Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 2-a din Postul Mare - Anul C - 2019

"Cred că voi vedea bunătățile Domnului pe pământul celor vii" (Ps 27,13)!

Suntem în timpul sfânt și de har al Postului Mare, timp când, liturgic și tainic, Isus pătimește și moare pentru noi și pentru mântuirea noastră. Deși din nemărginită dragoste divină el pătimește și moare într-un trup ca al nostru (cf. In 15,13), Isus este Fiul preaiubit al lui Dumnezeu (cf. Lc 9,35), Isus este Dumnezeu adevărat, una cu Tatăl și cu Duhul Sfânt (cf. In 10,30), Isus este "cel prin care toate s-au făcut" (In 1,3), Isus este Dumnezeu atotputernic care are putere peste toate și nimeni nu i se poate împotrivi, nici diavolul cu furtunile lui, nici lumea cu amăgirile ei și nici moartea cu bolile și chinurile ei, cum bine știm din evanghelii.

Ei bine, la această credință și mărturisire a divinității și a puterii mântuitoare lui Isus vrea să ne aducă Biserica și în duminica aceasta, prin pericopa evanghelică și prin celelalte lecturi biblice propuse ca meditație și hrană sufletească, căci credința noastră în Isus este singura noastră cale de a-i plăcea lui Dumnezeu (cf. Evr 11,6) și de a intra în paradis (cf. In 14,6), unde vom cunoaște pe deplin pe Tatăl și pe Fiul său trimis prin Duhul Sfânt (cf. In 17,3).

Isus, biruind ispitele diavolului, ale lumii și ale trupului, "pofta trupului, pofta ochilor și trufia vieții care nu sunt de la Tatăl" (1In 2,16), cum spune sfântul Ioan și cum am văzut duminica trecută, Dumnezeu Tatăl îi prezintă astăzi pe Isus în divinitatea slăvită (cf. Lc 9,29). Isus care la întrupare nu a ținut morțiș la egalitatea sa cu Dumnezeu, ci a luat fire de sclav și s-a făcut asemenea oamenilor (cf. Fil 2,6-7), acum spre sfârșitul vieții sale pământești, spre întărirea credinței oamenilor de mântuit în dumnezeirea sa ascunsă, i-a cerut Tatălui său ceresc să-i manifeste public slava pe care a avut-o în sânul lui înainte de întrupare (cf. In 17,5; 1,18), căci el a promis că unii dintre ucenicii lui nu vor vedea moartea înainte de a vedea împărăția lui Dumnezeu venind cu putere (cf. Mc 9,1; Lc 9,27), ca ei să creadă că el este Fiul Tatălui și că el l-a trimis (cf. In 11,42). Și Tatăl ceresc îi împlinește pe munte cererea lăsând să se vadă în afară pentru câteva clipe ceea ce Isus este în realitate din veșnicie și astfel îi întărește autoritatea și credibilitatea în fața ucenicilor, a martorilor cerești și a întregului univers, că el este Fiul său preaiubit trimis pe pământ prin lucrarea Duhului Sfânt, și că nimeni nu-i place lui (cf. Evr 11,6), nu ajunge la el (cf. In 14,6) și nu se mântuiește, dacă nu ascultă de el (cf. Lc 9,35), căci "Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,17). Astfel Dumnezeu îi confirmă și îi întărește promisiunea făcută prin Abraham că îi va da "o descendență luminată și nenumărată ca stele cerului" (cf. Gen 15,5) și apoi cea făcută prin David că, îi va da "neamurile ca moștenire" (Ps 2,8; Ps 22,27; Ps 72,8; Dan 7,14), pe care "Fiul omului nu a venit să le piardă, ci ca să le mântuiască" (Lc 9,56).

Am văzut în evanghelia de astăzi slava și lumina divină emanând din fața și întreaga ființă a lui Isus, slavă și lumină pe care diaconul Ștefan a văzut că o are la dreapta Tatălui (cf. Fap 7,55); slavă și lumină care au transformat muntele în paradis plăcut (cf. Lc 9,33); slavă și lumină care i-a umplut de bucurie pe apostoli, împreună cu Moise și Ilie, adică pământul și cerul (cf. Lc 9,33). Apoi, slavă și lumină care nu numai că au trecut prin veșmintele lui fără să le ardă sau să le strice, dar pe care le-a și albit (cf. Lc 9,29), prefigurând și anticipând veșmintele și chipurile sfinților din cer albite de sângele lui de la cruce (cf. Ap 7,14); slavă și lumină ca aceea de după înviere când a trecut prin giulgiuri fără să le deranjeze și să le deterioreze (cf. In 20,6-7); slavă și lumină prin care la învierea sa din morți a trecut prin piatra de la mormânt și prin ușile încuiate fără să le spargă (cf. In 20,19.26); slavă și lumină care i-a pus cu fața la pământ pe apostoli pe muntele Tabor (cf. Lc 9,32), dar și pe ostașii puși de pază de la mormântul sigilat (cf. Mt 28,4); slavă și lumină ce l-a doborât de pe cal numai pe Saul din Tars, nu și pe însoțitorii lui (cf. Fap 9,4), așa cum mai demult doborâse numai pe egipteni și pe evrei nu (cf. Ex 11,7).

Dar partea cea mai frumoasă a lucrurilor și care ne privește pe noi în mod direct este că aceeași slavă și lumină a lui Isus glorificat astăzi și la învierea sa, ne va întâmpina și pe noi pe nori la Parusie; ni le va împărtăși Isus și nouă când ne va duce în cer (cf. Fil 3,21); ne va albi pe noi și veșmintele noastre, prin sângele său vărsat pe cruce (cf. Ap 7,14), așa cum anticipat a făcut-o deja cu Moise și Ilie, care vorbeau cu el, tocmai despre patima și moartea sa care urma să aibă loc la Ierusalim (cf. Lc 9,30-31).

Vom învia prin Cristos și Duhul Sfânt (cf. 2Cor 4,14), pentru că Dumnezeu este Dumnezeul celor vii (cf. Mt 22,32), așa cum vedem în Moise și Ilie care au apărut vii și vorbeau cu Isus (cf. Lc 9,30); ba mai mult, atunci când se va arata Isus, vom fi ca el, pentru că îl vom vedea așa cum este (cf. 1In 3,2).

Toate aceste minuni și ziceri trebuie să ne conducă pe noi la credința lui Abraham care l-a crezut pe Dumnezeu împlinind tot ce i-a poruncit; la credința psalmistului David care și el l-a crezut pe Dumnezeu, împlinind toate cele poruncite de Dumnezeu și care acum zice: "Cred că voi vedea bunătățile Domnului pe pământul celor vii" (Ps 27,13), la credința sfântului Paul care a împlinit cele cerute de Dumnezeu, adică s-a convertit de la mentalitatea lumii și acum a ajuns să spună că Isus: "Va schimba trupul umilinței noastre, făcându-l asemănător cu trupul gloriei sale prin puterea cu care este în stare să-și supună toate" (Fil 3,21). Iar această credință i-a fost confirmată, căci a fost răpit până la al treilea cer, în rai (cf. 2Cor 12,2-4), unde personal a cunoscut: "Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit, și la inima omului nu s-au suit, pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-l iubesc pe el" (1Cor 2,9).

Și care este partea noastră în această lucrare prin care Isus ne va duce în cer? Să respingem amăgirile satanei care ne vin fie direct, ca în cazul lui Isus și al Evei, fie prin oamenii lui răi, ca prin regele Sodomei, lui Abraham; fie prin partenerii de viață ca lui Adam, Lot și Iov prin soțiile lor, fie prin prietenii, ca lui Isus, prin Petru și Iuda, care voiau să-l oprească de la cruce; fie prin dușmanii noștri, ca fariseii, cărturarii, marii preoți, lumea rea, oameni înșelați, care voiau să-l împiedice pe Isus și pe diaconul Ștefan, să-și facă lucrarea.

Toate lecturile de astăzi ne arată că Isus, Abraham, David și Paul, refuzând tentațiile directe și indirecte ale satanei, fiind pe deplin convinși că ceea ce Dumnezeu a promis poate să și facă" (cf. Rom 4,20-21), Dumnezeu le-a socotit aceasta ca dreptate (cf. Gen 15,5-6) și le-a spus la fiecare din ei, ca și nouă, ca și lui Abraham: "Eu sunt răsplata ta cea foarte mare" (cf. Gen 15,1). Numai a crede în Dumnezeu nu este suficient pentru a fi îndreptățit; trebuie să-l și credem pe Dumnezeu când ne cheamă și ne vorbește, împlinind ceea ce ne cere să gândim, să vorbim și să facem.

Apoi să ne rugăm pentru noi și pentru semenii noștri. Rugăciunea l-a transfigurat nu numai pe Isus, dar rugăciunea lui Isus i-a transformat și pe cei pentru care el s-a rugat, pe apostoli și mai ales pe păgâni care au început să creadă în el, începând cu mulți călăi de la cruce despre care amintește istoria. Rugăciunea ne va transforma atât pe noi, cât și pe cei pe care ne vom ruga, cum a fost rugăciunea lui Elizeu pentru Gheazi (cf. 2Rg 6,16-17); cum a făcut rugăciunea sfântului Paul pentru bisericile născute de el și adormite (cf. 2Cor 11,28); cum a făcut rugăciunea sfântului Ștefan pentru Saul din Tars (cf. Fap 7,58.60), cum a făcut rugăciunea sfintei Monica pentru fiul ei Augustin. De aici și porunca lui Isus și a apostolilor: Rugați-vă neîncetat (cf. Lc 21,36; 1Tes 5,17)! "Faceți rugăciuni, cereri, mijlociri, mulțumiri pentru toți oamenii" (1Tim 2,1). "Căci mare putere are rugăciunea celui credincios" (Iac 5,16).

Să nu uităm să ne gândim și să medităm atât la Cuvântul lui Dumnezeu, cât și la patimile Domnului, ca să le putem trăi în viața noastră, căci fără ele nu găsim mântuirea. Despre Cuvântul lui Dumnezeu și despre pătimirile, moartea și învierea sa, a vorbit însuși Isus cu apostolii și cu cei la care le predica Evanghelia (cf. Mt 16,21; Lc 9,22-23). Și când nu mai avea cu cine vorbi despre ele, când și apostolii amăgiți de diavol refuzau Cuvântul și crucea mântuitoare (cf. Mt 16,22-23; Lc 9,33), în schimb căutau măreția (cf. Mc 9,34), Isus i-a adus din cer pe Moise și Ilie ca să vorbească cu ei despre ele (Sfântul Francisc din Assisi vorbea cu lupii și cu animalele, cu florile și aștri despre ele. Sfântul Anton de Padova vorbea cu asinii și peștii despre ele), căci și în cer se vorbește despre sângele Mielului care a mântuit lumea (cf. Ap 7,14); mai exact, pământul și cerul, timpul și veșnicia, flora și fauna trebuie să vorbească despre ele (cf. Ap 5,12-13). Cei mai fericiți din cer sunt cei care au trăit Cuvântul și crucea: "Când a rupt Mielul pecetea a cincea, am văzut sub altar sufletele celor ce fuseseră înjunghiați din pricina Cuvântului lui Dumnezeu și din pricina mărturisirii pe care o ținuseră" (Ap 6,9).

Nu se ajunge în cer decât prin Calea Crucii. Să lepădăm eul nostru care amăgit de diavol respinge crucea mântuitoare (cf. 2Cor 4,10). Diavolul s-a amestecat chiar și pe Tabor când Isus s-a schimbat la față, căci, împins de diavol, Petru îi sugerează lui Isus să construiască trei corturi ca să rămână acolo și Isus să nu mai meargă la cruce. Dar Isus a pornit imediat spre cruce. Oare nu voi bea paharul pe care mi l-a dat Tatăl (cf. In 18,11)? "Acum sufletul meu este tulburat și ce să spun: «Tată, salvează-mă de ceasul acesta!»? Însă tocmai pentru aceasta am ajuns la ceasul acesta. Tată, glorifică numele tău" (In 12,27-28).

Păsările de pradă care căutau să fure bucăți din animalele jertfite de Abraham (cf. Gen 15,11) sunt o imagine a eforturilor diavolilor de a ne jefui pe noi creștinii de roadele mântuirii de la cruce. Iar vigilența lui Abraham în apărarea jertfelor este semnul simbolic al vigilenței pe care trebuie să o avem noi creștinii, pentru a ne păstra darurile câștigate nouă de Isus la cruce.

Închei cu rugăciunea zilei: "Dumnezeule, care ne-ai poruncit să ascultăm de Fiul tău iubit, întărește inimile noastre cu hrana cuvântului tău, pentru ca, purificându-ne privirea lăuntrică, să ne putem bucura de vederea gloriei tale. Prin Cristos Domnul nostru. Amin".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 107.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat