Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Claritate de conștiință și concretețe. Întâlnirea papei cu iezuiții în Panama

"Claritate de conștiință" și "concretețe" sunt cele două coordonate cu care "vom salva omul": merg bine pentru iezuiții centro-americani, dar, astăzi mai mult ca oricând, ar trebui să orienteze alegerile tuturor. Sunt sugestii directe și practice acelea propuse de papa Francisc pentru a răspunde la criza unei "societăți lichide", între o "cultură aseptică" și o "nouă colonizare".

"Claritate de conștiință" și "concretețe" au fost așadar liniile directoare ale conversației pontifului cu treizeci de iezuiți din America Centrală, care a avut loc la 26 ianuarie în sediul nunțiaturii în timpul călătoriei în Panama - țară nobilă și colorată, a definit-o Francisc - cu ocazia Zilei Mondiale a Tineretului. În afară de asta chiar în acele zile de ședere în țara centro-americană a reexplodat criza din Venezuela. Textul integral al conversației este publicat în numărul 4048 al revistei "La Civiltà Cattolica", care apare la 16 februarie, sub îngrijirea directorului, părintele Antonio Spadaro.

"Eu n-am pregătit nimic, întrebați ceea ce vreți" a fost premisa papei, față în față cu optsprezece novici însoțiți de provincialul centro-american al Societății, părintele Rolando Enrique Alvarado López (teritoriul cuprinde Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras și Guatemala).

În conversația "în familie", bogată în amintiri și experiențe trăite personal, papa a tratat în mod deschis teme precum teologia eliberării, educația tinerilor și raportul cu politica. Pornind de la o întrebare despre cauza de beatificare a lui Rutilio Grande García, iezuitul salvadorian - prieten și colaborator al arhiepiscopului Romero - ucis în 1977, Francisc a destăinuit: "Țin mult la Rutilio. La intrarea în camera mea este o ramă care conține o bucată din pânza însângerată a lui Romero și notițele unei cateheze a lui Rutilio (...). Am fost foarte cinstitor față de Rutilio și înainte de a fi cunoscut bine figura lui Romero. Când eram în Argentina, viața sa m-a impresionat, moartea sa m-a atins. Conform ultimelor știri pe care le am de la persoane informate, declarația de martiriu merge bine".

Pentru papa, Rutilio "a fost profetul. L-a «convertit» pe Romero. Aici este o viziune: dimensiunea profeției, aceea a celui care este profet prin mărturia vieții și nu numai ca aceia care sunt profet pentru că predau lecții și merg prin jur ca să vorbească. El este un profet de mărturie. A spus și ceea ce avea de spus, dar mărturia sa, aceea a martiriului, a fost aceea care la sfârșit l-a mișcat pe Romero. A fost harul".

Maestrul de novici, părintele Silvio Avilez, a cerut un sfat vechiului "coleg" Jorge Mario Bergoglio, care a avut aceeași funcție a sa timp de un an și jumătate, între 1972 și 1973. "Printre lucrurile care ar trebui transferate în prezent și care rămân actuale - a spus pontiful - aș scoate în evidență o atitudine: claritatea conștiinței. Pentru cei prefăcuți nu este loc: nu folosesc Societății". Sugestia de dat novicilor, conform lui Francisc, este să fie "transparenți", altminteri "mai bine să plecați. Pentru că lucrurile vor evolua rău". A trăi "fără claritate a conștiinței", a insistat el, înseamnă "a se opri la coaja Societății, a nu intra înăuntru". Așadar, "claritatea conștiinței ne face iezuiți". Conștienți că fără transparență "veți fi un faliment, veți fi niște iezuiți inconsistenți și atunci este mai bine să plecați" și eventual "să fiți buni tați de familie".

Desigur că nu a recurs la eufemisme pontiful răspunzând la problema "vocației de frate" în Societatea lui Isus. Făcând referință la cântecul En todo amar y servir bine cunoscut în rândul iezuiților, cu care novicii l-au primit la începutul întâlnirii, Francisc a afirmat "că fratele este cel care are carisma cea mai pură a Societății: a sluji, a sluji, a sluji". Fratele, a explicat el, este adevăratul protagonist al acelui cântec pentru că este un om "concret". Însă, a avertizat el, trebuie să fie eliminate o dată pentru totdeauna categoriile sociologice și ideologice: "Fratele nu are nevoie de cosmetică" și mai ales "această vocație nu trebuie să fie pierdută".

În plină Zi Mondială a Tineretului n-a lipsit după aceea o întrebare despre "cultura întâlnirii" pentru un tineret "invadat de atâta cultură informatică". Pontiful a afirmat că astăzi "pare că întâlnirea uneori este întreruptă și că apropierea este mediată de rețeaua informatică. Lumea virtuală ajută la crearea de contacte, dar nu de «întâlniri». Uneori «fabrică» întâlniri, seducându-te cu contactele". Referindu-se îndeosebi la gândirea lui Zygmunt Baumann, papa a relansat alarma pentru o societate "lichidă" și "fără rădăcini", făcută întocmai din "contacte" dar nu din "întâlniri".

Așadar, conform lui Francisc suntem înainte de toate în fața "unei crize de rădăcini". Și pentru că "generația de mijloc, adică părinții tinerilor, nu are forța de a transmite rădăcinile". Așa încât astăzi "bunicii sunt cei care dau rădăcinile". Motiv pentru care a-i întâlni pe "bătrâni" nu este pur și simplu "o idee romantică". Ci o perspectivă de viitor, probabil unica "ancoră care poate salva tineretul nostru". De altfel, "ceea ce ne propune cultura virtuală - a explicat Francisc - este ceva lichid, gazos, fără rădăcini, fără trunchi, fără nimic. Se întâmplă același lucru în domeniul economic și financiar". Deci World Economic Forum este o economie fără rădăcini. Și tocmai cu privire la concretețe și la rădăcini, papa a comentată și o știre apărută cu ocazia întâlnirii lui World Economic Forum, adică "datoria generală a țărilor este mult mai mare decât produsul brut al tuturor împreună". Pentru Francisc "este înșelătoria lanțului sfântului Anton: cifrele se umflă, milioane și miliarde, dar dedesubt nu este altceva decât fum, este totul lichid, gazos, și mai devreme sau mai târziu se va prăbuși".

Iată că, a relansat el, "virtutea care astăzi este cerută tuturor, și cu atât mai mult unui iezuit, este concretețea". Mai ales, a avertizat el, "gata cu capul în nori! (...) Să dispară lucrușoarele eterice". Și tot înainte cu "viața spirituală concretă, viața angajată concretă, viața de prietenie concretă". Ca exemplu practic papa a indicat acțiunea unui iezuit, "părintele La Manna, care acum este la Institutul Maxim din Roma. A reușit să facă concretețe în institutul său, una din școlile cele mai șic din Roma; a reușit să creeze cu tinerii un spirit social impresionant".

Tot ca răspuns la o întrebare, pontiful a vorbit despre contribuția pe care poate s-o aducă Bisericii universale Societatea lui Isus din America Centrală. "În America voi ați fost pionieri în anii luptelor sociale creștine", a afirmat el, adăugând: "Dacă părintele Arrupe a scris Scrisoare despre creștini și «analiza marxistă» pentru a vorbi despre realitatea teologiei eliberării, este pentru că existau unii iezuiți care se încurcau un pic. Nu cu intenții rele, dar s-au încurcat, și în acel punct părintele a trebuit să repună lucrurile în ordine. Să le repună în discuție". Atunci "acela care condamna teologia eliberării, îi condamna pe toți iezuiții din America Centrală. Am auzit condamnări teribile. Și cine o accepta, accepta totul fără a face distincții. În orice caz, istoria a ajutat la discernere și la purificare".

"În acele timpuri - a amintit papa - într-o zi am luat avionul pentru a merge la o reuniune. Plecam din Buenos Aires, dar, de vreme ce biletul costa mai puțin, am făcut escală la Madrid, pentru a merge după aceea la Roma. La Madrid a urcat un episcop centro-american. L-am salutat, el m-a salutat; ne-am așezat unul lângă altul și am început să vorbim. Eu l-am întrebat despre cauza lui Romero și el m-a răspuns: «Nici nu se vorbește, chiar nu se vorbește. Ar fi ca și cum s-ar canoniza marxismul». A fost numai preludiul. A continuat în acest mod. Și în episcopat erau viziuni diferite, erau chiar unii care condamnau linia Societății. Și de fapt acel episcop a trecut de la criticarea lui Romero la criticarea iezuiților din America Centrală. Dar nu era desigur unicul care gândea așa. În acea epocă, alți membri ai ierarhiei ecleziastice erau foarte apropiați de regimurile de atunci, erau foarte «inserați»". În această privință pontiful a adăugat: "Dictaturile pe care le-ați avut în America Centrală erau ale terorii. Important este să nu ne lăsăm învinși de ideologie nici de o parte nici de cealaltă, și nici de cea mai rea dintre toate, care este ideologia aseptică. «Nu te amesteca»: aceasta este ideologia cea mai rea".

"Astăzi, noi bătrânii - a destăinuit el - râdem pentru ceea ce ne preocupasem cu privire la teologia eliberării. Ceea ce lipsea atunci era comunicarea în exterior a modului în care erau lucrurile cu adevărat. Existau multe moduri de a o interpreta. Desigur, unele au deviat în analiza marxistă". În această privință Francisc a voit să povestească după aceea "un lucru distractiv: marele persecutat, Gustavo Gutiérrez, peruvianul, a concelebrat liturghia cu mine și cu prefectul de atunci al Congregației pentru Doctrina Credinței, cardinalul Müller. Și s-a întâmplat că însuși Müller mi l-a adus ca prieten al său. Dacă vreunul în acea epocă ar fi spus că într-o zi prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței îl va aduce pe Gutiérrez ca să concelebreze cu papa, ar fi fost considerat beat. Istoria este învățătoarea vieții". Pentru a da forță sugestiei de "a recurge la istorie pentru a înțelege situațiile", precum și pentru a nu condamna sau a sfinți cu anticipație persoanele, papa a sfătuit să se citească "Istoria papilor de Ludwig von Pastor" și cele patru volume ale părintelui Giacomo Martina "despre istoria Bisericii de la Luter până în zilele noastre".

Problema "depunerii voturilor", propusă de novicii care urmează să facă asta, i-a dat papei oportunitatea de a propune o reflecție despre cultura provizoriului care astăzi "prevalează asupra definitivului". Și "voturile sunt perpetue" a menționat el "și cu privire la asta nu se glumește". În realitate, a afirmat el, "a juca viața este unul dintre lucrurile cele mai riscante care există astăzi". Nucleul Societății - dar așa este pentru orice viață cu adevărat trăită - "este a iubi și a sluji", nu ca o expirare cu timpul. Este valabil pentru viața călugărească precum și pentru căsătorie. Însă acest lucru, a asigurat Francisc, nu trebuie să înspăimânte.

Tema înculturării, îndeosebi cu privire la popoarele americane, a fost prezentată papei cu toate problematicile pe care le poartă cu sine astăzi. Și Francisc a răspuns amintind că "bunica sa ținea mult la cateheză" și "explica faptul că în viață trebuia să fim umili și să nu ne uităm" rădăcinile. Recurgând la o imagine din cultura agricolă, a adăugat că "acela care uită de cultura sa chiar are nevoie de o lovitură de greblă în față".

"Este teribil când consacrarea lui Dumnezeu ne face snobi, ne face să urcăm dintr-o categorie socială spre una care ni se pare mai adecvată cu a noastră" a afirmat papa. "Fiecare - a spus el - trebuie să păstreze cultura din care provine, pentru că sfințenia la care vrea să ajungă trebuie să se bazeze pe acea cultură, nu pe alta". Și iezuitului care i-a pus întrebarea Francisc a voit să-i dea un sfat direct: "Tu care vii din acele culturi, nu-ți scrobi sufletul, te rog! Fii maya până la sfârșit. Iezuit și maya".

În afară de asta, în conversație Francisc a revelat că se lucrează la cauza de beatificare a lui Matteo Ricci și se vorbește despre importanța "prieteniei sale cu Xu Guangqi, laicul chinez care-l însoțea și care a rămas laic și chinez, sfințindu-se ca un chinez și nu ca un italian cum era Ricci".

Atitudinea pe care iezuiții trebuie s-o aibă față de politică a fost ultimul punct propus papei în conversație. "Astăzi la prânz mi-a pus aceeași întrebare o tânără din Nicaragua" a răspuns el, adăugând: "Doctrina socială a Bisericii este limpede și a devenit tot mai explicită prin diferite pontificate. Despre aceasta Evangelii gaudium este foarte clară. În afară de asta, și Evanghelia este o exprimare politică, pentru că tinde la polis, la societate, la fiecare persoană și la societate, la fiecare persoană deoarece aparține societății. Este adevărat că termenul "politică" este uneori chiar disprețuit și înțeles numai ca logică a părții, sectarism politic, cu tot ceea ce comportă asta în America Latină cât privește corupția politică, călăi ai politicii și așa mai departe".

"Angajarea politică pentru un călugăr - a amintit Francisc - nu înseamnă militar într-un partid politic. Este clar că trebuie exprimat propriul vot, dar misiunea este aceea de a fi deasupra părților. Însă nu ca acela care se spală pe mâini, ci ca unul care însoțește părțile pentru ca să ajungă la o maturizare, aducând punct de vedere al doctrinei creștine. În America Latină nu a existat mereu maturitate politică". În această privință pontiful a citat "câteva probleme care pentru mine au relevanță politică. Prima este aceea a noii colonizări. Colonizarea nu este numai aceea care a avut loc atunci când au venit spaniolii și portughezii care au luat în stăpânire ținuturile. Aceasta este o colonizare fizică. Astăzi colonizările ideologice și culturale sunt la modă, sunt acelea care domină lumea. În politică voi trebuie să analizați bine care sunt astăzi colonizările la care sunt supuse popoarele noastre".

A doua problemă, a afirmat pontiful, "este aceea a cruzimii noastre. Am spus asta unui politician european, care mi-a răspuns: «Părinte, omenirea a fost mereu așa, numai că acum cu mass-media ne dăm seama mai mult de asta». Se poate întâmpla să aibă dreptate. Dar cruzimea este teribilă. Se inventează chiar și torturile cele mai rafinate, se degradează umanul. Ne obișnuim cu cruzimea". În sfârșit, a concluzionat papa, "a treia se referă la justiție și este pedeapsa fără speranță. Ieri eram fericit când am părăsit institutul pentru minori, pentru că am văzut toată munca pe care o fac acolo pentru a reconstrui viața persoanelor, tineri, tinere foarte degradați de delicte, pentru a-i reinsera. Însă cultura justiției deschise la speranță încă nu este bine înrădăcinată".

(După L'Osservatore Romano, 15 februarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 347.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat