Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia papei la Epifania Domnului (6 ianuarie 2019)

Epifania: cuvântul indică manifestarea Domnului, care, așa cum spune sfântul Paul în lectura a doua (cf. Ef 3,6), se revelează tuturor neamurilor, reprezentate astăzi de magi. Se dezvăluie astfel realitatea foarte frumoasă a lui Dumnezeu venit pentru toți: fiecare națiune, limbă și populație ester primită și iubită de El. Simbol al acestui lucru este lumina, care ajunge peste tot și luminează totul.

Or, dacă Dumnezeul nostru se manifestă pentru toți, totuși provoacă uimire cum se manifestă. În Evanghelie este relatat un du-te - vino în jurul palatului regelui Irod, chiar în timp ce Isus este prezentat ca rege: "Unde este regele nou-născut al iudeilor?" (Mt 2,2), întreabă magii. Îl vor găsi, dar nu acolo unde se gândeau ei: nu în palatul regal din Ierusalim, ci într-o locuință umilă din Betleem. Același paradox se evidenția la Crăciun, când Evanghelia vorbea despre recensământul întregului pământ în timpurile împăratului August și ale guvernatorului Quirinius (cf. Lc 2,2). Dar niciunul dintre puternicii de atunci nu și-a dat seama că Regele istoriei se năștea în timpul lor. De asemenea, când Isus, pe la treizeci de ani, se manifestă public, precedat de Ioan Botezătorul, Evanghelia oferă o altă prezentare solemnă a contextului, prezentându-i pe toți cei "mari" de atunci, putere seculară și spirituală: Tiberiu Cezar, Ponțiu Pilat, Irod, Filip, Lisania, marii preoți Ana și Caiafa. Și conclude: "Cuvântul lui Dumnezeu a fost către Ioan în pustiu" (Lc 3,2). Așadar către niciunul dintre cei mari, ci către un om care s-a retras în pustiu. Iată surpriza: Dumnezeu nu iese în evidență în lume pentru a se manifesta.

Ascultând acea listă de personaje ilustre, ar putea veni ispita de "a îndrepta luminile" asupra lor. Am putea crede: ar fi fost mai bine dacă steaua lui Isus ar fi apărut la Roma pe colina Palatin, de unde August domnea asupra lumii; tot imperiul ar fi devenit imediat creștin. Sau, dacă ar fi luminat palatul lui Irod, acesta ar fi putut face bine, în loc să facă rău. Însă lumina lui Dumnezeu nu merge la cel care strălucește de lumină proprie. Dumnezeu se propune, nu se impune; luminează, dar nu orbește. Este mare mereu ispita de a confunda lumina lui Dumnezeu cu luminile lumii. De câte ori am urmat strălucirile seducătoare ale puterii și ale ieșirii în evidență, convinși că aducem o slujire bună Evangheliei! Dar astfel am îndreptat luminile spre partea greșită, pentru că Dumnezeu nu era acolo. Lumina sa blândă strălucește în iubirea umilă. Apoi, de câte ori, ca Biserică, am încercat să strălucim de lumină proprie! Dar nu suntem noi soarele umanității. Suntem luna, care, chiar cu umbrele sale, reflectă lumina adevărată, pe Domnul. Biserica este mysterium lunae și Domnul El este lumina lumii (cf. In 9,5). El, nu noi.

Lumina lui Dumnezeu merge la cel care o primește. Isaia în prima lectură (cf. 60,2) ne amintește că lumina divină nu împiedică întunericul și ceața deasă să acopere pământul, dar strălucește în cel care este dispus s-o primească. De aceea profetul adresează o invitație, care interpelează pe fiecare: "Ridică-te, luminează-te!" (60,1). Trebuie să ne ridicăm, adică să ne sculăm din propriul sedentarism și să ne dispunem să mergem. Altminteri rămânem pe loc, precum cărturarii consultați de Irod, care știau bine unde s-a născut Mesia, dar nu s-au mișcat. Și apoi trebuie să ne îmbrăcăm în Dumnezeu care este lumina, în fiecare zi, până când Isus devine haina noastră zilnică. Însă pentru a îmbrăca haina lui Dumnezeu, care este simplă ca lumina, trebuie mai întâi să dezbrăcăm hainele pompoase. Altminteri facem ca Irod, care în locul luminii divine prefera luminile pământești ale succesului și ale puterii. În schimb, magii realizează profeția, se ridică pentru a fi îmbrăcați în lumină. Numai ei văd steaua pe cer: nu cărturarii, nu Irod, nimeni din Ierusalim. Pentru a-l găsi pe Isus trebuie stabilit un itinerar diferit, trebuie luată o cale alternativă, calea sa, calea iubirii umile. Și trebuie menținută. De fapt, Evanghelia de astăzi se încheie spunând că magii, după ce l-au întâlnit pe Isus, "pe un alt drum s-au întors în țara lor" (Mt 2,12). Un alt drum, diferit de cel al lui Irod. O cale alternativă lumii, ca aceea parcursă de cei care la Crăciun stau cu Isus: Maria și Iosif, păstorii. Ei, ca magii, au lăsat locuințele lor și au devenit pelerini pe căile lui Dumnezeu. Pentru că numai cel care lasă propriile alipiri lumește pentru a porni la drum găsește misterul lui Dumnezeu.

Este valabil și pentru noi. Nu e suficient a ști unde s-a născut Isus, precum cărturarii, dacă nu ajungem la acel unde. Nu e suficient a ști Isus s-a născut, ca Irod, dacă nu-l întâlnim. Când acel unde al său devine unde al nostru, când acel când al său devine când al nostru, persoana sa devine viața noastră, atunci profețiile se împlinesc în noi. Atunci Isus se naște înăuntru și devine Dumnezeu viu pentru mine. Astăzi, frați și surori, suntem invitați să-i imităm pe magi. Ei nu discută, nu, ci merg; nu rămân să privească, ci intră în casa lui Isus; nu se pun în centru, ci se prosternă în fața Lui, care este centrul; nu se fixează în planurile lor, ci se dispun să meargă pe alte drumuri. În gesturile lor există un contact strâns cu Domnul, o deschidere radicală la El, o implicare totală în El. Cu El folosesc limbajul iubirii, aceeași limbă pe care Isus, încă prunc, o vorbește deja. De fapt, magii merg la Domnul nu pentru a primi, ci pentru a dărui. Ne întrebăm: la Crăciun am dus vreun dar lui Isus, pentru sărbătoarea sa, sau am schimbat daruri numai între noi?

Dacă am mers la Domnul cu mâini goale, astăzi putem remedia. De fapt, Evanghelia ne prezintă, ca să spunem așa, o mică listă de cadouri: aur, tămâie și smirnă. Aurul, considerat elementul cel mai prețios, amintește că lui Dumnezeu trebuie să i se dea primul loc. Trebuie adorat. Dar pentru a face asta trebuie să ne privăm pe noi înșine de primul loc și să ne credem nevoiași, nu autosuficienți. Iată atunci tămâia, care simbolizează relația cu Domnul, rugăciunea, care ca mireasmă se înalță la Dumnezeu (cf. Ps 141,2). Dar, așa cum tămâia pentru a parfuma trebuie să ardă, tot așa pentru rugăciune trebuie "să ardem" un pic de timp, să-l oferim pentru Domnul. Și trebuie să facem asta cu adevărat, nu numai în cuvinte. Cu privire la fapte, iată smirnă, unguent care va fi folosit pentru a învălui cu iubire trupul lui Isus depus de pe cruce (cf. In 19,39). Domnul îi este plăcut ca să ne îngrijim de trupurile încercate de suferință, de carnea sa mai slabă, de cel care a rămas în urmă, de cel care poate doar primi fără a da nimic material în schimb. Este prețioasă în ochii lui Dumnezeu milostivirea față de cel care nu are să dea înapoi, gratuitatea! Este prețioasă în ochii lui Dumnezeu gratuitatea. În acest timp de Crăciun care se îndreaptă spre sfârșit, să nu pierdem ocazia pentru a oferi un cadou frumos Regelui nostru, venit pentru toți nu pe scenele fastuoase ale lumii, ci în sărăcia luminoasă din Betleem. Dacă vom face asta, lumina sa va străluci asupra noastră.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 399.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat