Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la prima duminică din Postul Mare - Anul C - 2019

"Oricine va invoca numele Domnului va fi mântuit" (Rom 10,13).

Dacă în Scrisoarea către romani 3,23 sfântul Paul ne spunea: "Toți au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu", în fragmentul citit astăzi, tot din aceeași scrisoare, același sfânt Paul ne spune: "Oricine va invoca numele Domnului va fi mântuit" (Rom 10,13). Deci, toți păcătoșii care aleargă la Dumnezeu cerând iertare și se convertesc de la rău la bine, asemenea sfântului Paul, se mântuiesc.

Cu Miercurea Cenușii am intrat în timpul sfânt de convertire și de har al Postului Mare, un timp în care Biserica readuce în prim plan și cu valoare prezentă faptele mărețe ale lui Dumnezeu pentru mântuirea noastră, mântuire din sclavia: păcatului, a diavolului, a lumii și a morții. Lecturile biblice de astăzi ne amintesc că la mântuirea oamenilor din toate sclaviile lor au participat toate cele trei Persoane divine, care nu lucrează independent și separat niciodată. Chiar dacă creația și providența sunt atribuite lui Dumnezeu Tatăl, chiar dacă crucea și răscumpărarea sunt atribuite lui Dumnezeu Fiul, chiar dacă sfințirea și pregătirea oamenilor pentru nunta veșnică sunt atribuite Duhului Sfânt, la toate aceste lucrări de dragoste nemărginită față de oameni și față de întreaga creație au lucrat și lucrează toate cele trei Persoane divine (cf. In 5,17). Iar lecturile biblice de la sfânta Liturghie de astăzi ne amintesc acest adevăr pentru că vor să ne convingă să avem încredere în Dumnezeu în Dumnezeu cel întreit și unic, căci el are putere să ne mântuiască din mâna tuturor dușmanilor noștri.

Așa cum Dumnezeu, conform primei lecturi (Dt 26,4-10), i-a scos pe evrei din sclavia egiptenilor și a idolilor lor, cu mână tare și cu braț întins, cu arătări înfricoșătoare, cu semne și minuni și i-a adus în Canaan, țară în care curge lapte și miere și acum ei prosternați înaintea Domnului, în laudă și mulțumire, îi aduceau prinos din cele dintâi roade din pământul sfânt dobândit, tot astfel, același Dumnezeu puternic ne va salva și pe noi nu numai din mâinile oamenilor și ale uriașilor pământești, ci ne va scăpa și din mâinile stăpânitorilor întunericului, din mâinile duhurilor răutății care sunt în văzduh și de uriașii iadului (cf. Ef 6,11-12), și ne va duce nu într-un rai pământesc ca odinioară unde poate intra diavolul, ci în paradisul ceresc unde nu intră nimic întinat (cf. Ap 21,27), în paradisul unde Dumnezeu ne va șterge orice lacrimă din ochi, unde moarte nu va mai fi, nici plâns, nici țipăt, nici durere (cf. Ap 21,4), în paradisul lucrat cu migală de la începutul lumii de Persoanele divine, paradis desăvârșit acum prin moartea, învierea, înălțarea și glorificarea lui Isus la dreapta Tatălui (In 14,2-3; Mc 16,19), în paradisul unde noi îmbrăcați în alb (cf. Ap 7,9) ca îngerii (cf. In 20,12; Fap 1,10) și prosternați în fața Celui bătrân de zile înveșmântat în alb (cf. Dan 7,9) și care stă pe un tron alb (cf. Ap 20,11) îi vom aduce laude și mulțumiri veșnice pentru mântuirea primită (cf. Ap 7,11).

Și așa cum eliberarea lui Dumnezeu din sclavia egiptenilor și a idolilor lor a devenit pentru evrei un crez de repetat în fiecare zi, tot astfel eliberarea noastră din sclavia diavolului și a morții veșnice, prin pătimirile, moartea și învierea lui Cristos, trebuie să devină crezul nostru zilnic, așa cum ne învață sfântul Paul în lectura a doua de astăzi: "Dacă îl mărturisești cu gura ta pe Domnul Isus și crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit" (Rom 10,9).

Ei bine, tocmai la această mărturisire în divinitatea și puterea mântuitoare lui Isus vrea să ne aducă Biserica prin pericopa evanghelică propusă pentru astăzi, căci că Isus este singura noastră cale de a intra în paradis (cf. In 14,6). Pericopa evanghelică propusă pentru astăzi ne arată că Isus este Fiul puternic al lui Dumnezeu care ne poate mântui din mâna celui mai crud dușman al nostru, diavolul, care ne-a adus toate relele, nefericirea și moartea, căci în cele în care noi oamenii am fost învinși prin părinții noștri, Adam și Eva (cf. Gen 3,1-7), dar și în pustiu unde evreii ispitiți au cârtit împotriva lui Dumnezeu și au murit (cf. Ps 106,15), Isus a biruit (cf. Lc 4,1-13). Da, Isus a biruit pentru noi și împreună cu noi, căci era îmbrăcat în trupul nostru de carne (cf. In 1,14), dar fără păcat (cf. Evr 4,15). Da, "într-adevăr, de un astfel de mare preot avem nevoie: sfânt, nevinovat, fără pată, separat de păcătoși, mai presus de ceruri" (Evr 7,26). Și mai ales că el ne iubește și ne spală de păcate (cf. Ap 1,5) și trăiește pentru a mijloci pururi pentru noi la Tatăl ceresc (cf. Evr 7,25).

Spuneam că acolo unde noi oamenii am fost învinși prin părinții noștri, Adam și Eva, și prin strămoșii noștri evrei, Isus a biruit. Deși a rămas Dumnezeu adevărat, pentru a ne mântui a trebuit să se facă om ca și noi. Adevărata natură umană a lui Isus s-a vădit prin cuvintele, "a flămânzit". Foamea a fost și prima ispită a satanei, care i-a sugerat Omului Isus să recurgă la puterea sa divină pentru a-și astâmpăra foamea trupească. Astâmpărarea foamei era un act legitim. Dar ar fi fost greșit ca Isus să-și astâmpere foamea printr-un act de neascultare față de Tatăl și de ascultare față de satana. De aceea, Isus s-a împotrivit ispitei, citând din Scriptură, care spune că mai important decât satisfacerea foamei fizice este ascultarea de Cuvântul lui Dumnezeu (cf. Dt 8,3). Aici au greșit Adam și Eva, aici au greșit evreii în pustiu și aici greșim și mulți dintre noi, pentru că: punem cuvântul creaturilor înaintea cuvântului lui Dumnezeu, ne punem pe noi înaintea lui Dumnezeu, punem trupul înaintea sufletului, punem pământul înaintea cerului, punem temerile noastre înaintea puterii lui Dumnezeu. De aceea diavolul este mai puternic decât noi. Omul Isus a privit lucrurile și a acționat numai din prisma și voința lui Dumnezeu, și diavolul nu a avut nicio putere asupra lui. Aici este secretul oricărei biruințe, aici este diferența dintre sfinți și noi, dintre tăria lor și slăbiciunea noastră.

În a doua ispită, diavolul i-a arătat instant lui Isus toate împărățiile lumii, pretinzând că sunt ale lui, deși i-au fost date de Dumnezeu lui Adam și Evei (cf. Gen 1,28; Ps 8,7-9). Din cauza păcatului, când Adam a ales să asculte de diavol și nu de Dumnezeu, atunci el a pierdut la diavol toată stăpânirea asupra creației și de atunci, fraudulos, diavolul a devenit "stăpânitorul acestei lumi" (In 12,31;14,30,16,11), "dumnezeul acestui veac" (2Cor 4,4) și "prințul puterii văzduhului" (Ef 2,2; 6,12). Dar Dumnezeu, înainte de a-i da omului stăpânirea asupra creației sale, a decis ca "împărățiile acestei lumi" să devină însă într-o zi "împărățiile Domnului nostru Isus Cristos (cf. Ap 11,15). Prin urmare, satan îi oferea lui Cristos ceea ce oricum el avea să stăpânească, în cele din urma. Dar Isus nu putea să le ia în stăpânire mergând pe o "scurtătură" diavolească. Mai întâi trebuia să urmeze crucea.

În planurile lui Dumnezeu, Domnul Isus trebuia să sufere multe, înainte de a intra în slava sa (cf. Lc 24,26), cum de altfel și noi (cf. Fap 14,22). Nu se poate realiza un scop legitim prin mijloace greșite. Sub nicio formă Isus nu se putea închina diavolului, indiferent care era premiul oferit. Sub nicio formă nici noi nu ne putem închina diavolului, indiferent care este premiul oferit. Regele Saul a făcut pact cu diavolul mergând la vrăjitoare (cf. 1Sam 28,8) și a pierdut, a pierdut lupta, domnia și viața (cf. 1Sam 31,6). De aceea, Isus a citat din Deuteronom: "Să te temi de Domnul Dumnezeul tău și numai lui să-i slujești" (Dt 6,13), căci, în postura lui de om, el trebuia să se închine și să-i slujească numai lui Dumnezeu. Nici noi nu putem umbla pe căile diavolului și să obținem împărăția lui Dumnezeu, deși unii naivi pot crede asta.

În a treia ispitire, satan l-a dus pe Isus la Ierusalim, pe streașină templului, sugerându-i să se arunce jos de acolo, căci Mesia trebuia să apară dintr-odată în templu (cf. Mal 3,1), pentru că Dumnezeu promisese să-l păzească pe Mesia (cf. Ps 91,11-12). Isus avea acum prilejul să se îmbrace cu faimă și renume, printr-un act de bravură și să apară dintr-o dată ca izbăvitorul promis, fără să mai treacă pe la crucea voită și cerută de Tatăl. Pentru a treia oară, Isus s-a împotrivit ispitei, citând din Biblie. "Să nu ispitești pe Domnul Dumnezeul tău" (Dt 6,16).

Diavolul ne ispitește și pe noi să ne atingem scopurile prin fapte de bravură satanică. Astfel ne sugerează să obținem: diplome fără școală, bani fără muncă, funcții fără pregătire, darurile căsătoriei fără căsătorie, creștinism fără Isus și Biserică, paradis fără Evanghelie, toate fără trudă și cruce, toate care duc la pierzarea veșnică, căci urmarea acestor minciuni și păcăleli ieftine ale satanei din viața multor oameni, Dumnezeu le va amenda într-o zi.

Isus nu ne-a păcălit cu privire la persoana și puterea sa, luând-o pe "scurtăturile satanei". El a luptat cu satana și a învins. A luptat cu tot ceea ce este în lume: pofta trupului, pofta ochilor și trufia vieții, și a învins (cf. 1In 2,16), păstrând fidelitatea față de Tatăl și netrecând peste tot ceea ce a fost scris (cf. 1Cor 4,6). Astfel ne-a arătat că el este Dumnezeu adevărat și om adevărat, ca să credem în el, ca să căutăm mântuirea lui, să urmăm învățătura lui și să trăim asemenea lui fidelitatea față de Tatăl ceresc, indiferent de tentațiile amăgitoare ale diavolului, ale lumii și ale poftelor noastre.

Psalmul responsorial de astăzi ne spune: "Nu ți se va întâmpla nici un rău, nicio nenorocire nu se va apropia de locuința ta, pentru că el va porunci îngerilor săi să te păzească pe toate căile tale". (Ps 91,10-11). Iată și un exemplu în acest sens:

Un misionar în vârstă povestea într-o predică a sa: Era în anul 1922, în Hebridele de Vest, un arhipelag de insule din nord-vestul Scoției, un copilaș de cinci ani care știa de Dumnezeu, dar era pe punctul să moară, suferind de difterie. Apoi și o membrană mucoasă se formase în gâtul său, făcându-i respirația tot mai dificilă. Mama sa creștină și-a întors spatele, ca să nu vadă clipa când fiul ei își va da ultima suflare. Chiar în momentul acela s-a auzit o bătaie la ușă. Era cumnatul ei, dintr-un sat învecinat, care i-a zis: Am venit să-ți spun să nu te mai îngrijorezi cu privire la copil, căci se va însănătoși, căci Dumnezeu îl va salva. Dar mama a rămas pe gânduri, nevenindu-i să creadă ceea ce auzea. Ce te face să spui asta, a întrebat ea? Și omul a început să-i explice cum stătea lângă foc și citea Psalmul 91, (psalm cântat și de noi astăzi), l-a auzit pe Dumnezeu vorbindu-i clar despre copilul bolnav pentru care s-a rugat, prin ultimele versete: "Îl voi salva, pentru că tânjește după mine, îl voi ocroti, pentru că îmi cunoaște numele. Când el mă va chema, eu îi voi răspunde, voi fi alături de el în strâmtorare, îl voi elibera și-l voi cinsti" (Ps 91,14-15). După o mică pauză, misionarul în vârstă a spus: "Băiețelul acela eram eu. Dumnezeu m-a izbăvit de moarte în noaptea aceea; el mi-a salvat sufletul și m-a săturat cu viață lungă. Prin urmare, sper că veți înțelege de ce numesc psalmul 91, psalmul meu".

Fiecare dintre noi are în viața sa momente când a fost păzit, ajutat, salvat din situații grele și chiar de moarte, (mai ales de moarte sufletească prin credință și Botez), de către Dumnezeu cel întreit și unic.

Și psalmul 91 nu a fost numai psalmul lui Isus, psalmul lui Paul, psalmul misionarului, ci este și psalmul nostru. Să ne încredem în Dumnezeu în orice problemă a vieții și să refuzăm "scurtăturile satanei", în orice situație grea am fi, căci Dumnezeu nu dezamăgește pe nimeni dintre cei credincioși.

Cum spune psalmistul, el va veni să ne ajute chiar prin îngerii săi. Cine i-a adus mâncare lui Ilie în deșert? Îngerii! Cine l-a păzit pe cei trei tineri evrei din Babilon în cuptorul cu foc și pe Daniel în groapa leilor? Îngerii! Cine l-a scos pe sfântul Petru din închisoare? Îngerii! Cine l-a întărit pe Isus suferința și părăsirea lui? Îngerii! Și ne mai temem? Nu! "Oricine va invoca numele Domnului va fi mântuit" (Rom 10,13). Așa ne spune Biblia, așa să credem. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Postul Mare, timp de pocăință și de reflecție

Mesajul Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2019

Conferință de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte pentru Postul Mare

Itinerar spiritual în timpul Postului Mare pentru tineri: Îmbrățișați de Cristos (versiune online și ca aplicație)

Itinerar spiritual pentru Postul Mare adresat tinerilor


 

lecturi: 234.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat