Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 2 ianuarie 2019

Cateheze despre "Tatăl nostru" - 3: În centrul predicii de pe munte

Iubiți frați și surori, bună ziua precum și bun an!

Continuăm catehezele noastre despre "Tatăl nostru", luminați de misterul Crăciunului pe care l-am celebrat de puțin timp.

Evanghelia lui Matei situează textul lui "Tatăl nostru" într-un punct strategic, în centrul predicii de pe munte (cf. 6,9-13). Între timp să vedem scena: Isus urcă pe colina de lângă lac, se așază; în jurul său are cercul discipolilor cei mai apropiați, și apoi o mare mulțime de fețe anonime. Această adunare eterogenă primește cea dintâi consemnul "Tatăl nostru".

Situarea, așa cum am spus, este foarte semnificativă; pentru că în această lungă învățătură, care este sub numele de "predica de pe munte" (cf. Mt 5,1 - 7,27), Isus condensează aspectele fundamentale ale mesajului său. Începutul este ca un arc decorat în sărbătoare: Fericirile. Isus încoronează cu fericire o serie de categorii de persoane care în timpul său - dar și în al nostru! - nu erau luate mult în considerare. Fericiți cei săraci, cei blânzi, cei milostivi, persoanele umile cu inima... Aceasta este revoluția Evangheliei. Unde este Evanghelia, este revoluție. Evanghelia nu lasă liniștiți, ne stimulează: este revoluționară. Toate persoanele capabile de iubire, făcătorii de pace care până atunci ajunseseră la marginile istoriei, sunt în schimb constructori ai Împărăției lui Dumnezeu. Este ca și cum Isus ar spune: înainte, voi, cei care purtați în inimă misterul unui Dumnezeu care a revelat atotputernicia sa în iubire și în iertare!

De la această poartă de intrare, care răstoarnă valorile istoriei, reiese noutatea Evangheliei. Legea nu trebuie să fie abolită, ci are nevoie de o nouă interpretare, care s-o conducă din nou la sensul său originar. Dacă o persoană are inimă bună, predispusă la iubire, atunci înțelege că fiecare cuvânt al lui Dumnezeu trebuie să fie întrupat până la ultimele sale consecințe. Iubirea nu are margini: se poate iubi propriul soț, propriul prieten și chiar propriul dușman cu o perspectivă cu totul nouă. Spune Isus: "Eu însă vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă persecută, ca să fiți fiii Tatălui vostru cel din ceruri, care face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,44-45).

Iată marele secret care se află la baza întregii predici de pe munte: fiți fii ai Tatălui vostru care este în ceruri. Aparent, aceste capitole din Evanghelia lui Matei par să fie un discurs moral, par să evoce o etică așa de exigentă încât apare impracticabilă, și în schimb descoperim că sunt mai ales un discurs teologic. Creștinul nu este unul care se angajează să fie mai bun decât ceilalți: știe că este păcătos ca toți. Creștinul pur și simplu este omul care stă în fața noului Tufiș Arzând, în fața revelării unui Dumnezeu care nu poartă enigma unui nume de nerostit, ci care cere fiilor săi să-l invoce cu numele de "Tată", să se lase reînnoiți de puterea sa și să reflecte o rază a bunătății sale pentru această lume așa de însetată de bine, așa de mult în așteptare de vești bune.

Iată, așadar, cum introduce Isus învățătura despre rugăciunea "Tatăl nostru". Face asta distanțându-se de două grupuri din timpul său. Înainte de toate ipocriții: "nu faceți ca ipocriții pentru că lor le place să se roage stând în picioare în sinagogi și la colțurile piețelor ca să fie văzuți de oameni" (Mt 6,5). Există oameni care sunt capabili să facă rugăciuni atee, fără Dumnezeu și fac asta pentru a fi admirați de oameni. Și de câte ori noi vedem scandalul acelor persoane care merg la biserică și stau acolo toată ziua sau merg în fiecare zi și apoi trăiesc urându-i pe ceilalți sau vorbind rău despre oameni. Acesta este un scandal! Mai bine să nu meargă la biserică: trăiește așa, ca și cum ai fi ateu! Dar dacă tu mergi la biserică, trăiește ca fiu, ca frate și dă o adevărată mărturie, nu o contra-mărturie. În schimb, rugăciunea creștină nu are alt martor credibil decât propria conștiință, unde se împletește foarte intens un dialog continuu cu Tatăl: "când te rogi, intră în camera ta și, închizând ușa, roagă-te Tatălui tău care este acolo, în ascuns" (Mt 6,6).

După aceea Isus se distanțează de rugăciunea păgânilor: "nu spuneți multe, ca păgânii, care cred că vor fi ascultați pentru vorbăria lor" (Mt 6,7). Aici probabil că Isus face aluzie la acea "captatio benevolentiae" care era premisa necesară a atâtor rugăciuni din vechime: divinitatea trebuia să fie într-un fel calmată de o lungă serie de laude, precum și de rugăciuni. Să ne gândim la acea scenă de pe Muntele Carmel, când profetul Ilie i-a sfidat pe preoții lui Baal. Ei strigau, dansau, cereau multe lucruri pentru ca dumnezeul lor să-i asculte. Și în schimb Ilie, stătea liniștit și Domnul s-a revelat lui Ilie. Păgânii credeau că vorbind, vorbind, vorbind, vorbind se rugau. Și eu mă gândesc la atâția creștini care cred că a se ruga înseamnă - "a vorbi lui Dumnezeu ca un papagal". Nu! A ne ruga se face din inimă, dinăuntru. Tu, în schimb, - spune Isus - când te rogi, adresează-te lui Dumnezeu ca un fiu tatălui său, care știe de ce lucruri ai nevoie mai înainte de a-i cere (cf. Mt 6,8). Ar putea să fie și o rugăciune silențioasă, "Tatăl nostru": în fond, este suficient să ne punem sub privirea lui Dumnezeu, să ne amintim de iubirea sa de Tatăl, și acest lucru este suficient pentru a fi ascultați.

Este frumos că ne gândim că Dumnezeul nostru nu are nevoie de jertfe pentru a cuceri favoarea sa! Nu are nevoie de nimic, Dumnezeul nostru: în rugăciune cere numai ca noi să ținem deschis un canal de comunicare cu El pentru a ne descoperi mereu fiii săi preaiubiți. Și El ne iubește mult.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 675.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat