Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la a patra duminică din Advent - Anul C - 2018

"Tu mi-ai pregătit un trup. Atunci, am zis: «Iată, vin Doamne ca să fac voința ta» (Evr 10,5)"

Suntem foarte aproape de sărbătoarea anuală a Crăciunului, sărbătoarea Nașterii lui Isus pentru mântuirea noastră, sărbătoare cu bucurii cerești și cântări de îngeri, dar nu uităm că de la creație și până acum omul îndură trudă, suferințe și moarte, pentru că amăgit fiind de diavol a spus: "Non serviam", în loc să spună cu Isus: "Iată, vin Doamne ca să fac voința ta" (Evr 10,5; Ps 40,7-9)!, așa cum a spus și Fecioara Maria: "Iată slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38).

Lecturile biblice de astăzi ne spun că răscumpărarea oamenilor a fost inaugurată prin cele două răspunsuri de acceptare a voinței lui Dumnezeu: "Iată vin, Doamne, ca să fac voința ta", acela a lui Isus și acela al Mariei. Aceste două răspunsuri de acceptare a voinței lui Dumnezeu au întrerupt pedeapsa cele două refuzuri, cel al lui Adam și cel al Evei. Iar celor două răspunsuri de acceptare a voinței lui Dumnezeu, cel al lui Isus și cel al Mariei, trebuie să li se adauge și răspunsul unuia fiecăruia dintre noi care dorim mântuirea, care dorim să scăpăm de trudă, suferință, moarte și osândă: "Iată, vin Doamne ca să fac voința ta!" Și în momentul când vom spune aceste cuvinte, veștile bune vor începe să curgă și pentru noi ca și pentru Isus și Maria, ca pentru Zaharia și pentru Elisabeta, ca și pentru fiecare om care a intrat pe calea mântuirii. De exemplu, sfântul Ambrozie (337-397) ne spune că atunci când îngerul îi face cunoscut Fecioarei Maria misterul maternității sale feciorelnice și își dă acceptul, îi întărește credința cu o altă veste bună, că Elisabeta, o femeie în vârstă și sterilă, a zămislit, ceea ce dovedește că pentru Dumnezeu nimic nu este cu neputință (cf. Lc 1,37).

Este o povestire pentru copii care ne spune că erau odată doi peștișori, unul mai în vârstă și altul mai tânăr, care se plimbau prin apă. Și pe când se plimbau și vorbeau a apărut lângă ei o nadă apetisantă. "Nu te atinge de ea, a strigat peștele mai în vârstă, este o capcană prin care cineva rău vrea să ne scoată din apă, să ne omoare, să ne taie în bucăți și să ne arunce pe un grătar în flăcări și să ne mănânce!" "Eu nu cred în povești de acest gen", a replicat peștele mai tânăr, și a mușcat nada. Cum a mușcat nada, un ac l-a înțepat drept în inimă și apoi i s-au întâmplat toate acele rele de care i-a vorbit peștele mai în vârstă. Pentru copii este o simplă poveste, dar pentru cei credincioși este o poveste adevărată, o poveste a omenirii căzute în ghearele satanei, deși a fost avertizată de acest pericol (cf. Gen 2,17). Până la Isus nimeni nu a putut salva omenirea din această tristă cădere.

Despre această istorie minunată a salvării oamenilor din ghearele satanei și ale morții, de către Isus, ne vorbesc astăzi lecturile biblice. Lui Dumnezeu Creatorul a toate, după păcatul omului nu-i mai rămăsese decât o singură cale pentru salvarea și mântuirea lui, suferințele și moartea Fiului său preaiubit pe lemnul crucii. Șansa noastră a fost că Isus a acceptat din prima singura cale de salvare rămasă de după păcat, suferințele și moartea sa pe cruce, și a rostit cele mai îmbucurătoare cuvinte pentru omul căzut: "Nu ți-au plăcut nici arderile de tot, nici jertfele pentru păcat. Atunci am zis: «Iată, vin ca să fac voința ta, Dumnezeule»" (Evr 10,6-7; Ps 40,7-9). Și imediat Treimea Sfântă a început pregătirile pentru mântuirea omului: "Căci atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,16-17).

După ce Dumnezeu și-a întrebat Fiul preaiubit dacă acceptă să devină mântuitor al lumii prin suferințele și moartea sa pe cruce și i-a obținut acordul, a venit rândul să-l întrebe și pe om dacă vrea să fie mântuit prin suferințele și moartea Fiului său pe lemnul de ocară al crucii (cf. Dt 21,23; Gal 3,13) și dacă vrea să conlucreze la mântuirea sa, căci Dumnezeu nu mântuiește pe nimeni contra voinței lui și nici fără participarea lui. De aceea Isus venind în lume a spus: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea în fiecare zi și să mă urmeze! Căci cine vrea să-și salveze viața o va pierde, cine însă își va pierde viața pentru mine, acela o va salva" (Lc 9,23-24). Iar sfântul Augustin (354-430) spunea și el: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine!"

Mi-aduc aminte de un fapt straniu întâmplat la ultimele inundații de pe Valea Siretului, când statul s-a implicat generos în refacerea locuințelor oamenilor afectate de ape. În timp ce oamenii statului reclădeau sau reparau casele inundate, oamenii cărora li se reclădeau sau li se reparau casele nu numai că nu ajutau cu nimic la casele lor, căci voiau plată, dar stăteau în crâșmă și beau. Cam așa și-ar dori și azi mulți oamenii ca să fie mântuiți, pe gratis și fără participarea lor. Dar acest fapt nu este posibil, căci planul lui Dumnezeu a inclus acordul și participarea omului.

De aceea când s-a împlinit timpul (cf. Gal 4,4), Dumnezeu s-a adresat unei familii sărace din Nazaretul Galileei, soților Iosif și Maria, din neamul regelui David, pentru a arăta că așa cere acordul și participarea tuturor la opera mântuirii, dar și pentru a arăta că așa cum au răspuns afirmativ cei doi la planul său mântuitor, așa vor trebui să răspundă toți oamenii care doresc mântuirea sa. Iosif a acceptat planul lui Dumnezeu de mântuire în urma unui vis, iar Maria a acceptat planul mântuitor în urma unei vizite a arhanghelului Gabriel. Ba mai mult Iosif și Maria au acceptat să se implice personal în acest plan: Iosif a acceptat să-l introducă pe Isus în familia regală și mesianică a lui David, să-i pună copilului care se va naște numele de Isus și să-i fie tată purtător de grijă (cf. Mt 1,20-21). Iar Maria a acceptat să-i devină mamă prin puterea Duhului Sfânt și ca sabia durerii să-i străpungă inima (cf. Lc 1,34-35; 2,35). Aceste acceptări aveau să fie nu numai grele, dar și cu consecințe grave, adică cu ocară și cu moarte (cf. Lev 20,10; Dt 22,22), dacă Dumnezeu nu ar fi avut grijă.

Ne oprim un pic la Maria pentru că de Maria vorbește evanghelia lui Isus de astăzi și pentru că sfântul Luca ne prezintă genealogia lui Isus pe linia Mariei. Sfinții părinți ai Bisericii se întrec în apelative laudative adresate Mariei și o numesc: Teotocos, Noua Evă, Noul chivot al Legământului. Astăzi mă voi opri la Fecioara Maria, Teotocos și Noua Eva, și o vom privi prin prisma "noului Chivot al Legământului", pentru că ea l-a purtat în sânul ei curat pe Isus Fiul lui Dumnezeu, mântuitorul nostru.

Dacă vechiul chivot al Legământului era construit din lemn de salcâm poleit cu aur și cu un capac din aur masiv, chivot ce conținea un vas cu mană, toiagul înflorit al lui Aaron și tablele Legii (cf. Evr 9,4)

Maria prin "da"-ul ei zis lui Dumnezeu la Bunavestire, a devenit "noua arcă a alianței", arcă care ascunde minuni și mai mari ale dragostei divine ca, întruparea Fiului lui Dumnezeu prin puterea Duhului Sfânt și mântuirea oamenilor, dar minuni cărora Maria nu le-a răspuns cu nerecunoștință și răzvrătire ca cei din vechime, dar le-a răspuns prin acceptare umilă și recunoștință iubitoare.

Deci, la plinirea timpului, Dumnezeu și făcut un alt chivot, așa cum își dorise din totdeauna, dintr-o inimă umană (cf. Prov 8,31), adică din sânul neprihănit al Mariei, poleit cu aurul virtuților și acoperit cu plinătatea harului (cf. Lc 1,28). Ba mai mult Dumnezeu vrea să-și facă din orice inimă umană un chivot al locuirii sale, fapt pentru care l-a trimis în lume și la cruce pe însuși Fiul său. Iar Maria văzând iubirea divină față de ea și apoi văzând comorile cerului puse în ea prin Isus (cf. Col 2,3; Evr 11.26), a răspuns cu dragoste și bunăcuviință: "Iată slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38).

Prima ființă umană care a luat cunoștință de lucrarea lui Dumnezeu din Maria a fost ruda ei Elisabeta. Și aceasta a răspuns cu bunăcuviință la lucrarea lui Dumnezeu din Maria și din ea, exclamând: "Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul sânului tău! Și de unde mie fericirea aceasta, ca să vină mama Domnului meu la mine? Iată, când a ajuns glasul salutului tău la urechile mele, a tresăltat de bucurie copilul în sânul meu! Fericită aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de Domnul" (Lc 1,42-45). Prin cele două femei care urmau să nască Dumnezeu a început o nouă generație de oameni, cu aceleași sentimente față de voința Tatălui ceresc ca ale lui Cristos (cf. Fil 2,5) și care nouă generație se înnoiește după Isus, omul cel nou venit de sus (cf. Ef 4,24; Col 3,10).

Biblia ne spune că oricine a primit bine și cu respect Chivotul Legământului, a fost binecuvântat. Să ne gândim la Samuel care dormea lângă chivot ce binecuvântări a avut (cf. 1Sam 3,3). Să ne gândim la Obed Edom din Gad, un filistean, care a adus chivotul în casa lui ce prosperitate a primit (cf. 2Sam 610s; 1Cr 13,13s; 15,25). Să ne gândim și la David care a adus chivotul în Ierusalim și care a devenit cel mai binecuvântat rege (cf. 2Sam 6,15). Cu chivotul în frunte poporul a trecut Iordanul ca pe uscat (cf. Ios 3,17). Cu chivotul în frunte au căzut zidurile Ierihonului și s-a ajuns mai repede în Caanan (cf. Ios 6,20; Evr 11,30). Aceste exemple biblice sunt niște imagini profetice de binecuvântare pentru toți cei care o vor cinsti și o vor iubi pe Fecioara Maria ca pe noul chivot al Legământului ce va purta în sânul ei neprihănit pe Fiul lui Dumnezeu, mântuitorul lumii și al întregii creații (cf. Lc 11 27-28). Astăzi trebuie să-i adresăm Mariei cuvintele spuse Iuditei: "Binecuvântată ești tu, fiică, de Dumnezeul cel Preaînalt mai mult decât toate femeile de pe pământ și binecuvântat este Domnul Dumnezeul nostru, care te-a călăuzit să retezi capul comandantului dușmanilor noștri" (Idt 13,18).

Dar avem și reversul medaliei că oricine a disprețuit Chivotul Alianței a avut de suferit. Să ne gândim la cum chivotul i-a ucis pe Hofni și pe Fineas care au folosit chivotul ca pe un talisman (cf. 1Sam 4,3-11). Să ne gândim la preotul Eli și la nora lui care au murit pentru că nu au păzit bine chivotul (cf. 1Sam 4,12-22). Să ne gândim la cele șapte luni de plăgi și suferințe pe care le-au îndurat filistenii pentru că au capturat chivotul (cf. 1Sam 5,1-7,2). Să ne gândim la moartea lui Uza, un fiu al lui Abinadab, un levit, care a atins necuviincios chivotul (cf. 2Sam 6,6-7). Toate aceste exemple biblice sunt niște imagini profetice de lipsă de binecuvântare pentru toți cei care nu o vor cinsti și nu o vor iubi pe Fecioara Maria, ca pe noul chivot a lui Dumnezeu care a purtat în sânul ei neprihănit pe Fiul lui Dumnezeu, mântuitorul lumii și al creației întregi.

Lectura a doua de astăzi după ce ne spune că în vreme ce preoții de la templu "erau mereu în picioare", pentru că ei nu-și terminau niciodată slujba, "Cristos s-a așezat", dovadă că și-a încheiat lucrarea, că ne-a "făcut desăvârșiți pentru totdeauna", că ne-a ridicat păcatul (In 1,29) și că așteaptă ca dușmanii lui și ai noștri să fie puși sub picioarele sale (cf. Evr 10,11-14). Iar noi participăm la jertfa completă și încheiată a lui Cristos, cu jertfa de noi înșine, foarte necesară (cf. Lc 9,23-24; Rom 12,1).

Foarte frumoasă este și învățătura primei lecturi (cf. Mih 5,1-4). Cetatea Betleem, care în traducere înseamnă "casa pâinii", era o localitate mică și neglijată de mulți conducători ai lumii, dar ea a fost aleasă de Dumnezeu ca loc al nașterii Fiului său, Fiul său care avea să facă cea mai mare lucrare de după creație, salvarea omenirii și care avea să devină adevărata "pâine a vieții" și mai ales adevărata "pâinea frântă la cruce" pentru foamea și mântuirea lumii. Da, Dumnezeu iubește lucrurile mici și smerite și le așază înaintea celor mari arogante, pentru a arăta lumii că toate cele bune vin numai de la el, care îi iubește pe cei care se fac mici și smeriți. Așa cum a ales Betleemul cel mic, așa a ales și David mezinul familiei, așa i-a ales simplii Iosif și Maria, așa i-a ales pe neglijații apostoli, și tot așa vom fi aleși și noi ca să umplem paradisul lăsat gol de îngerii aroganți, de a căror frică lor duceam o viață de sclavi (cf. Evr 2,15). Iată ce ne spune Paul: "Cugetați la chemarea voastră: nu mulți sunt înțelepți, nu mulți sunt puternici, nu mulți sunt de neam ales, însă Dumnezeu a ales cele nebune ale lumii ca să-i facă de rușine pe cei înțelepți. Dumnezeu a ales cele slabe ale lumii, ca să le facă de rușine pe cele puternice, așa încât nimeni să nu se poată mândri la Dumnezeu" (1Cor 1,26-29).

Așa stând lucrurile nu putem decât să spunem cu psalmistul de astăzi: "Dumnezeule, fă-ne să ne întoarcem, arată-ne fața ta și vom fi mântuiți" (Ps 80,4). Dumnezeule, fă-ne să ne întoarcem de la păcatele noastre, de la mândria noastră, de la neascultarea noastră, de la comoditatea noastră, de la nechibzuința părăsirii tale, și să mergem spre Fiul tău cel blând și smerit cu inima (cf. Mt 11,28). Doamne, fă din noi un alt Isus și o altă Marie, iar din comunitățile noastre fă un alt Nazaret! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a IV-a din Advent


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat