Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheza a cincea a cardinalului vicar Angelo de Donatis despre exortația apostolică Gaudete et exsultate (Bazilica Sfântul Ioan din Lateran, 11 februarie 2019)

Răbdători și bucuroși (GE 112-128)

O frumoasă istorie a Părinților din Deșert relatează că marele Anton abate, părinte al monahilor, era asaltat de îndoieli, de întrebări complicate despre viață și mântuire; așadar, nu avea pace. La un moment dat, lângă el a văzut un alt monah care era așezat și muncea împletind coșuri, apoi se ridica și se ruga un pic; după câtva timp se așeza din nou și se întorcea la muncă. Toată ziua făcea așa. Atunci sfântul a auzit un înger care i-a spus: "Anton, fă așa și vei fi mântuit"! Și Anton a ascultat și a găsit pacea.

Pare o poveste banală. Dar învață un mare adevăr: nu trebuie neglijate marile întrebări, este adevărat; însă niciodată - în numele marilor întrebări, reforme, revizuiri nu putem neglija sfințenia zilnică, aceea care se măsoară după cele 24 de ore. Mântuirea se joacă astăzi, în mica mea și muncă și în marea mea rugăciune. Această fidelitate îi plăsmuiește pe sfinții capabili să răspundă la marile întrebări.

În capitolul al patrulea din GE papa Francisc vrea să sublinieze câteva aspecte ale sfințeniei zilnice, sau mai bine zis culorile iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele. Aceste accentuări vor să facă să strălucească viața Duhului în noi mai ales în acest timp, frumos și dificil (ca toate epocile). Prind în jurul nostru pare aproape că binele a devenit "timid", ne este greu să-l observăm în noi și în ceilalți. Ne este greu să percepem germenele de bine care răsare din pământul infestat de buruiana egoismului, a disprețuirii celui diferit, a scepticismului moral. Și cel care crede - care este un "binecuvântător" prin vocație - riscă să devină miop!

Ce anume deranjează percepția noastră a nenumăratelor binecuvântări divine? Papa Francisc ne ajută:

- de anxietatea nervoasă: trebuie să reușim cu orice preț, în timp scurt și cât mai bine;

- de violență: avem prea mulți dușmani (adesea imaginari) de care trebuie să ne apărăm;

- de lenea comodă: nu suntem mulțumiți pentru că adevăratele bucurii cer și jertfă...

- de spiritualitatea falsă: motiv pentru ca se caută eu-l fără a ajunge vreodată la un fundament. Spiritualitatea ombilicului!!!

Toate acestea - pentru papa Francisc - ne fac triști, de o tristețe care nu este alintarea frustrată a copilului, ci este ceva mai profund: un soi de "Alzheimer al spiritului" motiv pentru care nu mai percepem frumusețea, harul, oportunitatea divină. Domnul trece și noi nu ne dăm seama pentru că suntem prea concentrați... eventual să ne plângem pentru că nu ne ajută sau nu ne mângâie. Marea tristețe reduce la tăcere "marea frumusețe". Discursul este serios pentru că fără bucurie nu există sfințenie; părinții de pe Muntele Athos învață că numai bucuria ne face să evităm păcatul: ea este cel mai bun mod pentru a alunga ocaziile proxime. Să ne gândim la experiența noastră: cine este bucuros nu face păcate! Pentru a păcătui trebuie să fim triști: Ioan Cassian învață!

Care pot să fie caracteristicile unei sfințenii zilnice capabile să reaprindă în noi sfânta bucurie?

Înainte de toate răbdarea. Atenție: răbdarea nu este virtutea celor învinși, ci a celor puternici. "Răbdătorul" inimitabil este Dumnezeu. Câtă așteptare în deșert înainte ca Israel să uite definitiv Egiptul cu cepele sale? Câtă răbdare a avut în a readuce în țară poporul care de acum se aranjase în Babilon? Să ne gândim la răbdarea lui Isus cu Petru!

Trei declinări ale răbdării, prin trei termeni:

- Tăcere. Papa Francisc scrie: "Sfântul nu irosește energiile sale plângându-se de greșelile altuia, este capabil să facă tăcere în fața defectelor fraților și evită violența verbală care distruge și maltratează" (GE, 116). Dumnezeu creează în tăcere; Fiul învie departe de priviri și de mulțimi. Regenerarea și tăcerea merg mereu împreună. Oare nu este adevărat că în fața a ceva cu adevărat frumos rămânem fără cuvinte? Sfântul Isaac din Ninive învăța: "Mai presus de orice lucru iubește tăcerea". Cine tace din iubire schimbă cu adevărat propria inimă!

- Inițiativa. A face primul pas spre celălalt... celălalt dificil. A ne decide să ne clarificăm, să ne înțelegem. A nu spune niciodată "cu acela de acolo s-a terminat", ci a ține mereu ușa deschisă pentru o posibilitate. Și dacă celălalt nu mai vrea să știe despre mine, pot mereu să vorbesc despre el în fața lui Dumnezeu, să mijlocesc în favoarea lui. Răbdătorul este mereu un întreprinzător! În special în relații.

- Fundamentul. Spune Isus: "cu răbdarea veți mântui sufletele voastre". Putem fi răbdători numai dacă propria viață este sprijinită pe un fundament solid. Trebuie să știu care este "scopul pentru care am fost creat" și să aleg mijloacele cele mai bune pentru a merge spre țintă. Dar și mai mult sunt răbdător pentru că mi-am pus încrederea în Abbá al lui Isus.

A doua subliniere: bucuria, umorismul. Sfântul Filip repeta: "tristețe și melancolie, afară din casa mea!". Umorismul este legat cu răbdarea: fără el - gândiți-vă - cum ne vom suporta pe noi înșine? Cine are un Tată în cer știe să râdă de lucrurile de pe pământ și contemplă lumina care locuiește în inima sa răscumpărată: "Sunt imaginea gloriei tale inefabile, chiar dacă port plăgile păcatului", afirmă liturgia bizantină a înmormântării. Orfanii plâng mereu și - din punct de vedere uman - au dreptate. Noi creștinii care suntem fii ai lui Dumnezeu nu ne putem permite luxul de a ne descuraja, de a ne simți abandonați. Un orfan care este obligat să se descurce singur trebuie să ia în serios în mod teribil tot ceea ce i se întâmplă. Umorismul este privilegiul divin al persoanelor iubite. În comunitățile noastre parohiale și non-parohiale, în familii, avem atâtea persoane frumoase: care slujește, care organizează, care își ia responsabilitatea, care face calculele, care studiază. Dar o comunitate de fii ai lui Dumnezeu înaintează dacă există și cel care știe să demitizeze, să facă să zâmbim, să dezumfle tensiunile cu o glumă. Umoristul creștin știe un lucru foarte simplu: că "numai Dumnezeu este bun".

Cum să creștem în bucurie, în umorism? Două șiretenii simple:

- umorismul creștin este propriu al celui care a abandonat hainele atotputerniciei. În acest sens cel umil este mereu bucuros, pentru că nu mai are pretenții asupra vieții, nu o violentează, nu o stoarce pentru a obține satisfacția viselor sale de adolescent.

- apoi, umorismul creștin cere să ne de-mentalizăm, adică să nu reducem totul la raționament. Adesea facem greșeala de a confunda procesele noastre mentale cu adevărul despre noi înșine. Nu este așa! "Ceea ce vom fi - spune sfântul Ioan - încă nu a fost revelat". Noi avem preocupări, dureri, dar nu suntem preocupările noastre, durerile noastre. Suntem numai FII. Iată adevărul care ne mântuiește de noi înșine.

Iată, preaiubiților, câteva caracteristici despre sfințenia zilnică pe care papa Francisc ne invită să le luăm în considerare: răbdarea și umorismul. Două virtuți mici care fac să dospească toate celelalte.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 320.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat