Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Discurs adresat participanților la conferința despre tema „Religiile și obiectivele de dezvoltare sustenabilă” (8 martie 2019)

Eminențe, Excelențe,

Dragi responsabili ai tradițiilor religioase mondiale,

Reprezentanți ai organizațiilor internaționale,

Stimați domni și doamne,

Adresez salutul meu de bun-venit vouă tuturor, adunați aici pentru această conferință internațională despre Religiile și obiectivele de dezvoltare sustenabilă.

Sustenabilitate și incluziune

Când vorbim despre sustenabilitate, nu putem neglija importanța incluziunii și a ascultării tuturor glasurilor, în special acelor marginalizate în mod normal de la acest tip de discuții, ca acelea ale săracilor, ale migranților, ale indigenilor, ale tinerilor. Sunt bucuros să văd o varietate de participanți la această conferință, purtători ai unei multiplicități de glasuri, de opinii și propuneri, care pot să contribuie la noi parcursuri de dezvoltare constructivă. Este important ca realizarea obiectivelor de dezvoltare sustenabilă să urmeze natura lor originară efectivă care se vrea inclusivă și participativă.

Agenda 2030 și Obiectivele de Dezvoltare Sustenabilă, aprobate de peste 190 de națiuni în septembrie 2015, au fost un mare pas înainte pentru dialogul global, sub semnul unei necesare „solidarități universale noi” (Enciclica Laudato si’, 14). Diferite tradiții religioase, inclusiv cea catolică, au primit obiectivele de dezvoltare sustenabilă pentru că sunt rezultatul proceselor participative globale care, pe de o parte, reflectă valorile persoanelor și, pe de altă parte, sunt susținute de o viziune integrală a dezvoltării.

Dezvoltare integrală

Totuși, a propune un dialog despre o dezvoltare inclusivă și sustenabilă cere să se recunoască și că „dezvoltare” este un concept complex, adesea instrumentalizat. Când vorbim despre dezvoltare trebuie să clarificăm mereu: dezvoltare a ce anume? Dezvoltare pentru cine? Prea mult timp ideea convențională de dezvoltare a fost limitată aproape în întregime la creșterea economică. Indicatorii de dezvoltare națională s-au bazat pe indicii producției interne brute (PIB). Acest lucru a condus sistemul economic modern pe o cărare periculoasă, care a evaluat progresul numai în termeni de creștere materială, motiv pentru care suntem aproape obligați să exploatăm irațional fie natura fie ființele umane.

În realitate, așa cum a evidențiat predecesorul meu sfântul Paul al VI-lea, a vorbi despre dezvoltarea umană înseamnă a ne referi la toate persoanele – nu numai la câțiva – și la întreaga persoană umană – nu numai la dimensiunea materială – (cf. Enciclica Populorum progressio, 14). De aceea, o discuție rodnică despre dezvoltare ar trebui să ofere modele practicabile de integrare socială și de convertire ecologică, pentru că nu ne putem dezvolta ca ființe umane favorizând inegalități crescânde și degradarea ambientului[1].

Denunțările modelelor negative și propunerile de parcursuri alternative nu sunt valabile numai pentru alții, ci și pentru noi. De fapt, toți ar trebui să ne angajăm să promovăm și să realizăm obiectivele de dezvoltare care sunt susținute de valorile noastre religioase și etice mai profunde. Dezvoltarea umană nu este numai o problemă economică sau care îi privește numai pe experți, ci este înainte de toate o vocație, o chemare care cere un răspuns liber și responsabil (cf. Benedict al XVI-lea, Enciclica Caritas in veritate, 16-17).

Obiective (dialog și angajări)

Și răspunsurile sunt ceea ce doresc să poată reieși în această conferință: răspunsuri concrete la strigătul pământului și la strigătul săracilor. Angajări concrete pentru a promova o dezvoltare reală în mod sustenabil prin procese deschise la participarea persoanelor. Propuneri concrete pentru a facilita dezvoltarea celui care este în nevoie, folosindu-se de ceea ce papa Benedict al XVI-lea a indicat drept „posibilitatea unei mari redistribuiri a bogăției la nivel planetar așa cum nu s-a mai întâmplat niciodată înainte” (ibid., 42). Politici economice concrete care să fie centrate pe persoană și care pot să promoveze o piață și o societate mai umane (cf. ibid., 45.47). Măsuri economice concrete care să ia serios în considerare casa noastră comună. Angajări etice, civile și politice concrete pentru a ne dezvolta alături de sora noastră pământ, și nu în pofida ei.

Totul este conectat

Mă bucur să știu și că participanții la această conferință sunt dispuși să asculte glasurile religioase când discută despre realizarea obiectivelor de dezvoltare sustenabilă. De fapt, toți interlocutorii acestui dialog despre această problemă complexă sunt chemați într-un fel să iasă din propria specializare pentru a găsi răspunsuri comune la strigătul pământului și la cel al săracilor. În cazul persoanelor religioase, avem nevoie să deschidem comorile celor mai bune tradiții ale noastre în vederea unui dialog adevărat și respectuos cu privire la modul în care să construim viitorul planetei noastre. Relatările religioase, deși vechi, sunt în mod normal dense de simbolism și conțin „o convingere simțită astăzi: că totul este în relație și că îngrijirea autentică a vieții noastre însăși și a relațiilor noastre cu natura este inseparabilă de fraternitate, de dreptate și de fidelitate față de ceilalți” (Enciclica Laudato si’, 70).

În acest sens, Agenda 2030 a Națiunilor Unite propune să se integreze toate obiectivele prin cele cinci P: persoane, planetă, prosperitate, pace și parteneriat[2]. Știu că această conferință este și ea articulată în jurul acestor cinci P.

Primesc cu favoare aceasta viziune integrată a obiectivelor; ea poate folosi și pentru ocrotirea de o concepție despre prosperitate bazată pe mitul creșterii și al consumului nelimitate (cf. Enciclica Laudato si’, 106), pentru a căror sustenabilitate am depinde numai de progresul tehnologic. Încă putem găsi unii care susțin cu încăpățânare acest mit și spun că problemele sociale și ecologice se rezolvă pur și simplu cu aplicarea de noi tehnologii și fără considerații etice nici schimbări de fond (cf. ibid., 60).

O abordare integrală ne învață că acest lucru nu este adevărat. Dacă este cu siguranță necesar să se urmărească o serie de obiective de dezvoltare, acest lucru însă nu este suficient pentru o ordine mondială egală și sustenabilă. Obiectivele economice și politice trebuie să fie susținute de obiective etice, care presupun o schimbare de atitudine, Biblia ar spune o schimbare a inimii (cf. ibid., 2). Deja sfântul Ioan Paul al II-lea a vorbit despre necesitatea de „a încuraja și a susține o convertire ecologică” (Cateheza, 17 ianuarie 2001). Acesta este cuvânt puternic: convertire ecologică. Aici religiile au un rol cheie de desfășurat. Pentru o tranziție corectă spre un viitor sustenabil trebuie recunoscute „propriile greșeli, păcate, vicii sau neglijențe”, trebuie „să ne căim din inimă, să ne schimbăm dinăuntru”, pentru a fi reconciliați cu alții, cu creația și cu Creatorul (cf. Enciclica Laudato si’, 218).

Dacă vrem să dăm baze solide muncii din Agenda 2030, trebuie să respingem ispita de a căuta un răspuns pur și simplu tehnocratic la provocări – asta nu merge –; să fim dispuși să înfruntăm cauzele profunde și consecințele pe termen lung.

Populații indigene

Principiul de bază al tuturor religiilor este iubirea față de semenii noștri și grija față de creație. Aș vrea să evidențiez un grup special de persoane religioase, cel al populațiilor indigene. Deși reprezintă numai 5% din populația mondială, ele se îngrijesc de aproape 22% din suprafața terestră. Trăind în zone precum Amazonia și Arctica, ajută la protejarea a 80% din biodiversitatea planetei. Conform UNESCO: „Populațiile indigene sunt păzitori și specialiști ai culturilor și relațiilor unice cu ambientul natural. Reprezintă o gamă vastă de diversități lingvistice și culturale în inima umanității noastre comune”[3]. Aș adăuga că, într-o lume puternic secularizată, aceste populații amintesc tuturor sacralitatea pământului nostru. Pentru aceste motive, glasul lor și preocupările lor ar trebui să fie în centrul realizării Agendei 2030 și în centrul căutării de noi căi pentru un viitor sustenabil. Voi discuta despre asta și cu frații mei episcopi la Sinodul Regiunii Panamazoniene, la sfârșitul lui octombrie anul acesta.

Concluzii

Iubiți frați și surori, astăzi, după trei ani și jumătate de la adoptarea obiectivelor de dezvoltare sustenabilă, trebuie să ne dăm seama și mai clar de importanța de a accelera și a adapta acțiunile noastre pentru a răspunde în mod adecvat fie la strigătul pământului fie la strigătul săracilor (cf. Enciclica Laudato si’, 49): sunt conectate.

Provocările sunt complexe și au cauze multiple; de aceea răspunsul nu poate decât să fie la rândul său complex și articulat, respectând diferitele bogății culturale ale popoarelor. Dacă suntem cu adevărat preocupați să dezvoltăm o ecologie capabilă să remedieze dauna pe care am făcut-o, niciun domeniu al științelor și nicio formă de înțelepciune n-ar trebui să fie neglijate, și asta include religiile și limbajele lor speciale (cf. ibid. 63). Religiile pot să ne ajute să mergem pe calea unei reale dezvoltări integrale, care este noul nume al păcii (cf. Paul al VI-lea, Enciclica Populorum progressio, 76-77).

Exprim aprecierea mea vie pentru eforturile voastre în grija față de casa noastră comună, în slujba promovării unui viitor sustenabil inclusiv. Știu că uneori ar putea să pară o misiune prea grea. Și totuși „ființele umane, capabile să se degradeze până la extrem, pot să se și depășească, să aleagă din nou binele și să se regenereze” (Enciclica Laudato si’, 205). Aceasta este schimbare pe care o cer circumstanțele actuale, pentru că nedreptatea care face pământul și pe cei săraci să plângă nu este invincibilă. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Când, de exemplu, din cauza inegalităților în distribuirea puterii, povara de datorii imense este descărcată pe umerii săracilor și ai țărilor sărace, când șomajul este răspândit în pofida expansiunii comerțului sau când persoanele sunt tratate pur și simplu ca un mijloc pentru creșterea altora, avem nevoie să punem complet în discuție modelul de dezvoltare de referință. În același mod, atunci când în numele progresului distrugem izvorul dezvoltării, casa noastră comună, atunci modelul dominant trebuie să fie luat în discuție. Punând în discuție acest model și revizitând economia mondială, interlocutorii unui dialog despre dezvoltare ar trebui să fie în măsură să găsească un sistem global economic și politic alternativ. Totuși, pentru ca să se întâmple asta, trebuie să înfruntăm cauzele distorsiunii dezvoltării, adică ceea ce în doctrina socială catolică recentă este sub numele de „păcate structurale”. A denunța aceste păcate este deja o bună contribuție pe care religiile o dau discuției despre dezvoltarea lumii. De asemenea, alături de denunțare, trebuie să propunem persoanelor și comunităților și căi practicabile de convertire.

[2] Cf. United Nations, Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development, 2015.

[3] UNESCO, Message from Ms Irina Bokova, Director-General of UNESCO, on the occasion of the International Day of the World's Indigenous Peoples, 9 August 2017.


 

lecturi: 118.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat