Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Acel evreu marginal care a schimbat lumea

De cardinal Gianfranco Ravasi

Anticipăm un fragment din introducerea la cartea Cele șapte cuvinte ale lui Isus pe cruce (Le sette parole di Gesù in croce, Brescia, Queriniana, 2019, 288 de pagini). "Sunt șapte fraze foarte scurte - se citește pe coperta a patra - asemănătoare unui suflu care iese de pe buzele uscate ale lui Isus (...). Și totuși, densitatea lor este de așa natură încât a solicitat de-a lungul secolelor o reflecție teologică și spirituală impunătoare și a cucerit și cultura occidentală care a condensat în ele misterul universal al existenței, al suferinței, al morții și al speranței".

Am început să scriu paginile acestei cărți în vinerea sfântă, 30 martie 2018, care, printr-o sugestivă coincidență de calendare, era 14 Nisan și apoi seara era intrarea în Paștele ebraic care avea cele două zile solemne, 31 martie și duminică 1 aprilie, intersectându-se astfel cu Paștele creștin. Ca în fiecare an, liturgia catolică repropune seria evenimentelor care s-au desfășurat la Ierusalim într-un arc cronologic cuprins între anii 30 și 33 din secolul I și care îl aveau ca protagonist pe Isus din Nazaret. Este un foarfece temporal care a fost modulat diferit de exegeți prin analize și calcule cronologice complexe și complicate. Dacă vrem să optăm, ca titlul exemplificativ, pentru una din aceste ipoteze, o evocăm pe aceea pe care neotestamentaristul american John P. Meier a elaborat-o în primul volum al studiului său neterminat în mai multe volume despre Isus istoric, un evreu marginal, publicat în 1991 (Queriniana 2001). El situa ospățul de adio și cina euharistică a lui Isus joia seara, 6 aprilie din anul 30, 14 Nisan, "pregătire (parasceve)" a Paștelui ebraic.

În noaptea dintre 6 și 7 aprilie, după arestare, un proces preliminar era celebrat în timpul unei reuniuni informale a sinedriului; în schimb, sentința oficială era dată într-o altă ședință în zorii zilei de vineri 7 aprilie. Tot în acea dimineață avea loc predarea imputatului la Pilat care făcea executivă condamnarea la moarte cu autoritatea sa de guvernator imperial. Torturat de corpul de gardă, Isus era condus la pedeapsa capitală pentru răstignire pe dealul Golgota-Calvar.

Era imediat după amiaza zilei de 7 aprilie 30. După câteva ore omul răstignit se stingea. Avea circa 36 de ani. Dincolo de această reconstrucție cronologică ipotetică, actul care se săvârșea avea să asume o importanță fundamentală și universală în istorie. Desigur, documentația decisivă este cea oferită de cele patru Evanghelii; totuși o urmă a rămas și pe documentele "profane" din aceeași perioadă istorică. De fapt, este obligatoriu să se citeze un text din opera Antichități iudaice compusă în greacă de istoricul iudaic filo-roman Iosif Flaviu, născut la Ierusalim prin anul 37/38 și mort la Roma după anul 103. Iată textul său așa cum a ajuns la noi cu interpolări creștine evidente, dar important pentru substanța discursului nostru. "Pe la acest timp a trăit Isus, om înțelept, deși se potrivește să-l numim om; de fapt el săvârșea lucrări extraordinare, îi învăța pe oamenii care cu bucurie primesc adevărul și a convins mulți iudei și greci. El era Cristosul. Și după ce Pilat, în urma acuzei celor mai mari responsabili ai poporului nostru, l-a condamnat la cruce, n-au dispărut cei care încă de la început l-au iubit. De fapt, le-a apărut a treia zi din nou viu, profeții divini spuseseră aceste lucruri despre el și foarte multe alte minunății. Și încă până astăzi n-a dispărut tribul creștinilor care iau nume de la el" (18,63-64).

Este destul de ușor de găsit - în acesta care a fost denumit Testimonium Flavianum - trei eventuale glose făcute de mână creștină în frazele: "deși se potrivește să-l numim om", "el era Cristosul", "le-a apărut a treia zi din nou viu, profeții divini spuseseră aceste lucruri despre el și foarte multe alte minunății". Într-adevăr, la puțini ani de distanță de moartea lui Isus, pe baza mărturiei "tribului creștinilor", constituia un eveniment istoric relevant de înregistrat.

Dar este și mai mult. Și istoriografia romană a primit aceeași realitate cu privire la sfârșitul lui Isus printr-unul dintre cei mai mari autori ai săi, Cornelius Tacitus, care a trăit între 55 și 120 circa. În Anale el descrie incendiul din Roma, care el suspectează că a fost provocat chiar de Nero (așa cum vor face și ceilalți istorici Plinius cel Bătrân și Suetoniu), dar atribuit de către împărat creștinilor romani. În descrierea amplă a acelui eveniment tragic și al respectivei persecuții creștine crude există un paragraf care prezintă datele esențiale cu privire la sfârșitul lui Isus.

"Nero a declarat vinovați și a condamnat la chinurile cele mai rafinate pe cei pe care vulgul îi numea creștini, odioși datorită mișeliilor lor. Ei își luau numele de la Cresto, care a fost condamnat la supliciu de către procuratorul Ponțiu Pilat sub domnia lui Tiberiu" (15, 44,2-3).

Deși în formă concisă, și în acest text realitatea morții lui Isus este confirmată în mod punctual la nivel istorico-politic cu menționarea împăratului și a guvernatorului provinciei Iudeea (imediat după aceea, se citează întocmai Iudeea ca sediu al "superstiției funeste" a "creștinilor"), în timp ce termenul supplicium desemnează o condamnare la moarte cu tortură. În cadrul realității morții lui Cristos relatată pe larg de evangheliști și care este, apoi, notată și în analele istoriei romane clasice, noi vom alege numai o serie de mici momente dramatice, încredințate unui mănunchi de cuvinte ale Răstignitului, ultimele pe care el le rostește în timp ce este pironit pe cruce și lent asfixia îl ștrangulează într-o agonie atroce. Este vorba, în redactarea greacă a Evangheliilor, numai de șapte fraze compuse din 41 de cuvinte, inclusiv articolele și particulele. Ele au primit o titulatură codificată: Cele șapte cuvinte ale lui Cristos pe cruce și au fost puse în serie după diferite enumerări (...). Apoi, este curioasă dispunerea concentrică și mai liberă conform căreia sfântul Ignațiu de Loyola în Exerciții spirituale (1548), la nr. 297 - conform "misterelor săvârșite pe cruce" - distribuie ultimele șapte cuvinte ale lui Isus punând în centrul acestui ideal "candelabru cu șapte brațe" setea lui Cristos, asumată în valoarea sa metaforică de sete de mântuire a întregii omeniri. Iată schema propusă de sfântul Ignațiu: "A spus pe cruce șapte cuvinte: s-a rugat pentru cei care-l răstigneau; l-a iertat pe tâlhar; l-a încredințat pe Ioan Mamei sale și pe Mamă lui Ioan; a spus cu glas tare «Mi-e sete»; și i-au dat fiere și oțet; a spus că era părăsit; a spus: «Tată, în mâinile tale încredințez duhul meu»".

(După L'Osservatore Romano, 10 februarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 867.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat