Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat membrilor Confederației Cooperativelor Italiene (16 martie 2019)

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Vă spun bun-venit vouă tuturor! Mulțumesc președintelui vostru pentru cuvintele pe care mi le-a adresat, îndeosebi pentru sinteza muncii voastre și a angajării voastre pe care a făcut-o: a perceput și ceea ce-mi stă mie la inimă, dându-ne o viziune înțeleaptă a contextului actual în care trăim. Și mulțumesc și pentru mărturia făcută de o cooperativă care a știut să meargă înainte.

Cei o sută de ani de istorie a acțiunii voastre sunt un obiectiv important, care nu poate să treacă sub tăcere. Ei reprezintă un parcurs pentru care trebuie să fim recunoscători pentru tot ceea ce ați reușit să realizați, inspirați de marele apel al enciclicei Rerum novarum a papei Leon al XIII-lea. Acest pontif a deschis în manieră profetică marea reflecție asupra doctrinei sociale a Bisericii. Intuiția sa a fost una înflorită pe convingerea că Evanghelia nu poate fi izolată numai la o parte a omului sau a societății, ci vorbește omului întreg, pentru a-l face mai uman. Timpurile în care scria papa Leon era timpuri dificile, dar fiecare epocă are trudele sale și dificultățile sale.

Istoria voastră este prețioasă pentru că se naște din faptul de a fi luat în serios cuvintele papei și a le fi făcut concrete printr-o angajare serioasă și generoasă care durează de un secol. Este un puternic semn de speranță când doctrina socială a Bisericii nu rămâne un cuvânt mort sau un discurs abstract, ci devine viață grație bărbaților și femeilor de bunăvoință, care îi dau trup și concretețe, transformând-o în gesturi personale și sociale, concrete, vizibile și utile.

Și astăzi Biserica nu are nevoie numai să spună cu glas tare Adevărul; are mereu necesitatea de bărbați și femei care să transforme în bunuri concrete ceea ce păstorii predică și teologii învață. În acest sens, astăzi, a spune "mulțumesc" vouă pentru cei o sută de ani ai voștri de angajare înseamnă și a indica un exemplu pentru oamenii din timpul nostru, care au nevoie să se descopere nu numai "prinzători" de bine, ci "întreprinzători" de caritate.

Modelul vostru cooperativ, tocmai pentru că este inspirat din doctrina socială a Bisericii, corectează anumite tendințe proprii colectivismului și statalismului, care uneori sunt letale față de inițiativa privaților; și în același timp, frânează tentațiile individualismului și egoismului proprii liberalismului. De fapt, în timp ce activitatea capitalistă tinde îndeosebi spre profit, activitatea cooperativă are ca scop primar satisfacerea echilibrată și proporționată a nevoilor sociale. Desigur și cooperativa trebuie să tindă la producerea utilului, să fie eficace și eficientă în activitatea economică, dar toate acestea fără a pierde din vedere solidaritatea reciprocă.

Pentru acest motiv modelul de cooperativă socială este unul din noile sectoare asupra cărora se concentrează astăzi cooperarea, pentru că el reușește să conjuge, pe de o parte, logica întreprinderii și, pe de altă parte, cea a solidarității: solidaritate internă față de proprii membri și solidaritate externă față de persoanele destinatare. Acest mod de a trăi modelul cooperativ exercită deja o influență semnificativă asupra activităților prea legate de logica profitului, pentru că le face să descopere și să evalueze impactul unei responsabilități sociale. În acest mod, ele sunt invitate să ia în considerare nu numai bilanțul economic, ci și cel social, dându-și seama că trebuie să contribuie ca să răspundă atât la nevoile celor care sunt implicați în activitate cât și la cele ale teritoriului și colectivității. În acest mod munca în cooperativă explică funcția sa profetică și de mărturie socială în lumina Evangheliei.

Dar nu trebuie să uităm niciodată că această viziune despre cooperare, bazată pe relații și nu pe profit, merge împotriva curentului față de mentalitatea lumii. Numai dacă descoperim că adevărata noastră bogăție sunt relațiile și nu simplele bunuri materiale, atunci găsim moduri alternative pentru a trăi și a locui într-o societate care să nu fie condusă de dumnezeul ban, un idol care o înșeală și apoi o lasă tot mai inumană și nedreaptă, și, aș spune, chiar mai săracă.

Mulțumesc pentru munca voastră angajantă, care crede în cooperare și exprimă încăpățânarea de a rămâne umani într-o lume care vrea să transforme în marfă orice lucru. Și despre încăpățânare am auzit-o pe această soră a noastră care a dat mărturie astăzi: este nevoie de încăpățânare pentru a merge înainte pe acest drum când logica lumii merge într-o altă direcție. Vă mulțumesc pentru încăpățânarea voastră..., și acesta nu este păcat! Mergeți înainte așa.

Însă avantajul cel mai important și evident al cooperării este învingerea singurătății care transformă viața într-un iad. Când omul se simte singur, experimentează iadul. În schimb, când simte că nu este abandonat, atunci îi este posibil să înfrunte orice tip de dificultate și trudă. Și asta se vede în momentele urâte. Așa cum a amintit președintele vostru că în cooperativă "unu plus unu face trei", trebuie amintit și că în momentele urâte unu plus unu face jumătatea. Astfel [cooperarea] face în așa fel încât lucrurile urâte să poată fi mai bune. Lumea noastră este bolnavă de singurătate - știm cu toții asta -, pentru aceasta are nevoie de inițiative care să permită să se înfrunte împreună cu alții ceea ce impune viața. Mergând și lucrând împreună se experimentează marele miracol al speranței: totul ni se pare din nou posibil. În acest sens cooperarea este un mod pentru a face concretă speranța în viața persoanelor.

Astfel am putea spune că cooperarea este un alt mod de a declina proximitatea pe care Isus a învățat-o în Evanghelie. A deveni aproapele înseamnă a împiedica să rămână celălalt ostatic al iadului singurătății. Din păcate știrile ne vorbesc adesea despre persoane care își iau viața datorită disperării, maturizate tocmai în singurătate. Nu putem rămâne indiferenți în fața acestor drame și fiecare, după propriile posibilități, trebuie să se angajeze să elimine un pic de singurătate de la alții. Trebuie făcut nu atât prin cuvinte, ci mai ales cu angajare, iubire, competență și punând în joc marea valoare adăugată care este prezența noastră personală. Trebuie făcut cu apropiere, cu duioșie. Acest cuvânt, duioșie, care riscă să cadă din dicționar pentru că societatea actuală nu-l folosește așa de mult. Numai atunci când ne punem în joc personal putem face diferența.

De exemplu, este solidaritate a se angaja pentru a da tuturor loc de muncă retribuit în mod corect; a permite agricultorilor făcuți mai fragili de piață să facă parte dintr-o comunitate care îi întărește și îi susține; unui pescar solitar să intre într-un grup de colegi; unui hamal să intre într-o echipă, și așa mai departe. În acest mod, a coopera devine un stil de viață. Iată: a coopera este un stil de viață. "Eu trăiesc, dar singur, fac ale mele și merg înainte...". Este un mod de a trăi, un stil de viață. În schimb celălalt este: "Eu trăiesc cu alții, în cooperare". Este un alt stil de viață și noi îl alegem pe acesta.

În această privință, un episod din Evanghelia lui Marcu ne vine în ajutor: "Când a intrat din nou în Cafarnaum, după câteva zile, s-a auzit că el este în casă. Mulți s-au adunat, așa încât nu mai era loc nici înaintea ușii, iar el le vestea cuvântul. Au venit la el aducând un paralizat purtat de patru [bărbați]. Și, neputând să-l aducă până la el din cauza mulțimii, au desfăcut acoperișul unde era el și, după ce au făcut o deschizătură, au lăsat în jos targa pe care zăcea paralizatul. Văzând credința lor, Isus i-a spus celui paralizat: «Fiule, îți sunt iertate păcatele!»" (2,1-5). Și apoi l-a vindecat.

Când ne gândim la această pagină din Evanghelie suntem atrași imediat de marea minune a iertării și după aceea a vindecării fizice a acestui om; dar probabil că ne scapă o altă minune: aceea a prietenilor săi. Acei patru oameni îl iau pe umeri pe paralitic; nu rămân indiferenți în fața suferinței prietenului bolnavi; nu se camuflează în mijlocul mulțimii cu toți ceilalți pentru a-l asculta pe Isus. Acești oameni fac un gest miraculos: se pun împreună și, cu o strategie învingătoare și creativă, găsesc modul nu numai de a se îngriji de acest om, ci și de a-l ajuta să-l întâlnească pe Cel care poate schimba viața sa. Și neputând să facă asta printr-o cale mai simplă, din cauza mulțimii, au curajul să se urce pe acoperiș și să-l deschidă. Ei sunt cei care deschid breșa prin care paraliticul va putea să se apropie de Isus și să iasă schimbat din acea întâlnire. Evanghelistul notează că Isus s-a adresat acelui om "văzând credința lor", adică credința întregului grup: a paraliticului și a prietenilor.

În acest sens putem spune că cooperarea este un mod pentru "a face o deschizătură în acoperișul" unei economii care riscă să producă bunuri dar cu prețul nedreptății sociale. Înseamnă a înfrânge inerția indiferenței și a individualismului făcând ceva alternativ și nu numai plângându-ne. Cel care întemeiază o cooperativă crede într-un mod diferit de a produce, un mod diferit de a lucra, un mod diferit de a fi în societate. Cel care întemeiază o cooperativă are un pic din creativitatea și din curajul acestor patru prieteni ai paraliticului. "Miracolul" cooperării este o strategie de echipă care deschide o breșă în zidul mulțimii indiferente care îl exclude pe cel care este mai slab.

O societate care devine zid, făcută din masa atâtor indivizi care nu gândesc și nu acționează ca persoane, nu este în măsură să aprecieze valoarea fundamentală a relațiilor. Nu putem acționa cu adevărat ca persoane atunci când suntem bolnavi de indiferență și egoism. Atunci, în realitate, adevăratul "paralitic" nu este acel om pe care l-au adus cățărându-se pentru a-l pune în fața lui Isus; adevăratul paralitic este mulțimea, care împiedică să se ajungă la o soluție. O mulțime făcută din indivizi care privesc numai propriile nevoi fără a-și da seama de alții, și astfel nu descoperă niciodată gustul deplin al vieții. Individualismul împiedică fericirea deplină, pentru că-l exclude pe celălalt din orizont. Când rămân orb în fața suferinței și a trudei altora, în realitate rămân orb în fața a ceea ce m-ar putea face fericit: nu putem fi fericiți singuri. Isus în Evanghelie spune asta cu o frază lapidară: "Ce-i folosește omului dacă a câștigat lumea întreagă, dar se pierde sau se ruinează pe sine?" (Lc 9,25).

Iubiți frați și surori, trăim într-o lume care este cuprinsă de frenezia de a poseda și care merge cu greu ca o comunitate. Egoismul este mereu puternic. Munca pe care o duceți înainte de o sută de ani este aceea de a opune relația individualismului, echipa interesului, bunăstarea tuturor intereselor câtorva.

Deja am avut ocazia să povestesc în alte dăți ceea ce mi-a rămas imprimat când aveam 18 ani, în 1954, ascultându-l pe tatăl meu chiar despre această temă. Încă de atunci m-am convins că cooperarea creștină este calea corectă. Eventual din punct de vedere economic poate să pară mai lentă, dar este cea mai eficace și sigură, aceea care ajunge mai în față.

Pentru aceasta mi-au plăcut cuvintele președintelui, care reprezintă cu umilință marea angajare pe care cooperarea a oferit-o în țară și în lume.

Îndeosebi, sunt bucuros să aud că ați frecventat periferiile existențiale unde se cuibăresc mai mult vulnerabilitățile: acesta este locul privilegiat al mărturiei noastre. A insista pe categoria periferiilor se datorează alegerii pe care a făcut-o Isus, Fiul lui Dumnezeu, venind în lume. El a ales periferia drept centru al misiunii sale. Și n-a făcut asta numai geografic venind în lume într-o periferie a marelui imperiu roman, ci a făcut asta mergând în întâmpinarea fiecărui om pus în periferie din cauza sărăciei, a bolii și chiar a greșelilor sale.

În această lume globalizată, trebuie să ne punem în sintonie cu ceea ce învață doctrina socială a Bisericii atunci când vorbește despre centralitatea persoanei. Sfântul Ioan Paul al II-lea a explicat bine toate acestea în enciclica Centesimus annus. La un moment dat el scrie: "Dacă odinioară factorul decisiv era pământul și mai târziu capitalul, înțeles ca masă de utilaje și de bunuri instrumentale, astăzi factorul decisiv este tot mai mult omul însuși, adică [...] capacitatea sa de organizare solidară, capacitatea sa de a intui și a satisface nevoia celuilalt" (nr. 32). Deci ar trebui să înțelegem importanța de a dobândi abilități profesionale și de a oferi parcursuri de formare permanentă, în special pentru acele persoane care trăiesc la marginile societății și pentru categoriile mai dezavantajate.

În această privință, mai ales femeile, în lumea globală, sunt cele care poartă povara sărăciei materiale, a excluderii sociale și a marginalizării culturale. Tema despre femeie ar trebui să fie din nou printre prioritățile proiectelor viitoare în domeniul cooperativ. Nu este un discurs ideologic. Este vorba în schimb de a asuma gândirea femeii ca punct de vedere privilegiat pentru a învăța să facem cooperarea nu numai strategică ci și umană. Femeia vede mai bine ce este iubirea față de chipul fiecăruia. Femeia știe mai bine să concretizeze ceea ce noi bărbații uneori tratăm ca "sisteme maxime".

Dragi prieteni, vă urez ca cei o sută de ani trecuți să deschidă larg în fața voastră scenarii de angajare noi și inedite, rămânând mereu fideli față de rădăcina din care totul s-a născut: Evanghelia. Nu pierdeți niciodată din vedere acest izvor și găsiți în gesturile și în alegerile lui Isus ceea ce vă poate inspira mai mult în munca voastră.

Vă binecuvântez din inimă, vă încurajez și vă spun că nutresc multă speranță pentru ceea ce faceți. Sunt sigur că este o speranță bine întemeiată. Și vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 126.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat