o adresați. Mi-a plăcut și întâlnirea cu unii lideri religioși respectuoși și doritori să dialogheze. Liderii voștri religioși sunt fraterni, sunt deschiși și acesta este un har. Să mergem înainte pe acest drum.

Gisotti:

Sfinte Părinte, acum vă adresează întrebarea Nicolas Senèze, de la La Croix.

Nicolas Senèze, La Croix:

Bună seara, Sfinte Părinte. Ieri, regele Marocului a spus că îi va proteja pe evreii marocani și pe creștinii din alte țări care trăiesc în Maroc. Pun întrebarea cu privire la musulmanii care se convertesc la creștinism: voiam să știu dacă sunteți preocupat pentru acești bărbați și femei care riscă închisoarea sau – în unele țări musulmane, ca Emiratele, pe care dumneavoastră ați vizitat-o – moartea? Și încă o întrebare – un pic șireată! – cu privire la cardinalul Barbarin care s-a născut la Rabat pe care l-am vizitat două zile…

Gisotti:

O întrebare!

Nicolas Senèze, La Croix:

… este un pic șireată, știu. Săptămâna aceasta consiliul diecezei de Lyon a votat aproape în unanimitate ca să fie găsită o soluție durabilă pentru retragerea sa. Punând deoparte soarta judiciară a cardinalului, voiam să știu dacă este posibil pentru dumneavoastră, care sunteți foarte alipit de sinodalitatea Bisericii, să ascultați acest apel al unei dieceze într-o situație atât de dificilă?

Papa Francisc:

Pot spune că în Maroc există libertate de cult, există libertate religioasă, există libertate de apartenență la un crez religios. Apoi, libertatea se dezvoltă mereu, crește… Gândiți-vă la noi creștinii, în urmă 300 de ani, dacă exista această libertate pe care o avem astăzi. Credința crește în conștiința, în capacitatea de a se înțelege pe sine însăși. Un călugăr francez, Vincențiu de Lerins, din secolul al V-lea, a creat o expresie foarte frumoasă pentru a explica modul în care se poate crește în credință, se pot explica mai bine lucrurile, se poate crește și în morală dar fiind mereu fideli față de rădăcini. El a spus trei cuvinte dar care marchează drumul: spune că a crește în explicarea și în conștiința credinței și a moralei trebuie să fie ut annis consolidetur, dilatetur tempore, sublimetur aetate, adică creșterea trebuie să fie consolidată de-a lungul anilor, lărgită în timp, dar este aceeași credință care este sublimată cu trecerea anilor. Așa se înțelege, de exemplu, că astăzi noi am scos din Catehismul Bisericii Catolice pedeapsa cu moartea. În urmă cu 300 de ani ereticii erau arși de vii. Pentru că Biserica a crescut în conștiința morală, în respectarea persoanei. Și libertatea de cult crește, și noi trebuie să continuăm să creștem. Există catolici care nu acceptă ceea ce a spus Conciliul al II-lea din Vatican despre libertatea de cult, despre libertatea de conștiință. Există catolici care nu acceptă asta. Și noi avem această problemă. Dar și frații musulmani cresc în conștiință și unele țări nu înțeleg bine sau nu cresc ca altele. În Maroc există această creștere. În acest cadru există problema convertirii: unele țări încă n-o prevăd. Nu știu dacă este interzisă, dar în practică este. Alte țări ca Marocul nu consideră asta o problemă, sunt mai deschise, mai respectuoase și caută un anumit mod de a proceda cu discreție. Alte țări, cu reprezentanții cărora am vorbit, spun: noi nu avem probleme dar preferăm ca botezul să-l facă în afara țării și să se întoarcă creștini. Sunt moduri de a înainta în libertatea de conștiință și în libertatea de cult. Dar pe mine mă preocupă un alt lucru: regresul nostru al creștinilor când eliminăm libertatea de conștiință: gândiți-vă la medici și la instituțiile spitalicești creștine care nu au dreptul la obiecția de conștiință, de exemplu pentru eutanasie. Cum? Biserica a mers înainte și voi țări creștine mergeți înapoi? Gândiți-vă la asta pentru că este un adevăr. Astăzi noi creștinii avem pericolul ca unele guverne să ne elimine libertatea de conștiință, care este primul pas pentru libertatea de cult. Nu este ușor răspunsul, dar să nu-i acuzăm pe musulmani, să ne acuzăm și pe noi înșine pentru aceste țări unde se întâmplă asta și trebuie să ne facă să ne rușinăm.

Apoi, cu privire la cardinalul Barbarin. El, om al Bisericii, și-a dat demisia, dar eu nu pot din punct de vedere moral să o accept pentru că juridic, și în jurisprudența mondială clasică, există prezumția de nevinovăție, în timpul în care cauza este deschisă. El a făcut recurs în apel și cauza este deschisă. Când al doilea tribunal va da sentința, vedem ce se întâmplă. Însă există mereu prezumția de nevinovăție. Acest lucru este important pentru că merge împotriva condamnării mediatice superficiale: „A făcut asta…”. Dar privește bine: ce spune jurisprudența? Că dacă o cauză este deschisă există prezumția de nevinovăție. Poate că nu este nevinovat dar există prezumția. Odată am vorbit despre un caz în Spania, despre modul în care condamnarea mediatică a ruinat viața unor preoți care au fost după aceea declarați nevinovați. Înainte de a face o condamnare mediatică trebuie gândit de două ori. Nu știu dacă am răspuns. El [cardinalul] a preferat să spună cu onestitate: „Eu mă retrag, îmi iau rămas bun voluntar și îl las pe vicarul general să gestioneze arhidieceza până în momentul în care tribunalul va da sentința finală”. Ați înțeles? Mulțumesc.

Gisotti:

Vă rog, scurt și o singură întrebare, tocmai pentru a respecta toate grupurile lingvistice. Este Cristina Cabrejas de la Efe.

Cristina Cabrejas, agenția Efe:

Bună seara, Sfinte Părinte. Întrebarea o formulez în italiană. În discursul de ieri adresat autorităților ați spus că fenomenul migrator nu se rezolvă cu barierele fizice, dar aici în Maroc Spania a construit două bariere cu lame ascuțite pentru a-i tăia pe cei care vor să le treacă. Ați cunoscut pe vreunul dintre ei în vreo întâlnire. Și președintele Trump în aceste zile a spus că vrea să închidă complet frontierele și în plus să suspende ajutoarele pentru trei țări din America Centrală. Ce ați vrea să spuneți acestor guvernanți, acestor politicieni care încă apără aceste decizii? Mulțumesc.

Papa Francisc:

Înainte de toate ceea ce am spus în urmă cu un moment: constructorii de ziduri, fie ele din sârmă ghimpată cu lame ascuțite sau din cărămizi, vor deveni prizonieri ai zidurilor pe care le fac. Istoria va spune. Al doilea: Jordi Évole, când mi-a luat interviu, mi-a arătat un bucată din acel fir cu lame. Îți spun cu sinceritate, am rămas înduioșat și apoi când a plecat am plâns. Am plâns pentru că nu intră în capul meu și în inima mea atâta cruzime. Nu intră în capul meu și în inima mea să văd înecându-se în Mediterana și să se facă un zid la porturi. Acesta nu este modul de a rezolva problema gravă a imigrației. Eu înțeleg: un guvern, cu această problemă are cartoful fierbinte în mâini, dar trebuie s-o rezolve altfel, în mod uman. Când am văzut acel gard, cu lamele, părea incredibil. Apoi odată am avut posibilitatea să văd un film făcut într-o închisoare, de refugiați care au fost trimiși înapoi. Închisori neoficiale, închisori de traficanți. Dacă vrei, pot să ți-l trimit. Provoacă suferință… provoacă suferință. Femeile și copiii îi vând, rămân bărbații. Și torturile care se văd filmate acolo sunt de necrezut. A fost un film făcut în ascuns, cu serviciile. Iată, eu nu-i las să intre, este adevărat, pentru că nu am loc, dar sunt alte țări, este Uniunea Europeană. Trebuie să se vorbească, întreaga Uniune Europeană. Nu-i las să intre și îi las să se înece sau îi trimit știind că atâția dintre ei vor cădea în mâinile acestor traficanți care vor vinde femeile și copiii și vor ucide sau vor tortura pentru a-i face sclavi pe bărbați? Acest film este la dispoziția voastră. Odată am vorbit cu un guvernant, un om pe care-l respect și îi voi spune numele, cu Alexis Tsipras. Și vorbind despre asta și despre acordurile pentru a nu-i lăsa să intre, el mi-a explicat dificultățile, dar la sfârșit mi-a vorbit cu inima și a spus această frază: „Drepturile umane sunt înaintea acordurilor”. Această frază merită premiul Nobel.

Gisotti:

Întrebarea o adresează Michael Schramm, ARD, german.

Michael Schramm, ARD Roma:

Trebuie să cer scuze, italiana mea nu este bună, scuzați-mă. Întrebarea mea: dumneavoastră luptați de mulți ani pentru a-i proteja și a-i ajuta pe migranți, așa cum ați făcut în ultimele zile în Maroc. Politica europeană merge exact în direcția opusă. Europa devine ca un bastion împotriva migranților. Această politică oglindește opinia alegătorilor. Majoritatea acestor electori sunt creștini catolici. Dumneavoastră cum vă simțiți cu această situație tristă?

Papa Francisc:

Este adevărat că atâția oameni de bunăvoință, nu numai catolici, dar oameni buni, de bunăvoință sunt un pic cuprinși de frică, „predica” obișnuită a populismelor: frica. Se seamănă frică și apoi se iau decizii. Frica este începutul dictaturilor. Să mergem în secolul trecut, la căderea Republicii Weimar, asta repet des. Germania avea nevoie de o cale de ieșire și, cu promisiuni și frici, a mers înainte Hitler. Cunoaștem rezultatul. Să învățăm de la istorie! Aceasta nu este o noutate: a semăna frică înseamnă a aduna o recoltă de cruzime, de închideri și de sterilitate. Gândiți-vă la iarna demografică din Europa. Și noi care locuim în Italia: sub zero. Gândiți-vă la lipsa de amintire istorică: Europa a fost făcută din migrații și aceasta este bogăția sa. Să ne gândim la generozitatea atâtor țări, care astăzi bat la ușa Europei, cu migranții europeni de la 84 de ani în sus, cele două perioade de după războaiele mondiale, în masă, America de Nord, America Centrală, America de Sud. Tatăl meu a mers acolo după primul război mondial fiind primit. Și Europa ar putea să aibă un pic de recunoștință… Aș spune două lucruri. Este adevărat că prima lucrare pe care trebuie s-o facem este să încercăm ca persoanele care migrează datorită războiului sau datorită foamei să nu aibă această necesitate. Dar dacă Europa așa de generoasă vine Yemenului armele care ucid copiii, cum poate să fie coerentă Europa? Acesta este un exemplu, Europa vinde arme. Apoi este problema foamei, a setei. Europa, dacă vrea să fie „mama” Europa și nu „bunica” Europa, trebuie să investească, trebuie să încerce în mod inteligent să ajute la creștere cu educația, cu investițiile. Și asta nu este de la mine, a spus-o cancelarul Merkel. Este un lucru pe care ea îl duce înainte destul de mult: a împiedica emigrația nu cu forța ci cu generozitatea, investițiile educative, economice, și așa mai departe, și acest lucru este foarte important. Al doilea, cum trebuie acționat: este adevărat că o țară nu-i poate primi pe toți, dar este toată Europa pentru a-i distribui pe migranți, este toată Europa. Pentru că primirea trebuie să fie cu inima deschisă, după aceea este vorba de a însoți, a promova și a integra. Dacă o țară nu poate să integreze trebuie să se gândească imediat să discute cu alte țări: „tu cât de mult poți să integrezi?”, pentru a da o viață demnă oamenilor. Un alt exemplu – pe care l-am trăit pe piele proprie în timpul dictaturilor, al operațiunii Condor la Buenos Aires – în America Latină: Argentina, Chile și Uruguay. Suedia a fost cea care a primit cu o generozitate impresionantă. Învățau imediat limba, pe cheltuiala statului, găseau loc de muncă, locuință. Acum Suedia se simte un pic în dificultate în integrare, dar spune asta și cere ajutor. Când am fost la Lund, anul trecut sau acum doi ani nu-mi amintesc, m-a primit primul ministru, dar apoi la ceremonia de rămas-bun era o doamnă ministru, o tânără ministru, cred că al educației, era un pic brunetă pentru că era fiica unei suedeze și a unui migrant african: așa integrează o țară pe care eu o dau ca exemplu, Suedia. Dar pentru aceasta este nevoie de generozitate, trebuie mers înainte. Cu frica nu vom merge înainte, cu zidurile vom rămâne închiși în aceste ziduri… Fac o predică, scuzați-mă!

Gisotti:

Este întrebarea lui Cristiana Caricato, de la TV2000.

Cristiana Caricato, TV2000:

Sfinte Părinte, dumneavoastră tocmai ați vorbit despre frici și despre riscul dictaturilor pe care le pot genera aceste frici. Chiar astăzi un ministru italian, cu referință la întâlnirea de la Verona, a spus că trebuie să ne fie frică mai mult de islam decât de familie. În schimb, dumneavoastră de mulți ani spuneți cu totul altceva. După părerea dumneavoastră, suntem în pericol de dictatură în țara noastră? Este rod al prejudecății necunoașterii? Ce părere aveți? Și apoi o curiozitate: dumneavoastră denunțați adesea acțiunea diavolului, ați făcut asta și în recentul summit despre protecția minorilor. Mi se pare că în ultima perioadă este foarte activ, s-a străduit mult diavolul, în ultima vreme, și în Biserică… Ce este de făcut pentru a-l contrasta, mai ales în privința scandalurilor pedofiliei, sunt suficiente legile? De ce este așa de activ diavolul în acest moment?

Papa Francisc:

Foarte bine, mulțumesc pentru întrebare. Un ziar, după discursul meu de la sfârșitul Întâlnirii despre protecția minorilor a președinților Conferințelor Episcopale, a spus: „Papa a fost viclean, mai întâi a spus că pedofilia este o problemă mondială, o plagă mondială; după aceea a spus ceva despre Biserică, la sfârșit s-a spălat pe mâini și a dat vina pe diavol”. Un pic simplist, nu-i așa? Acel discurs este clar. Un filozof francez, în anii Șaptezeci, făcuse o distincție care mie mi-a dat multă lumină, se numea Roqueplo [Philippe], și mi-a dat o lumină hermeneutică. El spunea: pentru a înțelege o situație trebuie date toate explicațiile și apoi căutate semnificațiile, ce înseamnă din punct de vedere social, ce înseamnă din punct de vedere personal, sau din punct de vedere religios? Eu încerc să dau toate explicații, chiar și măsurile explicațiilor, dar există un punct care nu se înțelege fără misterul răului. Gândiți-vă la asta: pedo-pornografia virtuală. Au fost două întâlniri, importante, una la Roma și cealaltă la Abu Dhabi. Mă întreb cum de acest fenomen a devenit o realitate a cotidianului? Cum așa? Și vorbesc despre statistici serioase. Cum de tu, dacă ai vrea să vezi un abuz sexual de minori pe viu, poți să te conectezi cu pedo-pornografia virtuală și îți arată asta. Uite, nu spun minciuni, este în statistici. Mă întreb: responsabilii ordinii publice nu pot face nimic? Noi în Biserică vom face totul pentru a termina cu această plagă, vom face totul. Și eu în acel discurs am dat măsuri concrete. Erau deja și înainte de summit, când președinții Conferințelor mi-au dat acea listă pe care v-am dat-o vouă tuturor. Însă responsabilii acestor murdării, sunt nevinovați? Cei care câștigă cu asta? La Buenos Aires, odată, cu doi parlamentari din oraș, nu din guvernul național, am făcut o „ordonanță”, o dispoziție, nu este lege, o dispoziție care nu este obligatorie pentru hotelurile luxoase, în care se spune să se pună la reception [acest anunț]: „În acest hotel nu se permit amusement cu minorii”. Nimeni n-a voit să-l pună. „Nu, dar știi, nu se poate… Pare că suntem murdari… Se știe că nu facem asta, dar fără afiș”. De exemplu, un guvern nu poate să găsească unde se fac aceste lucruri cu copiii? Toate filmele în direct. Pentru a spune că plaga mondială este mare, dar pentru a spune și că asta nu se înțelege fără duhul răului, este o problemă concretă. Trebuie s-o rezolvăm în mod concret, dar să spunem și că este duhul răului. Și pentru a rezolva asta există două publicații pe care le recomand: un articol al lui Gianni Valente, cred că pe „Vatican Insider”, unde se vorbește despre donatiști. Pericolul Bisericii de a deveni astăzi donatistă făcând prescrieri umane, care trebuie făcute, dar limitându-se la acestea și uitând celelalte dimensiuni spirituale, rugăciunea, pocăința, acuzarea de sine, pe care nu suntem obișnuiți s-o facem. Este nevoie de ambele! Deoarece pentru a învinge duhul răului nu trebuie „să ne spălăm pe mâini” spunând: „este lucrare a diavolului”. Nu. Noi trebuie să luptăm și împotriva diavolului, așa cum trebuie să luptăm împotriva lucrurilor umane. Cealaltă publicație este din „La Civiltà Cattolica”. Eu scrisesem o carte, în 1987, Scrisori din suferință, care erau scrisorile părintelui general al iezuiților din timpul în care urma să fie desființată Societatea. Am făcut un prolog, și au făcut un studiu asupra scrisorilor pe care eu le-am scris episcopatului chilian și poporului din Chile, pentru modul în care să se acționeze cu privire la această problemă: cele două aspecte, cel uman, științific, precum și cel legal, pentru a contrasta fenomenul; și apoi aspectul spiritual. Același lucru l-am făcut cu episcopii din Statele Unite pentru că propunerile erau prea mult centrate pe organizare, pe metodologii, și fără a voi asta era neglijată această a doua dimensiune spirituală. Cu laicii, cu toți… Eu aș vrea să vă spun: Biserica nu este o biserica „congregaționistă”, este o Biserică catolică, unde episcopul trebuie să ia în mână problema ca păstor. Papa trebuie să ia în mână problema ca pastor. Cum? Cu măsurile disciplinare, cu rugăciunea, pocăința, cu acuzarea de noi înșine. Și în acea scrisoare pe care am scris-o înainte ca ei [președinții Conferințelor Episcopale] să înceapă exercițiile spirituale, și această dimensiune este bine explicată. Aș fi recunoscător dacă ați studia cele două lucruri: aspectul uman precum și cel al luptei spirituale. Mulțumesc.

Gisotti:

Într-adevăr am depășit timpii și îmi pare rău dar este o conferință de presă care a devenit lungă…

Papa Francisc:

[cu privire la cealaltă întrebare a lui C. Caricato] Într-adevăr, eu nu înțeleg politica italiană. Nu înțeleg… Am citit în Espresso ceva despre un „Family day”. Nu știu ce este, știu că este una dintre multele „day” care se fac… Am citit scrisoarea pe care a trimis-o cardinalul Parolin și sunt de acord. O scrisoare pastorală, educată, a unei inimi de păstor. Dar despre politică italiană să nu mă întrebi, nu înțeleg. Mulțumesc.

Gisotti:

Este numai un minut pentru o mică surpriză pentru doi colegi care ieri au împlinit anii: Phil Pullella și Gerard O’Connell, doi mari colegi, și acesta este un mic dar și din partea comunității colegilor voștri și a noastră a tuturor.

Papa Francisc:

Îmi spui că el este mai bătrân decât mine… Dar acest împlinește 45 și acesta 50! La mulți ani! Mulțumesc și călătorie plăcută, poftă bună și rugați-vă pentru mine, vă rog. Mulțumesc!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 421.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat