Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 12 decembrie 2018

Cateheze despre "Tatăl nostru" - 2: O rugăciune care cere cu încredere

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Continuăm drum de cateheză despre "Tatăl nostru", început săptămâna trecută. Isus pune pe buzele discipolilor săi o rugăciune scurtă, îndrăzneață, formată din șapte cereri - un număr care în Biblie nu este întâmplător, indică plinătate. Spun îndrăzneață pentru că, dacă n-ar fi sugerat-o Cristos, probabil că niciunul dintre noi - ba chiar, niciunul dintre cei mai vestiți teologi - n-ar îndrăzni să-l roage pe Dumnezeu în această manieră.

De fapt, Isus îi invită pe discipolii săi să se apropie de Dumnezeu și să-i adreseze cu încredere câteva cereri: înainte de toate cu privire la El și apoi cu privire la noi. Nu există preambuluri în "Tatăl nostru". Isus nu învață formule pentru "intra în grațiile" Domnului, dimpotrivă invită să-l rugăm făcând să cadă barierele supunerii și fricii. Nu spune să ne adresăm lui Dumnezeu numindu-l "Atotputernic", "Preaînalt", "Tu, care ești așa de distant de noi, eu sunt un mizerabil": nu, nu spune așa, ci pur și simplu "Tată", cu toată simplitatea, așa cum copiii se adresează tatălui. Și acest cuvânt "Tată" exprimă confidență și încredere filială.

Rugăciunea "Tatăl nostru" își înfige rădăcinile sale în realitatea concretă a omului. De exemplu, ne face să cerem pâinea, pâinea cea de toate zilele: cerere simplă dar esențială, care spune că credința nu este o chestiune "decorativă", dezlipită de viață, care intervine când au fost satisfăcute toate celelalte nevoi. Fiindcă veni vorba, rugăciunea începe cu viața înseși. Rugăciunea - ne învață Isus - nu începe în existența umană după ce stomacul este plin: mai degrabă se cuibărește oriunde există un om, un om oarecare căruia îi este foame, care plânge, care luptă, care suferă și se întreabă "de ce". Prima noastră rugăciune, într-un anumit sens, a fost scâncetul care a însoțit prima respirație. În acel plâns de nou-născut se anunța destinul întregii noastre vieți: foamea noastră continuă, setea noastră continuă, căutarea fericirii noastre.

Isus, în rugăciune, nu vrea să stingă umanul, nu vrea să-l anestezieze. Nu vrea ca să atenuăm întrebările și cererile învățând să suportăm totul. Vrea în schimb ca orice suferință, orice neliniște, să se lanseze spre cer și să devină dialog.

A avea credință, spunea o persoană, este o obișnuire cu strigătul.

Ar trebui să fim cu toții ca Bartimeu din Evanghelie (cf. Mc 10,46-52) - ne amintim de acel text din Evanghelie, Bartimeu, fiul lui Timeu -, acel om orb care cerșea la porțile Ierihonului. În jurul său avea atâția oameni buni care-i spuneau să tacă: "Stai liniștit! Trece Domnul. Stai liniștit! Nu deranja! Învățătorul are atâtea de făcut; nu-l deranja. Tu ești deranjant cu strigătele tale. Nu deranja!". Dar el, nu asculta acele sfaturi: cu sfântă insistență, pretindea ca situația sa mizerabilă să-l poată întâlni în sfârșit pe Isus. Și striga mai tare! Și oamenii educați: "Eh, nu, este Învățătorul, te rog! Te faci de râs!". Și el striga pentru că voia să vadă, voia să fie vindecat: "Isuse, ai milă de mine!" (v. 47). Isus îi redă vederea și îi spune: "Credința ta te-a salvat" (v. 52), ca și cum ar explica faptul că pentru vindecarea sa lucrul decisiv a fost acea rugăciune, acea invocație strigată cu credință, mai puternică decât "bunul simț" al atâtor oameni care voiau să-l facă să tacă. Rugăciunea nu numai că precede mântuirea, dar într-un fel o conține deja, pentru că este liberă de disperarea celui care nu crede într-o cale de ieșire din atâtea situații insuportabile.

Desigur, credincioșii simt și nevoia de a-l lăuda pe Dumnezeu. Evangheliile ne prezintă exclamație de jubilare care țâșnește din inima lui Isus, plină de uimire recunoscătoare față de Tatăl (cf. Mt 11,25-27). Primii creștini chiar au simțit exigența de a adăuga la textul lui "Tatăl nostru" o doxologie: "Căci a ta este puterea și mărirea în veci" (Didahia, 8,2).

Dar niciunul dintre noi nu este ținut să îmbrățișeze teoria pe care au prezentat-o unii în trecut, adică faptul că rugăciunea de cerere este o formă slabă a credinței, în timp ce rugăciunea cea mai autentică ar fi lauda pură, aceea care-l caută pe Dumnezeu fără povara niciunei cereri. Nu, acest lucru nu este adevărat. Rugăciunea de cerere este autentică, este spontană, este un act de credință în Dumnezeu care este Tatăl, care este bun, care este atotputernic. Este un act de credință în mine, care sunt mic, păcătos, nevoiaș. Și pentru aceasta rugăciunea, pentru a cere ceva, este foarte nobilă. Dumnezeu este Tatăl care are o imensă compasiune față de noi și vrea că fiii săi să-i vorbească fără frică, numindu-l direct "Tată"; sau în dificultăți spunând: "Dar, Doamne, ce mi-ai făcut?". Pentru aceasta putem să-i povestim toate, chiar și lucrurile care în viața noastră rămân strâmbe și de neînțeles. Și ne-a promis că va fi cu noi pentru totdeauna, până la ultima zi din cele pe care le vom petrece pe acest pământ. Să ne rugăm Tatăl Nostru, începând astfel, simplu: "Tată" sau "Tăticule". Și El ne înțelege și ne iubește mult.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat