Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 5-a de peste an - Anul C - 2019

"Nu te teme, de acum înainte vei fi pescar de oameni" (Lc 5,10)!

După ce duminica trecută l-am văzut pe Domnul Isus înaintând, prin puterea Duhului Sfânt, în inima Galileei Neamurilor, în Nazaret, cetatea locuirii sale, pentru a le vesti dragilor lui concitadini gratuitatea harului mântuitor al lui Dumnezeu (cf. Ef 2,5), dăruit lumii întregi prin el (cf. Lc 4,16 șu), duminica aceasta îl vedem pe Isus printre locuitorii și pescarii de lângă mare, pentru a le vesti același har gratuit al mântuirii. Dacă cei din Nazaret, care se credeau drepți, au refuzat harul gratuit al mântuirii pentru toți oamenii pământului, pentru că îl voiau exclusiv pentru ei, cei de lângă mare, care se credeau păcătoși ca Isaia din prima lectură, au primit harul mântuirii gratuite și nemeritate, ba chiar unii au primit chemarea de a fi "pescari de oameni" și, lăsând toate, l-au urmat cu umilință pe Isus, umilința fiind baza oricărui răspuns potrivit la chemarea lui Dumnezeu.

Șederea lui Isus pe pământ a fost limitată de Tatăl ceresc la puțin peste trei ani. În acest timp Isus a trebuit să pună bazele doctrinare ale creștinismului și să-i învețe pe adepții, pe ucenicii, pe frații săi, să primească harul mântuirii și apoi meargă în misiune în lumea întreagă, pentru a câștiga prin har mântuirea gratuită și nemeritată pentru cât mai mulți oameni, pentru a ajunge și ei în împărăția lui Isus, acolo unde el este rege. Prin Botez am devenit un singur trup cu Isus Cristos, dar și un singur trup cu frații, unde Isus este capul iar noi celelalte mădulare (cf. 1Cor 12,12-30). Isus, ca să ne poată asocia la domnia sa veșnică împreună cu el în ceruri (cf. 2Tim 2,12), a trebuit să ne asocieze mai întâi la lucrarea sa de mântuire a oamenilor prin mărturia noastră creștină până la marginile pământului (cf. Fap 1,8). Este o mare cinste și onoare pentru noi că Isus ne-a asociat la domnie veșnică împreună cu el, prin asocierea la opera răscumpărării oamenilor. Dar este o mare responsabilitate, pentru că de acum înainte trebuie să trăim așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6), pentru că de acum înainte trebuie să facem ceea ce a făcut el pentru mântuirea oamenilor, adică: să mergem în căutarea oamenilor de mântuit, să-i pescuim pe oameni din marea lumii, să paștem împreună cu el oile sale (cf. In 21,15), să-i slujim pe oameni împreună cu el până la a lua firea sclavului (cf. Fil 2,7) și chiar să ne dăm viața împreună cu el pentru mântuirea lor (cf. Mt 20,28).

Respinși și amenințați, reținuți cu forța sau alungați, ascultați sau ignorați, ucenicii lui nu trebuie să se mândrească și nici să se descurajeze, ci după fiecare eșec sau succes, trebuie să meargă mereu prin alte părți, de aproape sau de departe, spunând cu Isus: "Trebuie să vestesc Evanghelia împărăției lui Dumnezeu și în alte cetăți, fiindcă pentru aceasta am fost trimiși" (Lc 4,43). Respins la Nazaret s-a dus la Cafarnaum (cf. Lc 4,31). Reținut la Cafarnaum s-a dus lângă mare (cf. Lc 5,1). De aceea le-a zis ucenicilor: "Când vă vor persecuta într-o cetate, fugiți în alta, căci adevăr vă spun, nu veți termina cetățile lui Israel până când va veni Fiul Omului" (Mt 10,23).

Pentru a se face auziți, ucenicii trebuie să-și improvizeze câte o tribună: fie dintr-o barcă, fie dintr-o casă, fie dintr-un munte, fie dintr-o câmpie, fie dintr-un tribunal, fie chiar dintr-o cruce, căci Isus a predicat din toate aceste locuri. Apoi, pe oriunde trec trebuie să facă noi ucenici, până ce vor umple pământul și cerul cu oameni mântuiți prin har, prin credință și prin persoana lui Isus. Aceasta trebuie să fie deviza creștinului apostol: fie că mă rețin, fie că mă alungă; fie că dau năvală, fie că pleacă; fie că le place, fie că nu le place: "Propovăduiește Cuvântul, stăruie asupra lui la timp potrivit și la timp nepotrivit, mustră, ceartă, îndeamnă cu toată blândețea și învățătura" (2Tim 4,2).

Dacă în Vechiul Testament Dumnezeu nu a cerut în mod expres colaborarea la opera mântuirii decât preoților, profeților și regilor, în Noul Testament, când Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt, a făcut din toți creștinii un singur trup cu el și o împărăție de preoți, profeți și regi (cf. Ex 19,6; Num 11,29; Ioel 2,28; 1Pt 2,9; Ap 1,6; 5,10), la toți creștinii le-a făcut chemarea expresă de a fi colaboratorii săi la opera de mântuire a tuturor oamenilor: "Și îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudea, în Samaria, și până la marginile pământului" (Fap 1,8; Mc 16,15).

Și în Vechiul Testament chematul trimis trebuia să fie purificat prin focul de pe altar (cf. Is 6,6-7); acum în Noul Testament purificarea chematului trimis în misiune se face prin Botez (cf. Col 2,12). Atunci chematul trebuia ca de fiecare dată să aștepte tema dată de Dumnezeu pentru predicare, astăzi fiecare botezat știe exact ceea ce trebuie să predice, știe că trebuie să ducă un mesaj luminos, de mântuire prin harul Tatălui, de înviere prin puterea Duhului Sfânt și de fericire eternă prin Isus Cristos; vestire ce trebuie făcută nu atât cu vorba, cât mai ales cu viața: "Așa să lumineze și lumina voastră înaintea oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre bune și să slăvească pe Tatăl vostru care este în ceruri" (Mt 5,16).

Psalmul responsorial 138 ne mai dezvăluie încă două diferențe dintre atunci și acum. Atunci, un israelit care nu locuia în Ierusalim sau chiar era în prizonierat putea să-l laude și să-l adore pe Domnul îndreptându-și fața spre templu. Astăzi, noi putem să-l adorăm pe Tatăl în duh și adevăr (cf. In 4,23). Atunci, cel chemat și trimis era ca străin într-o lume vrăjmașă. Astăzi, cei chemați și trimiși îl posedă pe Cristos cu cetatea cerească a cărei bucurie nimeni nu le-o poate lua (cf. In 16,2).

Să nu uităm că astăzi Dumnezeul universului ne-a vorbit și prin supunerea peștilor mării la Cuvântul său (cf. Lc 5,6; Ps 8,6-8), dar el ne-a mai vorbit și prin supunerea altor necuvântătoare menționate în Biblie. Astfel, ne-a vorbit și prin: măgărița lui Balaam (cf. Nm 22,28); și prin leii și urșii care nu i-au făcut niciun rău lui David (cf. 1Sam 17,34-35); și prin corbii care îl hrăneau pe Ilie (cf. 1Rg 17,4); și prin leii din groapă care nu i-au făcut nici un rău lui Daniel (cf. Dan 6,22). Zic, același Stăpân al universului este și cel care ne-a vorbit și în timpul Bisericii: prin peștii mării de la Rimini, prin păsărelele care au intrat în hambar, și prin asinul îngenuncheat în fața lui Isus din sfânta Ostie la cuvântul sfântului Anton de Padova (1195-1231); prin leul care s-a lăsat îmblânzit la cuvântului sfântului Gherasim (+ 475); prin lupul din Gubbio care s-a liniștit la cuvântul sfântului Francisc din Assisi (1181-1226), etc. Ei bine, dacă Dumnezeu a vorbit prin necuvântătoare, dar și prin aștri: prin soarele și luna care s-au oprit pe cer (cf. Ios 10,13); prin steaua de la Betleem (cf. Mt 2,2) și prin cerurile care spun și acum slava lui Dumnezeu (cf. Ps 19,1); cu atât mai mult vrea ca el să vorbească prin noi oamenii, cărora ne-a dat graiul vorbirii tocmai pentru slujirea sa, ca să fim ca un pom de viață (cf. Prov 15,4), ca să știm să înviorăm pe cel doborât de întristare (cf. Is 50,4), ca să-l lăudăm pe Domnul (cf. Ps 109,30), ca să aprindem întreaga lume de dorul său (cf. Iac 3,5).

Trebuie să predicăm, ca Isus, ca apostolii, ca primii creștini și ca martirii, mântuirea prin har (cf. Ef 2,5) și prin credința în Isus Cristos care a murit și a înviat pentru noi oamenii (cf. Rom 8,34). Dacă avem o problemă cu credința în învierea lui Isus și învierea celor morți care cred în el (cf. 1Tes 4,14), ca cei din Corint despre care ne vorbește sfântul apostol Paul astăzi (cf. 1Cor 15,1-11), atunci chiar că este o problemă, căci atunci în zadar am crezut (cf. 1Cor 15,2). Dacă nu există înviere, Cristos însuși n-a înviat, lucrarea lui n-a primit aprobarea lui Dumnezeu Tatăl, moartea a rămas neînvinsă iar noi suntem tot în păcatele noastre (cf. 1Cor 15,16-18). În acest caz, Evanghelia nu mai are nici un sens și credința noastră și-a pierdut orice temei. Viața de renunțări și de separare de lume a creștinului devine absurdă, iar noi suntem cei mai de plâns dintre toți oamenii, pentru că ne-am pierdut deopotrivă viața prezentă și viața veșnică. Dar, Dumnezeu să fie binecuvântat în veci, căci "Domnul a înviat cu adevărat" (Lc 24,34). Importanța acestui adevăr o înțelegem din faptul că Dumnezeu a avut atâta grijă să întărească adevărul învierii, în primul rând prin Scripturi, apoi prin martori care nu pot fi respinși datorită calității lor: Petru, Iacob, Paul; chiar Iob, fără să-l fi văzut pe Domnul Isus cu ochii săi, credea că Răscumpărătorul său trăiește și că el în ziua cea din urmă din pământ va învia (cf. Iob 19,25); apoi prin numărul mare de martori ai învierii: doisprezece apostoli și în jur de cinci sute de frați, care puteau fi încă întrebați (cf. 1Cor 15,6). Da, să vorbim oamenilor și să le spunem că rodul mântuirii prin har și prin Cristos este învierea din morți și fericirea paradisului unde vom petrece veșnic cu Isus înviat și cu îngerii săi.

Să revenim încă puțin la pericopa evanghelică de astăzi pentru a mai lua niște merinde pentru drumul nostru de credință. Pentru că începând cu întruparea lui Isus am intrat în "sfârșitul timpurilor" și că din acest timp a mai rămas doar puțin până la judecata divină, Isus îi cheamă pe toți ucenicii lui "pescuiți" din marea lumii să devină la rândul lor pescari de oameni (cf. Lc 5,10), iar pe oamenii de mântuit îi cheamă să se lase prinși de năvodul Evangheliei. Mulțimea peștilor scoși astăzi din apă la porunca lui Isus sunt imaginea multor oameni care vor fi scoși din vâltoarea lumii agitate de diavol, pentru a-l urma pe adevăratul stăpân, pe adevăratul puternic al lui Iacob (cf. Is 49,26; 60,16), pe adevăratul manager care știe să gestioneze problemele, și mai ales problema mântuirii prin har, problema învierii și problema fericirii veșnice din paradis. Deci, așa cum peștii au ascultat de cuvântul lui Isus și au venit în năvod, tot așa oamenii trebuie să asculte de cuvântul vestit de Dumnezeu prin creștinii deveniți prin Botez preoți, profeți și regi, și să vină în Biserica sa. Iar dacă peștii au intrat în năvod spre moarte, oamenii prin năvodul Evangheliei intră în Biserică spre viața veșnic fericită. Numai cine intră în năvodul lui satan merge la moarte, dar cei care intră în năvodul lui Dumnezeu, Biserica, ies din năvodul aducător de moarte al satanei și intră la viața veșnică.

"De acum înainte vei fi pescar de oameni" (Lc 5,10). Acesta este cuvântul înnobilator pe care Isus îl adresează unuia fiecăruia dintre cei care cred în el și așteaptă mântuirea lui. Sunt două categorii de pescari de oameni pentru împărăția cerurilor, unii care lasă meseriile, bărcile, familia și țara, și unii care pescuiesc suflete rămânând în țara, familia și în meseria lor. Pentru toți Isus are de lucru și are ca plată în viața veșnică: palate, tronuri, coroane, rochii de mireasă și loc la ospățul veșnic din paradis.

Se spune că un copil voia să mute un dulap din cameră într-un alt loc. A improvizat tot felul de pârghii, dar n-a reușit. Intrând tatăl și văzându-l, l-a întrebat: "Ai folosit toate posibilitățile?" "Da, dar tot n-am reușit!" Atunci tatăl i-a reproșat: "Dar pe mine de ce nu m-ai chemat să te ajut?"

Apostolii au muncit toată noaptea, dar n-au prins nimic. De ce? Nu l-au avut pe Isus în barcă! Cum l-au luat cu ei în barcă, cum au avut parte de o pescuire minunată. Cei din Nazaret nu știau că au pierdut "o mântuire mare" (Evr 2,3) atunci când l-au respins pe Isus. Petru, care a avut parte de o pescuire minunată și de vindecarea soacrei, care a văzut vindecarea leprosului, vindecarea slăbănogului și multe alte minuni, știa bine ce înseamnă să fii cu Isus, cum știau și colegii lui de pescuit, Iacob și Ioan.

De ce predică Isus astăzi mântuirea prin har și face minunea pescuirii minunate? Ca să vedem și să gustăm cât de bun este Domnul (cf. Ps 34,8)! Ca noi să-i vedem, să-i cunoaștem bunătatea (cf. Ps 85,7) și apoi să-l chemăm în viața și sufletul nostru și ca să nu mai trecem prin eșecuri (cf. Ps 50,15), ca să nu zicem ca cei din Nazaret: "Este fiul lemnarului" (cf. Lc 4,22), ce poate el să știe și să facă? Da, Isus, "fiul lemnarului Iosif", în decursul activității sale între noi, ne-a demonstrat că el este: cel mai bun pescar, cel mai bun navigator, cel mai bun medic, cel mai bun bucătar, cel mai bun grădinar, cel mai bun predicator, cel mai bun luptător cu diavolul și cu moartea, cel mai bun călător printre stele în drumul spre Tatăl ceresc și cel mai bun constructor de palate cerești, din smaralde și aur (cf. Ap 21,18-19). Ce zicem de asta? De acum înainte o să-l chemăm să fie totdeauna cu noi și îi vom da lui spre rezolvare toate problemele noastre grele? Desigur!

Apostolul Ioan ne spune că de binefacerile primirii lui Isus au mai știut și niște miri înțelepți din Cana Galileei, care l-au chemat pe Isus, pe mama sa și pe ucenicii săi la nunta lor. Și chiar dacă li s-a terminat vinul, Maria a văzut și a mijlocit, apostolii cu oamenii de casă au scos apa, iar Isus le-a făcut din apă un vin mai bun (cf. In 2,1-10).

Sfântul Petru, care la pescuirea minunată l-a cunoscut foarte bine pe Isus, dar s-a cunoscut bine și pe sine, ca păcătos, ne spune: "Aruncați asupra lui toate îngrijorările voastre, căci el însuși îngrijește de voi" (1Pt 5,7). Când Isus spune un singur cuvânt, succesul este garantat: boala fuge, diavolul pleacă, moartea dispare, greutățile se risipesc. Este minunat, nu?

Un poet scria, "Doi oameni priveau afară printre zăbrelele închisorii, unul a văzut noroi, celălalt a văzut stele". Cei din Nazaret privind la Isus au văzut în el numai omul luat din pământ, iar cei de lângă mare privind la Isus au văzut în el pe creatorul stelelor, de aceea se îmbulzeau în jurul lui. Noi ce vedem în Isus, un om, sau un Dumnezeu care a venit să ne mântuiască prin har și credință?

Legea lui Moise, când a fost dată în Sinai, a făcut poporul să se îndepărteze de muntele arzător. Harul, oferit de Dumnezeu în persoana lui Isus, a adus o asemenea convingere, că Petru imediat și-a mărturisit starea de păcat, s-a aruncat la picioarele lui Isus și s-a apropiat de el pentru totdeauna. Domnul însă, așa cum am văzut, nu a rostit nici un cuvânt, ci i-a cerut celui care și-a recunoscut starea de păcat și i-a devenit ucenic și prieten să plece imediat în misiune și să devină pescar de oameni. Prin asta, Isus vrea să ne spună că orice om arată că este un convertit, un iertat și un prieten al său numai atunci când devine misionar printre cei de aproape și printre cei de departe, la iudei și la păgâni (cf, Fap 2,39). Umilința și ascultarea trebuie să fie virtuți de bază ale celui chemat la apostolat.

Cartea Faptele Apostolilor ne va arăta cum Petru, acceptând cu umilință chemarea lui Isus de a deveni pescar de oameni, va fi apostolul unei pescuiri minunate, de aproximativ trei mii de suflete, în dimineața de Rusalii (cf. Fap 2,41), și a altor două mii până seara (cf. Fap 4,4). Și acesta a fost numai începutul, căci mulțimi fără număr a adus Petru la Isus și la mântuirea prin har (cf. Ap 7,9) în toată viața lui. Acest episod ne mai transmite o idee: când, ca pescar de oameni, te bazezi mai mult pe tine și pe calitățile tale, prinzi puțini oameni pentru cer. Când, pescar de oameni fiind, te bazezi în primul rând pe Isus și pe harul său, atunci el este în barcă lângă tine, și prinzi mulți oameni pentru cer.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 794.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat