Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa și "spinii" ortodocși

De Gianni Valente

Rutele următoarelor călătorii aflate în agenda papei Francisc sunt destinate în mod fatal să intersecteze furtuna care zdruncină Bisericile ortodoxe de matrice bizantină. Un crivăț concentrat până acum în Ucraina, dar care ar putea curând să se lărgească prinzând în vârtejul său alte sfâșieri - latente sau reclamate - care marchează deja trupul întregii ortodoxii.

Rebusul macedonean

Ieri a fost anunțată oficial vizita papei Francisc în România (31 mai - 2 iunie). Însă înainte, în aceeași lună dedicată tradițional Sfintei Fecioare Maria (5-6 mai), episcopul de Roma va face o călătorie fulger în Bulgaria și Macedonia, intersectat de una dintre faliile de fractură unde se descarcă mai vehement tensiunile intra-ortodoxe. De-a lungul istoriei, comunitățile ortodoxe din actualele teritorii macedonene au fost supuse jurisdicției Bisericii bulgare și apoi celei conduse de patriarhia ecumenică, pentru a trece după aceea - începând din primele decenii ale secolului al XX-lea sub conducerea Bisericii ortodoxe sârbe. În 1967, mitropoliții macedoneni au decis să se dezlipească de patriarhia sârbă și să proclame propria autocefalie (independență). De atunci, și până acum, nicio altă Biserică ortodoxă n-a recunoscut legitimitatea canonică a Bisericii ortodoxe macedonene "schismatice". În ultimii ani, ierarhii ortodocși macedoneni au încercat să reînnoade comuniunea cel puțin cu Biserica bulgară, declarându-se dispuși să o recunoască drept proprie "Biserică mamă". Până când, la sfârșitul lui mai 2018, în timp ce deja începuse controversa dintre Constantinopol și Moscova cu privire la proiectul de autocefalie a Bisericii ucrainene, aceeași patriarhie ecumenică de Constantinopol a anunțat că vrea să ia asupra sa și "problema macedoneană" (după ce a primit și o scrisoare în care și primul ministru al Macedoniei, Zoran Zaev, declara că susține cererea de autocefalie a ecleziasticilor din țara sa).

Acum când toți membrii sinodului patriarhiei de Constantinopol au semnat decretul de acordare a autocefaliei noii Biserici ortodoxe ucrainene independente de patriarhia de Moscova, exponenți ai Bisericii ortodoxe sârbe fac ipoteza (sau se tem) că aceeași schemă se poate repeta în Macedonia, cu patriarhul ecumenic disponibil să-i relegitimeze canonic pe ortodocșii macedoneni "schismatici" și să le acorde independență deplină de patriarhia sârbă. Probabil și din acest motiv, patriarhul ortodox sârb Irineu a fost până acum unul dintre primații ortodocși cei mai hotărâți în împiedicarea acordării autocefaliei Bisericii ortodoxe ucrainene, amintind în mesajul său de Crăciun "șoviniștii înfuriați, rusofobii conduși de politicieni corupți" care "cu sprijinul uniaților și din păcate și cu participarea necanonică a patriarhiei de Constantinopol au aprofundat și au lărgit schismele existent, și au dăunat grav unității întregii ortodoxii".

Cu privire la noul intervenționism al patriarhiei ecumenice în situațiile controversate care alimentează contrate și scot în afara comuniunii ortodoxe grupuri consistente de credincioși - așa cum s-a întâmplat timp de decenii în cazurile citate din Ucraina și din Macedonia -, diferiți analiști au atras atenția cu privire la o trecere a Tomos-ului pentru autocefalia ucraineană care pare să recunoască scaunului constantinopolitan prerogative robuste de conducere și orientare față de fiecare Biserică ortodoxă. "În cazul marilor probleme de natură ecleziastică, doctrinală și canonică", se citește în decretul de acordare a autocefaliei Bisericii ortodoxe ucrainene "mitropolitul de Kiev și al întregii Ucraine trebuie să se adreseze, în numele sfântului sinod al Bisericii sale, la preasfântul nostru tron patriarhal și ecumenic, căutând părerea sa de prestigiu și sprijinul său final".

Reacții și ezitări

După acordarea Tomos-ului de autocefalie Bisericii ortodoxe ucrainene din partea patriarhiei ecumenice, un sprijin explicit pentru nașterea noii Biserici ucrainene a fost exprimat de secretarul de stat SUA, Mike Pompeo, care într-o declarație datată la 11 ianuarie a descris-o ca "un rezultat istoric pentru Ucraina angajată să schițeze propriul viitor". Și arhiepiscopul major Sviatoslav Șevciuc, primat al Bisericii greco-catolice ucrainene, a salutat cu mare emoție nașterea Bisericii ortodoxe ucrainene autocefale, valorizând-o ca pas pozitiv spre o refacere a comuniunii depline între toate Bisericile ucrainene: "Astăzi - a spus într-un interviu-manifest conducătorul greco-catolicilor ucraineni - orice efort trebuie să fie făcut nu numai pentru a depăși dezbinarea în cadrul ortodoxiei ucrainene, dar și pentru a face serios teologie, pentru a ne ruga și a lucra pentru a reface unitatea originară a Bisericii din Kiev în ramurile sale ortodoxă și catolică. Și chiar Biserica greco-catolică ucraineană poartă amintirea eclezială mistică a creștinismului nedespărțit din primul mileniu. Astăzi, chiar dacă trăim în comuniune deplină cu Succesorul apostolului Petru, considerăm ca Biserică mamă a noastră Biserica vechii Biserici a Constantinopolului".

În schimb, celelalte Biserici ortodoxe, în afară de patriarhia de Moscova, încă n-au exprimat cu privire la autocefalia proclamată a Bisericii ortodoxe ucrainene reacții oficiale legitimate de pronunțarea respectivelor sinoade. Unele Biserici ortodoxe, ca aceea din Grecia, au anunțat că problema va fi tratată în următoarele reuniuni sinodale ale propriilor episcopi. În timp ce unii primați au manifestat deja împotrivire față de modalitățile în care a fost acordată autocefalia și alarmare pentru consecințele sale potențiale. Yohanna al X-lea, patriarh al Bisericii greco-ortodoxe de Antiohia, a scris la 31 decembrie o scrisoare adresată lui Bartolomeu, în care îl invita pe patriarhul ecumenic să "nu ia nicio decizie care nu exprimă consensul Bisericilor ortodoxe autocefale", amintind că "este irațional a pune capăt unei schisme în dauna unității lumii ortodoxe".

După acordarea Tomos-ului de autocefalie mitropolitului ucrainean Epifanie, eforturile de convingere ale părților în cauză s-au concentrat și asupra patriarhiei din Ierusalim: unii episcopi din noua Biserică autocefală ucraineană au anunțat intenția de a vizita Țara Sfântă cu speranța de a putea concelebra cu patriarhul greco-ortodox Theophilos și cu alți episcopi din patriarhia de Ierusalim, și pentru a atesta în acest mod propria legitimitate canonică. Nici sfântul sinod al patriarhiei de Ierusalim n-au dat până acum declarații publice referitoare la dezvoltările finale ale crizei ucrainene. Însă anterior, chiar patriarhul Theophilos a indicat mereu ca unic primat ucrainean legitim pe mitropolitul Onufrie, conducător al Bisericii ortodoxe ucrainene legată canonic cu patriarhia de Moscova, rămasă în afara - cu cei circa nouăzeci de episcopi ai săi - "Conciliului de unificare" care la 15 decembrie l-a ales pe mitropolitul Epifanie ca primat al "noii" Biserici ucrainene autocefale. În zilele trecute, același Theophilos l-a întâlnit din nou pe mitropolitul Hilarion de Volokolamsk, conducător al departamentului pentru relațiile externe al patriarhiei de Moscova, în vizită în Orașul Sfânt.

Papa și "spinii" ortodocși

Pregătindu-se să călătorească în Bulgaria, Macedonia și România, episcopul de Roma nu pare să se teamă de riscul de a rămâne momit în conflictele care-i sfâșie pe ortodocși. Indicația papală că Bisericile catolice nu trebuie "să se amestece" în "lucrurile interne" ale ortodoxiei - reafirmată de însuși papa Francisc la 30 mai 2018, în timpul unei întâlniri cu o delegație a patriarhiei de Moscova - a contribuit la crearea unei situații paradoxale: toți conducătorii ortodocși, în timp ce se dezbină între ei, privesc cu afect de frați la episcopul de Roma. Au încredere în el. Se bazează pe apropierea sa. Biserica de Roma, în acest moment dificil, oferă oricum în caritate slujirea sa adusă unității și în folosul tuturor Bisericilor din Orient. Și face asta fără a se alia de o parte sau de alta, fără a juca pe căi indirecte cu dificultățile altuia pentru a reafirma proeminențe și fără a revendica roluri de "arbitru" al conflictelor ecleziale.

Pe aceste căi inedite poate fi păstrată în speranță dorința de a ne întoarce la comuniunea sacramentală deplină între catolici și ortodocși. Și într-un moment în care drumurile deja rodate ale dialogului ecumenic sunt făcute obiectiv impracticabile de diviziunile interne din ortodoxie. Și sfâșierile ortodoxe îndurate riscă să facă abstracte și idealiste și anumite apeluri de a aplica sisteme de organizare "sinodală" a practicii ecleziale.

(După Vatican Insider, 12 ianuarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2306.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat