Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Îndurare, nu jertfă

Iubirea pe care Dumnezeu o dă omului pentru a-l mântui

De Raniero Cantalamessa

Este un "mic tratat despre milostivirea divină și cea umană" volumul Fața milostivirii (Il volto della misericordia, Cinisello Balsamo, San Paolo, 2018, 187 de pagini) scris de predicatorul Casei Pontificale. Cartea este dedicată papei Francisc "care a pus milostivirea în centrul vieții și reflecției Bisericii". Publicăm capitolul dedicat convertirii lui Matei.

Există ceva înduioșător în chemarea lui Matei vameșul (Mt 9,9-13). Este o pagină autobiografică, istoria întâlnirii cu Cristos care a schimbat viața sa. "Plecând Isus de acolo, a văzut un om numit Matei stând la postul său de vamă și i-a spus «Urmează-mă!». Ridicându-se, el l-a urmat". Caravaggio ne-a lăsat o pânză vestită despre această scenă. Viitorul apostol este așezat la o masă. Pe ea, în afară de monede, sunt penița și călimara (îi vor folosi într-o zi pentru un alt scop). O lumină pornește de la fața lui Cristos, urmează mișcarea mâinii sale și cade, luminându-le, pe fețele lui Matei și ale celorlalți care erau așezați cu el la masa de vamă. Un mod sugestiv pentru a spune că chemarea exterioară este însoțită de o lumină interioară. De altfel, fără aceasta, nu s-ar explica promptitudinea cu care Matei "se ridică", lasă toată și-l urmează pe Cristos, fără a fi nevoie de vreo explicație.

Dialogul invizibil dintre Cristos și viitorul apostol este încredințat în întregime gestului acelor mâini. Aceea a lui Cristos, în picioare, se întinde în direcția lui Matei, însă mai mult în semn de alegere decât de poruncă (niciun arătător spre Matei, ci numai o mână întinsă). Acestui gest îi corespunde cel al lui Matei care își duce mâna la piept, asemenea celui care se uimește de alegere și spune: "Eu? Ești sigur că mă vrei chiar pe mine?".

În fața refuzului tânărului bogat de a-l urma, Isus a afirmat cu tristețe că "mai ușor este ca o cămilă să treacă prin urechea acului decât ca un bogat să intre în Împărăția lui Dumnezeu". Apostolilor care-l întreabă: "Atunci, cine se poate mântui?, El le răspunde: "Pentru oameni acest lucru este imposibil, dar pentru Dumnezeu toate sunt posibile" (Mt 19,24-26). Chemarea lui Matei este dovada că pentru Dumnezeu este posibil să mântuiască și un bogat. Confruntarea cu invitația adresată tânărului bogat ne spune ceva și despre Matei, despre deschiderea sa la Dumnezeu. Nu este deloc sigur că Matei avea să răspundă cu atâta promptitudine la propunerea lui Isus. La invitația lui Isus: "Vino și urmează-mă" tânărul bogat "a plecat întristat"; Matei "ridicându-se, l-a urmat".

Comportamentul lui Matei are ceva neverosimil. Putem să ni-l imaginăm așezat, ocupându-se cu taxele vamale, contemplând răpit monedele pe care negustorii le depun pe masă. Este în culmea euforiei, când tot ceea ce a dat sens vieții sale până în acel moment își pierde valoarea. Matei se ridică, părăsește toate și-l urmează pe Isus. N-a asistat la nicio minune; suntem aproape la începuturile activității publice a lui Isus și El încă nu este vestit: cum se explică această promptitudine? Caravaggio a perceput-o în semn: privirea lui Isus. Traducerile spun: "l-a văzut", dar poate că mai bine ar fi să se traducă "l-a privit". Beda Venerabilul spune că l-a privit "cu privire de milostivire și de alegere", miserando et eligendo: cuvintele pe care papa Francisc le-a ales ca moto al stemei sale papale.

Episodul chemării lui Matei nu este amintită îndeosebi datorită importanței personale pe care o avea pentru autorul Evangheliei, dat fiind faptul că și Marcu și Luca îl prezintă, numindu-l pe Matei cu al doilea nume al său, Levi (cf. Mc 2,14; Lc 5,27). Interesul este datorat frazei pe care Isus a rostit-o în cursul "marelui ospăț" pe care Matei l-a oferit "în casa sa", înainte de a-și lua rămas bun de la foștii săi colegi de muncă, "vameși și păcătoși". Ca adesea, un episod evanghelic este transmis grație unui logion al lui Isus legat de el. Faptul folosește ca o ramă pentru frază. La reacția scandalizată a fariseilor pentru că a intrat în casa unui vameș și că a mâncat cu păcătoșii Isus răspunde: "Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci bolnavii. Așadar, mergeți și învățați ce înseamnă: «Îndurare vreau, și nu jertfă», căci nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși".

Noi suntem așa de obișnuiți cu cuvintele Evangheliei încât le considerăm clare și naturale, chiar și atunci când ele sunt obiectiv "scandaloase" și ar trebui măcar să ne provoace întrebări. Dumnezeu i-ar prefera pe păcătoși în locul celor drepți? Atunci ce scop au Legea și poruncile? Tocmai întrebările neliniștitoare ne conduc să descoperim, uneori, răspunsurile eliberatoare a Evangheliei. Explicația frazei lui Cristos este simplă. Isus n-a venit să-i cheme pe cei drepți (ca și cum ar exista drepți înainte de El și fără El), ci a venit să-i facă pe cei drepți. Scrie apostolul în Scrisoarea către Romani: "căci nu este deosebire. De fapt, toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu, dar sunt justificație în mod gratuit de harul lui, prin răscumpărarea în Cristos Isus. Pe acesta Dumnezeu l-a pus ca jertfă de ispășire pentru ca, prin credința în sângele său" (Rom 3,22-25).

Isus nu neagă că ar exista înainte de El o anumită dreptate, "dreptatea care derivă din respectarea legii" (cf. Fil 3,6); recunoaște cu plăcere această dreptate în farisei, pe care continuă, pentru aceasta, să-i numească, fără ironie, "cei drepți". Numai că încearcă să le explice că această dreptate nu este suficientă să mântuiască pentru că nu poate da viața. Trebuia să folosească nu pentru a face "să se dorească harul" și să fie recunoscut în momentul venirii sale. Dacă eșuează acest scop, se transformă în pseudo-dreptate, în dreptate care pierde, în loc să mântuiască. A fost drama opozanților lui Cristos; despre ei apostolul spune cu tristețe că "necunoscând justificarea lui Dumnezeu, caută să-și statornicească propria lor justificare" (Rom 10,3). Toate acestea le vedem deja în viața lui Matei. Întâlnirea cu Cristos, din "vameș și păcătos" l-a făcut "drept" și făcându-l drept a făcut din el o persoană nouă, un apostol al lui Cristos. Dacă ar fi rămas perceptor de taxe, Caravaggio (pentru a numi cea mai mică dintre gloriile sale) nu s-ar fi interesat de el, lumea n-ar ști nici măcar că a existat un anumit Matei numit și Levi.

Ne rămâne să clarificăm un punct întunecat. În lumina a ceea ce am spus, ce înseamnă fraza din Osea, preluată de Cristos: "Îndurare vreau, și nu jertfă"? Oare că este inutilă orice jertfă și mortificare și că este suficient a iubi pentru ca totul să fie în ordine? Nu lipsesc cei care interpretează chiar așa și îi învață și pe alții. În acest mod se poate ajunge să se respingă tot aspectul ascetic al creștinismului, care reziduu al unei mentalități chinuitoare sau manihee, astăzi depășite.

Din nou, o întrebare neliniștitoare devine ocazie a unei descoperiri iluminante. Înainte de toate trebuie notată o profundă schimbare de perspectivă în trecerea de la Osea la Cristos. În Osea fraza se referă la om și la ceea ce Dumnezeu vrea de la el. Dumnezeu vrea de la om iubire și cunoaștere, nu jertfe exterioare și arderi de tot de animale. Pe buzele lui Isus fraza se referă în schimb la Dumnezeu. Iubirea despre care se vorbește nu este aceea pe care Dumnezeu o cere de la om, ci aceea pe care o dă omului. "Îndurare vreau, și nu jertfă" înseamnă: vreau să folosesc îndurare, nu să condamn. Echivalentul său biblic este cuvântul care se citește în Ezechiel: "Nu-mi găsesc plăcerea în moartea celui rău, ci să se întoarcă cel rău de la calea lui și să trăiască" (33,11). Dumnezeu nu vrea "să jertfească" creatura sa, ci s-o mântuiască.

Cu această precizare, se înțelege mai bine și fraza lui Osea. Dumnezeu nu vrea jertfa "cu orice preț", ca și cum s-ar distra văzându-ne că suferim; nu vrea nici jertfa făcută pentru a invoca drepturi și merite în fața Lui, sau din simțul greșit înțeles al datoriei. Însă vrea jertfa care este cerută de iubirea față de El și de respectarea poruncilor. "Nu se trăiește în iubire fără durere", spune Imitațiunea lui Cristos (III, 5) și înseși experiența zilnică o confirmă. Nu există iubire fără jertfă. În acest sens, Paul ne îndeamnă să facem din întreaga noastră viață "o jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu" (Rom 12,1).

Jertfă și îndurare sunt lucruri bune ambele, dar pot să devin și una și cealaltă lucruri rele, dacă sunt bine distribuite. Sunt lucruri bune dacă (așa cum a făcut Cristos) se alege jertfa pentru sine și îndurarea pentru ceilalți; devin amândouă lucruri rele dacă se face contrariul și se alege îndurarea pentru sine și jertfa pentru ceilalți. Dacă suntem indulgenți cu noi înșine și riguroși cu ceilalți, gata mereu să ne scuzăm pe noi înșine și necruțători în a-i judeca pe ceilalți. În această privință, chiar nu avem nimic de revizuit în conduita noastră?

Nu putem încheia comentarea chemării lui Matei fără a dedica un gând afectuos de recunoștință acestui evanghelist care ne însoțește așa de des, cu Evanghelia sa, în cursul anului liturgic. Facem asta cu câteva versuri dedicate lui de Paul Claudel (poetul spune că preferă pentru Matei simbolul boului, și nu acela mai tradițional al omului sau al îngerului): "Matei, vameșul, este cel care a avut cel dintâi ideea, cunoscând forța unei scrieri, de a-l pune în negru pe hârtie pe Isus, ceea ce a spus exact și ceea ce ochii lor au contemplat. Pentru aceasta, reluând instrumentul care îi folosea odinioară pentru calculele sale, conștiincios, senin, imperturbabil ca un bou, începe să are marele său ogor de hârtie albă. Trasează o brazdă, se întoarce la capăt, începe o alta, așa încât nimic să nu fie omis din ceea ce îi oferă amintirea și îi dictează Duhul Sfânt. Nu numai pentru timpul său, ci pentru toată Biserica ce va veni".

(După L'Osservatore Romano, 15 ianuarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 622.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat