Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 4-a din Postul Mare - Anul C - 2019

Gustați și vedeți cât de bun este Domnul, căci Dumnezeu ne-a împăcat cu sine prin Cristos.

Cred că cea mai nedreaptă acuză adusă lui Dumnezeu este cea că el nu-l iubește pe omul căzut. Dar Biblia conține cele mai frumoase povestiri de dragoste dintre Dumnezeu și om, ca de exemplu: dragostea din Cântarea Cântărilor, unde Dumnezeu sub chipul unui prinț iubește o păstoriță simplă neagră (cf. Ct 1,5); dragostea din Ezechiel unde Dumnezeu sub chipul unui rege iubește o copilă nou născută și abandonată pe câmp de părinții ei pe care el o ridică, o crește și o înalță până la rangul de regină mireasă (cf. Ez 16,3-63); dragostea din Osea unde Dumnezeu sub chipul profetului iubește o desfrânată și pe copiii ei din curvie (cf. Os 1,1-9); dragostea față de un om neglijent ce cade în mâinile tâlharilor pe care îl salvează și îi poartă de grijă printr-un samaritean străin (cf. Lc 10,30-35). Dar cea mai frumoasă povestea de iubire dintre Dumnezeu și om, poveste care le întrece pe toate cele amintite, este povestea de dragostea lui Dumnezeu față de copilul său: un copil nerecunoscător și risipitor; un copil care îl părăsește pentru niște tineri răi și pentru niște desfrânate; un copil care îi disprețuiește viața, casa, munca, bunurile; dar mai ales un copil care îi disprețuiește dragostea și grija cu care l-a înconjurat. Ei bine, pe acest copil care nu merita să-i fie nici măcar argat Dumnezeu îl reprimește cu mii de săruturi și îmbrățișări, cu sărbătoare, muzică și ospăț când aceste vine acasă gol, flămând și umil după ce i-a risipit totul, redându-i locul și cinstea de mai înainte, de-l face gelos pe fratele său mai mare (cf. Lc 15,11-32). Iată, acesta este Dumnezeul nostru la care Biserica ne cheamă să ne întoarcem, dacă cumva amăgiți de diavol l-am părăsit și noi.

Iată și o schiță scurtă a parabolei fiului risipitor: Un prim tablou ni-l prezintă pe acest tânăr risipitor care își consideră tatăl un obstacol în calea fericirii sale și care pleacă departe de prezența sa, risipind nebunește tot ceea ce a pretins și a primit de la el. Următorul tablou ni-l înfățișează pe risipitor în "țara îndepărtată", ajuns în cea mai adâncă decădere și părăsit de toți. Și un al treilea tablou, dominat de graba tatălui de a-i ieși în întâmpinare cu brațele deschise și cu sărutări. Mărturisirii păcatului i-a urmat iertarea deplină și, în locul zdrențelor cu care venise, fiul a primit "haina cea mai bună".

Fiul risipitor din parabolă, sau mai exact, fiii risipitori din parabolă, suntem pentru Dumnezeu și fiecare dintre noi. De aceea nimeni dintre oameni să nu mai spună că Dumnezeu nu-l iubește, pentru că greșește. Fariseii și cărturarii îl acuzau pe Isus de dragoste exagerată față de cei care nu merită, dar nu de lipsa ei. Numai că ei n-au înțeles că Dumnezeu nu are copii de pierdut, nu are oițe de pierdut, nu are comori de pierdut. Fie ca și istoria noastră de păcătoși să se încheie ca și cea a tânărului risipitor, adică să ne venim repede în fire, căci Biblia ne spune și nouă; "Dacă ne mărturisim păcatele, Dumnezeu este credincios și drept ca să ne ierte păcatele și să ne curețe de orice nelegiuire" (1In 1,9). Amintindu-ne de belșugul casei părintești, se ridicăm și să facem și noi cale întoarsă la Dumnezeu.

Prin convertirea vameșilor și păcătoșilor publici, și ei copii iubiți ai lui Dumnezeu, Isus realizase cea mai plăcută lucrare Tatălui său, aducerea oamenilor înșelați de diavol, de lume și de patimi, la Creatorul lor și la fericirea lui. Iar cei care trebuiau să facă de mult această lucrare în calitatea lor de "mai mari" și de "păstori" ai poporului, nu numai că nu au făcut-o din lipsă de prețuirea a cuvântului lui Dumnezeu și din lipsă de iubire față de oameni, iubire la care s-au angajat prin funcțiile primite, acum se mai și revoltau văzând oameni robiți de satana eliberați, oițe salvate din gura lupului sufletesc și perle cerești recuperate din gunoiul lumii și chiar voiau să-i ceară cont lui Isus de ce a făcut asta.

Mulțumiri fie aduse lui Dumnezeu pentru că Isus încă îi mai primește pe păcătoși. În ceea ce îl privește pe Isus, pentru a ne salva pe noi, fiii risipitori ai lui Dumnezeu, din păcat, din moarte și din iad veșnic, a făcut cea mai lungă călătorie: din cer până pe pământ și a îndurat cea mai cruntă urmare a păcatului: suferința și moartea pe cruce, pentru ca noi oițele sale înșelate de diavol să fim salvate, pentru ca noi drahmele colierului său prețios să fim recuperați din mocirlă și pentru ca noi copiii săi risipitori și jefuiți de satana și lumea lui rea, să ne întoarcem la Dumnezeu, la dragostea și bogăția lui, la fericirea și paradisul lui. Și pentru a veghea și desăvârși această lucrare, chiar după ce s-a înălțat la cer, a rămas cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20).

În atitudinea fiului mai mare din parabolă putem întrezări comportamentul meschin al fariseilor și al cărturarilor care murmurau, spunând: "Acesta îi primește pe păcătoși și mănâncă cu ei". Fariseii și cărturarii nu numai că nu se amestecau cu "păcătoșii", nu numai că îi considerau impuri și stăteau la o distanță cât mai mare de ei, dar ei se mai și credeau copii de "mâna întâi" ai lui Dumnezeu, iar pe toți ceilalți oameni îi considerau copii de "mâna a doua", sau chiar copii de "mâna a treia", cum îi considerau pe păgânii pe care îi numeau "câini". De aceea, când Isus le-a vorbit fariseilor și cărturarilor despre vameși, despre păcătoși și chiar despre păgâni ca de niște "frați" ai lor, ei au devenit invidioși și geloși, voind să fie singurii copii și singurii mântuiți ai lui Dumnezeu. Pe când Isus, deși Dumnezeu adevărat, nu se temea nici că se întinează stând lângă păcătoși și păgâni și nici nu era gelos să împartă filiațiunea sa divină cu ei. De aceea, fariseii și cărturarii au voit să scape de un astfel de Isus care îi așeza pe ei "copiii nobili" ai lui Dumnezeu, lângă săraci, vameși, păcătoși și păgâni, "copiii de mâna a doua și a treia", și l-au condamnat la moarte. Dar slavă cerului că Dumnezeu a știut să scoată un bine imens din crucea pregătită de ei lui Isus, mântuirea veșnică.

Venirea harului a împărțit oamenii în două grupuri: oameni care știu că nu merită nimic, dar care se bucură de ceea ce primesc gratuit, și oameni care își imaginează că merită mai mult decât au primit și se întristează când primesc și ei gratuit har ca și cei din urmă.

Dar și astăzi după două milenii încheiate de creștinism, oameni care au aderat la învățătura și la calea lui Isus, îi vedem că nu mai stau alături unii de alții pentru că unii dintre ei cred că au primi două mântuiri în loc de una, două botezuri în loc de unul și așa mai departe. Dar și mai dureros este faptul să vedem cum mulți din aceștia nu se mai pleacă nici asupra celor încredințați grijii lor și stau ca lupul arogant lângă mielul tremurând. Și astfel întâlnim creștini aroganți și corupți la toate nivelurile și în toate domeniile de activitate stând lângă miei tremurând de frica lor.

La acest soi de oameni surzi, fără teamă de Dumnezeu și fără dragoste de semeni, au fost trimiși ca să le predice convertirea și înnoirea inimii: Noe timp 120 de ani; profeții și drepții vechiului popor ales timp de două milenii; însuși Domnul Isus, Fiul lui Dumnezeu făcut om, 33 de ani; apostolii și ucenicii cu toți urmașii lor până astăzi tot peste două milenii. Ca și pentru generația uriașilor desfrânați ai potopului la mulți le este greu să lase plăcerea, puterea de a stăpâni peste alții și mai ales mândria de a-i vedea pe alții temându-se de ei și ploconindu-se în fața lor; pentru mulți dintre acești oameni și creștini ar fi mai ușor să treacă prin poarta cea îngustă și prin urechea acului, decât să se convertească. Întrebare retorică: Oare nu suntem și noi la fel? Dar să nu uităm: Pentru cei surzi și neascultători de pe timpul lui Noe a venit potopul și i-a nimicit (cf, Gen 7,13). Pentru cei surzi și neascultători de pe timpul lui Isus a venit generalul Titus și le-a distrus țara, orașul, templul și i-a risipit în lumea întreagă (cf. Mt 24,2; Mc 13,2). Pentru cei surzi și neascultători ai timpurilor de pe urmă va veni Sfârșitul a toate cu iazul lui de foc și pucioasă care îi va arde veșnic (cf. Ap 19,20; 20.10.14-15).

Revenind la pericopa evanghelică, spunem că cele trei parabole pun în valoare dragostea și harul lui Dumnezeu, căci fiecare "realitate" pierdută și regăsită din aceste parabole este o imagine a omului păcătos, prin care Isus ne arată atât depărtările și adâncimile de unde este scos, cât și înălțimea la care este ridicat prin Evanghelia lui Isus, conform inimii Tatălui.

Parabolele de astăzi conțin multe simboluri și imagini profetice. Astfel: în oița pierdută și găsită găsim simbolul unei relații eterne stabilite; în drahma pierdută și găsită vedem valoarea omului în fața lui Dumnezeu; în tatăl cu fiul pierdut în brațele sale găsim bucuria cu care Dumnezeu dă mereu harul său celor care îl doresc; în haina cea mai bună vedem simbolul curățirii noastre de păcate în sângele Mielului; în sandale vedem semnul restabilirii calității de fiu, căci slujitorii intrau cu picioarele goale în casa stăpânului lor; în vițelul cel îngrășat și petrecerea familială găsim imaginea ospățului veșnic, veselia cea mare a cerului și în mod deosebit bucuria Tatălui pentru toți cei care s-au convertit, pentru toți cei care au fost morți în păcat și a înviat prin harul iubirii și iertării divine.

În prima lectură de astăzi, Domnul i-a zis lui Iosua: "Astăzi am ridicat rușinea Egiptului de deasupra voastră" (cf. Ios 5,9). La Marea Roșie, ei fuseseră eliberați de robia egiptenilor. La Ghilgal li s-a prăvălit de pe umeri orice povoară a lui satan și a păcatului, au făcut alianță cu Dumnezeu prin ritul tăierii împrejur, au sărbătorit Paștele, trecerea de la sclavie la libertate și au luat masa cu Domnul chiar în fața dușmanilor lor, sub zidurile Ierihonului, la hotarele Țării promise. Ghilgalul nostru al celor de astăzi este Golgota unde trebuie să ne "tăiem și noi inima împrejur", omorâm mădularele noastre care sunt pe pământ (cf. Col 3.5-8; să ne hrănim și noi cu "pâinea vieții veșnice", adică cu Isus Cristos euharisticul care este izvorul a toată puterea. Cina euharistică la care suntem chemați acum, după lăsarea păcatelor, nu va înceta nici în slava cerească, căci vom vedea în cer în mijlocul scaunului de domnie chiar pe Mielul înjunghiat; crucea ca punct de sprijin și susținere a binecuvântărilor veșnice, pe care miliarde și miliarde îl contemplă și îl adoră pe Isus într-o închinare universală (cf. Ap 7,17).

Păstorul bucuros care vine la staul cu oaia pierdută pe umeri; femeia bucuroasă care intre în casă cu drahma pierdută în mână; și tatăl fericit care aduce în casă pe fiul pierdut și îi cere celui din casă să nu se piardă, este imaginea lui Dumnezeu care este totul numai dragoste și har la lucru; dragostea și har care caută pe cel pierdut; dragostea și har cu care îl primește pe cel pierdut; dragoste și har prin care îl înalță pe cel pierdut și găsit; dragoste și har care lucrează ca cel din casă să nu se piardă.

Psalmistul David și apostolul Paul, doi păcătoși iertați și înălțați de Dumnezeu la demnitatea de fii, ne împrumută astăzi și nouă cuvintele și faptele lor, prin care să cerem și noi harul convertirii, atât pentru noi, cât și pentru semenii noștri păcătoși, ca să guste și ei împreună cu noi "cât de bun este Domnul", (cf. Ps 34,9), care la crucea de pe Golgota ne-a împăcat cu sine prin Cristos, neținând cont de greșeli, care pe Isus l-a făcut una cu păcatul oamenilor, iar nouă ne-a încredințat misiunea împăcării (cf. 2Cor 5,17-21), până când fiecare păcătos va spune: "Mă voi ridica, mă voi duce la Tatăl meu și-i voi spune: "Tată, am păcătuit împotriva cerului și înaintea ta" (Lc 15,18). Fără această dragoste față de Dumnezeu și față de semeni nu am fi altceva decât o aramă sunătoare (cf. 1Cor 13,1), dar cu această dragoste ne dovedim a fi cu adevărat creaturi noi. Vestirea mântuirii și cântarea de bucurie este partea noastră în măreața operă a mântuirii veșnice. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 602.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat