Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Ora et labora", fața surprinzătoare a Bisericii în leagănul islamului

De Gianni Valente

La Abu Dhabi, din 2017, este o moschee dedicată Mariei, "mama lui Isus". Principele șeic Mohammad Bin Zayed Al Nahyan, vicecomandant suprem al forțelor armate ale Emiratelor Arabe Unite, a cerut ca locul de cult musulman să fie re-intitulat cu numele de "Maryam 'umm Isa". O alegere - a explicat la acea vreme principele - făcută pentru "a consolida legăturile de umanitate între credincioși de religie diferită" și a aminti "multele puncte în comun între islam și creștinism".

În țara din peninsula arabică pe care papa Francisc urmează s-o viziteze, actuala conducere tinde să acrediteze toleranța inclusivă ca distinctiv al propriei strategii politice interne și internaționale. În urmă cu trei ani guvernanții au instituit Ministerul Fericirii și Toleranței, care are și misiunea de "a afirma toleranța ca valoare fundamentală a societății din Emiratele Arabe Unite". Pe utopicul canal din Dubai a fost construit și "Podul Toleranței".

Steagul toleranței este arborat nu numai din motive de imagine. Folosește și pentru a furniza conținuturi ideale politicilor de control rigid puse în practică pentru a preveni orice infiltrare și contagiere de marcă jihadistă și "takfira". Acelea care în 2015 au produs și legea împotriva delictelor legate de ura religioasă. Și determină și monitorizarea continuă exercitată de guvern și de aparatele de securitate asupra predicilor din moschei.

Orientările și cuvintele de ordine ale guvernului produc efecte practice care ajung să implice și pe creștinii care locuiesc în țară. Constituția din 1971 definește islamul ca religie oficială și Sharia reprezintă izvorul principal al legislației civile. Cetățenii musulmani nu-și pot schimba religia. Dar nimeni n-a fost condamnat pentru delictul de apostazie de la islam. Și blasfemia este pedepsită cu pedepse severe chiar dacă ofensează credințe diferite de cea musulmană. Între timp guvernul continuă să furnizeze terenuri pentru construirea de biserici și temple sikh și hinduse. Autorizează construirea de școli creștine, unde elevii primesc învățământ religios diferențiat pe baza propriei apartenențe confesionale.

Biserica muncitorilor

În Emirate, ca în alte națiuni din peninsula arabică, ordinea constituită de matrice islamică a funcționat ca scenariu paradoxal pentru un fenomen singular de înflorire eclezială. În ultimele decenii, fluxurile de migrațiune din motive economice (același care în Europa par să neliniștească pe așa-zișii apărători ai identității europene și ai "rădăcinilor creștine") au făcut să ajungă în țările din peninsulă și milioane de creștini care sunt în căutare de muncă. Numai în Emirate trăiesc 800 de mii de catolici din zeci de naționalități diferite, începând de la indieni și de la filipinezi.

O creștinătate multilingvă și multicoloră, crescută în manieră gratuită, nu "organizată", fără concursul vreunei strategii misionare de evanghelizare, apărută pornind de la interese vitale și concrete care determinau și determină milioane de persoane să părăsească propriile țări de origine pentru a căuta un salariu mai decent pe lângă puțurile de petrol, în șantierele de expansiune de construcții, în casele bogaților locali, sau în rețele de servicii și infrastructuri care cresc cu dezvoltarea economică și financiară din zonă.

Efectul - neprevăzut și necăutat - este că n-au existat niciodată atâția creștini în peninsula arabică (după secolele de șovăire care au urmat după prima, exaltanta înaintare misionară, realizată de antica Biserică din Orient, de ascendență nestoriană). Realitatea catolică amestecată din Emirate - ca și în alte țări din peninsula arabică - trăiește și crește prin dinamicile proprii - in primis cele sacramentale - care constituie unicul, autenticul izvor al oricărei experiențe ecleziale. Cu parohiile - scăzuta la număr, și pentru aceasta aproape întotdeauna aglomerate - împărtășite de comunități cu limbi și rituri diferite, și unde la fiecare Paște și la fiecare Crăciun se administrează sute de mii de împărtășanii; cu mii de botezuri în fiecare an; cu zeci de mii de tineri care se pregătesc pentru sacramente în orele de catehism; cu școlile care contribuie la creșterea stimei și simpatiei răspândite față de comunitatea creștină.

În octombrie 2014, episcopii catolici latini din regiunile arabe, reuniți în Emirate pentru adunarea lor anuală, au descris cu accente vibrante în documentul lor final "milioanele de muncitori străini aflați în căutare de loc de muncă și de demnitate", care punând competențele lor și energiile lor în slujba construirii țărilor lor de adopție, "cooperează la bunăstarea locuitorilor lor". În paralel, episcopii au cerut cu acea ocazie imigraților creștini să "respecte cultura și tradițiile țărilor care îi primesc".

Respect și condescendență

Tocmai respectarea contextului dat și discreția reprezintă trăsăturile distinctive ale atâtor comunități ecleziale în Emirate și în restul peninsulei arabice. Atâția creștini merg în propria credință printre dificultăți și jertfe de fiecare zi. Nu iau poziții antagoniste sau revendicaționiste, în fața micilor și marilor condiționări pe care trebuie să le înfrunte. Știu că prin interdicție de lege nu trebuie să tindă să-i convertească pe musulmani. Și că bisericile nu pot să aibă clopote care să sune sau să pună crucea pe acoperiș.

Și călăuzele comunităților catolice au împărtășit și și-au însușit mereu aceeași abordare realistă și nu antagonistă față de ordinea constituită de factură islamică. Au trebuit să folosească multă răbdare pentru a obține permisele la construirea de noi locuri de cult.

În fața propagandiștilor care în Occident cer să reglementeze raporturile cu guvernele islamice impunând principiul "do ut des" al reciprocității (eu îți autorizez ție o moschee dacă tu îmi autorizezi mie o biserică), episcopul capucin Paul Hinder, actual vicar apostolic din Arabia de Sud, deja cu mult timp în urmă spunea că "a insista asupra reciprocității în sens matematic nu funcționează". Și predecesorul său, Bernardo Gremoli, care a fost aproape treizeci de ani la conducerea vicariatului apostolic din Arabia, insista că trebuia să fie realiști. Și nu era cazul să-și impute să pretindă reciprocități cu privire la probleme marginale.

Discreția și grija de a evita conflicte cu ordinea islamică stabilă a asigurat adesea catolicilor și episcopilor lor condescendența și simpatia multor autorități politice. De multe decenii, bisericile din toată peninsula arabică sunt construite pe terenuri puse la dispoziție de guvernanți. Creștinii din Bisericile istorice care trăiesc în acea regiune pot crește și prospera, pentru că nu sunt percepuți ca o componentă ostilă și agresivă față de comunitatea islamică majoritară. Experiența lor de creștinătate reală apare departe la ani lumină de tentativele grotești de a acredita conflictualitatea față de islam ca dovadă și conotație a unei identități creștine solide și coerente. Ei experimentează exact contrariul: atestă că tocmai dorința de a trăi în credința apostolilor face posibilă adaptarea la circumstanțe și suportarea lor atunci când sunt nefavorabile sau comportă trudă, sperând timpuri mai bune.

Papa Francisc merge în Emiratele Arabe prezentându-se ca pontif "prieten al islamului". Abordarea sa apare în sintonie totală cu perspicacitatea pastorală a episcopilor catolici care în acele ținuturi au lucrat în ultimele decenii. Aceea care până acum a funcționat ca factor propice pentru a facilita viața precum și creșterea comunităților creștine în leagănul islamului. Și pentru a putea înălța și acolo "rugăciuni și mulțumiri pentru toți oamenii, pentru regi și pentru toți cei care sunt la putere, pentru ca să putem trăi o viață calmă și liniștită, cu toată evlavia și demnitatea" (Sfântul Paul, Prima Scrisoare către Timotei).

(După Vatican Insider, 1 februarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 570.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat