Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Biserica și statul în Grecia

De Ioannis Maragos

Problema relațiilor dintre Biserică și stat este tot atât de veche precum statul grec. De cele mai multe ori se prezintă legată de interesul, din partea statului, de a intra în posesia „proprietăților Bisericii”. Încă din 2 august 1829, cu a 11-a deliberarea a celei de-a 4-a Adunări Naționale, se decidea că statul grec, care se năștea în acel timp, va intra în posesia „proprietăților Bisericii”. În schimb, statul, din încasările de la aceste proprietăți, va vărsa bani „pentru a îmbunătăți condițiile preoților și instruirea tineretului”.

Actualmente aceste relații sunt definite din partea Bisericii de „synallilia”, adică de respect reciproc și ajutor. Actualul guvern a manifestat recent intenția de a proceda la delimitarea „rolurilor bine definite” ale Bisericii și statului, pentru ca să nu existe ingerințe dintr-o parte sau din alta. În aceste ultime săptămâni, cu ocazia următoarei revizuiri a Cartei constituționale grecești, se vorbește despre „neutralitate religioasă a statului”. Această perspectivă a supărat Biserica și ea a reacționat cu vehemență.

Scurtă cronică

La 23 iulie 1833, cu Decret Regal și fără acordul prealabil al patriarhiei ecumenice, era proclamată „independența” Bisericii Ortodoxe din Grecia, declarând că, de atunci, va păstra numai o unitate dogmatică dar nu administrativă cu patriarhia ecumenică. Biserica, din punctul de vedere administrativ, ar ca președinte regele (în acel moment era Otto de Bavaria, catolic, și regența era compusă dintr-un triumvirat tot din bavarezi dar protestanți), în timp ce spiritual era condusă de un organ colegial de episcopi (Sfântul Sinod al Regatului de Grecia). În sesiunile sale era obligatorie prezența comisarului sau a fiduciarului regal, care era laic.

Situația care s-a format, și care era de fapt schismatică, a fost rezolvată în 1850 când patriarhia ecumenică a acordat autocefalia Bisericii din Grecia. Prezența obligatorie a reprezentantului guvernamental a fost abolită cu aprobarea Cartei constituționale a Greciei din 1977.

Conviețuirea dintre stat și Biserică a alternat furtuni și stări de liniște. O serioasă furtună izbucnește în octombrie-noiembrie 1901, când ziarul cotidian din Atena „Acropoli” publica în episoade traducerea sfintei Biblii, mai precis a Evangheliilor, în greaca populară. Unii profesori de la Universitatea din Atena, susținători ai „Katharevusa” (adică, a unei limbi grecești curate și aproape arhaizante), promovează unele mobilizări împotriva inițiativei de două ori sacrilege a ziarului: alterarea limbii originale aproape sacre și faptul de a face asta în greaca populară. Au fost mari demonstrații, care au ajuns la apogeu la 7 noiembrie 1901, când Jandarmeria a tras în mulțimea care a încercat să mărșăluiască împotriva sediului arhiepiscopiei de Atena. Au fost morți și mulți răniți.

Ziarul și-a cerut public scuze, în timp ce arhiepiscopul de Atena, Prokopios, precum și guvernul, au fost constrânși să-și dea demisia. Parlamentul s-a văzut constrâns la revizuirea Constituției care era în desfășurare în parlament adăugând la Constituția din 1911 o dispoziție care interzicea traducerea sfintei Biblii fără permisiunea Marii Biserici a lui Cristos din Constantinopol. Mai târziu, în Constituția din 1927 a fost adăugată și necesitatea cererii permisiunii și a aprobării prealabile din partea Bisericii autocefale din Grecia.

Din 1922-1932 au existat diferite exproprieri ale terenurilor care aparțineau Bisericii. Și s-a promis o contribuție a statului pentru stipendiul clerului, care reparare a statului în schimbul marilor concesiuni de terenuri care au fost făcute de Biserică statului în timpul deceniului.

Această contribuție a început să fie vărsată în contul clerului de la 1 octombrie 1945. La 18 septembrie 1952, statul procedează iarăși la o expropriere de terenuri, declarând că aceasta va fi ultima și că nu va mai fi alta în viitor. În afară de asta, se angaja să furnizeze Bisericii orice sprijin necesar (fizic și tehnic), pentru ca ea să valorizeze proprietate care i-a rămas.

Între timp, stipendiul clericilor era luat, în parte, din încasările Bisericii care taxa mitropoliile și parohiile cu un procent pe respectivele intrări.

Din 24 iulie 1968, statul se angajează să integreze stipendiul în așa măsură încât să ajungă egal cu cel al angajaților statali.

La 28 ianuarie 2004, contribuția Bisericii pentru stipendiul clericilor este eliminat și se stabilește că „salarizarea” clerului va fi în sarcina statului. Clarificăm că „salarizarea” clerului acoperă numai preoții, nu și monahii și monahiile. În sens larg, clericii seculari greci sunt „angajați publici”. Acest regim este în vigoare până astăzi.

Clericii salarizați de stat sunt 9.500, plătiți din bugetul public. Acest salariu ajunge la 161 de milioane de euro pe baza bilanțului din 2005. Preoții sunt în mod normal taxați ca toți angajații. Salariul preoților care sunt la pensie ajunge la 57,4 milioane de euro, în timp ce salariul celor circa 100 de episcopi și al unui mic număr de predicatori este estimat la 4,3 milioane de euro.

Arhiepiscopul primește 2.600 euro. Mitropoliții și mitropoliții titulari primesc 2.210 euro. Episcopii titulari și episcopii auxiliari 1.820 euro. Primesc 75 euro în plus cei care au doctoratul și 40-45 euro în plus cei care au o diplomă după absolvirea facultății. Clericii cu formare universitară, la prima numire, primesc 678 euro, cei cu 10 ani de slujire 1.032 euro, și 1.410 euro cei cu 30 de ani de slujire. Un preot la prima numire, care provine din instruirea secundară, primește 644 euro și 1.099 euro cei care au ajuns la 30 de ani de slujire.

Actualmente, statusul clerului, fie ca salariu fie ca număr de angajați, este reglementat de clauzele „memorandumurilor” stipulate de statul grec și de creditorii internaționali care controlau (sau controlează, depinde de partea în care se află cineva) economia greacă.

Acum guvernul susține că s-a terminat această epocă, însă, de fapt, economia greacă va rămâne sub control încă multe decenii din partea creditorilor internaționali. De fapt, clericii, fiind considerați angajați publici, sunt obligați de norma conform căreia, la fiecare cinci angajați publici care iese la pensie, unul singur este asumat în serviciu. Se presupune că această dispoziție (legea 3823/2010) are o dată de expirare, dar există toate motivele pentru a crede că va continua încă mult timp (datele sunt luate din News.gr).

„Grecia grecilor ortodocși”

„Grecia grecilor ortodocși” era motoul dictaturii coloneilor. Cu venire dictaturii coloneilor, la 21 aprilie 1967, o serie de legi și de acte administrative așa-numite obligatorii, face efectivă „lovitura de stat” și pentru Biserică așa încât tulbură și autoritatea religioasă a Bisericii din Grecia. Este suspendată pe timp nedeterminat (în substanță interzisă) reuniunea Sfântului Sinod al episcopilor, prevăzută pentru 5 noiembrie 1967. Este dizolvată compoziția, în vigoare pe atunci, a Sfântului Sinod Permanent și, cu legea din 1 mai 1967, se decide să se stabilească un nou Sinod Permanent compus numai din 8 persoane care, de acum înainte, vor fi ales și numite de guvern și nu de Sfântul Sinod al Ierarhiei. Ziua următoare guvernul procedează la numirea lor.

În afară de asta, i se ia Sfântului Sinod al episcopilor dreptul de a alege proprii episcopi și este introdusă limita de vârstă, fixată la 80 de ani ca termen obligatoriu al slujirii efective, în locul rămânerii pe viață, prescrisă până în acel moment. Astfel, împreună cu alți mitropoliți, a trebuit să-și dea demisia și arhiepiscopul Chrysostomos al II-lea. Numirea noului arhiepiscop a avut loc la 13 mai 1967. Sinodul restrâns a procedat la numirea noilor mitropoliți în locul celor retrași datorită limitei de vârstă. În afară de asta, doi mitropoliți au fost depuși și alți cinci constrânși să-și dea demisia. Astfel începe o perioadă de fluiditate între normalitate canonică și necanonică.

În noiembrie 1973 și până în 1974, are loc un schimb la vârfurile dictaturii. În paralel, după puțin timp, este efectuat și un schimb la vârfurile Bisericii: nou arhiepiscop și noi membri în corpul mitropoliților. Această fluiditate administrativă în Biserică se prelungește până când vor fi în viață episcopii constrânși să-și dea demisia care, ofensați, se bat pentru propria reabilitare. Unii apelează la tribunalele europene. Astfel se ajunge până după 1993.

Încă o dată, proprietățile Bisericii

O mare criză în relațiile Biserică-stat va izbucni în 1987 din nou în jurul problemelor legate de patrimoniul de terenuri ale Bisericii, pe care guvernul prezidat de Andreas Papandreu vrea să le ia în posesie.

La 11 mai 1988 vor fi puternice manifestări de stradă fie din partea poporului fie din partea clerului împotriva legii.

Arhiepiscopul Serafim și primul ministru Andreas Papandreu ajung la o soluție de compromis: ministrul responsabil, Antonis Tritzis, în prima remaniere este înlocuit și primul ministru într-un fel își salvează reputația, în timp ce Biserica obține puncte în favoarea sa.

Problema cărților de identitate

La 17 iulie 2000 avem noi probleme. Autoritatea independentă, garantă a inviolabilității datelor personale ale cetățenilor, dispune că „religia” trebuie să fie eliminată din cărțile de identitate. Și miniștrii competenți decid să procedeze în acest sens. Acest lucru devine motiv de mari tensiuni între stat și Biserică. S-a ajuns la apogeu cu manifestația de la Sintagma, piața centrală din Atena, și pe străzile adiacente. S-a vorbit despre aproape un milion de prezențe. La demonstrația de protest erau prezenți și mitropoliții membri ai Sfântului Sinod. Discursul principal a fost rostit de răposatul arhiepiscop de Atena, Christodoulos.

De data aceasta a învins statul. Cuvântul „religie” a fost abolit din cărțile de identitate. Însă guvernul aflat în funcție a pierdut alegerile ținute imediat după aceea și mulți au văzut în această înfrângere și mâna lungă a Bisericii.

O anumită acomodare

În 7 februarie 2004, guvernul lui Samaras dă o lege în care se prescrie în mod expres separarea administrativă între stat și Biserică. De acum înainte, Biserica este supusă numai statului său constituțional și regulamentelor votate de Sfântul Sinod. Biserica este obligată să aplice legea statală numai când gestionează banul statal (de exemplu subvențiile) sau resurse comunitare. La 7 octombrie 2014 este reglementat și ceea ce încă era în discuție pentru imobilele mănăstirilor.

Revizuirea conținuturilor predării religiei în școli

Și suntem în zilele noastre. În ianuarie 2016, ministrul Instruirii Publice, Nikos Filis, declară că sunt în pregătire noi programe pentru „predarea religiei” în școli. Și explică faptul că noile programe nu vor mai avea caracterul confesional așa cum a fost până în acel moment.

La 13 septembrie 2016, acele programe sunt publicate. Biserica le respinge în mod sonor, subliniind că n-a fost consultată prealabil, așa cum ar fi trebuit să se facă în mod normal.

La 28 septembrie, arhiepiscopul de Atena, Ieronimos, trimite un memorandum de protest care renegă încă o dată aceste programe și cere să se deschidă dialogul cu privire la temă.

La 5 octombrie 2016, primul ministru și arhiepiscopul se întâlnesc în privat și este concordat începutul unui dialog științific între cele două părți. Programele sunt suspendate până la noi ordine. În următoarea remaniere a guvernului, Nikos Filis este demis.

Iulie 2017: este numit nou ministru al Instruirii K. Gavroglou, care pune în aplicare noi dispoziții pentru a demara dialogul dorit. E adevărat, exprimă proiectele sale, dar sub formă de dorințe. Se ferește să prezinte adevărate proiecte, probabil pentru că el însuși nu are ideile clare.

Un pas spre „neutralitatea statului”

La data de 6 noiembrie 2018 intră în scenă penultimul act (penultimul pentru că, în mod sigur, vor fi altele).

A fost publicat un document „de intenții comune”, în care se exprimă „intenția de a elabora un acord istoric între Biserică și stat care va asuma forma de legislație” și, îndeosebi, se propune ceea ce urmează:

  1. „Statul grec (în greacă se spune „dimosio”, în latină „res publica”, republica) recunoaște că, încă din 1939, când a fost dată legea obligatorie 1731/1939, (statul) a cumpărat patrimoniul ecleziastic cu o sumă inferioară valorii sale efective.
  2. Statul grec recunoaște că, în schimbul patrimoniului ecleziastic pe care l-a cumpărat, a asumat obligația de a salariza, în sens larg, clerul.
  3. Statul grec și Biserica recunosc că preoții nu vor mai fi considerați angajați publici și de aceea vor fi șterși din Oficiul central care prevede plătirea angajaților publici.
  4. Statul grec se angajează să verse în fiecare an Bisericii, ca un ajutor, o sumă corespunzătoare sumei salariului total al preoților aflați în activitate: această sumă va fi reglementată și adaptată prin urmare în analogie cu variațiile salariilor în guvernul grec.
  5. Biserica, după acest acord, renunță la orice altă revendicare asupra patrimoniului ecleziastic aflat în discuție.
  6. Ajutorul anual va fi vărsat într-un fond special al Bisericii și va fi destinat exclusiv salariilor clerului, sub singura responsabilitate a Bisericii din Grecia și supravegherea autorităților competente ale statului.
  7. Cu prezentul acord se garantează actualul număr de locuri organice ale clerului Bisericii din Grecia, inclusiv actualul număr de angajați laici ai Bisericii din Grecia.
  8. Dacă Biserica din Grecia va decide să mărească numărul clerului, asta nu va comporta o mărire corespunzătoare a ajutorului anual.
  9. Statul grec și Biserica din Grecia decid să instituie o Casă comună pentru valorizarea patrimoniului ecleziastic.
  10. Această Casă va fi gestionată de un consiliu de cinci membri. Doi membri vor fi numiți de Biserica din Grecia, doi membri vor fi numiți de guvernul grec și un membru va fi numit de comun acord.
  11. Casa pentru valorizarea patrimoniului ecleziastic va gestiona și va valoriza și proprietățile care, din 1952 până astăzi, erau disputate între guvernul grec și Biserica greacă. În acest fond este cuprinsă orice altă proprietate pe care Biserica va voi în mod voluntar să fie gestionată de Casă cu scopul de a o valoriza.
  12. Încasările și obligațiile „Casei pentru valorizarea patrimoniului ecleziastic” vor fi distribuite egal între statul grec și Biserica din Grecia.
  13. Același lucru este valabil pentru proprietățile fiecărei mitropolii, adică proprietățile controversate, dar și acele proprietăți pe care mitropoliile le vor încredința voluntar la „Casa pentru valorizarea patrimoniului ecleziastic”.
  14. „Compania pentru valorizarea patrimoniului imobiliar al Bisericii”, întemeiată cu legea nr. 4182/2013 între statul grec și sfânta arhidieceză de Atena, va fi încorporată în „Casa pentru valorizarea patrimoniului ecleziastic” și va fi gestionată conform regimului juridic actual.
  15. Angajamentele expuse mai sus de cele două părți vor fi efective, cu condiția prealabilă ca ele să fie respectate în ansamblul lor”.

Reacții împotriva comunicatului

Mulți, și îndeosebi guvernul și redactorii ecleziastici ai documentului, considerau că, odată cu „Comunicatul final comun”, discuția cu privire la proprietățile Bisericii și la modalitățile de plătire a clerului, eventual cu vreo mică ajustare, a ajuns la un sfârșit fericit. În schimb, reacția mitropoliților și a clerului a fost foarte puternică.

Documentul, adus la Sfântul Sinod și discutat acolo, a fost respins în bloc și în unanimitate. Rezultatul: Biserica a devenit un cazan în fierbere și guvernul, care nu se aștepta la o astfel de reacție, a bătut în retragere.

Printre multele reacții prezint fragmente din câteva deosebit de indicative.

Mitropolitul Ambrozie de Kalavrita (oraș aproape de Patras, cunoscut datorită luărilor sale de poziție „ultra”) se întreba cu glas tare: „Dar cum este posibil ca muftiii musulmani din Tracia (nord-estul Greciei) să fie salarizați de ministerul de externe și parohii din Biserica ortodoxă să fie aruncați afară?”.

Și mitropolitul de Demetriados, Ignatie (orașul Volos, Grecia centrală, Tessalia): „Preafericite, trebuie să înțelegeți că nu suntem împotriva dumneavoastră și că încercăm să vă salvăm. Nu veți mai putea circula liber în țară, nici nu veți fi în măsură să mergeți la sate. Nu veți putea merge în nicio metropolă din cauza reacțiilor care vor fi din partea clerului”.

Mitropolitul de Piure, Serafim: „Acest acord nu trebuie să treacă. Aici este în plină desfășurare un proces de acorduri secrete”.

Mitropolitul de Nafpaktos, Ierotheos: „Toți trebuie să avem posibilitatea de a ne exprima. Aici în schimb se încearcă să nu fim lăsați să vorbim, să fim numai ascultători”.

Mitropoliții din țările noi (nordul Greciei) subliniau că trebuia să fie informat în prealabil patriarhul ecumenic, ceea ce nu s-a făcut.

Ziua următoare, la 7 noiembrie, a intervenit și mitropolitul de Ioannina, Maximos (Epiro). De cei care sunt înlăuntrul afacerilor ecleziastice este cunoscut ca persoană din entourage-ul apropiat al arhiepiscopului și se face ipoteza că el a fost mai întâi unul dintre negociatori și după aceea unul dintre autorii documentului respectiv. Vorbind la primul program al TV naționale ERT a spus: „Am avut odată «părinții muncitorilor» (în greacă, ergatopateres. Acest titlu este peiorativ și este atribuit sindicaliștilor de profesie), acum am descoperit că există și «despotades papadopateres», («despotis» este un titlu atribuit episcopilor; papadopateres, în analogie cu cele spuse mai sus, sindicaliști ai papades, ai preoților) și mă refer la Sfântul de Demetriados (un mitropolit poate să fie numit și cu titlul de Sfânt urmat de numele sediului său. Aici se referă la mitropolitul Ignatie de Volos, Tessalia) și Sfântul de Messinia (adică mitropolitul Crisostom), care s-au răzvrătit declarând că noi distrugem contractele de muncă ale clericilor și că ei iubesc clerul mai mult decât pe noi. Asta nu pot să accept”.

O altă notă. Trebuie să se țină cont cum se cuvine de o componentă care nu este indiferentă în toată această dezbatere. Mitropoliile prezente în Epir, Macedonia, Tracia și din Marea Egee de nord depind spiritual de patriarhia ecumenică. Mitropoliile de Dodecanez și de Creta depind de patriarhia ecumenică și administrativ. Biserica din Creta este autonomă dar nu independentă și este prezidată de Sfântul Sinod local având în frunte un arhiepiscop care răspunde patriarhiei ecumenice.

La rândul său, patriarhia ecumenică a exprimat insatisfacția sa puternică pentru că n-a fost informată imediat despre ceea ce era în discuție și a afirmat că nu va accepta nimic fără să fi dat consensul său prealabil. Purtătorul de cuvânt al patriarhiei, Nicolae Papachristou, a declarat: „Patriarhia ecumenică n-a fost informată oficial și își însușește preocuparea preoților cât privește statusul lor legal și modul cu care vor fi salariați”.

Uniunea clerului parohial din Grecia într-un comunicat al său a declarat: „Lupta noastră este împotriva guvernului și nu împotriva mitropoliților noștri cu care suntem uniți în această luptă comună”.

Guvernul, dat fiind rezultatul discuției în Sinod și climatul negativ care s-a creat, a declarat la cald că va proceda unilateral la formularea unei legi propriu-zise pentru a reglementa întreaga problemă.

După nici o săptămână, guvernul, prin gura ministrului Instruirii Publice și al Afacerilor Religioase, a făcut pas înapoi, retractând propunerile sale arogante și anunțând că „vrea să demareze un ciclu de discuții pe toate fronturile pentru a informa ceea ce a fost rău înțeles și pentru a înțelege motivul reacțiilor”. Și a adăugat: „Nu avem nimic de care să ne temem, dar vrem să completăm dialogul și să luăm inițiativele necesare. Acest ciclu de dialoguri trebuie să fie completat imediat, cu arhiepiscopul, Biserica din Creta, patriarhul ecumenic, cu mitropoliții care îl doresc și cu reprezentanții clerului”.

Dată fiind reacția puternică și opoziția compactă a clerului și „cartonașul roșu” al ierarhiei și al clerului, guvernul și-a schimbat opinia, revenind la normalitate și amintindu-și că metodologia dialogului, cu toți cei interesați, și nu numai cu câțiva exponenți preferențiali, este drumul cel mai oportun la câteva luni de la alegeri.

Foarte diplomatic ministrul a ignorat faptul că ierarhia a respins sonor documentul și a subliniat faptul că, în comunicatul final, Sinodul se declară gata să dialogheze cu statul, spunând: „Decizia unanimă a ierarhiei este foarte pozitivă. A continua dezbaterea este ceva foarte pozitiv”.

În afară de asta, post factum, ministrul a mers la Fanar pentru a-l întâlni pe patriarh și pentru a-l informa și a discuta cu el despre modul în care se află lucrurile.

Biserica din Creta se consultă cu patriarhia ecumenică

Sinodul ierarhiei Bisericii autonome din Creta împreună cu „Uniunea clerului local” s-a declarat în unanimitate împotriva documentului respectiv și a prevestit vizita unei delegații la patriarhie pentru a discuta cu privire la aceste lucruri.

Această vizită a delegației Sfântului Sinod la patriarhia ecumenică la Fanar a avut loc la 20 decembrie 2018.

Consultarea cu patriarhia a atins fie problema salariului clerului, fie două dintre articolele din Constituția greacă propuse pentru revizuire care interesează Biserica ortodoxă, îndeosebi revizuirea articolului 21 din Constituție despre instituția familială sacră.

Iată declarația finală a întâlnirii la Fanar:

„1) Religia predominantă în Grecia este cea a Bisericii orientale ortodoxe creștine. Biserica greco-ortodoxă, recunoscându-l drept conducător pe Domnul nostru Isus Cristos, este indisolubil unită, cât privește dogma, cu Marea Biserică de Constantinopol și cu toate celelalte Biserici creștine ortodoxe, respectând în mod imutabil, ca și celelalte Biserici, sfintele canoane apostolice și sinodale, precum și sfintele tradiții. Ea este autocefală și administrată de Sfântul Sinod, compus din toți episcopii care sunt în funcție, și de Sfântul Sinod Permanent care derivă din el, constituit așa cum este prescris de Carta statutară a Bisericii, în conformitate cu dispozițiile Tomului Patriarhal din 29 iunie 1850 și ale Actului Sinodal din 4 septembrie 1928.

2) Regimul ecleziastic stabilit în anumite regiuni ale statului nu trebuie să fie considerat contrar dispozițiilor din paragraful precedent.

3) Textul Sfintelor Scripturi va fi menținut nealterat. Traducerea sa oficială într-o altă limbă, fără consensul preliminar al Bisericii autocefale grecești și al Marii Biserici a lui Cristos de Constantinopol, este interzisă”.

În declarația comună a celor două delegații se afirmă și: „Cu privire la problema propunerii de revizuire a articolului 21 din Constituție despre instituția familială sacră, patriarhia ecumenică a exprimat împotrivirea sa față de intenția de a șterge fraza în vigoare în actuala Constituție unde se declară că familia este «fundamentul conservării și promovării națiunii», pentru că această instituție sacră este o celulă fundamentală a națiunii în decursul secolelor și are nevoie de o protecție constituțională explicită și nu de o abandonare a sa”.

Cât privește articolul 3 din Constituție, în care se prevede să se definească statul grec „neutru din punct de vedere religios”, se consideră că acest lucru va schimba statusul cutumelor ecleziastice seculare în vigoare. Patriarhul exprimă împotrivirea sa puternică datorită consecințelor juridice negative care vor rezulta și care se referă la poziția generală a Bisericii ortodoxe în cadrul statului grec.

Amendamentul propus:

  1. „ Va slăbi poziția instituțională a patriarhiei ecumenice ca persoană juridică de drept public internațional.

  2. Va comporta expulzarea Bisericii din viața publică. De aceea vor fi abolite zilele libere din festivitățile religioase, vor fi alterate conținutul și învățământul educației religioase, simbolurile sacre ale ortodoxiei vor fi înlăturate în toate serviciile publice (școli, tribunale, etc.)…

  3. Va crea bazele pentru schimbarea statului juridic în vigoare care determină starea ecleziastică a Cretei, a Dodecanezului, în așa-numitele noi ținuturi și a exarhatului patriarhal de Patmos.

De aceea, dispozițiile în vigoare conținute în articolul 13 din Constituție, a căror revizuire nu este prevăzută și că au fost experimentate cu succes de-a lungul timpului, furnizează o suficientă protejare a libertății de conștiință religioasă a fiecărei persoane și a cultului religios al fiecărei religii recunoscute.

Cât privește propunerea de a modifica actualul status de muncă al clerului și al laicilor angajați în Biserică, Maica Biserică primește preocuparea lor justă și susține cererea de a menține starea lor actuală în „Unica autoritate a salarizărilor din Grecia” precum și menținerea actualului status de muncă în cadrul instituțional în vigoare. Reglementarea propusă este, în schimb, o schimbare intențională și defavorabilă în raporturile de muncă.

Patriarhia ecumenică tinde mereu spre o bună cooperare cu conducătorii statului grec pentru binele clerului evlavios și al credinciosului popor grec, pentru ca să fie salvgardate și păstrate sfintele tradiții ale națiunii noastre binecuvântate”.

La 11 decembrie 2018 a fost publicată compoziția Comisiei stabilite de Sfântul Sinod al episcopilor pentru dialogul cu guvernul. O formează opt persoane și sunt:

  1. trei mitropoliți,
  2. președintele „Sfintei uniuni a clerului parohial din Biserica greacă”, așa cum a promis arhiepiscopul,
  3. patru profesori de la universitate, experți în materie de jurisprudență și de teologie.

În afară de asta, această Comisie este autorizată să cheme, când crede oportun și necesar, alți episcopi sau studioși clerici și laici competenți cu privire la temele care treptat vor fi tratate și discutate, pentru a avea de la ei o părere clarificatoare autoritară. Concluziile, rod al dialogului Comisiei cu o contra-parte a statului, vor fi prezentate Sinodului Ierarhiei Bisericii din Grecia pentru aprobarea finală.

La 19 decembrie, Comisia a ținut prima sa reuniune și, la sfârșitul ședinței, a dat un comunicat în care declară că este în așteptarea proiectului de lege al guvernului grec, pentru a-l examina înainte ca el să fie supus votului parlamentului.

Și sublinia că, în afară de asta, Comisia își desfășoară funcția sa numai colectiv și că niciunul dintre membrii săi nu poate participa la vreo tratativă fără mandatul prealabil și expres al Comisiei înseși.

De asemenea, se angaja să elaboreze un raport de prezentat la Sfântul Sinod al episcopilor despre proiectul de lege pe care îl va propune guvernul.

Cam ca o încetare a focului temporară

Problema referitoare la proprietățile Bisericii și regimul cu care vor fi salarizați preoții pare că se îndreaptă spre o soluție. Însă, ca o reapariție, se arată o problema și mai spinoasă: revizuirea Constituției și mai ales faptul că guvernul pare că are intenția de a introduce în articolul 3 unele clauze care ar exprima „neutralitatea religioasă a statului grec”. Așa ar vrea partidul SYRIZA, principala forță a guvernului.

Așa cum am amintit, Biserica autonomă din Creta, împreună cu patriarhia, într-o Declarație comună s-au exprimat negativ față de o astfel de perspectivă.

Mitropolitul Ignatie de Volos, în aceste zile, întrebat în această privință de săptămânalul Proto Tema a amintit: „Sfântul Sinod a vorbit de două ori în timp potrivit refuzând expres această adăugire” și a continuat: „Toți mitropoliții sunt de acord cu privire la faptul că n-ar trebui să fie nicio schimbare în articolul 3 și resping fără jumătăți de măsură propunerea de a adăuga această clauză cu privire la neutralitatea religioasă”.

Arhiepiscopul Ieronimos

La 14 decembrie, a răspuns jurnaliștilor care-l întrebau pe arhiepiscop dacă i-ar fi plăcut ca trecerea sa pe catedra din Atena să fie amintită de documentul Tsipras-Ieronymou: „Eu nu am anumit vanități. Am făcut partea mea de lucru. De acum încolo timpul și lucrurile vor arăta (bunătatea lor)” și a adăugat: „Nimic esențial și mare nu poate fi făcut în această țară fără cooperarea dintre Biserică și stat”.

(După www.settimananews.it, 27 decembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat