Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheza a patra a cardinalului vicar Angelo de Donatis despre exortația apostolică Gaudete et exsultate (Bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran, 8 ianuarie 2019)

În această seară vrem să reflectăm asupra numerelor 95-109 din Gaudete et exsultate, acolo unde papa Francisc invită să asumăm ca "mare regulă de comportament" cuvintele lui Isus din capitolul 25 din Mt, cuvintele de la judecata din urmă: "căci am fost flămând și mi-ați dat să mănânc, am fost însetat și mi-ați dat să beau, am fost străin și m-ați primit, gol și m-ați îmbrăcat, bolnav și m-ați vizitat, am fost în închisoare și ați venit la mine" (Mt 25,35-36).

Așa cum scrie papa, aceste cuvinte sunt "simple, dar practice și valabile pentru toți" (nr. 109) și trebuie acceptate și primite de fiecare discipol al lui Isus "cu deschidere sinceră, fără glosă, adică fără comentarii, fără elucubrații și scuze care să le elimine forța" (nr. 97).

Ne face bine să auzim spunându-ni-se că iubirea este concretă, că știe să fie atentă la viața reală a celorlalți, care știe să ia inițiativa pentru a deveni "practică" ("creștinismul este făcut mai ales pentru a fi practicat", nr. 109), când intră în contact cu suferințele fraților și surorilor pe care-i întâlnește pe drum, oricine ar fi ei. Cel care trăiește această mișcare a inimii nu se lasă blocat de raționamente ocazionale, care adesea au în interiorul lor virusul ideologiei (nr. 100-101), ci este mișcat de sentimentele care sunt în inima lui Cristos. Fiecare drum de sfințenie este în fond un drum de conformare a inimii noastre cu inima lui Cristos, motiv pentru care ținta este pentru toți (dincolo de orice vocație specifică) viața în caritatea, participarea la caritatea lui Cristos față de toți oamenii, îndeosebi față de cei săraci. Repet: nici lipsa durerii, nici impasibilitatea, nici o anumită seninătate naturală nu sunt semnul sfințeniei creștine ci este trăirea în iubire; și iubirea știe să incomodeze, adică știe să sufere, știe să compătimească, știe să piardă liniștea pentru că este cuprinsă în întregime de binele celuilalt. "Asta implică pentru creștini o insatisfacție sănătoasă și permanentă", scrie papa Francisc (99), tocmai pentru că nu pierd din vedere că atâția frați ai lor trăiesc în condiții inumane și așteaptă să fie eliberați.

Merită în această seară să intrăm un pic mai profund, cu ajutorul papei, al sfântului Augustin și al sfintei Tereza a Pruncului Isus (despre care va vorbi Monseniorul Frisina) în misterul acestei carități a lui Cristos care vrea să locuiască înlăuntrul nostru. Însă mai întâi o premisă despre necesitatea și sensul unei "reguli de comportament".

Scriptura este plină de "cuvinte luminoase", pe care Dumnezeu le rostește pentru ca oamenii să le poată interioriza, să le păstreze în amintire, în așa fel încât să știe cum să se comporte în situațiile vieții. În Mt 25, Isus repetă de patru ori lista faptelor de milostenie, pentru ca să se imprime în interioritatea noastră, subliniind: "mie mi-ai făcut!". Grație acestei repetări, în momentul în care dăm de un sărac, suntem ajutați de Cuvânt să trăim această întâlnire ca una față către față cu Domnul. Aceste cuvinte sintetice sunt de mare utilitate. Să ne gândim la Shemá Israel, "Ascultă, Israel", porunca iubirii față de Dumnezeu, pe care israeliții o puneau în mici cutiuțe pe arhitrava ușilor sau chiar pe frunte, pentru a-și putea aminti de ea în orice moment (Dt 6,4-10) și a o putea învăța pe copiii lor. Isus asociază la Shemá Israel și versetul din Lev 19,18 ("să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți"), afirmând că este vorba despre o poruncă unică și indisociabilă. Sau să ne gândim la așa-numita regulă de aur din predica de pe munte din Mt: "Tot ce vreți ca oamenii să facă pentru voi, faceți și voi pentru ei, căci aceasta este Legea și Profeții" (Mt 7,12).

Și tradiția creștină cunoaște multe din aceste reguli de comportament, capabile să ducă viața în contact cu Cuvântului lui Dumnezeu și viceversa. Una dintre cele mai surprinzătoare este creată de sfântul Augustin și este "iubește și fă ceea ce vrei": aș vrea să vorbesc pe scurt despre asta cu voi, tocmai pentru ca să poată lumina misterul carității lui Cristos.

Această regulă de comportament este pe bună dreptate vestită. În formularea sa rămâne o frază paradoxală, interpretabilă în manieră ambiguă. Însă Augustin era foarte conștient, iar pronunțarea în mod voit provocatoare în fața adunării credincioșilor din Hippona, pentru ca să poată rămâne bine imprimată în amintirea lor. De fapt, această frază, păstrată într-o inimă condusă de Duhul Sfânt, dă o mare libertate, o mare pace, și devine o lumină care ajută la discernere în situațiile vieții la ce anume ne cheamă Domnul.

Să ascultăm cuvintele lui Augustin: "Așadar, o dată pentru totdeauna îți este impus un precept scurt: iubește și fă ce vrei; fie că tu taci, să taci din iubire; fie că tu vorbești, vorbește din iubire; fie că tu corectezi, corectează din iubire; fie că tu ierți, iartă din iubire; să fie în tine rădăcina iubirii, pentru că din această rădăcină nu poate să provină decât binele" (Omilia 7 din Comentariu la prima scrisoare a lui Ioan).

Tot ceea ce facem (a tace, a vorbi, a corecta, a ierta...) dobândește semnificația sa adevărată pornind de la "rădăcina iubirii", care este iubirea trinitară. Trebuie să ne amintim asta, în momentul în care acționăm, pentru a nu ne încurca și a interpreta în manieră greșită (din punct de vedere spiritual) ceea ce facem sau ceea ce vedem că fac alții. Această "regulă de comportament" este absolut esențială pentru a face un discernământ bun! Augustin dă exemplul de acțiuni aparent asemănătoare sau și de acțiuni neasemănătoare, pentru a ne arăta cum totul se încurcă, dacă nu ținem cont de "rădăcina iubirii": "

- Tatăl îl încredințează pe Fiul în mâinile oamenilor, Isus se încredințează... Dar și Iuda îl încredințează pe Isus! Unde este diferența? Tatăl și Fiul sunt mișcați de caritate, Iuda de interesul pentru bani "

- Un tată îl corectează și-l ceartă pe fiul, un negustor îl lingușește pentru a vinde produsul său... Aparent ne-am gândi că iubirea îi determină să fie gentili, nu să fie aspri cu ceilalți. Și totuși caritatea explică modul în care putem fi duri în vederea binelui celuilalt, în timp ce o atitudine în mod fals binevoitoare poate dăuna profund.

Acest text al lui Augustin este luat din Omilia 7, în care comentează cuvintele din prima scrisoare a lui Ioan, acolo unde se spune: "Iubiților, să ne iubim unii pe alții pentru că iubirea este de la Dumnezeu și oricine iubește este născut din Dumnezeu și-l cunoaște pe Dumnezeu. Cine nu iubește nu l-a cunoscut pe Dumnezeu pentru că Dumnezeu este iubire" (1In 4,7-8). În explicație, Augustin subliniază că nimeni nu poate iubi decât prin acțiunea Duhului Sfânt. De fapt, "iubirea este de la Dumnezeu", numai El este izvorul iubirii, ba chiar "iubirea este Dumnezeu", este prezența Duhului Sfânt în noi. "Iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat", scrie sfântul Paul în Scrisoarea către Romani (Rom 5,5). Dumnezeu Treime este în acțiune în inima omului pentru a-l face capabil să iubească, pentru a realiza în el o adevărată transformare, o nouă naștere. Inima acelui om este făcută asemenea inimii Fiului lui Dumnezeu întrupat, care "m-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru mine". Iubirea este semnul acestei prezențe a Duhului lui Dumnezeu în om, al unei renașteri realizate, la care interioritatea acelei persoane a consimțit în mod misterios dar real.

Să ne gândim întocmai la experiența pe care o trăim atunci când întâlnim un sărac. Regula de comportament din Mt 25 ne-a amintit că Stăpânul istoriei a voit să se identifice cu el, pentru ca să-l întâlnim în trupul suferind al acelui sărac. În acel moment Cel Înviat, prezent în cel sărac, ni l-a dăruit pe Duhul Sfânt pentru ca inima noastră să se poată înduioșa, să iasă din preocuparea exclusivă față de sine însuși, și cu elan într-adevăr evanghelic să poată da de mâncat, de băut, de îmbrăcat celui care în acel moment ne-a devenit foarte drag, un sărac recunoscut ca Domnul. Duhul ne-a renăscut și ne-a făcut capabili să iubim. Și totuși acel sărac era pentru noi un necunoscut perfect, ca acel om căzut în mâinile tâlharilor pentru samariteanul care l-a ajutat. Fiți atenți: știm din experiență că și gesturile recomandate de Domnul în faptele de milostenie pot să fie trăite din spirit de laudă deșartă ("pentru a fi admirați de oameni") sau pentru a ne simți utili sau ca un mod pentru a căuta un soi de realizare de noi înșine...

Ne ajută regula de comportament a lui Augustin, "iubește și fă ceea ce vrei": nu contează atât materialitatea acțiunii (fă ceea ce vrei: taci sau vorbește, corectează sau iartă), cât mai ales rădăcina acțiunii înseși în iubirea trinitară, transformarea realizată de Duhul Sfânt în inima celui care o îndeplinește. Sfântul Augustin cu multă luciditate clarifică faptul că: "nu trebuie luat în considerare ce anume face omul, ci cu ce suflet și cu ce voință o face". Și adaugă că și cel care primește toate sacramentele poate, datorită împietririi inimii sale, să rămână rău: "Așadar și cel rău poate avea toate sacramentele; însă cel rău nu poate poseda caritatea rămânând rău. Acesta este darul propriu al celor buni; acesta este izvorul exclusiv în ei. Duhul lui Dumnezeu vă îndeamnă să beți din acest izvor; Duhul lui Dumnezeu vă îndeamnă să beți din El însuși". Dacă în inima omului a apărut izvorul Duhului Sfânt, din ea provine o forță de iubire care-l determină să se consume pentru frați. "Insatisfacția sănătoasă și permanentă" despre care vorbea papa este semnul acelor gemete ale Duhului care așteaptă nașterea cerurilor noi și a pământului nou în care va avea locuință stabilă dreptatea.

Așadar înțelegem bine cuvintele papei din numerele indicate mai sus (nr. 100-101), acolo unde se subliniază atitudinea discutabilă ("ideologică") a celui care îndeplinește faptele din Mt 25, dar fără a le trăi ca o întâlnire cu Domnul, ca o revărsare a Duhului Sfânt: private de rădăcina lor cea mai profundă, aceste fapte sunt reduse fără deosebire la faptele oricărui ONG; papa semnalează și o altă "eroare nocivă", aceea a celui care condamnă și relativizează caritatea concretă a faptelor de milostenie trupească pe care le vede că le fac alții ("considerându-le ceva superficial, lumesc, secularizat, imanentist, comunist, populist": nr. 101) pentru că viața de credință ar cere alte priorități (liturgia, rugăciunea) sau pentru că suntem angajați în anumite bătălii etice de importanță mai mare față de faptul de a da de mâncare celor înfometați sau de a da de băut celor însetați. Aceste două atitudini nu provin din harul Duhului Sfânt, nu sunt exprimare de credință și de caritate, ci revelează că în persoane s-a strecurat un soi de "blocaj" care a produs o sciziune: pe de o parte dorința de a-l cinsti și de a-l sluji pe Dumnezeu, pe de altă parte a nu percepe că asta înseamnă a ajuta persoana concretă care aici, în fața mea, este sacramentul lui Cristos sărac, gol, fără casă.

Scrie papa Francisc: "Am putea crede că îi dăm gloria lui Dumnezeu numai cu cultul și rugăciunea, sau numai respectând unele norme etice - este adevărat că primatul îi revine relației cu Dumnezeu -, și uităm că criteriul pentru a evalua viața noastră este înainte de toate ceea ce am făcut altora. Rugăciunea este prețioasă dacă alimentează o dăruire zilnică de iubire. Cultul nostru este plăcut lui Dumnezeu când purtăm în el propunerile de a trăi cu generozitate și când lăsăm ca darul lui Dumnezeu pe care-l primim în el să se manifeste în dedicarea pentru frați" (nr. 104).

Într-un text pe care l-am meditat în urmă cu câteva zile în Oficiul lecturilor, tot sfântul Augustin, vorbind despre dubla poruncă a iubirii, subliniază că dacă primul loc este iubirea față Dumnezeu, este recomandabil "în realizarea practică" să se pornească de la iubirea față de aproapele. Asta pentru că privirea noastră are nevoie să fie purificată de iubire pentru a-l putea vedea pe Dumnezeu: "Dacă nu-l iubești pe fratele pe care nu-l vezi, cum vei putea să-l iubești pe Dumnezeu pe care nu-l vezi? (1In 4,20). Așadar tu iubește-l pe aproapele și privind înlăuntrul tău de unde să se nască această iubire, îl vei vedea, pe cât îți este posibil, pe Dumnezeu" (Din Tratate despre Ioan, 17,7-9).

Cel care în viața trinitară este Iubirea (cu I majusculă) care purcede de la Tatăl și de la Fiul, Duhul Sfânt, devine în noi izvorul și forța comuniunii cu Dumnezeu și cu frații, capabil să dea formă și să transfigureze în El fiecare acțiune a noastră. Sfânta Tereza de Lisieux, așa cum vom asculta mai târziu, ne-a învățat cu cuvintele și cu viața că iubirea este singura forță capabilă să transfigureze în ea orice lucru: nașterea, moartea, bucuria, durerea, fiecare moment al vieții noastre și fiecare acțiune a noastră poate să devină limbaj în care se exprimă iubirea. Într-adevăr: "iubește și fă ceea ce vrei!", pentru că tot ceea ce vei vrea și vei face va fi plăsmuit de Duhul Sfânt.

Permiteți-mi să termin cu un ultim citat din Augustin, luat tot din Omilia 7, un citat foarte îndrăgit de mine, pentru că l-am ales ca moto episcopal: nimic nu este mai dulce decât iubirea. Văzând entuziasmul cu care credincioșii din Hippona ascultau omiliile care vorbeau despre caritate, Augustin a spus: "De ce, atunci când se face lauda carității, vă ridicați în picioare, aclamați, dați laude? Ce anume v-am arătat? Oare v-am arătat câteva culori? V-am pus în față aur și argint? V-am prezentat pietre prețioase luate dintr-o comoară? Ce anume măreț am arătat ochilor voștri? Vouă vă este făcut elogiul carității; dacă ea vă place, s-o aveți, s-o posedați; nu este necesar să faceți un furt de la cineva, nu este necesar ca să vă gândiți s-o cumpărați. Ea este gratuită. Țineți-o, îmbrățișați-o: nimic nu este mai dulce decât ea".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 292.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat