Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Botezul Domnului - Anul C - 2019

În acel timp, deoarece poporul era în așteptare și toți se întrebau în inima lor despre Ioan, dacă nu cumva este el Cristosul, Ioan le-a răspuns tuturor: "Eu vă botez cu apă, însă vine unul mai puternic decât mine, căruia nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua încălțămintei. El vă va boteza în Duhul Sfânt și cu foc". În timp ce tot poporul era botezat, a fost botezat și Isus și, pe când se ruga, cerul s-a deschis și Duhul Sfânt a coborât asupra lui, sub chip trupesc, ca un porumbel, și o voce a fost din cer: "Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine îmi găsesc toată plăcerea". (Evanghelia după sfântul Luca 3,15-16.21-22)

- În timp ce tot poporul era botezat, a fost botezat și Isus". Primul act public al lui Cristos a fost botezul său, adică exprimarea solidarității lui cu toți păcătoșii. Acest gest are o profunzime deosebită și greu de priceput, cum adică Dumnezeu cel de trei ori sfânt primește botezul păcătoșilor, care cer iertarea divină prin gestul scufundării într-o apă care să-i purifice nu atât în exterior, cât mai ales în adâncul ființei lor, purificare de care Fiul lui Dumnezeu nu avea nevoie.

- Botezul va deveni sacramentul creștin prin care oamenii intră în Biserica lui Dumnezeu, botez exprimat prin cufundarea într-o apă a morții pentru păcat și a învierii pentru o viață nouă. Însă, înainte de a cere oamenilor acest botez, Cristos însuși vrea să experimenteze ceea ce va cere viitorilor creștini. Și dacă botezul înseamnă a muri împreună cu el pentru păcat și a învia prin el pentru o viață nouă (Așadar, am fost înmormântați împreună cu el prin Botez în moartea [lui] pentru ca, după cum Cristos a înviat din morți prin gloria Tatălui, la fel și noi să umblăm într-o viață nouă: Rm 6,4), atunci acest prim botez este pentru Cristos un fel de obligație asumată anticipat pentru pătimirea, moartea și învierea lui. Pentru el, botezul în râul Iordan înseamnă "botez în Duhul Sfânt"; botezul sângelui de pe cruce este, în schimb, "botezul cu foc". Primul înseamnă solidaritate cu păcătoșii care vor să fie purificați; al doilea botez înseamnă arderea în foc a tuturor păcatelor lumii.

- La botezul în Iordan, Tatăl va confirma că "acesta este Fiul meu iubit", care îndeplinește voința Dumnezeului întreit de mântuire a lumii. Tot la acest botez, Duhul Sfânt, sub forma unui porumbel, ține legătura între Tatăl din ceruri și Fiul care se roagă pe pământ. Acest Duh îi aduce Fiului voința Tatălui și-i transmite acestuia rugăciunea Fiului. Perioada între botezul lui Isus în Iordan și evenimentul morții și învierii Fiului corespunde voinței trinitare de mântuire a lumii.

- La scurt timp după naștere, noi am fost botezați, adică am fost curățați de păcatul strămoșesc și am devenit copiii Tatălui, frați cu Fiul lui și temple ale Duhului Sfânt. Evenimentul extraordinar petrecut în noi la botez, pentru mulți rămâne îngropat în trecut, iar faptul că sunt creștini nu le schimbă viața în mai bine. Cândva am primit un dar de care nu suntem suficient de conștienți și îl ținem închis, captiv al comodității și indolenței noastre. Botezul lui Isus în Iordan trebuie să reaprindă conștiința importanței botezului nostru și a responsabilităților creștine care derivă din el.

- În modul cum suntem educați, ca și în mentalitatea noastră există ideea recompensei în urma unor fapte bune care să merite aprecierea și afecțiunea cuiva. Suntem premiați dacă am obținut o performanță deosebită. Intrăm în atenția lumii dacă am săvârșit o bravură demnă a fi publicată în mass-media și recompensată prin ovațiile altora, prin vreo medalie sau diplomă, printr-un premiu în bani etc. Acest mod al educației noastre ne poate induce ideea că Dumnezeu ne iubește și ne recompensează în baza meritelor și bravurilor noastre. O astfel de idee este falsă și nu redă corect atitudinea lui Dumnezeu față de noi. El ne iubește necondiționat și nu în baza meritelor noastre. Ne iubește, deoarece vede în noi ceea ce putem deveni colaborând cu harul lui. Vede în noi capodopera pe care El a creat-o la începutul lumii. În religia noastră există un Dumnezeu care ne iubește și ne descoperă ceea ce suntem: Ființe iubite cu o iubire fără margini. Când privim la noi și în profunzimea ființei noastre ar trebui să vedem întâi de toate nu păcatele și limitele noastre, ci iubirea unui Dumnezeu care este solidar cu noi în toate, inclusiv în moartea noastră.

- Creștinismul este religia unei iubiri divine pentru om, iubire care niciodată nu va fi cunoscută suficient de noi, oamenii. În acest mister al iubirii infinite suntem chemați să pătrundem mereu mai mult, cufundându-ne în apele regeneratoare ale unui botez primit cândva, dar care are nevoie de o continuă actualizare și trăire chiar și în cele mai banale fapte ale existenței noastre zilnice.

Pr. Emil Dumea


 

lecturi: 541.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat