Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 4-a de peste an - Anul C - 2019

"Gura mea va vesti în toate zilele dreptatea și mântuirea ta" (Ps 71,15).

După ce a fost ispitit de satana și a ieșit victorios din aceste încercări (cf. Lc 4,1-13), Isus, prin puterea Duhului Sfânt, se întoarce în Galileea pentru a-și începe activitatea sa publică. Primele sale cuvinte care ne sunt relatate despre el au fost rostite în sinagoga din Nazaret, locul unde fusese crescut. El citește din profetul Isaia: "Duhul Domnului este asupra mea, pentru că m-a uns să vestesc săracilor Evanghelia; m-a trimis să vestesc captivilor eliberarea, și să vestesc anul de îndurare al Domnului" (Is 61,1-2). În acest punct el se oprește, fără a mai aminti de "ziua de răzbunare a Dumnezeului nostru", căci el a venit să vestească "anul" de îndurare al Domnului, adică zorii unei ere noi de iertare pentru mulțimile năpăstuite ale lumii. El s-a înfățișat pe sine ca răspunsul lui Dumnezeu la toate problemele rele, fizic și spiritual, cu care se confruntă omenirea. Când va veni a doua oară, Isus va vesti și "ziua de răzbunare a Dumnezeului nostru". Spre aprofundare corectă a mesajului biblic este necesar să observăm că perioada de îndurare este numită "an", în timp ce vremea răzbunării este numită "zi".

A aduce eliberarea prizonierilor, a aduce vestea cea bună celor săraci și prigoniți, a-și dărui întreaga viață din iubire pentru întreaga omenire, și toate aceste în mod gratuit, nu este din interes omenesc cum făceau aluzie cei din Nazaret, ci este dragoste nemărginită menită să ni-l dăruiască pe Duhul Sfânt, dătătorul de viață veșnică, Duhul Sfânt care își are izvorul în Dumnezeu și pe care noi l-am pierdut prin păcat. Ca răspuns la această imensă iubire, cei din Nazaret l-au dus pe sprânceana muntelui, cu intenția de a-l arunca în prăpastie.

Este interesant de observat că pentru a-i convinge de gratuitatea harului mântuirii, Isus căutat să le explice prin două exemple luate din Scriptură, unde s-a arătat bunătatea lui Dumnezeu și unde beneficiarii harului au fost niște păcătoși și păgâni. Văduva din Sarepta Sidonului, o păgână, era într-o situație disperată, "fără putere" de a se salva singură de la moartea prin înfometare (cf. 1Rg 17,9-16). Generalul sirian Naman leprosul era dintre "dușmanii păgâni" lui Dumnezeu și ai poporului său ales, căci el cotropise acest popor și luase ca ostatică servitoare o fiică a lui Israel, și nici el nu se putea salva singur (cf. 2Rg 5,14-18). Și minune, văduva a fost hrănită, iar Naman, generalul sirian a fost curățit de lepră. Astfel aceste două cazuri clarifică bine textul din Romani referitor la gratuitatea harului, căci "cei fără putere și dușmani ai lui Dumnezeu", sunt mântuiți prin har, adică gratuit și nemeritat (cf. Rom 5,6-10). Cei din Nazaret care îi disprețuiau pe păgâni, "mândri de faptele lor", când au auzit de salvarea păgânilor l-au refuzat cu violență pe Isus și mântuirea lui (cf. Lc 4,16-30). Isus, nu s-a descurajat de refuzul lor, ci a coborât la Cafarnaum pentru a predica și acolo harul mântuirii gratuit și nemeritat (cf. Lc 4,31-32). Și așa face Isus de peste două mii de ani, refuzat într-un loc, merge în altul, ca toți oamenii să cunoască harul mântuirii oferit de Tatăl, prin el. Și tot de peste două mii de ani Isus ne învață și pe noi ucenicii lui să facem la fel: "Când vă vor persecuta într-o cetate, fugiți în alta, căci nu veți termina cetățile lui Israel până când va veni Fiul Omului" (Mt 10,23).

Dacă celor din închisori li s-ar vesti amnistierea și punerea în libertate, cum ne-am putea oare imagina ca unii să mai prefere captivitatea? Din păcate, în cele ale sufletului este posibil că, mulți pot spune ca evreii, eu mă salvez prin faptele mele; alții pot conta pe nevinovăția lor ca fariseii, deși nimeni nu are zece mii de talanți; alții pot să spună sceptic: mântuirea nu este pentru mine căci sunt prea vinovat; și, în final, mulți să refuze să creadă vestea cea bună a grațierii. Sunt atitudini ilogice care arată stăpânirea lui satan asupra lor. Dar unii dintre cei prinși de satan au primit cu bucurie oferta eliberării. Noi cu care dintre acești prizonieri ne asemănăm? "Iată ce vreau să spun, fraților: de acum vremea s-a scurtat" (1Cor 7,29) și că este ceasul să vă treziți în sfârșit din somn, căci acum mântuirea este mai aproape de noi decât atunci când am crezut. De aceea, să ne dezbrăcăm dar de faptele întunericului și să ne îmbrăcăm cu armele luminii" (Rom 13,11-12).

Odată doi oameni au fost condamnați la moarte pentru furturi și crimă. Cineva a avut prilejul să le ceară grațierea, și ea li s-a acordat. Unul a primit eliberarea, dar celălalt a refuzat grațierea și a fost executat. Altădată un bețiv a fost salvat de cineva de la înec și când binefăcătorul i s-a făcut cunoscut, bețivul drept mulțumire l-a ofensat grav. Asta ne amintește de Isus care: "A venit la ai săi, și ai săi nu l-au primit" (In 1,11).

Mântuitorul Isus nu anunță doar niște promisiuni, ci el anunță împlinirea lor în har, prin propria sa persoană. Odată cu Isus a venit timpul izbăvirii; vasul de har al lui Dumnezeu pentru vechiul și noul său popor, prin Isus se află în mijlocul nostru. Fiu al lui Dumnezeu, este plin de Duhul Sfânt, este dornic de a vesti și a dărui mila unui Dumnezeu credincios promisiunilor sale, pentru a-i mângâia și pentru a-i ridica pe cei săraci și pe toți cei care au inima zdrobită. Problema este că mulți nu văd în Isus pe Fiul lui Dumnezeu, și cred că este numai "fiul lui Iosif" (cf. Lc 4, 20-22).

Dacă Isus nu era recunoscut încă de mulți alți oameni, este recunoscut în schimb de demoni, pe care cu un singur cuvânt Isus îi alungă. Toată puterea vrăjmașului, bolile urmările triste exterioare ale păcatului dispar înaintea lui. El predică în mijlocul poporului, alungă pe vrăjmaș și suferința, și vestește bunătatea lui Dumnezeu celor care se recunosc păcătoși și aleargă la mila lui Dumnezeu. Să spunem și noi cu vameșul iertat: "Dumnezeule, ai milă de mine, păcătosul!" (Lc 18,13) și apoi mergând pe cale să vorbim tuturor celor întâlniți despre dragostea și mila lui Dumnezeu față de toți oamenii.

Chemarea lui Ieremia din prima lectură (cf. Ier 1,4-19) ne duce în timpul celor din urmă regi ai lui Iuda de dinaintea captivității babilonice. Apariția unui nou profet în Israel este mai mereu indiciul unei stări rele a poporului, mai exact de începutul declinului regatului lui Iuda; dar totodată este și dovada harului lui Dumnezeu care îi oferă salvarea. Încă înainte de nașterea sa, Domnul îl pusese deoparte pe acest tânăr preot, Ieremia, pentru slujba pe care i-o hotărâse, exact ca și lui Paul (cf. Gal 1,15). Timid, Ieremia începe prin a opune rezistență chemării lui Dumnezeu: "Sunt un copil" (cf. Ier 1,6).

Pentru a-l încuraja pe tânărul său mesager, Dumnezeu îi dă două viziuni remarcabile. Nuiaua de migdal, care înflorește și rodește ca pe vremea lui Aaron (cf. Num 17.8). Migdalul este "arborele care veghează" și ne amintește de Dumnezeu, veghetorul mântuirii noastre. Ieremia trebuia să se grăbească să-și avertizeze poporul, să urgenteze cu pocăința, pentru că cea de-a doua viziune, cea a "cazanului fierbând", prevestea atât iminenta amenințare a vrăjmașului din nord, Caldeea, care va duce poporul în crunta robie a Babilonului, cât și de judecata lui Dumnezeu amânată pentru puțin timp, dar care stătea să vină.

Asta a trebuit să vestească Ieremia și asta trebuie să vestim și noi care am ajuns prin Botez un popor de preoți profeți și regi (cf. 1Pt 2,9). Ieremia primește putere de sus (cf. Ier 1,18), putere însoțită și de o prețioasă încurajare: "Nu te teme, eu sunt cu tine" (Ier 1,19; 15,20). Această putere și această încurajare le primim și noi în fiecare zi, căci în Biblie încurajarea "Nu te teme, eu sunt cu tine, se găsește de 366 de ori, câte odată pentru fiecare zi.

Psalmul 71, cântat de noi astăzi, a fost compus de David pe când fugea dinaintea fiului său, Absalom. De acum bătrân, David, omul lui Dumnezeu este nevoit să treacă din nou prin "prin multe și grele necazuri". El îi cere Domnului: "Până la bătrânețe și căruntețe, Dumnezeule, nu mă părăsi". Iar profetul Isaia îi aduce răspunsul divin la această rugăciune: "Până la bătrânețe, eu sunt același și până veți încărunți, eu vă voi purta" (Is 46,4). Dumnezeu nu l-a părăsit pe slujitorul său David și nu va părăsi niciodată pe nici unul dintre cei pe care i-a răscumpărat (cf. Ps 37,25), prin moartea Fiului său pe cruce.

La fel ca psalmistul David, suntem și noi înconjurați de multe pericole. Locuim ca și David într-o lume guvernată de Absalom, un împărat al nedreptății, căci lumea nu s-a schimbat cu nimic de atunci încoace. Psalmistul crede că dreptatea lui Dumnezeu va triumfa pe pământ atunci când împărăția sa va fi dată împăratului glorios, Mesia. Dacă Domnul este Dumnezeul tinereții noastre (cf. Qho 12,1), atunci să ne putem încrede și conta pe el.

Un psalm spune: "Munții cei înalți sunt pentru țapii sălbatici, iar stâncile sunt adăpost pentru iepuri" (Ps 104,18). Țapii sunt simbolul oamenilor neastâmpărați, iar iepurii sunt simbolul oamenilor fricoși. Am văzut niște imagini cu un căprior și cu un iepuraș care s-au ascuns de un vultur în crăpătura unei stânci. Dacă Dumnezeu s-a gândit la un adăpost pentru țapi și iepuri, făcând crăpături de adăpost în stânci, cu siguranță că Dumnezeu s-a gândit și la un adăpost și pentru noi neastâmpărații și fricoșii.

Sfântul Bernard de Clairvaux (1090-1153), în predica 61 la Cartea Cântarea Cântărilor, spune așa: "Rănile mântuitorului Isus sunt cel mai bun adăpost al omului aflat în pericol". "El a fost străpuns pentru fărădelegile noastre" (Is 53,5). "I-au străpuns mâinile și picioarele și cu o suliță i-au străpuns coasta" (Ps 22,16; In 19,34) pentru a ne da un adăpost în primejdii. În Biblie Isus este numit stânca mântuirii noastre (cf. Dt 32,15; 2Sam 22,47) și stânca veacurilor (cf. Is 26,4). În rănile lui Isus "stânca noastră" (cf. Dt 32,31) noi aflăm mereu adăpost în fața oricărei primejdii. Ba mai mult, din aceste răni oamenii mai pot suge miere din piatră și ulei din stâncă tare (Dt 32,13), adică să guste și să vadă cât de bun este Domnul (cf. Ps 34,9). Iar sfântul Petru ne spune nouă celor de astăzi: "Voi ați gustat și ați văzut cât de bun este Domnul" (1Pt 2,3).

Părintele Jean-Baptiste Saint-Jure (1588-1657), preot și scriitor iezuit din Franța, ne spune că: "Dacă am avea atâtea guri câte fire de praf sunt în lume și atâtea inimi câte fire de iarbă sunt pe pământ, tot n-ar fi suficiente pentru a putea adora, lauda și mulțumi lui Dumnezeu pentru darul mântuirii, lăsat nouă în Euharistie". În Euharistie Isus ne-a lăsat toată iubirea și jertfa sa de la cruce. În ea se găsește izvorul și culmea tuturor harurilor (cf. LG 11). Ca profeți ai Domnului, toată această "mântuire mare" (cf. Evr 2,3) trebuie să o vestim și noi la toți oamenii de mântuit.

Comunitatea din Corint a fost pentru sfântul Paul motiv de multe îngrijorări. Însă motivația care a stat la baza activităților apostolului a fost educarea și formarea membrilor comunității creștine, în mărturisitori al iubirii lui Cristos față de toți oamenii. Iar corintenilor, care tindeau mai mult la carismele care dădeau faimă umană, Paul le arată calea cea mai bună, care este iubirea.

După ce duminica trecută sfântul Paul a asemănat membrele Bisericii cu membrele trupului: picior, mână, ureche, ochi, toate cu rolul lor de neînlocuit (cf. 1Cor 12,12-13), astăzi, el ne arată inima Bisericii, care este dragostea, fără de care toate mădularele își pierd utilitatea (cf. 1Cor 13,1-13). Calea dragostei fost și calea lui Cristos aici pe pământ. Și dacă ar fi să înlocuim cuvântul dragoste, cu numele lui Isus, asta nu i-ar schimba cu nimic sensul textului sacru (cf. 1In 4,8).

Paul ne reamintește că darurile cele mai strălucitoare, fără dragoste nu au nici valoare (cf. 1Cor 13,1). Un suflet ales care a voit să rămână anonim, voind să arate că fără dragoste toate celelalte daruri rămân fără valoare, spunea așa: "Inteligența fără dragoste, te face pervers, Justiția fără dragoste, te face neîndurător. Diplomația fără dragoste, te face ipocrit. Succesul fără dragoste, te face arogant. Bogăția fără dragoste, te face avar. Supunerea fără dragoste, te face servil. Sărăcia fără dragoste, te face orgolios. Frumusețea fără dragoste, te face ridicol. Autoritatea fără dragoste, te face tiran. Munca fără dragoste, te face sclav. Simplitatea fără dragoste, își pierde menirea. Vorbele fără dragoste, te fac greu de suportat. Legea fără dragoste, te supune. Politica fără dragoste, te face egoist. Credința fără dragoste, te face fanatic. Crucea fără dragoste, devine tortură. Viața fără dragoste își pierde sensul. Viața fără dragoste este ca sănătatea fără doctori. Dacă dragoste nu e, nimic nu e. Dacă dragoste nu ai, n-ai nici pace, n-ai nici rai".

Apoi sfântul Paul, vorbindu-ne despre Dumnezeu și despre realitățile veșnice încă nevăzute de noi, ne spune că totul se vede ca o oglindă cu umbre întunecate. Curând însă vom vedea "față către față" și Isus care ne-a cunoscut profund pe pământ, ne va dărui întreaga lui cunoaștere (cf. 1Cor 13,12).

Astăzi am o recomandare: Să facem și noi ca sfânta Tereza Pruncului Isus (1873-1897). Aceasta, după intrarea în mănăstire, a scris în Jurnalul ei: "Am înțeles că Biserica are o inimă și că această inimă arde de Iubire. Am înțeles că numai iubirea dă vitalitate membrelor Bisericii, și că dacă iubirea s-ar fi stins, apostolii nu ar mai fi vestit evanghelia, martirii ar fi refuzat să-și verse sângele. Am înțeles că iubirea era totul. Atunci am exclamat: «Vocația mea este Iubirea!»" Și-a trăit viața de mănăstire în iubire, rugăciune și jertfă din dragoste față de Isus de pe cruce și din dragoste, rugăciune și jertfă față de oamenii de mântuit.

Un suflet adus la Isus de iubirea, rugăciunea și jertfele Terezei unite cu cele ale lui Isus, a fost un anume bandit, Henri Pranzinii (1857-1887), care a fost condamnat la moarte pentru furt și uciderea a trei femei și care în fața morții refuza împăcarea cu Dumnezeu. Auzind de acest fapt, sfânta Tereza Pruncului Isus a început să se roage și să facă jertfe pentru convertirea lui și a reușit să-l aducă la primirea lui Isus și a mântuirii sale de la cruce.

Să spunem și altora că Isus are și astăzi putere să schimbe vieți și destine. Un deținut condamnat la moarte pentru faptele Iui rele. In timp ce se afla la închisoarea Sing Sing, USA, a auzit despre Isus, a crezut în el și i-a cerut să-i mântuiască sufletul. Și-a schimbat viața și prin credință a devenit un copil al lui Dumnezeu căutând să trăiască cum cere Isus. Schimbarea vieții lui a fost văzută de gardieni, de ceilalți deținuți, precum și de directorul închisorii, care datorită unui raport bun înaintat de șefii lui, l-a grațiat și l-a scos din închisoare.

Astăzi meditând tema lecturilor biblice care este măreția iubirii divine și umane, să spunem și noi cu sfânta Tereza Pruncului Isus: "O, Dumnezeul meu, vreau ca fiecare bătaie a inimii mele să reînnoiască ofrandă adusă ție de Isus la cruce pentru cei păcătoși, până când umbrele se vor destrăma iar eu "față în față" voi putea să-ți mărturisesc veșnic iubirea mea". Amin

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 546.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat