Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 3-a din Postul Mare - Anul C - 2019

"Convertiți-vă, spune Domnul, pentru că împărăția cerurilor s-a apropiat" (Mt 4,17).

Suntem în timpul sfânt și de har al Postului Mare, un timp de convertire și de înnoire sufletească, atât pentru întâmpinarea lui Isus înviat din morți de la Paști, cât și pentru întâmpinarea lui ca Judecător de la Parusie. Prin lecturile biblice de astăzi spre meditare și învățătură, Biserica, făcându-se glasul lui Isus, ne arată urgența convertirii și a roadelor ei, căci sentința "taie-l", poate că a fost rostită și împotriva noastră. Dragostea lui Dumnezeu de-a lungul istoriei trebuie să fie aceea care să ne conducă la convertire și la roadele vrednice de ea.

Via și smochinul în Vechiul Testament simbolizau adunarea vechiului său popor ales, iar în Noul Testament simbolizează Biserica. Fiecare fir de vie și fiecare copac de măslin sunt imaginea fiecărui om pierdut pe care Dumnezeu a voit să-l aducă aproape de inima sa și să-l grefeze trunchiul nobil al poporului său, căci atât firul de viță de vie cât și pomul de măslin au fost luați de Dumnezeu din lumea păgână din Caldeea și Egipt, în Vechiul Testament și dintre popoarele păgâne pierdute sufletește în Noul Testament. Dumnezeu nu vrea ca noi să-l respingem pe Isus, om și Dumnezeu trimis din cer ca să ne mântuiască, așa cum cei din Vechiul Testament l-au respins pe Dumnezeu, atât prin Moise, prin profeți, prin drepții Vechiului Testament, dar mai ales prin Isus Cristos, Dumnezeu făcut om și rob slujitor, Dumnezeu făcut om care a suferit și a murit pentru mântuirea celor pierduți, pierduți atât în via Domnului în care au fost răsădiți, cât și în sălbăticia lumii, că din primii au ajuns ultimii la mântuire, care au pierdut primatul în primirea mântuirii mântuire în fața unui alt popor luat dintre păgânii lumii, păgâni pe care ei îi desconsiderau, dar păgâni care s-au convertit și au făcut roade.

Este o istorioară care ne spune că un gospodar a plantat un copăcel nobil și i-a pus un par ca sprijin ca sprijin ca să crească drept. Dar s-a întâmplat ca pomul de soi răsădit să se usuce și parul să înverzească. Asta este istoria tristă a lui Israel, dar și a noastră, unde unii dintre noi trăim uscați și fără rod, iar mulți oameni străini de Biblie aduc rod de convertire și de fapte bune.

Astăzi unul fiecare dintre noi trebuie să știm că suntem smochinul din via Domnului, din Biserica lui Dumnezeu, Biserică pentru care Isus Fiul lui Dumnezeu și-a vărsat sângele și și-a dăruit viața, pentru ca noi să rodim fapte de convertire și de dragoste. Isus venise de trei ani în mijlocul vechiului popor ales și predica convertirea, trebuința înnoirii sufletești și trebuința roadelor, de aceea pericopa evanghelică de astăzi spune că stăpânul căuta de trei ani roade în smochinul său, răsădit în via sa, adică lângă inima sa.

Dacă despre via din Vechiul Testament care a fost adusă de Dumnezeu din Caldeea și din Egipt, vie altoită pe vița nobilă a patriarhilor și a profeților, se spune că a rodit struguri sălbatici, despre măslinul din via Domnului, Biserica, măslin care a fost altoit pe însuși Cristos, Fiul lui Dumnezeu (cf. Rom 11,17) pentru ca Isus Cristos să ia chip în el (cf. Gal 4,19), și facă roadele Duhului său: "iubirea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, bunăvoința, fidelitatea, blândețea, cumpătarea" (Gal 5,22-23), evanghelia spune că măslinul îngâmfat nu a rodit nimic, ci avea doar frunze, frunze cu care Adam încercat fără să reușească să-și acopere neascultarea, păcatul și goliciunea (cf. Gen 3,7); frunze care în Noul Testament sunt simbolul vorbăriei, vorbărie prin care fariseii, cărturarii și preoți din vechime căutau să-și ascundă sterilitatea sufletească, despre care Isus spune: "zic și nu fac", "nu intră în împărăție, dar nici pe alții nu-i lasă", "leagă sarcini grele pe umerii oamenilor, dar ei nici nu le ating", "fac câte ceva, dar numai ca să fie slăviți de oameni". Frunzele fără rod sunt ca "o nuia pe obrazul Judecătorului" (Mih 5,1) și "o palmă pe obrazul Domnului" (In 18,22).

Așa cum Dumnezeu a dorit să-și arate îndurarea față de vechiul său popor ales, aflat în mijlocul cuptorului Egiptului, unde poporul lui Israel prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, era ca și rugul aprins care ardea, dar nu se nu se mistuia. Tot așa este și acum Dumnezeu pentru noi în cuptoarele suferințelor în care ne aruncă oamenii răi. Și așa cum în vechime Dumnezeu nu a rămas indiferent față de evrei în "cuptorul de fier" al Egiptului (cf. Dt 4,20) și și-a amintit de promisiunile făcute lui Abraham (cf. Gen 15,13.14), lui Isaac (cf. Gen 26,3) și lui Iacob (cf. Gen 46,4) și s-a prezentat ca "Eu sunt cel care sunt" (Ex 3,14), singurul mântuitor (cf. Is 43,11), singurul a cărui prezență umple eternitatea, dar în același timp și Dumnezeul părinților lor și Dumnezeul care se gândește la ei cu dragoste, pentru a-i elibera. Dumnezeu care nu s-a mulțumit numai să ia cunoștință de "durerile lor", dar a adăugat: "Am coborât ca să-i scap din mâna egiptenilor și să-i fac să urce din țara aceea într-o țară mai bună și mai întinsă, într-o țară în care curge lapte și miere" (Ex 3,12) și i-a scăpat și i-a dus Țara Canaanului, prin semne și minuni peste fire (cf. Dt 4,34). Tot astfel, Dumnezeu s-a coborât și până la noi în Isus, la noi, la împlinirea timpurilor (cf. 1Pt 1,20), nu numai ca să fim eliberați de diavol, lume și poftele proprii, dar și să ne facă poporul său, să ne pună într-o relație cu Dumnezeu și să ne îmbogățească veșnic.

Dacă vom privi în Biblie vom vedea că mulți "au fost tăiați", au murit după faptele lor rele: frații Core au murit înghițiți de pământ pentru murmurări la adresa lui Dumnezeu și a lui Moise (cf. Num 16,31-32). Vai că sunt și printre creștini oameni care murmură la adresa lui Dumnezeu și a păstorilor chemați de el în această slujbă. Acan a murit pentru că a adus lucruri străine în cortul său (cf. Ios 7,21-26). Vai că sunt și printre creștinii oameni care aduc lucruri străine în casele lor! Puternicul Samson a avut ochii scoși și a murit strivit pentru că a privit și s-a dus la o femeie străină (cf. Jud 16,4-30). Vai că sunt și printre creștinii oameni care privesc imagini indecente și doresc femei străine! Onan a fost ucis pe loc când vărsa sămânța pe pământ ca să nu procreeze prunci (cf. Gen 38,9-10). Vai că sunt și printre creștini persoane care practică onanismul! Iuda a murit spânzurat căci pentru lăcomia de bani fura din punga săracilor și îl vindea pe Dumnezeul său (cf. Mt 27,5). Vai că sunt și printre creștini oameni care pentru bani fură și îl vând pe Dumnezeu! Anania și Safira au fost uciși pentru o minciună (cf. Fap 5,1-10). Vai că sunt și printre creștini oameni care trăiesc în minciună! Și exemplele pot continua.

Dacă noi, cei de astăzi, nu am murit subit până acum, ca galileenii masacrați de Pilat, ca cei 18 peste care s-a prăbușit turnul din Siloe și dacă nu am fost tăiați până acum așa cum am fi meritat ca un smochin fără rod (cf. Lc 9,1-9), asta se datorează vierului nostru, Mântuitorului nostru Isus Cristos, care mijlocește pururi pentru noi la Dumnezeu (cf. Evr 7,25), care nu numai de trei ani mijlocește pentru noi la Dumnezeu, dar de 10, 20, 30, 40, 50, 60 de ani și chiar de o viață întreagă, zicând: "Stăpâne, mai lasă-l și anul acesta pentru ca să-l sap de jur împrejur și să-i pun gunoi la rădăcină! Poate va face fructe la anul. Dacă nu, îl vei tăia" (Lc 9,8-9). Să nu uităm ceea ce înseamnă un "an de har, de îndurare", în Biblie (cf. Is 61,1-2; Lc 4,19).

Undeva în Statele Unite ale Americii, există un monument a victimelor din Vietnam, un șir de 58 de mii de morți. Mulți vin acolo și constată că din persoanele iubite a rămas doar un nume scris pe un monument, plâng și îl caută pe Dumnezeu. Însă trei dintre acele nume au fost scrise acolo dintr-o greșeală. Au luptat în Vietnam, au fost prinși într-o ambuscadă în care grupa lor a murit, dar ei au reușit să se salveze. Trebuia să fie morți, dar trăiesc și îl laudă pe Dumnezeu cu viața lor schimbată. Acești oameni salvați din moarte trebuie să fie imaginea noastră celor salvați de Cristos. Noi, asemenea bătrânilor din Apocalips, trebuie să ne punem coroanele, viețile noastre înaintea tronului divin, și să spunem zilnic: "Vrednic ești tu, Domnul și Dumnezeul nostru, să primești gloria, cinstea și puterea, căci tu ai creat toate și prin voința ta au luat ființă și au fost create" (Ap 4,10-11).

Apropo de "gunoiul de la rădăcină", în Biblie gunoiul are trei simboluri: încercarea (cf. Ex 3,7), moartea (cf. Ier 25,33) și harurile nemeritate (cf. Lc 9,8). Judecând în această cheie, să privim încercările din viața noastră ca o lucrare divină spre mântuire, căci dacă nu am fost ascultători atunci când ne mergea bine, să ne întoarcem la el măcar când ne merge rău. Pe mulți încercările i-au pus pe o cale bună, ca pe poporul lui Dumnezeu în exil și în pustiu.

Referitor la moarte, să ne gândim nu numai la jertfa Liturghiei unde liturgic și tainic Isus moare și învie zilnic pentru noi, dar și la mulți semeni ai noștri, care zilnic mor subit în ambuscade, în accidente sau chiar în patul lor, fără să fi fost mai răi decât noi cei care suntem încă vii. Prin acești morți subit Dumnezeu ne vorbește despre trebuința urgentă a convertirii (cf. Mt 4,17) și despre aducerea de roade ca a lui Cristos (cf. 1In 2,6). Iar cei care au venit astăzi la Isus, pare să se fi convertit.

Referitor la harurile nemeritate, cum de multe ori recunoaștem și noi că deși nu am fost vrednici am primit multe lucruri bune. Când primim multe lucruri bune fără să le merităm, înseamnă că trebuie să ne gândim că suntem în pericol să pierdem viața veșnic fericită câștigată pentru noi cei morți în păcat, de Isus la Calvar; înseamnă că Isus ne pune gunoi la rădăcină ca să ne convertim și să aducem urgent roade pentru el și pentru viața veșnică; înseamnă o avertizare cum că în viață veșnică unde nu va intra nimic "impur" (cf. Ap 21,27), înseamnă că în viața veșnică nu intră: nici desfrânații, nici idolatrii, nici adulterii, nici cei cu perversiuni sexuale, nici homosexualii, nici hoții, nici lacomii, nici bețivii, nici defăimătorii, nici hrăpăreții care nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu; înseamnă că așa eram și noi, dar am fost spălați, am fost sfințiți, am fost justificați în numele Domnului Isus Cristos și în Duhul Dumnezeului nostru" (cf. 1Cor 6,9-11).

Biblia ne spune că toate aceste lucruri nu trebuie să ne sperie, ci să ne conducă la convertire și la roade vrednice de Dumnezeu care este atât de bun, de Isus care este atât de iubitor și de Duhul Sfânt care este atât de binevoitor.

Iată pentru ce lectura a doua ne spune astăzi: "Fraților, nu vreau ca voi să rămâneți în ignoranță: părinții noștri au fost cu toții sub nor și toți au trecut prin mare și toți, întru Moise, au fost botezați în nor și în mare. Toți au mâncat aceeași hrană spirituală și toți au băut aceeași băutură spirituală pentru că ei beau din stânca spirituală care îi urma, iar stânca era Cristos. Totuși cei mai mulți dintre ei nu i-au plăcut lui Dumnezeu, de aceea au pierit în pustiu. De fapt, acestea au devenit pentru noi exemple, ca să nu dorim cele rele așa cum au dorit ei. Nici să nu murmurați așa cum au murmurat unii dintre ei și au fost nimiciți de îngerul nimicitor. Aceste lucruri li s-au întâmplat ca să fie un exemplu și au fost scrise ca avertizare pentru noi, cei la care a ajuns sfârșitul veacurilor, așa încât cel care crede că se ține pe picioare să vadă să nu cadă" (1Cor 10,1-6.10-12).

Psalmul 103 cântat de noi astăzi este o exprimare spontană a unei inimi pline de lauda la adresa lui Dumnezeu pentru harul și mila lui. David îl laudă pe Dumnezeu pentru binecuvântările din viața sa și a altora, povestește tuturor despre bunătatea lui Dumnezeu arătată față de toți copiii săi, arată dependența omului de mila lui Dumnezeu, și cheamă întreaga creație să se închine lui Dumnezeu.

Iată ce trebuie să facem și noi cei care am auzi despre dragostea lui Dumnezeu față de toți oameni, din vechime și din prezent, să ne convertim și să aducem roade pentru Dumnezeu ca David, Paul, ceilalți apostoli; să-l lăudăm cu viața noastră, să vorbim și altora despre dragostea lui față de toți oamenii și să-i chemăm pe toți la închinare, căci fără el nimic nu putem face (cf. In 15,5). Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 3-a din Postul Mare. Predici la Radio Iași (24 martie)


 

lecturi: 543.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat