Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheza a șasea a cardinalului vicar Angelo de Donatis despre exortația apostolică Gaudete et exsultate (Bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran, 11 martie 2019)

Rugători și comunicatori (GE 140-157)

Preaiubiților, adesea papa Francisc ne avertizează cu privire la unele riscuri și limite ale realității culturale de astăzi care pot să aibă o repercusiune negativă asupra drumului nostru creștin, cu efectul de a împiedica și a deforma opera de sfințire a Duhului. El se referă mai ales la tendința pătrunzătoare spre individualism, spre afirmarea exclusivă de sine care minimalizează și izolează la margini relația cu ceilalți, insistând asupra unui concept fals de autonomie; pe planul credinței, asta duce adesea la căutarea unui soi de "spiritualitate a bunăstării" individuale, la parcursuri complet interioare și imanentiste care exclud viața fraternă, angajarea față de cei săraci, atenția față de problemele istoriei. Aceste riscuri nu sunt așa de îndepărtate, așa cum ni s-ar putea părea la prima vedere. Cine dintre noi nu cunoaște persoane care, deși însetate de Dumnezeu, consideră că Biserica nu are nimic semnificativ de spus căutării lor și se adresează altor lumi religioase mai "la modă" sau la parcursuri meditative mai ezoterice... Însă adesea pericolul este acela de a ajunge în mâna unor propuneri în mod substanțial alienante, care în numele unui pic de relaxare interioară în mijlocul tensiunilor vieții, dezleagă de realitate, de fața celorlalți, de angajarea în cotidian (EG 88-90) și deși se află "în poziție dominantă în piața religioasă actuală" nu permit "întâlnirea cu Dumnezeu" (GE 111).

Drumul sfințeniei creștine conține antidoturi față de aceste false spiritualități și papa Francisc subliniază două în numerele 140-157 din GE: sfințirea discipolului lui Isus nu se realizează niciodată individual ci întotdeauna într-un drum de comunitate; și se alimentează și crește prin rugăciunea constantă, care ne pune deci permanent în fața privirii lui Dumnezeu. Grație acestor două dimensiuni ale sfințeniei creștine, discipolii trăiesc cu intensitate dialogul cu Domnul și comunică altora acel dar al credinței pe care l-au primit în comunitatea creștină: deci sunt "rugători" și "comunicatori", așa cum spune titlul din această seară.

Papa Francisc scrie că "sfințirea este un drum comunitar, care trebuie făcut doi câte doi" (GE 141) și acest pasaj ne trimite deja la atâtea texte evanghelice în care Domnul Isus se revelează individului, ci micii sale comunități, formate din cel puțin două persoane: să ne gândim la Schimbarea la față, în fața lui Petru, Iacob și Ioan, sau să ne gândim la cei doi discipoli din Emaus; "unde doi sau trei sunt reuniți în numele meu, eu sunt în mijlocul lor".

Experiența întâlnirii cu Cel Înviat poate avea loc și într-un moment în care discipolul este singur (să ne gândim la Maria Magdalena în grădina mormântului), dar nu poate fi niciodată o experiență realmente solitară: are nevoie să fie povestită celorlalți, să fie confirmată, să fie înțeleasă pe deplin grație împărtășirii cu frații. Să ne gândim la cuvintele pe care cei doi din Emaus le schimbă între ei după apariția Celui Înviat: "Oare nu ne ardea inima în piept în timp ce ne explica Scripturile?". Împărtășesc ceea ce au experimentat în inimă în timpul drumului, ceea ce au văzut în timp ce călătorul oaspete al lor frângea pâinea și cu toate că era noapte, simt imediat nevoia să alerge la Ierusalim pentru a comunica vestea celui unsprezece și celorlalți: "Cu adevărat Domnul a înviat și i-a apărut lui Simon!". Când suntem singuri "cu ușurință pierdem sensul realității și claritatea interioară" (GE 140), adesea din vina miilor de încurcături zilnice slăbește referința noastră fundamentală la Isus și la evenimentul de har al întâlnirii noastre cu El; din această dispersare ne salvează tocmai dimensiunea comunitară a vieții creștine, în care credința fiecăruia se naște, crește și se susține grație credinței tuturor.

Pentru aceasta comunitatea discipolilor este chemată să trăiască și să păstreze acel "spațiu teologal în care se poate experimenta prezența mistică a Domnului Înviat": este o frază a sfântului Ioan Paul al II-lea (Exortația apostolică post-sinodală Vita consecrata). Dacă parohiile noastre sau comunitățile noastre se aplatizează de exemplu după îndatoririle de organizare și coboară nivelul vieții liturgice, caritative, spirituale, iată că totul se sărăcește, se denaturează. Un mod foarte eficace pentru a evita această derivă este a menține mereu viu un stil comunitar în care se relatează, se mărturisește, se împărtășește experiența credinței. Viețile sfinților sunt pline de atâtea exemple, papa Francisc amintește câteva: de la fericiții călugări trapiști din Tibhirine, care împărtășind modul în care fiecare dintre ei înfrunta în credință pericolul iminent, s-au pregătit împreună pentru martiriu (cf. filmul foarte frumos Oameni ai lui Dumnezeu); la dialogul prezentat în exortație dintre sfântul Augustin și mama sa sfânta Monica în ziua morții ei; la cel dintre sfântul Benedict și sora sa sfânta Scolastica, la care fac referință pe scurt.

Este amintit de sfântul Grigore cel Mare, în Dialoguri. Scolastica îl vizitează anual pe Benedict, ajungând la casa de oaspeți din afara mănăstirii; cu acea ocazie, cei doi vorbesc cu intensitate și fervoare despre ceea ce Dumnezeu revelează și dăruiește fiecăruia. Dialogul este atât de frumos și rodnic, încât Scolastica ar vrea să-l continue toată noaptea. Benedict protestează că el este obligat să se întoarcă în mănăstirea sa; atunci Scolastica încrucișează degetele pe masă, apleacă fruntea și îl roagă pe Dumnezeu să asculte dorința sa: dintr-o dată o ploaie torențială, obținută de rugăciunea Scolasticei și care durează toată noaptea, îl împiedică pe Benedict să se întoarcă în chilia sa. Asta le permite celor doi frați să continue schimbul lor spiritual. Grigore se întreabă cum de Dumnezeu a ascultat rugăciunea Scolasticei și n-a ținut cont de impedimentul lui Benedict, și găsește astfel răspunsul: "Și nu trebuie să ne uimim dacă în acea ocazie a putut mai mult sora, care dorea să se întrețină cu el mai îndelung. De fapt, conform cuvântului lui Ioan, Dumnezeu este iubire; așadar, prin evaluare foarte corectă, a putut mai mult aceea care a iubit mai mult" (Dialoguri, cartea a doua, c. 33).

Este o imagine frumoasă. Voința lui Dumnezeu este ca noi să rămânem înrădăcinați în el, în iubirea sa, grație relatării reciproce a minunățiilor realizate de mântuirea sa. Scolastica, în iubirea sa față de Domnul, a intuit această dorință a lui Dumnezeu, care vine înainte de orice alt lucru, înainte de orice regulă. Cine păstrează amintirea iubirii lui Dumnezeu, este păzit de această Iubire și nu trebuie să se teamă de nimic.

Nu trebuie să ne uimească, în această perspectivă, dacă istoriile pot să devină atunci istorii comunitare de sfințenie: familii întregi (Acvila și Priscila, Marius și Marta, Luigi și Maria Beltrame Quattrocchi), comunități mici sau mari (cei șapte servitori ai Mariei) ajung împreună să trăiască în mod eroic Evanghelia sau să-și dăruiască viața în martiriu. Limfa nouă a Duhului circulă până acolo printre membrii grupului încât ei fac împreună, aproape cu o "vioiciune naturală", alegeri și acțiuni foarte înalte...

Însă aceste exemple extraordinare nu trebuie să ne facă să uităm că sfințenia comunitară trăiește și se alimentează din mici gesturi zilnice, "mici detalii ale iubirii" care nu sunt deloc banale, pentru că în ele se exprimă și trăiește drumul de sfințire personală. Scrie papa Francisc: "Comunitatea care păstrează micile detalii ale iubirii, unde membrii se îngrijesc unii de alții și constituie un spațiu deschis și evanghelizator, este loc al prezenței Celui Înviat care o sfințește după proiectul Tatălui" (GE 145). Să ne gândim la viața de familie: poate să devină o nouă Nazaret, a cărei frumusețe constă în faptul că relațiile zilnice devin o oglindă a vieții înseși a lui Dumnezeu-Treime. În mișcările simple "ale iubirii de fiecare zi" pe care persoanele le schimbă între ele în Nazaretele de astăzi (a merge în întâmpinarea celuilalt, a se retrage sau a se goli pentru a face spațiu celuilalt, a se bucura de plăcerea de a sta împreună, etc.), adesea fără a ști asta, se transformă în substanță tot mai mult, zi după zi, o modificare și transformare profundă a ființei noastre, prin care devenim "după chipul și asemănarea" Treimii! Cu adevărat în concretețea deloc banală și sigură a vieții familiilor și comunităților noastre se realizează sfințirea noastră!

Celălalt antidot, spune papa, împotriva unei anumite spiritualități imanentiste care pierde referința transcendentă la Dumnezeu, este rugăciunea. De fapt, atunci când drumul nostru spiritual se hrănește din relația profundă și cotidiană cu tu-ul lui Dumnezeu, din dialogul continuu cu el, menține o dimensiune "sănătoasă", întrupată; în caz contrar, ar vrea eventual să se alimenteze din comuniunea cu "energii armonizatoare" (EG 90), sau cu "respirația mamei pământ", dar în realitate adesea direcția pe care ajunge să o ia este un individualism marcat, o accentuare a voinței atotputernice a eu-lui, confundată cu voința divină. Relația cu tu-ul lui Dumnezeu și cel al fraților ne amintește că nu suntem totul, ne limitează și ne duce din nou la măsura de noi înșine. Rugăciunea ne păstrează în această relație cu Dumnezeu, din care provine pentru noi energie, existență și viață, într-o comuniune profundă care lasă însă intactă distincția dintre Creator și creatură.

În rugăciune (papa prezintă multe forme ale ei în nr. 147-157 din GE) noi ne punem în fața privirii Tatălui sau a Feței Domnului Înviat, pentru a primi o inimă nouă și pentru ca "umanitatea noastră, fragmentată datorită trudelor vieții sau marcată de păcat" să poată fi recompusă în unitate de el (GE 151). Să ascultăm acest cuvinte ale papei Francisc, în care limbajul devine mai confidențial și se adresează singular fiecăruia dintre noi:

"Așadar îmi permit să te întreb: există momente în care te pui în prezența sa în tăcere, rămâi cu el fără grabă și te lași privit de el? Lași ca focul său să înflăcăreze inima ta? Dacă nu permiți ca el să alimenteze în ea căldura iubirii și a duioșiei, nu vei avea foc și astfel cum vei putea înflăcăra inima celorlalți cu mărturia ta și cuvintele tale? Și dacă în fața chipului lui Cristos încă nu reușești să te lași vindecat și transformat, atunci pătrunde în măruntaiele Domnului, intră în rănile sale, pentru că acolo are sediu milostivirea divină" (GE 151).

A intra în rănile sale înseamnă a pătrunde, prin rana din coastă, în inima milostivă a lui Dumnezeu. În acest timp al Postului Mare ascultarea Evangheliei Pătimirii lui Isus, și prin practicarea Căii Crucii, ne conduc la contemplarea, prin Sfânta Față a Răstignitului, a secretelor lui Dumnezeu Treime, ne pun în relație și ne fac să participăm la puterea regeneratoare a Iubirii sale.

Însă în același timp, nimic din drumul nostru spiritual nu ne dezleagă de oameni și de istoria lor. Îi purtăm pe toți înlăuntrul relației de rugăciune cu Dumnezeu, pentru că nu există dar divin care să ne fie oferit numai pentru noi înșine, ci fiecare cadou de Sus cere prin natura sa să fie împărtășit, dăruit fraților. Focul Duhului pe care ni-l dăruiește Fața lui Cristos, prin puterea divină pe care o conține, stimulează înlăuntrul nostru pentru că vrea să fie comunicat tuturor în bucurie. Însăși experiența ne învață că în fond nu "comunică într-adevăr" decât omul pe care Duhul l-a transfigurat. Știa bine asta fericitul Charles de Foucauld care, neputând să-i evanghelizeze pe tuaregi cu vestirea explicită a Evangheliei, a decis să mărturisească bunătatea divină cu viața sa. El voia ca frații săi tuaregi, văzându-l, să spună: "Acesta este un om bun; așa cum trebuie să fie bun Dumnezeul pe care el îl slujește!".

Pentru aceasta papa amintește și recomandă, printre celelalte forme de rugăciune, și implorarea și mijlocirea pentru frați. În această modalitate simplă se exprimă și se realizează dubla poruncă a iubirii față de Dumnezeu (exprimă încrederea noastră în el) și a iubirii față de aproapele (GE 154). Când ne punem în fața lui Dumnezeu și devenim glas al suferințelor și al neliniștilor fraților noștri, "mijlocirea este ca «drojdia» în sânul Treimii. Este o intrare în Tatăl și descoperire a noi dimensiuni care luminează situațiile concrete și le schimbă. Putem spune că inima lui Dumnezeu se înduioșează prin mijlocire, însă în realitate El mereu ne anticipă și ceea ce putem face cu mijlocirea noastră este ca puterea sa, iubirea sa și lealitatea sa să se manifeste cu mai mare claritate în popor", scrie papa în EG 283. Să ne amintim de sfânta Scolastica: iubirea Domnului a ascultat-o pe ea pentru că inima sa a perceput cu mai mare claritate care era realmente voința lui Dumnezeu. Deci să nu încetăm să mijlocim pentru frații noștri. Să ne amintim mereu obișnuința papei de a ne cere să ne rugăm pentru el. Rugăciunea Bisericii astfel îl susține, obține de la Dumnezeu ceea ce este conform voinței sale, arată cu mai mare claritate lumii că Iubirea Tatălui înfrânge orice teamă.

Post Mare binecuvântat!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 268.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat