Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu

A treia predică de Advent (21 decembrie 2018)

Dumnezeul cel viu este Treimea vie, am spus ultima dată. Dar noi suntem în timp și Dumnezeu este în veșnicie. Cum să depășim această „diferență calitativă infinită”? Cum să facem o punte peste un astfel de abis infinit? Răspunsul este în solemnitatea pe care ne pregătim s-o celebrăm: „Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi”.

Între noi și Dumnezeu – a scris marele teolog bizantin Nicolae Cabasilas – se ridicau trei ziduri de despărțire: cel al naturii pentru că Dumnezeu este spirit și noi suntem carne, cel al păcatului, cel al morții. Primul dintre aceste ziduri a fost dărâmat în întrupare, când natura umană și natura divină s-au unit în persoana lui Cristos; zidul păcatului a fost dărâmat pe cruce, iar zidul morții în înviere[1]. Isus Cristos este de acum locul definitiv al întâlnirii dintre Dumnezeul cel viu și omul viu. În El, Dumnezeul cel îndepărtat s-a apropiat, a devenit Emanuel, Dumnezeul-cu-noi.

Drumul de căutare a Dumnezeului celui viu pe care l-am întreprins în acest Advent a avut un precedent ilustru: „Itinerarul minții către Dumnezeu” (Itinerarium mentis in Deum) a sfântului Bonaventura. Ca filozof și teolog speculativ, el găsește șapte trepte pe care sufletul se înalță la cunoașterea lui Dumnezeu. Ele sunt:

Vederea Lui prin vestigiile sale în univers.

Contemplarea lui Dumnezeu în vestigiile sale în această lume sensibilă.

Contemplarea lui Dumnezeu prin imaginea imprimată în facultățile naturale.

Contemplarea lui Dumnezeu în imaginea sa reînnoită de darurile de har.

Contemplarea unității divine în primul său nume care este Ființa.

Vederea preafericitei Treimi ca Binele.

Răpirea mistică a sufletului în care încetează lucrarea intelectului în timp ce iubirea trece total în Dumnezeu.

După ce a trecut în revistă diferitele mijloace pe care le avem pentru a ne ridica la cunoașterea Dumnezeului celui viu și „locurile” unde putem să-l întâlnim, sfântul Bonaventura ajunge la concluzia că mijlocul definitiv, infailibil și suficient este persoana lui Isus Cristos. De fapt așa termină tratatul său:

Ei bine: sufletului nu-i rămâne decât să meargă dincolo de toate acestea cu contemplația și să treacă dincolo de lumea sensibilă, nu numai atât, ci chiar dincolo de el însuși. În această trecere Cristos este cale și poartă; Cristos este scară și vehicul, ca ispășitor pus deasupra arcei lui Dumnezeu și sacrament ascuns de-a lungul secolelor.

Filozoful Blaise Pascal, în vestitul său Memorial, ajunge la aceeași concluzie: Dumnezeul lui Abraham, al lui Isaac și al lui Iacob „este găsit numai pe căile învățate de Evanghelie”. Motivul acestui lucru este simplu: Isus Cristos este „Fiul Dumnezeului celui viu” (Mt 16,16). Scrisoarea către Evrei întemeiază pe asta noutatea Noului Testament: „După ce în trecut a vorbit în multe rânduri și în multe moduri părinților noștri prin profeți, Dumnezeu, în aceste zile din urmă, ne-a vorbit nouă prin Fiul, pe care l-a pus moștenitor a toate, prin care a făcut și veacurile” (Evr 1,1-2).

Dumnezeul cel viu nu ne mai vorbește prin persoană interpusă, ci personal pentru că „Fiul este strălucirea gloriei și chipul ființei sale” (Evr 1,3). Asta din punct de vedere ontologic și obiectiv. Din punct de vedere esențial, sau subiectiv, marea noutate este că acum nu mai este omul cel care, „bâjbâind” (Fap 17,27), merge în căutarea Dumnezeului celui viu; Dumnezeul cel viu coboară în căutarea omului, ajungând să locuiască în înseși inima sa. De acum încolo, în inimă poate fi întâlnit și adorat în duh și adevăr: „Dacă cineva mă iubește, va ține cuvântul meu; Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuință la el” (In 14,23).

„Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine”

Cel care a făcut din acest adevăr – adică faptul că Isus Cristos este revelatorul suprem al Dumnezeului celui viu și „locul” unde se intră în contact cu El – inima Evangheliei sale este Ioan. Ne încredințăm lui pentru ca să ne ajute să facem din căutarea Dumnezeului celui viu ceva mai mult decât o simplă „căutare”, ci o „experiență” a Lui, să avem nu numai cunoașterea, ci un „sentiment” viu.

Pentru a nu pierde forța și caracterul imediat al mărturiei sale inspirate, să evităm să impunem textelor orice cadru interpretativ. Pur și simplu să trecem în revistă cuvintele cele mai explicite în care Isus însuși se prezintă ca revelatorul definitiv al lui Dumnezeu. Fiecare din aceste cuvinte este capabil, singur, să ne ducă pe marginea misterului și să ne aducă în față un orizont infinit.

In 1,18: Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu; Fiul, care este spre pieptul Tatălui, el l-a revelat. Pentru a înțelege sensul acestor cuvinte, trebuie să facem referință la toată tradiția biblică despre Dumnezeu care nu poate fi văzut fără a muri. E suficient să citim Ex 33,18-20: „Moise a zis: «Fă-mă, te rog, să văd gloria ta!». Domnul a spus: «Voi face să treacă pe dinaintea ta toată splendoarea mea și voi chema numele Domnului în fața ta. Căci mă îndur de cine vreau să mă îndur și am milă de cine vreau să am milă!». Domnul a zis: «Nu vei putea să vezi fața, căci nu poate omul să mă vadă și să rămână viu»”.

Există un atare abis între sfințenia lui Dumnezeu și nevrednicia omului încât acesta ar trebui să moartă văzându-l pe Dumnezeu sau numai auzind glasul său. De aceea Moise (Ex 3,69) precum și serafimii (Is 6,2) își acoperă fața înaintea lui Dumnezeu. Rămânând în viață, după ce l-a văzut pe Dumnezeu, se simte o surpriză recunoscătoare (Gen 32,31). Este o favoare rară pe care Dumnezeu o acordă lui Moise (Ex 33,11) și Ilie (1Re 19,11 șu) care vor fi în mod semnificativ admiși să contemple gloria lui Cristos pe Tabor.

In 10,30: „Eu și Tatăl una suntem”. Este afirmația probabil cea mai încărcată de mister din tot Noul Testament. Isus Cristos nu este numai revelatorul Dumnezeului celui viu: este El însuși Dumnezeul cel viu! Revelatorul și revelația sunt aceeași persoană. De la această afirmație reflecția Bisericii va porni pentru a ajunge la credința deplină și explicită în dogma trinitară. Ceea ce noi traducem cu expresia „una” este un substantiv neutru (hen în greacă, unum în latină). Dacă Isus ar fi folosit masculinul eis, unus, ar fi trebuit să credem că Tatăl și Fiul sunt o singură persoană, iar învățătura despre Treime ar fi exclusă la rădăcină. Spunând „unum”, una, sfinții Părinți vor deduce pe bună dreptate că Tatăl și Fiul (și, cum se va afirma mai târziu, Duhul Sfânt) sunt una și aceeași natură, dar nu o singură persoană.

In 14,6: „I-a spus Isus: «Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine»”. Aici trebuie să ne oprim un pic mai mult. „Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine”. Citite în contextul actual al dialogului interreligios, aceste cuvinte pun o întrebare pe care nu o putem trece sub tăcere. Ce să gândim despre toată acea parte a omenirii care nu-l cunoaște pe Cristos și Evanghelia sa? Niciunul dintre ei nu merge la Tatăl? Sunt ei excluși de la medierea lui Cristos, deci de la mântuire?

Un lucru este sigur și de la el trebuie să pornească orice teologie creștină a religiilor: Cristos și-a dat viața „ca răscumpărare” și din iubire față de toți oamenii, pentru că toți sunt creaturi ale Tatălui său și frați ai săi. Nu a făcut deosebiri. Oferta sa de mântuire este universală. „Când voi fi înălțat de la pământ (pe cruce!), îi voi atrage pe toți la mine” (In 12,32); „nu este nici un alt nume sub cer dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiți”, proclamă Petru în fața sinedriului (Fap 4,12).

Unii, deși se declară credincioși creștini, nu reușesc nici astăzi să admită că un fapt istoric particular, cum este moartea și învierea lui Cristos, a putut să schimbe situația întregii omeniri în fața lui Dumnezeu. De aceea înlocuiesc evenimentul istoric cu un principiu universal „impersonal”, repropunând vechiul drum al gnozei. Cred că ei ar trebui să-și pună o altă întrebare, adică dacă ei cred cu adevărat în misterul cu care stă sau cade întregul creștinism: întruparea Cuvântului și dumnezeirea lui Cristos. Odată admisă asta, nu mai apare absurd pentru rațiune ca un act particular să poată avea o însemnătate universală. Ar fi straniu mai degrabă să se creadă contrariul.

Greșeala cea mai mare, în a-i sustrage atâta parte din omenire, nu i se face lui Cristos sau Bisericii, ci omenirii înseși. Nu este posibil a porni de la afirmația că „Cristos este propunerea supremă, definitivă și normativă de mântuire făcută lumii de Dumnezeu”, fără a recunoaște chiar cu asta tuturor oamenilor dreptul de a beneficia de această mântuire?

„Dar este realist – ne întrebăm – a continua să credem într-o misterioasă prezență și influență a lui Cristos în religii care există înainte de El și care nu simt nicio nevoie, după douăzeci de secole, să primească Evanghelia sa?”. Există, în Biblie, un fapt care ne poate ajuta să dăm un răspuns la această obiecție: umilința lui Dumnezeu, ascunderea lui Dumnezeu. „Tu ești un Dumnezeu ascuns, Dumnezeul lui Israel mântuitorul”: Vere tu es Deus absconditus (Is 45,15, Vulgata). Dumnezeu este umil în creație. Nu pune eticheta sa pe toate, cum fac oamenii. În creaturi nu este scris că sunt făcute de Dumnezeu. Le este lăsat lor să descopere asta.

Cât timp a fost nevoie pentru ca omul să recunoască cui îi datora ființa, cine a creat pentru el cerul și pământul? Cât timp va mai fi nevoie înainte ca toți să ajungă să recunoască asta? Încetează, pentru asta, Dumnezeu să fie El creatorul a toate? Încetează să încălzească pe cine care-l cunoaște și pe cel care nu-l cunoaște cu soarele? Se întâmplă același lucru în răscumpărare. Dumnezeu este umil în creație și este umil în mântuire. Cristos este mai preocupat ca toți oamenii să fie mântuiți, decât ca ei să știe cine este Mântuitorul lor.

Mai mult decât de mântuirea celor care nu l-au cunoscut pe Cristos, ar trebui să  ne preocupăm, cred, de mântuirea celor care l-au cunoscut, dacă trăiesc ca și cum n-ar fi existat niciodată, uitând complet de botezul lor, străini față de Biserică și față de orice practică religioasă. Cât privește mântuirea celor dintâi, Scriptura ne asigură că „Dumnezeu nu este părtinitor, ci în orice națiune, cel care se teme de el și face dreptatea îi este plăcut” (Fap 10,34-35). Francisc de Assisi, la rândul său, face o afirmație aproape incredibilă pentru timpurile sale: „Orice bine care se află în oameni, păgâni sau nu, trebuie referit la Dumnezeu, izvorul oricărui bine”[2].

Mângâietorul va conduce la tot adevărul

Vorbind despre rolul lui Cristos față de persoanele care trăiesc în afara Bisericii, Conciliul al II-lea din Vatican afirmă că „Duhul Sfânt, într-un mod cunoscut numai de Dumnezeu, dă fiecărei persoane posibilitatea de a intra în contact cu misterul pascal al lui Cristos”, cu lucrarea sa răscumpărătoare (Gaudium et spes, 22). Astfel am ajuns la ultima etapă a drumului nostru, Duhul Sfânt. La sfârșitul vieții sale pământești Isus spunea: „Mai am multe să vă spun, dar acum nu le puteți purta. Însă, când va veni el, Duhul adevărului vă va călăuzi în tot adevărul, căci nu va vorbi de la sine, ci va spune ceea ce va auzi și vă va vesti lucrurile viitoare. El mă va glorifica pe mine pentru că dintr-al meu va lua și vă va vesti vouă. Toate câte le are Tatăl sunt ale mele; de aceea v-am spus că ia dintr-al meu și vă va vesti” (In 16,12-15).

În Duhul Sfânt tot Isus e cel care continuă să ni-l reveleze pe Tatăl, pentru că Duhul Sfânt este de acum Duhul Celui Înviat, Duhul care continuă și aplică lucrarea lui Isus pământesc. Puțin după cuvintele tocmai amintite, Isus adaugă: Acestea vi le-am spus în asemănări. Vine ceasul când nu vă voi mai vorbi în asemănări, ci vă voi vesti deschis despre Tatăl meu. Când va putea Isus să le vorbească deschis despre Tatăl, din moment ce acestea sunt printre ultimele cuvinte rostite de el cât era viu, după care va muri pe cruce? O va face, întocmai, prin Duhul Sfânt pe care el îl va trimite de la Tatăl.

Sfântul Grigore de Nissa a scris: „Dacă lui Dumnezeu i-l luăm pe Duhul Sfânt, ceea ce rămâne nu mai este Dumnezeul cel viu, ci cadavrul său”[3]. Isus însuși explică motivul acestui lucru. „Duhul este acela care dă viața, trupul nu folosește la nimic” (In 6,63). Aplicat la cazul nostru, asta înseamnă: Duhul este acela care dă viață ideii de Dumnezeu și cercetării despre El. Rațiunea umană, marcată fiind de păcat, singură, nu este suficientă. Omul care vrea să vorbească despre Dumnezeu, cu orice titlu, dacă este un credincios, trebuie să-și amintească faptul că „nimeni nu a cunoscut cele ale lui Dumnezeu în afară de Duhul lui Dumnezeu” (1Cor 2,11).

Duhul Sfânt este adevăratul „ambient vital”, Sitzt im Leben în care se naște și se dezvoltă orice teologie creștină autentică. Duhul Sfânt este acel spațiu invizibil în care este posibil să se observe trecerea lui Dumnezeu și în care Dumnezeu însuși apare o realitate vie și activă. Dumnezeul cel viu, spre deosebire de idoli, este un „Dumnezeu care respiră” și Duhul Sfânt este respirația sa. Acest lucru este adevărat și în privința lui Cristos. „În Duhul Sfânt” indică acel domeniu misterios în care, după învierea sa, se poate intra în contact cu Cristos și se poate experimenta acțiunea sa sfințitoare. El trăiește acum „în Duh” (cf. Rom 1,4; 1Pt 3,18). Duhul Sfânt este, în istorie, „respirația Celui Înviat”.

Marele arc voltaic dintre Dumnezeu și om nu se închide, așadar, și blițul neașteptat de lumină nu se produce decât în acest special „câmp magnetic” care este constituit din Duhul Dumnezeului celui viu. El este cel care creează în interiorul omului acea stare de har prin care într-o zi avem marea „iluminare”: descoperim că Dumnezeu există, este real, ajungând să ni „se taie răsuflarea”.

Celui care l-ar căuta pe Dumnezeu în altă parte, numai printre paginile cărților sau printre raționamentele umane, ar trebui să i se repete ceea ce îngerul a spus femeilor: „De ce îl căutați printre cei morți pe cel care este viu?” (Lc 24,5). De Duhul Sfânt – scrie sfântul Vasile – depinde „familiaritatea cu Dumnezeu”[4]. Adică depinde dacă Dumnezeu ne este familiar sau în schimb străin, dacă suntem sensibili sau în schimb alergici la realitatea sa.

Așadar remediul este de a regăsi un contact tot mai deplin cu realitatea, ba chiar cu persoana Duhului Sfânt. Să nu ne mulțumim nici cu o pneumatologie reînnoită, adică o teologie a Duhului, ci să aspirăm să facem din El și o experiență personală. Milioane de creștini din timpul nostru au trăit o experiență puternică a noilor Rusalii dorită de sfântul Ioan al XXIII-lea. Iată cum unul dintre cei care cei dintâi, în Biserica catolică, au trăit această experiență, îi descria efectele unui prieten:

„Credința noastră a devenit vie; credința noastră a devenit un soi de cunoaștere. Pe neașteptate, supranaturalul a devenit mai real decât naturalul. Pe scurt, Isus este o persoană vie pentru noi. Încearcă să deschizi Noul Testament și să-l citești ca și cum ar fi literalmente adevărat acum, fiecare cuvânt, fiecare rând. Rugăciunea și sacramentele au devenit cu adevărat pâinea noastră cea de toate zilele, și niște practici pioase generice. O iubire față de Scripturi pe care eu n-aș fi crezut-o niciodată posibilă, o transformare a relațiilor noastre cu alții, o nevoie și o forță de a mărturisi dincolo de orice așteptare: toate acestea au devenit parte din viața noastră. Experiența inițială a botezului Duhului nu ne-a dat o emoție exterioară deosebită, ci viața a devenit plină de calm, de încredere, bucurie și pace”[5].

„Și Cuvântul s-a făcut trup”

O meditație despre rolul lui Cristos unic revelator al Dumnezeului celui viu nu se poate încheia în mod mai demn decât cu Prologul lui Ioan. Nu ca un text din Evanghelie de comentat – asta o vom face în ziua de Crăciun – ci ca un imn de laudă care țâșnește acum din inima noastră spre gloria Preasfintei Treimi. Că o porțiune așa de reprezentativă a Bisericii, într-un loc ca acesta, proclamă credința sa absolută în Cristos Fiul lui Dumnezeu și lumină a lumii îmbracă o valoare mântuitoare. Pe un act de credință ca acesta Cristos a întemeiat Biserica sa și a promis că „porțile iadului nu o vor birui”. Să-l recităm împreună în picioare cu inima plină de uimire și recunoștință:

1 La început era Cuvântul

și Cuvântul era la Dumnezeu

și Cuvântul era Dumnezeu.

2 Acesta era la început la Dumnezeu.

3 Toate au luat ființă prin el

și fără el nu a luat ființă

nimic din ceea ce există.

4 În el era viața și viața era lumina oamenilor,

5 iar lumina în întuneric luminează,

dar întunericul nu a cuprins-o […].

9 Cuvântul era lumina adevărată

care, venind în lume, luminează pe orice om.

10 Era în lume

și lumea a luat ființă prin el,

dar lumea nu l-a cunoscut.

11 A venit la ai săi,

dar ai săi nu l-au primit.

12 Însă celor care l-au primit,

celor care cred în numele lui

le-a dat puterea

de a deveni copii ai lui Dumnezeu,

13 care nu din sânge,

nici din voința trupului,

nici din voința bărbatului,

ci din Dumnezeu s-au născut.

14 Și Cuvântul s-a făcut trup

și a locuit între noi,

iar noi am văzut gloria lui,

glorie ca a unicului născut din Tatăl,

plin de har și de adevăr […].

18 Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu;

Fiul, care este spre pieptul Tatălui,

el l-a revelat.

Sfinte Părinte, venerabili părinți, frați și surori, Crăciun Fericit!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Nicholas Cabasilas, Viața în Cristos, III, 3.

[2] Celano, Vita prima, XXIX, 83 (FF 463).

[3] Sf. Grigore de Nissa, De eo qui sit ad imaginem Dei (PG 44, 1340).

[4] Sf. Vasile, De Spiritu Sancto, 19,49 (PG 32, 157).

[5] Mărturie prezentată în Patti Gallagher Mansfield, As by a New Pentecost, Amor Deus Publishing, Phoenix 2016, pag. 55.


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat