Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a treia de peste an - Anul C - 2019

"Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care ați ascultat-o cu urechile voastre" (Lc 4,21).

Astăzi lecturile biblice ne vorbesc despre cuvântul lui Dumnezeu cel atotputernic care ne mântuiește, căci este ca o sabie cu două tăișuri care judecă simțirile și gândurile inimii (cf. Evr 4,12), căci este ca un ciocan care sparge piatra din inimi (cf. Ier 23,29), căci este ca o pâine care satură inima flămândă de fericire (cf. Am 8,11), căci potolește setea sufletului însetat și umple de bunătăți sufletul celui flămând (cf. Ps 107,9). Sfântul Luca ne spune că așa era și sufletul lui Teofil și cu siguranță și multe alte suflete din timpul său, de aceea pentru acest Teofil, probabil un oficial roman doritor de adevărul lui Dumnezeu care mântuiește, dar și pentru multe inimi asemenea lui, a adunat cuvintele lui Isus de la martorii și apostolii, săi pentru a i le oferi lui și la mulți alți oameni care doreau creștinismul despre care au auzit vorbindu-se (cf. Lc 1,1-4).

Într-adevăr mulți oameni credeau și unii mai cred și acum că religia creștină se referă la Dumnezeu sever care monitorizează faptele oamenilor notându-le într-o carte a sa și așteptă să-i arunce în iad imediat ce vom trece "dincolo". Dar Luca vine și corectează această optică greșită introdusă în lume de diavol chiar de la început pentru a provoca căderea oamenilor în iadul său (cf. Gen 3,5; Mt 25,41). Dar sfântul Luca, doctorul trupului și al sufletului, vede clar lucrurile. Pentru el, creștinismul are de-a face mai degrabă cu iubirea și îndurarea lui Dumnezeu decât cu pedepsele sale. De aceea, vorbindu-i lui Teofil despre credința creștină, Luca, după ce îi vorbește despre venirea în trup a lui Isus, ca să mântuiască lumea de păcatele ei (cf. Lc 2,7), găsește imediat întâmplarea din sinagoga din Nazaret ca fiind foarte elocventă pentru a arăta dragostea îndurătoare lui Dumnezeu cel întreit și unic, față de omenirea căzută, căci Isus spune: "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor captivi eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de bunăvoință al Domnului" (Lc 4,18-19). Ba mai mult, Isus spune la Nazaret că aceste cuvinte promise în vechime de Dumnezeu prin profetul Isaia (cf. Is 61,1), "astăzi s-au împlinit" (cf. Lc 4,21).

Evanghelia după Luca abundă de exemplificări ale dragostei lui Dumnezeu față de oamenii păcătoși. Într-un alt loc Luca ne vorbește despre îndurarea lui Dumnezeu față de cei căzuți în parabola samariteanului milostiv, Cristos (cf. Lc 10,25-37). În alt loc ne vorbește despre inima de tată a lui Dumnezeu care îl așteaptă, îl primește cu drag, îl iartă și îl înnobilează pe fiul său risipitor (cf. Lc 15,11ss). În alt loc ne vorbește despre Isus care merge în căutarea vameșului Zaheu și a unui orb, doi oameni respinși de lume, dar care doreau să-l vadă și să primească mântuirea lui (cf. Lc 18,35-43; 19,1-10). Iar în final ne vorbește despre jertfa Fiului lui Dumnezeu pentru mântuirea tuturor păcătoșilor care se întorc la el și îl chemă să fie mântuitorul lor, asemenea tâlharului din dreapta (cf. Lc 23,43).

Întâlnirea cu Isus, Fiul lui Dumnezeu cel adevărat și milostiv, a transformat pescari, vameși și zeloți în mari apostoli și sfinți. Cunoașterea lui Dumnezeu și a iubirii sale din Evanghelia după sfântul Luca l-a convertit pe Teofil care astăzi este cinstit ca sfânt și i-a convertit și pe mulți alții. Să nu uităm că sfântul Augustin (354-430) a fost convertit de textul din Romani: "Să trăim frumos, ca în timpul zilei, nu în chefuri și în beții; nu în curvii și în fapte de rușine; nu în certuri și în pizmă" (Rom 13,13). Să nu uităm că pe sfântul Antonie cel Mare, l-a făcut pustnic, textul din Matei: "Dacă vrei să fii desăvârșit, du-te de vinde ce ai, dă la săraci și vei avea o comoară în cer! Apoi vino și urmează-mă" (Mt 19,21).

De aceea, scriitorul Feodor Dostoievski (1821-1881), după convertirea sa din închisoarea din Siberia, i-a scris unui prieten: "Să știi și să crezi aceasta, că nu există nimic mai frumos, nimic mai profund, nimic mai milos și nimic mai înțelept și mai perfect decât Isus Cristos". De aceea, sfânta Ecaterina de Siena (1347-1380), scria: "Îți mulțumesc, veșnice Părinte, că nu ai disprețuit creatura ta și nu ți-ai îndepărtat fața de la ea. M-ai iubit mai înainte de a te fi iubit și mă iubești încă nespus de mult". Iar un înțelept se ruga așa: "Doamne, dă-mi harul de a mă schimba pe mine însumi și așa voi schimba și eu măcar pe unii!"

Cei cu inima bună și mânați de Duhul Sfânt îl găsesc pe Dumnezeu mereu bun și iertător și îl slujesc; dar cei mânați de duhul cel rău îl găsesc pe Dumnezeu mereu aspru, ca leneșul care a primit un talant, de aceea nu doresc ca Fiul lui Dumnezeu să domnească peste ei, dar Dumnezeu stăpânul a toate, prin Isus și Duhul Sfânt, va domni peste orice creatură a sa (cf. Lc 19,12-27).

Cu Isus au început "timpurile cele din urmă", timpuri care se continuă în Biserica până la venirea sa de-a doua. Iar misiunea pe care Isus o inaugurează este îndreptată în special către cei săraci, către cei din urmă. Aceasta este speranța care îi susține și care le alină suferința. Așa cum spune Isaia, Isus îndreaptă "vestea cea bună" către cei păcătoși, către cei marginalizați și către cei persecutați, din orice condiție socială ar fi ei, deoarece Dumnezeu îi iubește pe oameni fără a face diferențe. Pentru Cristos fiecare om este prețios ca o perlă. Aceasta este "vestea cea bună" a lui Isus care trebuie să miște inima oamenilor, redându-le demnitatea și capacitatea de a spera și căuta mântuirea lui.

Trebuie să știm că de la jertfa lui Cristos de la cruce, nici diavolii nu mai pot nega iubirea mântuitoare și bunătatea lui Dumnezeu față de oameni. Ceea ce pot face diavolii acum este să ne facă să nu ne lase timp să ne gândim la această iubire mântuitoare sau să ne facă să amânăm aducerea vieții noastre la Dumnezeu în timp util. Să ne amintim de alegoria consiliului diavolesc, când Satana a prins de veste că într-o anumită comunitate a început o renaștere spirituală. I-a convocat el pe toți consilierii lui și le-a spus: "Vom merge și le vom lua oamenilor timpul și ocaziile de a cugeta la Dumnezeu, la iubirea și la mântuirea sa, ocupându-le timpul cu lucruri banale. Iar celor care vor încerca să se gândească la Dumnezeu, la mântuirea și la iubirea lui pentru ei, le vom spune că într-adevăr toată Biblia este adevărată, că Dumnezeu este iubitor, că există cer și iad, că există îngeri și diavoli, că orice om va avea în veșnicie ceea ce alege încă din viața aceasta; dar să nu uităm să-i înșelăm și să le spunem că mai au încă timp berechet ca să se predea lui Dumnezeu și că pot amâna decizia pentru Dumnezeu și pentru împărăția lui, pentru a-și trăi viața, măcar până mâine, căci cine spune mâine, spune, niciodată". Și chiar dacă vreun om se schimbă înainte de moarte, înșelătoria este că la moarte trebuie să fim deja gata, pentru că decizia pentru Dumnezeu trebuie luată încă din copilărie (cf. Lc 12,40). "Adu-ți aminte de Făcătorul tău în zilele tinereții tale, până nu vin zilele cele rele și până nu se apropie anii din urmă" (cf. Qho 12,1).

Prima lectură (cf. Neh 8,2-4a.5-6.8-10) ne vorbește și ea tot despre puterea și lumina cuvântului lui Dumnezeu. O mână de oameni, o "rămășiță a lui Israel", care împreună cu Ezdra și cu Neemia, în anul 444 î.C, după 77 de ani de robie, s-au întors din robia babilonică, s-au adunat într-o piață din Ierusalim în jurul căreia nu se aflau decât ruine și dărâmături. Totul trebuia reconstruit, în mijlocul unor popoare ostile. Oare mai era ceva care îi putea ajuta și salva? Da, era cuvântul lui Dumnezeu, era legea lui Moise, era Sfânta Scriptură. Ascultarea, explicarea și înțelegerea Cuvântului, atunci ca și acum, au avut puterea de a trezi conștiințele cum că Dumnezeu îi iubește și cum că Dumnezeu este mereu bun și iertător și nu vrea moartea păcătoșilor, dar convertirea lor (cf. Ez 33,11). Și s-au apucat imediat de treabă, cu o mână țineau armele de apărare și cu cealaltă mână țineau instrumentele de construit (cf. Neh 4,17).

Așa cum evreii întorși din robie, întăriți de Cuvintele Scripturilor, ce le vorbeau de dragostea lui Dumnezeu, că plângeau de bucurie, au reconstruit Ierusalimul și țara, lucrând și luptând în același timp, tot astfel și noi întăriți de același cuvânt divin, plini de bucurie, să lucrăm și să luptăm până ce reconstrui din temelii ființa noastră, templul lui Dumnezeu, ruinat de păcat.

De aceea psalmul responsorial ne spune astăzi: "Cuvintele tale, Doamne, sunt duh și viață (cf. In 6,63). Legea Domnului este desăvârșită, înviorează sufletul; mărturia Domnului este adevărată, îl face înțelept pe cel neștiutor. Orânduirile Domnului sunt drepte, înveselesc inima, poruncile Domnului sunt strălucitoare, luminează ochii (cf. Ps 19,8-9).

Și sfântul Paul în lectura a doua de astăzi (cf. 1Cor 12,12-30) ne vorbește tot despre dragostea lui Dumnezeu față de oamenii păcătoși. Vorbind despre adunarea membrilor Bisericii, apostolul Paul a acordat cel dintâi loc celebrării cinei euharistice (cf. 1Cor 11,20-34), care este memorialul jertfei de pe cruce, căci Tatăl ceresc l-a dat pe Isus la moarte pentru noi (cf. In 3,16-17; 15,13-14). Iar după aceea vorbește despre daruri și slujbe venite de la Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, daruri și slujbe care au în vedere zidirea lăuntrică a fiecăruia. Sfântul Paul le amintește foștilor idolatri că ei fuseseră odinioară conduși de duhurile satanice. Și ce schimbare în prezent! Acum Duhul lui Dumnezeu este cel care îi dirijează, lucrând în ei cum îi place, prin darurile pe care le împarte. Aici apostolul înșiră aceste daruri. "Și cei pe care Dumnezeu i-a pus în Biserică sunt: mai întâi apostolii, în al doilea rând profeții, în al treilea rând învățătorii, apoi cei care au puterea minunilor, apoi carisma vindecărilor, a ajutorării, a conducerii, a limbilor diferite" (1Cor 12,28); precizând că ele sunt date în vederea întrebuințării comune. Paul compară Biserica în care Isus ne-a introdus prin jertfa sa de la cruce, jertfă prezentă în Cuvânt și Euharistie, cu un corp uman compus din multe mădulare și organe care nu pot funcționa nici unul fără celălalt. Deși Biserica are numeroase mădulare, tot atâtea câți credincioși are, ea este animată de un singur Duh, pentru a împlini o singură voință, cea a Domnului, care este Capul (cf. Ef 4,15-16).

În trupul Bisericii, membrele să se îngrijească unele de altele" (1Cor 12,25). "Ca niște buni ispravnici ai harului felurit al lui Dumnezeu, fiecare din voi să slujească altora după darul pe care l-a primit" (1Pt 4,10). Fiecare trebuie să lucreze cu darul primit, căci darul fiecăruia nu este numai pentru sine ci este pentru toți. Și așa cum în trup fiecare membru și fiecare celulă își au rolul lor, tot astfel și în Biserică fiecare își are rolul imposibil de înlocuit. Și așa cum în trup "ochiul nu poate spune mâinii, "nu am nevoie de tine"; nici capul picioarelor, "nu am nevoie de voi", tot astfel în Biserică nici un membru nu poate spune altui membru, nu am nevoi de tine, sau nu am nevoie de voi (cf. 1Cor 12,21). "Voi sunteți trupul lui Cristos și membru fiecare în parte" (1Cor 12,27). Deci, așa cum trupul nu ar fi ceea ce este dacă nu ar fi compus din membre diferite; tot astfel nici Biserica creștină.

Sintetizăm și spunem: Așa cum sfântul Luca i-a vorbit lui Teofil din Scripturi, despre dragostea lui Dumnezeu în Cristos și Duhul Sfânt. Așa cum Ezdra și Nehemia le-a vorbit robilor eliberați din robia babilonică despre dragostea lui Dumnezeu descrisă în Scripturi, că aceștia plângeau de bucuria mântuirii. Așa cum sfântul Paul le-a vorbit corintenilor despre Euharistie și daruri, care sunt dragostea lui Dumnezeu, promisă în Scripturi și arătată prin Cristos și Duhul Sfânt. Tot astfel și noi trebuie să fim în lume martori ai iubirii lui Dumnezeu cel biblic, iubire arătată nouă prin Cristos și Duhul Sfânt. Când oamenii vor înțelege din cuvântul divin, dragostea lui Dumnezeu pentru ei, dragoste arătată prin Cristos și Duhul Sfânt, atunci se vor căi de păcatele lor și le vor plânge de bucuria mântuirii și își vor îndrepta viața, ca evreii întorși din exil (cf. Neh 8,9), ca cei din Corint la Scrisoarea lui Paul (cf. 1Cor 12,12-30) și ca mulțimea de evrei și păgâni întorși la Dumnezeu la predica lui Petru de la Rusalii (cf. Fap 2,37-40).

O fetiță, după ce citise o frumoasă biografie a unui martir din primele veacuri, a spus mamei sale: "Și eu vreau să-mi dau viața și să mor pentru credința în Isus". Atunci mama i-a răspuns că ea își poate oferi viața lui Cristos și până la martiriu, trăind o viață de credință zi de zi. De aceea, sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997) spunea "Trăiți în așa fel încât viața voastră să fie un argument al existenței și al iubirii lui Dumnezeu". Iar Scrisoarea către Diognet, o scriere din secolul al II-lea, spune așa: "Nu îmbrăcămintea, nici hrana, nici locuința nu-i definește pe creștini, ci prezența lui Cristos în sufletul și viața lor, prezență reactualizată prin Cuvânt, prin sfânta împărtășanie și printr-un efort zilnic, care face ca extraordinarul să devină «normal»".

"Cuvintele tale, Doamne, sunt duh și viață" (In 6,63).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 711.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat