Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Cleruciderea" mexicană: 26 de preoți uciși, toate crimele nepedepsite

De Alver Metalli

La sfârșit de an, așa cum face de mai mulți ani, Centrul Catolic Multimedial din Ciudad de Mexico, observatorul care se dedică se prezinte victime și intimidări în rândul clerului din capitala mexicană, prezintă bilanțul asasinatelor de preoți petrecute în țară. Și ca în fiecare an cifrele nu lasă indiferenți. În cei șase ani ai președinției care pleacă, cea a lui Enrique Peña Nieto (2012-2018), preoții uciși au fost 26, fără a adăuga doi care au dispărut și nu se știe dacă în acest moment sunt vii sau morți. Omar Sotelo, călugăr din Societatea „Sfântul Paul” care întocmește raportul și ține contabilitatea deceselor, furnizează în același timp și numerele victimelor în reverendă din președințiile precedente.

În cea a lui Felipe Calderón care a condus Mexicul din 2006 până în 2012, asasinatele de preoți au fost 17, așadar nouă mai puțin față de cele actuale. Mergând înapoi, în timpul celor șase ani ai lui Vicente Fox, președinte din 2000 până în 2006, victimele violenței împotriva religioșilor au fost patru, în cursul mandatului lui Ernesto Zedillo care a condus țara aztecă din 1994 până în 2000, au fost uciși trei preoți. După cum se vede progresia din ultimul deceniu este însemnată, cu un salt de mortalitate clericală care se produce în jurul anului 2010, când președintele Calderón, din Partidul de Acțiune Națională (PAN), a întreprins un adevărat război împotriva traficului de droguri al cărui faliment l-a recunoscut el însuși, la sfârșitul mandatului său.

Însă comparația violenței împotriva preoților în Mexic care impresionează mai mult este cu cei uciși de trupele generalului Plutarco Elias Calles în timpul a ceea ce a fost numită Cristiada, adică răscoala mexicană care a făcut să tremure puterea mexicană în trieniul 1923-1926. Sursele despre preoții uciși în acei ani de persecuție deschisă variază mult de la una la alta. Istoricul prin excelență al războiului cristera, Jean Meyer, vorbește despre 125 de preoți uciși de trupele federale, cei mai mulți împușcați în bisericile de apartenență. Însuși președintele Calles a admis la începutul anului 1928, într-un interviu dat periodicului londonez Daily Express, că a ordonat împușcarea a cincizeci de preoți. Un studiu recent făcut de preotul mexican Juan González Morfín, vorbește de 91 de ucideri, și Morfín, autor a numeroase cărți despre raporturile stat-Biserică în Mexic, furnizează numele și prenumele tuturor și alte generalități. Oricum ar fi, comparația este cu o răscoală sângeroasă care a incendiat jumătate din Mexic combătută manu militari de două armate contrapuse chiar dacă de consistență și eficacitate militară diferită.

Părintele Omar Sotelo nu se limitează să aducă la zi anual cifrele celui mai mare masacru contemporan de religioși într-o situație non-războinică, ci extrage și motivele din biografii și din modalitățile cu care preoții au fost asasinați. Le-a expus fără subterfugii principalului săptămânal mexican, Proceso, care aparține unei matrice culturale care nu este desigur indulgentă cu Biserica în general și cu catolicii mexicani în particular. Sotelo afirmă în interviu că începutul asasinatelor de preoți coincide cu războiul împotriva traficului de droguri declarat de președinția lui Felipe Calderón după ce a asumat conducerea țării în 2006. Dar imediat precizează că nu pot să fie considerate „victime colaterale” ale unei ciocniri dintre stat și carteluri de traficanți sau criminalitatea organizată mai în general, cea dedicată traficului de persoane, prostituției și comerțului de migranți.

La întrebarea despre motivul pentru care este atacat un cleric, Sotelo răspunde fără ezitări: „Pentru că preotul este un soi de stabilizator social: în parohia sa se oferă nu numai ajutoare spirituale ci și educative, de sănătate, de drepturi umane și asistență acordată migranților. Criminalitatea organizată știe bine că a ucide un preot provoacă o destabilizare socială în comunitate, semănând astfel frica, deci un climat favorabil pentru a acționa fără a fi contrabalansată”. Pentru Sotelo nu este o întâmplare că atât preoții cât și jurnaliștii, două entități care generează opinie publică, sunt luați în vizor de criminalitatea organizată și traficanții de droguri. Conform călugărului paulin deja autor al „Tragedia și cuptorul preoției în Mexic”, mesajul care este trimis este foarte clar: „Dacă pot ucide un preot, pot ucide pe oricine”.

Directorul Centrului Catolic Multimedial a creat un termen eficace pentru a sintetiza condiția clerului din țara sa, cel de „clerucidere”, adică o asasinare constantă de preoți eliminați ca atare, așa cum se întâmpla în urmă cu aproape un secol în cursul rebeliunii cristera pentru a o slăbi. „Suntem în fața unei «clerucideri», nu se poate numi în alt mod”, declară la săptămânalul Proceso, la chioșcuri în această săptămână, „dar în plus aceste crime sunt comise cu o ferocitate teribilă: mai întâi îi răpesc pe preoți, apoi îi supun la torturi puternice și la sfârșit îi ucid”. Nu s-a terminat aici, pentru că Sotelo prezintă cum sunt insultați și după ucidere. „După moarte vine defăimarea, al cărei obiectiv este criminalizarea preotului, acuzându-l că este un homosexual, un depravat sau că este în înțelegere cu traficul de droguri. Pentru autoritățile care investighează cazurile asta reprezintă o scurtătură ușoară pentru că ajung să spună: «L-au ucis pentru că a căutat-o». Astfel problema este pusă deoparte și crimele rămân nepedepsite”.

Întocmai, nepedepsirea este un alt lucru care impresionează citind raportul de sfârșit de an 2018. „Există investigații în desfășurare, suspecți, persoane care au fost reținute și eliberate, depoziții neclasificate care se pierd prin hățișurile unei birocrații judiciare care nu dă nicio certitudine”, dar niciunul dintre autorii asasinatelor de preoți n-a fost identificat, judecat și condamnat ca vinovat. De altfel, afirmă directorul Centrului Catolic Multimedial, parohii sunt „o țintă ușoară” pentru bandele criminale deoarece trăiesc o „viață solitară” și trebuie să se îngrijească adesea de comunități izolate „fără nicio măsură de siguranță”.

Și pentru aceasta, Biserica mexicană a redactat anul trecut un vademecum cu un anumit număr de recomandări, ca acelea de a nu merge noaptea pe străzi, a evita micile pueblos (sate) izolate și departe de centrele urbane, să nu umble singuri, până la folosirea de veste antiglonț și escorta bodigarzilor. Un anumit număr de preoți mexicani le respectă de acum ad litteram, cel puțin până unde se poate, luând în considerare meseria, ca să spunem așa, care își are motivația de a fi în contactul cu aproapele.

(După Vatican Insider, 29 decembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat