Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Acordul China-Vatican și cel dintre Napoleon și Pius al VII-lea

De Li Ruohan

Acordul dintre China și Sfântul Scaun este foarte asemănător cu cel semnat între Napoleon și Pius al VII-lea. Comparația impresionantă și eficace este evidențiată în multe aspecte: restructurarea diecezelor; puterea asupra Bisericii; recunoașterea (numai formală) a papei; episcopi și preoți "ne-jurați" (sau subterani). Autorul, Li Ruohan (un pseudonim) este un studios din nordul Chinei. Titlul original al lucrării este "Ceea ce este ilegal a devenit legal".

La 12 decembrie au circulat pe internet imaginile trimisului special al Sfântului Scaun, arhiepiscopul Claudio M. Celli, la Diaoyuetai, hotelul de stat pentru oaspeți iluștri. Era însoțit de doi episcopi chinezi cu care avea o atitudine cordială. A fost prezentată lumii o imagine plăcută. Se spune că așa a început lucrarea angajantă pentru a ajunge la un acord între Sfântul Scaun și China. Un lucru de care să ne bucurăm și să ne felicităm.

Arhiepiscopul Celli a contribuit mult la asta. Numai că n-a reușit să rămână câteva zile în plus, pentru a merge la Nanjing și a participa la ceremonia pentru a celebra a 60-a aniversare a alegerii și hirotonirii "independente" a primilor episcopi chinezi. Ar fi putut împărtăși cu episcopii experiența sa și să audă discursurile autorităților. Păcat!

Conform comunicatelor de presă, papa a acordat la șapte episcopi jurisdicția la administrarea diecezelor numindu-i oficial episcopi ordinari; din cei doi episcopi clandestini, unuia i-a cerut retragerea, celuilalt să devină auxiliar. Acesta este unul din rezultate acordului, care încă n-a fost făcut public.

Ca Napoleon

Văzând aceste rezultate nu putem să nu ne gândim la concordatul dintre stat și Biserică în Franța, semnat de Napoleon în 1801. Pentru a înțelege acest concordat trebuie amintită situația de atunci. În 1789 izbucnește revoluția franceză. După ce revoluționarii preiau puterea, Biserica catolică devine prima lor țintă. Fie că este vorba de girondini sau iacobini, ei duc înainte o politică de persecuție feroce împotriva Bisericii. Biserica din Franța este supusă unei încercări teribile.

La 12 iulie 1790, partidul revoluționar promulgă Constituția civilă a clerului, al cărui nucleu principal se referă la o nouă subîmpărțire a diecezelor franceze. Înainte de revoluție Franța avea 134 de dieceze. Cu această lege a revoluționarilor se vrea agregarea diecezelor. În primul rând, diecezele vor fi împărțite conform granițelor regiunilor administrative ale statului, reducându-le la 51. Al doilea, episcopii vor fi aleși și hirotoniți autonom. Franța va avea un primat; toți ceilalți episcopi din Franța vor primi facultățile de la primat. Episcopii vor fi aleși de preoții din dieceză. Alegerea va fi făcută de preoți și de unii reprezentanți locali; și laici vor participa la alegere. Al treilea, episcopul primat al Franței va fi propus de guvern, fără numire pontificală. Al patrulea și cel mai important, tot clerul din Franța, inclusiv episcopi și preoți, va trebui să facă un jurământ, numit "jurământ de fidelitate". Numai după ce au făcut acest jurământ, clerul din Franța va putea să-și îndeplinească propria slujire publică. Cei care refuză să jure, vor fi considerați ilegitimi, nerecunoscuți de statul francez, considerați dușmani ai revoluției și pasibili de pedeapsă conform legii.

În acel timp, Franța avea 131 de episcopi pentru 134 de dieceze. Era vacant scaunul episcopal în trei dieceze. Dintre cei 131 de episcopi numai patru au semnat. Dintre aceștia patru, doi s-au întors la viața seculară, inclusiv Talleyrand, care apoi a fost pus de guvernul revoluționar francez în fruntea Bisericii și de mai multe ori a administrat sacramentele. Mai puțin de o treime din cei 100 de mii de preoți francezi au depus jurământul; două treimi au refuzat să jure. Aceștia au devenit grupul preoților ne-jurați. Catolicii francezi au început să nu frecventeze bisericile și au refuzat să primească sacramentele din mâinile preoților jurați. Preoții care au refuzat să jure s-au retras în satele din Franța, unde în ascuns în casele credincioșilor celebrau Liturghia și administrau sacramentele, constituind grupul preoților ne-jurați din Franța.

Două Biserici

O anumită perioadă de timp în Franța există două Biserici: una formată din preoții jurați care exercită slujirea în bisericile deschise; cealaltă din preoți care lucrează în multe părți din sate și chiar în casele din orașe. Preoții ne-jurați celebrează Liturghia în secret și sunt numiți ilegali. Revoluționarii încep să-i vâneze pe preoții care au refuzat să jure. Mulți sunt închiși în închisoare și mulți alții uciși de către revoluționari. Cei care cunosc istoria Bisericii, știu despre martirii din acel timp.

Această politică radicală și fanatică de persecuție nu reușește să elimine Biserica, dar până la urmă provoacă dezbinarea ei. La 9 noiembrie 1799, Napoleon realizează o lovitură de stat militară și creează un guvern condus de el. În politică el este un pragmatic. "În Franța - spune el - guvernez oamenii: sunt catolic. În Egipt unde am dominat, eram musulman. Dacă ar trebui să conduc Țara Sfântă și Ierusalimul, aș reconstrui templul lui Solomon pentru a-i face mulțumiți pe evrei".

Pentru a rezolva disputa cu Biserica, Napoleon începe colocvii cu Sfântul Scaun. În acel timp papa, Pius al VII-lea, îl numește pe cardinalul Consalvi, care era secretar de stat, ca însărcinat cu negocierile. După jumătate de an de tratative între cele două părți, la 15 iulie 1801 la Paris este semnat un concordat între stat și Biserică. În concordat, guvernul francez recunoaște Biserica catolică romană ca religia majorității francezilor. Biserica catolică are o relație indisolubilă cu istoria poporului francez. În istoria franceză ea a exercitat un rol de neînlocuit. De aceea este corect ca să aibă libertate de a practica și de a crede.

Acest punct apare foarte bun și pare că vrea să restaureze libertatea Bisericii din Franța. Dar în continuare guvernul cere Sfântului Scaun să facă o nouă împărțire a diecezelor. În timpul revoluției cele 134 de dieceze din Franța au fost subîmpărțite forțat, însă Sfântul Scaun n-a recunoscut niciodată acțiunile unilaterale ale guvernului francez. Totuși, în concordatul semnat de Napoleon, Sfântul Scaun este constrâns să facă niște concesii, să împartă din nou diecezele din Franța, făcându-le să corespundă regiunilor administrative, și să întemeieze altele noi. Cele 134 de dieceze originale sunt reduse la 60, dintre care 10 arhidieceze.

Toți episcopii din Franța, care în trecut au jurat sau au refuzat să jure, au trebuit să demisioneze. Șeful statului francez, adică Napoleon, are puterea de a propune episcopii, însă papei îi este lăsată puterea de a da jurisdicția. Cât privește alegerea candidaților, criteriul cel mai răspândit este ca ei să fie credibili din punct de vedere politic. Tot clerul din Franța, episcopi și preoți, trebuie să facă un jurământ de fidelitate față de stat. În afară de asta, Biserica declară că renunță la bunurile confiscate în timpul revoluției. Ca o compensare pentru pierderi, guvernul francez se va ocupa de întreținerea clerului, dându-i un ajutor. Era necesar ca episcopii să colaboreze cu autoritățile locale, pentru a acționa în împărțirea între dieceze și parohii.

Promisiuni nerespectate

Concordatul din 1801 aparent realizează normalizarea raporturilor dintre guvernul francez și Sfântul Scaun și face în așa fel încât Biserica din Franța să se poată bucura de o lungă perioadă de pace. Însă pentru aceasta, Biserica a trebuit să facă mari concesii și să îndure multe pierderi. După semnarea concordatului, în timpul publicării în Franța, Napoleon adaugă în mod arbitrar 77 de articole. Aceste 77 de articole au fost adăugate de guvernul francez în mod complet unilateral, fără ca să existe acorduri ulterioare cu Sfântul Scaun. Printre articole: întâlnirile dintre papa și episcopi trebuie să fie aprobate de guvernul francez. Și documente romane importante, enciclicele papale, scrisorile motu proprio, unele texte doctrinale sau morale trebuie să fie aprobate de guvern înainte de a fi folosite în Franța.

Profesorii din seminarii sau laicii trebuie să asculte de dispozițiile galicanismului din acei ani. Bisericii franceze îi este permis să folosească numai texte doctrinale aprobate de guvernul francez pentru formarea laicilor. Episcopii nu pot convoca întâlniri fără asentimentul prealabil al guvernului francez. Conform modelului din trecut, nunții pontificali aveau dreptul de a vizita diecezele; reprezentantul papei avea dreptul de a se mișca pentru a-și da seama de situație, în așa fel încât să aibă o strânsă colaborare între Sfântul Scaun și episcopii locali. Totuși într-unul din articolele adăugate se stabilește cu claritate că dacă nunțiul pontifical călătorește în interiorul Franței, trebuie să obțină permisiunea guvernamentală.

În aceste articole, îndeosebi în cele adăugate, se poate vedea că sunt călcate în picioare drepturile pe care Biserica le-a avut în trecut și pe care Biserica le regreta. Însă în acel timp Biserica era doritoare să îmbunătățească raportul cu națiunea franceză și să reconstruiască relațiile diplomatice precedente. În grabă au fost făcut mari concesii; în afară de asta, deși era trimis un nunțiu, acesta nu mai putea juca un rol ca în trecut; dimpotrivă, era manipulat de guvernul francez, care a adăugat multe clauze care pentru Biserică nu erau acceptabile.

Un punct deosebit de dificil: cum trebuie să se comporte cu episcopii care în perioada persecuției au fost fideli față de Biserică și față de papa? Cum trebuiau să se comporte cu ei? În timpul revoluției și al persecuției feroce, acești episcopi cu rezistența lor îndârjită n-au trădat credința și au rămas fideli față de Sfântul Scaun. Acum când suferința tocmai a trecut, experiența acestei suferințe este încă proaspătă în inimile lor. Așadar, cum trebuie să se trateze cu acest grup de episcopi care nu au jurat? Intimidându-l pe papa, Napoleon cere ca această problemă să se rezolve cât mai curând. Înainte de toate, el promite că nu va numi episcopi care în timpul revoluției au jurat și au fost episcopi ai Bisericii oficiale. În schimb, el cere Sfântului Scaun să acționeze. Sfântul Scaun trebuia să decidă cu privire la acei episcopi care n-au aparținut Bisericii oficiale. Lăsând ca episcopi oficiali sau neoficiali din acel timp să demisioneze, Sfântul Scaun și guvernul francez s-au pus de acord pentru a alege noi episcopi. În schimbul concesiilor lui Napoleon, Sfântul Scaun acționează rapid față de grupul de episcopi neoficiali. Mulți episcopi exprimă cu îndărătnicie ascultarea lor față de decizia Sfântului Scaun și se retrag.

Ironia vrea ca episcopii numiți de Napoleon sunt toți persoane de prestigiu ale Bisericii oficiale din trecut. Trebuie spus că în acei ani se încuraja ideea că trebuia întrerupt cu papa și trebuia sprijinit guvernul republican și oamenii din guvernul revoluționar. Foarte repede promisiunile lui Napoleon făcute Sfântului Scaun s-au dovedit ca niște cuvinte aruncate în vânt. Una dintre consecințele concordatului a fost că aceia care erau ilegali au devenit legali; cei care erau legali s-au dat deoparte.

După semnarea concordatului, Sfântul Scaun n-a obținut rezultatele pe care le aștepta. În afară de asta, concordatul nu dispare după moartea lui Napoleon. Dimpotrivă: el a fost continuat de guvernele din Franța, atât monarhia cât și guvernele republicane, până la începutul secolului al XX-lea. Între enormele turbulențe și lovituri de teatru, Biserica din Franța a plătit un preț dureros.

În zilele noastre

Privind la actualul acord dintre Sfântul Scaun și China, Sfântul Scaun este sigur că nu repetă greșelile și tragediile istorice din trecut? Deși concordatul dintre Franța și Biserică îl recunoștea în mod explicit pe papa ca autoritate supremă a Bisericii, totuși statul a făcut ceea ce a voit. Actualul acord dintre China și Sfântul Scaun nu spune nimic cu privire la autoritatea papei. (Desigur, exceptând pentru unii experți străini care au funcțiuni deosebite. Ei pot să scrie orice de capul lor. Aceștia sunt diferiți de oamenii obișnuiți și nu văd lucrurile așa cum le văd oamenii).

În schimb trebuie privit cu claritate declarațiile Asociației patriotice și ale Colegiului episcopilor, și mesajul întâlnirii de la Nanjing care afirmă: "Biserica catolică chineză nu acceptă control sau sprijin din partea organizațiilor religioase străine; nu permite forțelor străine să intervină sau să interfereze în problemele Bisericii din China. Este necesar să se mențină principiile de autonomie [«independență»] și autogestiune. «Să facem în așa fel încât aceste principii să devină consensul ferm al întregului cler și al laicilor. Ca în orice moment și în orice împrejurare să nu șovăie». În promovarea chinezării religiei, autonomie și autogestiune sunt fundamentele păcii și stabilității Bisericii catolice chineze". Aceste declarații sunt suficient de clare? Membrii importanți ai Sfântului Scaun le-au văzut?

Crăciunul a trecut, cu celebrări de tip diferit pe pământul Chinei. Acordul este ca un mic dar de Crăciun. Sperăm sincer ca tragediile din trecut să nu se reînnoiască. În întunericul dinainte de zori sperăm să vedem steaua care conduce la speranță și care va putea face să-l întâlnim pe Mântuitorul, pentru că timpul, istoria, gloria și puterea aparțin Lui! Pentru totdeauna, Amin!

(După agenția AsiaNews, 3 ianuarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 553.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat