Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Lectio divina a Sfântului Părinte Francisc (marți, 26 martie 2019)

Din cartea profetului Daniel (Dan 3,25.34-43)

Azaria, stând, s-a rugat astfel și, deschizându-și gura în mijlocul focului, a spus: "Nu ne da până la capăt, de dragul numelui tău și nu rupe alianța ta!
Nu îndepărta mila ta de la noi
de dragul lui Abraham, cel iubit de tine,
de dragul lui Isaac, slujitorul tău,
și lui Israel, sfântul tău,
cărora le-ai vorbit spunând că le vei înmulți descendența
ca stelele, cerului și ca nisipul
care este de-a lungul țărmului mării!
Căci, Stăpâne, am devenit cei mai mici printre toate popoarele
și suntem umiliți pe tot pământul astăzi,
din cauza păcatelor noastre.
Căci în acest, moment nu este principe,
nici profet și nici conducător,
nici ardere de tot, nici jertfă, nici ofrandă,
nici jertfă de tămâie,
nici loc unde să aducem roade înaintea ta
și să aflăm îndurare.
Ci cu suflet zdrobit și cu duh umilit de-am putea fi primiți
ca o ardere de tot de berbeci și de boi
și ca o mie de miei grași!
Astfel să fie jertfa noastră înaintea ta astăzi
și să se împlinească înaintea ta,
pentru că nu este rușine pentru cei care-și pun încrederea în tine.
Acum, te urmăm din toată inima,
ne temem de tine și căutăm fața ta:
nu ne fă de rușine,
ci fă cu noi după bunătatea ta
și după mulțimea îndurării tale!
Ai milă de noi, potrivit cu minunile tale,
și dă glorie numelui tău, Doamne!"

Am ascultat prima lectură de la liturgia de astăzi. A fost citită în manieră nouă, în această dimineață, știind că astăzi voi veni aici, în mijlocul vostru. Așa se întâmplă mereu: a asculta Scriptura pornind de la realitatea de astăzi deschide și comunică semnificații ulterioare, care sunt conținute în ea. Pagina biblică ajunge la împlinire în urechile noastre (cf. Lc 4,17-21) și revelează un sens ulterior, care ne scăpase probabil sau pe care nu l-am înțeles bine, și care tocmai grație zilei de astăzi ne este manifestat.

Acest text conține rugăciunea a trei fii tineri din Israel: Anania, Azaria și Misael, aruncați într-un mare cuptor încins de regele babilonian Nabucodonosor, pentru că au refuzat să adore statuia sa de aur. Determinarea lor convinsă de a fi fideli față de Dumnezeu și de a păstra libertatea lor îi expune de fapt martiriului, așa cum se întâmplă și astăzi creștinilor de vârsta voastră, în unele părți ale lumii. Însă Dumnezeu intervine pentru a împiedica flăcările să le dăuneze celor trei tineri: în fața ochilor increduli ai lui Nabucodonosor, Anania, Azaria și Misael se plimbă în mijlocul focului ca și cum în cuptor "ar fi fost o adiere de vânt proaspăt" (Dan 3,50); sunt însoțiți de un înger - unul care "în înfățișare este asemenea cu aceea a unui fiu al lui Dumnezeu" (Dan 3,92) - și încep să-l laude și să-l roage pe Dumnezeu. Lectura de astăzi conține partea penitențială a acestei rugăciuni.

Conform multor studioși, data compunerii cărții lui Daniel trebuie situată în timpul persecuției regelui seleucid Antioh Epifan, înainte de moartea acestuia, în anul 164 î.C. De vreme ce evenimentele lui Daniel și ale celor trei tineri însoțitori ai săi au loc în secolul al VI-lea î.C., în timpul exilului din Babilon, înțelegem care este logica acestei cărți biblice: pentru a înfrunta cu curaj persecuțiile îndurate în prezent, Israel amintește exemplul personajelor ilustre din trecut (Daniel, cei trei tineri, tânăra Suzana la cap. 13), care au trăit fidelitatea față de Dumnezeu și față de Torah. Amintirea ne dă forță mereu: amintirea trecutului ne aduce nu numai un mesaj, ci ne aduce forța apartenenței la un popor. Astfel ei au învins cu mărturia lor violența distructivă a puterilor din lumea aceasta: au rămas nevătămați și chiar au obținut mărturisirea de credință în Dumnezeu a dușmanilor lor (cf. Dan 3,95-96), realizând misiunea sacerdotală a Israelului în mijlocul neamurilor și de binecuvântare universală pentru toate popoarele.

A fi învăluiți de flăcări și a rămâne nevătămați: se poate asta cu ajutorul Domnului Isus, Fiul lui Dumnezeu, și al adierii Duhului Sfânt. Vă imaginez așa: chiar dacă trăim într-un context cultural marcat de gândirea unică, ce îi învăluie și îi adoarme pe toți cu îmbrățișarea sa mortală și arde orice formă de creativitate și de gândire divergentă, voi umblați nevătămați grație înrădăcinării în Isus și în Evanghelia sa, făcută actuală de puterea Duhului Sfânt. În această manieră păstrați o privire înaltă precum și o altă privire asupra realității, o diferență creștină aducătoare de noutate.

Parcursul academic pe care-l faceți în această Universitate Pontificală nu tinde să vă izoleze de acest context, ci mai degrabă să locuiți în el cu conștiință critică și capacitate de discernământ, în vederea acelei acțiuni în care se exprimă contribuția voastră la viața culturală și socială a lumii. Adeziunea la Evanghelie și primirea patrimoniului bogat al Tradiției ecleziale, la toate nivelurile, nu tind să blocheze gândirea, nici nu cer să repete obositor formulele din totdeauna: înainte de toate vor să vă dea un punct de vedere liber, autentic, fidel față de real, aș spune "sănătos", față de acest timp al nostru.

Vrem să amintim rădăcinile, care sunt diferite de copac: sunt sub pământ, dar sunt rădăcinile. Și acest text vrea să amintească, în persecuția lui Antioh Epifan, rădăcinile unui popor, amintirea unui popor. Amintirea care este ca limfa care vine din rădăcini și face ca pomul să crească și să înflorească.

Gândiți-vă la stimulentul pe care-l primim încontinuu să trăim într-un individualism comod și avar - noi toți -, preocupat numai de propria bunăstare, de propriul timp liber și de realizarea de sine... Mă opresc pentru a atinge un punct care pe mine mă face să sufăr: iarna noastră demografică. "Dar de ce nu ai un copil, măcar, sau doi?" - "Nu, dar mă gândesc, mie mi-ar place să facă o călătorie, mai aștept un pic...". Și astfel cuplurile merg înainte fără rodnicie. Din egoism, pentru a avea mai mult, și pentru a face călătorii culturale, dar copii nu vin. Acel pom nu dă rod. Iarna demografică pe care noi toți o îndurăm astăzi este tocmai efectul acestei gândiri unice, egoiste, îndreptate numai spre noi înșine, care caută numai realizarea "mea". Voi, studenții, gândiți-vă bine la asta: gândiți-vă cum această gândire unică este așa de "sălbatică"... Pare foarte culturală dar este "sălbatică", pentru că te împiedică să faci istorie, să lași după tine o istorie. Cât de periculos este acest lucru, cât de mult de desparte de alții și apoi de realitate, cât de mult ne face să ne îmbolnăvim și să delirăm! Multele nevroze... Adesea se transformă rapid în exaltare a propriului "eu" personal sau a grupului, în disprețuire și rebutare a celorlalți, a săracilor, în refuz de a ne lăsa interpelați de ruinarea evidentă a creației! Aceasta este o rușine! A ne lăsa luați de mână de Domnul, de îngerii pe care el ni-i trimite, a-l urma pe Duhul Sfânt care este ca vântul și al cărui glas îl recunoaștem în ziua de astăzi, înseamnă a evita să fim arși: arși în creier, în inimă, în trup, în relații, în tot ceea ce pune în mișcare viața și o umple de speranță. Din contemplarea misterului însuși a Treimii lui Dumnezeu și a întrupării Fiului provine pentru gândirea creștină și pentru acțiunea Bisericii primatul dat relației, întâlnirii cu misterul sacru al celuilalt, comuniunii universale cu întreaga omenire ca vocație a tuturor. Veritatis gaudium afirmă că criteriul prioritar și permanent pentru reînnoirea studiilor ecleziastice "este cel al contemplației și al introducerii spirituale, intelectuale și existențiale în inima kerygmei, adică a veștii bune mereu noi și fascinante a Evangheliei lui Isus". De fapt, "din această concentrare vitală și bucuroasă asupra feței lui Dumnezeu revelate în Isus Cristos" provine "trăirea ca Biserică a «misticii lui noi» care devine plămadă a fraternității universale", provine "imperativul de a asculta în inimă și de a face să răsune în minte strigătul săracilor și al pământului" și "descoperirea în toată creația a amprentei trinitare care face din cosmosul în care trăim o rețea de relații, promovând o spiritualitate a solidarității globale care izvorăște din misterul Treimii" (nr. 4). Mistica lui "noi". Odată, un preot tânăr mi-a întins o capcană și mi-a spus: "Spuneți-mi, părinte, care este contrariul lui «eu»?". Și imediat am răspuns: "Tu". "Nu, părinte, și papii greșesc, nu. Contrariul lui «eu» este «noi»". Noi. Este ceea ce ne salvează de individualismul fie al lui "eu" fie al lui "tu".

Înțelegeți bine că Evanghelia ne dă antidoturile cele mai radicale și profunde pentru a ne apăra și a ne vindeca de boala individualismului.

Este un alt pasaj din acest text biblic despre care aș vrea să vă vorbesc. În cererea lor umilă de iertare, cei trei tineri recunosc că Dumnezeu a fost drept în judecățile sale și în lucrările sale. A lăsat ca Israel să experimenteze consecințele dureroase ale îndepărtării de Domnul și în loc să devină "numeros ca stele cerului și nisipul care este de-a lungul țărmului mării", a devenit "cel mai mic printre toate popoarele", dezbinat și în parte constrâns la exil. Reiau aici ceea ce am spus despre iarna demografică. În rugăciunea lor cei trei tineri interpretează istoria poporului. Deși sunt ultima verigă din lanțul generațiilor lui Israel, nu se simt altceva față de popor și față de istoria sa. Ei simt povara unui cont deschis cu Domnul și intonează o rugăciune foarte frumoasă care este o recunoaștere a vinei și o cerere de iertare. Păcatele sunt ale părinților, noi plătim consecințele, și totuși în acest moment noi cerem iertare în numele tuturor. Nicio distanțare, ci recunoaștere că greșelile părinților pot să fie repetate, să fie actualizate, și de generația de astăzi. Există o solidaritate în păcat, care devine solidaritate în mărturisirea de credință: Dumnezeu care este milostivire infinită va avea milă de părinți precum și de noi.

Este frumoasă această rugăciune dureroasă a tinerilor! Pe primul loc este mulțumirea pentru fidelitatea lui Dumnezeu: "Binecuvântat ești, Doamne Dumnezeul părinților noștri" (Dan 3,26). Părinții mărturisesc că Dumnezeu a fost drept, dar nu ne-a abandonat ruinei, dimpotrivă a fost fidel față de promisiunile făcute prietenilor săi: Abraham, Isaac, Iacob. Tinerii cred în această mărturie a părinților, comemorează istoria poporului marcată mereu de milostivirea lui Dumnezeu și se deschid spre viitor. Sunt convinși că un viitor există, va exista, că ușa nu este blocată, chiar și în mijlocul ostilității și a persecuției. Și asta pentru că Dumnezeu este mereu fidel și mereu iartă. Mereu. Dumnezeu nu încetează să ierte.

Aș vrea mult ca să păstrați această speranță întemeiată pe promisiunea lui Dumnezeu. Aș vrea mult ca în proiectarea viitorului să păstrați amintirea că sunteți popor, că aveți o istorie cu lumini și umbre, că sunteți protagoniști în prezentul acelui dialog de iubire dintre Dumnezeu și oameni care a străbătut secolele! Visele părinților vor alimenta și vor provoca viziunile voastre pentru prezent. Faptul de a vă simți parte dintr-un popor de păcătoși vă va da anticorpii pentru a nu comite aceleași greșeli: față de Dumnezeu, față de alții, față de întreaga creație.

Studiile pe care le faceți în această Universitate vor fi rodnice și utile numai în măsura în care nu vă vor desface de această apartenență conștientă la istoria poporului și a întregii omeniri, ci vă vor ajuta s-o interpretați cu cheile de lectură care reies din Cuvântul lui Dumnezeu deschizându-vă la un viitor plin de speranță. Știu că se poate studia închizându-se în cercuri academice fără respirație, a se distra cu conceptele în loc de a interpreta viața, a se alipi de formule, dar a se dezlipi de existența reală a persoanelor. Pentru aceasta am dorit ca în studiile ecleziastice să se realizeze o "schimbare radicală de paradigmă", o "revoluție culturală curajoasă" care, provenită din contribuția reflecției și a practicii poporului lui Dumnezeu "pe terenul" din toate colțurile lumii, să producă "o adevărată hermeneutică evanghelică, pentru a înțelege mai bine viața, lumea, oamenii". Încă n-am depășit logica iluminismului, n-am depășit-o. Aceasta este provocarea: noua hermeneutică ce merge în această direcție. Hermeneutica amintirii, a apartenenței la un popor, a faptului de a avea o istorie; hermeneutica faptului de a merge spre o speranță, hermeneutica - repet un lucru pe care îmi place să-l spun - celor trei limbaje, împreună, armonioase: limbajul minții, limbajul inimii, limbajul mâinilor, așa încât se gândește ceea ce se simte și se face; se simte ceea ce se gândește și se face; se face ceea ce se simte și se gândește. Astăzi avem nevoie de această hermeneutică pentru a depăși moștenirea iluminismului. Nu este nevoie atât de o nouă sinteză, ci "de o atmosferă spirituală de cercetare și certitudine bazată pe adevărurile rațiunii și ale credinței", care va fi rodnică "numai dacă se face cu mintea deschisă și în genunchi": ambele lucruri. De fapt, de exemplu, teologul care se complace cu gândirea sa completă și încheiată, ce este? Un teolog mediocru. Teologul bun, filozoful bun are o gândire deschisă, adică incompletă. Îndrăgostiți-vă de gândirea incompletă, pentru că acesta este drumul nostru, mereu deschis spre acel maius al lui Dumnezeu și spre adevăr (cf. Constituția apostolică Veritatis gaudium, 3).

Cu acest spirit și această disciplină, studiile pe care le faceți aici vă vor ajuta să interpretați lumea și să construiți viitorul împreună cu Domnul, bine întemeiați în apartenența la poporul sfânt al lui Dumnezeu, pe care El îl conduce cu iubire, îl inspiră, îl hrănește și îl corectează cu Cuvântul său.

Și o ultimă reflecție pornind de la textul din cartea lui Daniel. Au fost perioade din istorie în care Israel n-a mai avut nici principi (adică re-păstori care să-l conducă în locul lui Dumnezeu), nici templu (stânca tare a prezenței Gloriei lui Dumnezeu în mijlocul poporului). În acele momente Dumnezeu a trimis totuși profeți, pentru ca poporul să nu rămână lipsit de Cuvântul său și de conducerea sa. În schimb Azaria subliniază că acum, în exilul din Babilon, nu mai există nici măcar aceia! Nu există profeții. Ce rămâne de făcut? Nimic altceva decât să se prezinte la Dumnezeu cu o inimă căită și duh umil, pe care Dumnezeu le va primi "ca o ardere de tot de berbeci și de boi și ca o mie de miei grași. Astfel să fie jertfa noastră înaintea ta astăzi" (3,39-40). Este frumos acest pasaj din rugăciune. Văd în ea un pic de impertinență tinerească, o prezentare în fața lui Dumnezeu cu propria rușine goală. Și pe voi, tinerilor, vă rog: prezentați-vă în fața lui Dumnezeu cu rușinea voastră goală. Vă va face bine. Nu numai vouă, nouă tuturor. Cam ca atunci când se "întinde coarda" cu răbdarea părinților și a bunicilor, știind bine că sunteți foarte iubiți. Însă aici intuiția celor trei tineri a văzut corect: nimic nu mișcă milostivirea lui Dumnezeu ca inima noastră realmente căită și smerită. Este un lucru mare acesta. Mai mult, fiul mai tânăr din parabola Tatălui milostiv, un expert în această impertinență tinerească, știe că va fi primit deși căința sa nu este exact așa cum ar trebui să fie. "Mă voi ridica și voi merge la tatăl meu". În spatele acestor cuvinte există o încredere, o credință: "nu este rușine pentru cei care-și pun încrederea în tine" (3,40). Vă urez să fiți astfel deschiși spre viitor, întreprinzători și curajoși în visarea lui și în proiectarea lui, cu ajutorul studiilor pe care le faceți, pentru că "în mod impertinent" încrezători nu este rușine pentru cei care-și pun încrederea în Domnul.

Vă salut pe toți, vă urez un drum bun de Post Mare. Domnul să umple fața voastră de lumina sa și s-o facă frumoasă așa cum era fața celor trei tineri din cartea lui Daniel datorită fidelității față de Cuvântul lui Dumnezeu (1,14). Îl salut și îi mulțumesc rectorului, Vincenzo Buonomo, și corpului de profesori de la Universitatea Laterană: sunt părinții care vă mărturisesc fidelitatea lui Dumnezeu în pofida păcatului, și învățătorii de vis pentru viitor.

Un pic de impertinență era și în atitudinea unui papă care intră pe ușă, nici nu spune "bună ziua", și începe să facă predica. Acum pot să spun asta: bună ziua! Predica este făcută. Acel papă needucat acum își cere iertare: era un moment liturgic care începea cu Cuvântul lui Dumnezeu, citit de rector, și apoi predica. Acum vreau să vă mulțumesc, vouă tuturor, pentru această primire. Voiam să vin la Universitate și voiam să vă vorbesc așa. Și Postul Mare a fost ocazia pentru a face asta. Vă mulțumesc că ați ascultat - n-am văzut pe nimeni care să adoarmă, cel puțin sunteți educați, mulțumesc! Și continuați să lucrați, pentru că viața nu începe cu voi dar are nevoie de voi pentru a continua. Înrădăcinați în amintirea strămoșilor, înrădăcinați în apartenența la un popor. Prezentul este al vostru și nu este al vostru: este un dar care vine de la istorie, oferit ție, dar pentru a-l duce înainte. Decizia ta este aceea care va face în așa fel încât acel dar să continue să meargă înainte și să dea roade.

Mulțumesc! Rugați-vă pentru mine, pentru că - așa cum se spune în Argentina - uneori mie "îmi revine să dansez cu cea mai urâtă"! Domnul a voit ca și ei să aibă dreptul să danseze! Astfel să mergem înainte și să mergem înainte împreună. Rugați-vă pentru mine, eu mă voi ruga pentru voi. Nu pierdeți tinerețea voastră, nu pierdeți simțul umorului, nu-l pierdeți! A vedea un tânăr amărât este foarte urât. Simțul umorului este, pe planul uman, atitudinea cea mai apropiată de harul lui Dumnezeu. Nu pierdeți simțul umorului. Multe mulțumiri! Rugați-vă pentru mine și Post Mare binecuvântat, și la revedere.

Acum să ne întoarcem la liturgie: să ne rugăm împreună Tatăl Nostru. "Tatăl Nostru...".

[Binecuvântare]

O zi bună!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 742.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat