Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria - Anul C (2018)

Dumnezeu ne-a ales în Cristos mai înainte de întemeierea lumii (cf. Ef 1,4).

Suntem în timpul sfânt al Adventului, timp de așteptare și de pregătire asiduă atât pentru solemnitatea Nașterii lui Isus de la Crăciun, cât și pentru întâmpinarea celei de-a doua veniri al aceluiași Isus Cristos, la Parusie. Iar în acest timp de așteptare și de pregătire asiduă, Biserica a așezat solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria, pentru a ne arate în Maria cine este "Femeia promisă" de Dumnezeu (cf. In 2,4; Gal 4,4), că îl va naște pe Mesia, Mântuitorul lumii (cf. Gen 3,15); ca să ne arate cine este "Femeia glorioasă din cer", femeie îmbrăcată în soare, cu luna sub picioarele ei, iar pe cap purtând o coroană de douăsprezece stele, femeie aflată mereu în durerile nașterii de noi fii, femeie mereu în luptă cu balaurul pentru noi (cf. Ap 12,1-5); ca să ne arate cine este "Femeia fericită" pe care Dumnezeu, prima dintre toate ființele umane de pe pământul afectat de păcat, a făcut-o părtașă de mântuirea, de învierea, de gloria și bucuria sa veșnică din paradis, și cine este "Femeia model" pe care a făcut-o chip fericit și început glorios al Bisericii sale (cf. Ef 1,10; LG 68). Iar evanghelia de astăzi ne spune că "numele fecioarei era Maria" (cf. Lc 1,27).

Apoi, Biserica a așezat solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria în timpul Adventului pentru ca în persoana ei să ne arate cum trebuie să ne pregătim, prin harul lui Dumnezeu și prin conlucrarea noastră, ca să-l putem întâmpina și noi cum se cuvine pe Mesia cel promis și trimis de Tatăl ceresc (cf. Gen 3,15; Gal 4,4), Mesia care vine prin puterea Duhului Sfânt (cf. Lc 1,36), Mesia care vine atât la Crăciun, cât și la Parusie, Mesia, care așa cum spunea cântarea sfântă, vine "să se nască și să crească și să ne mântuiască". Da, Mesia vine să se nască și să crească și să ne mântuiască de orice păcat și durere (cf. Mt 1,21) și să ne fericească veșnic în paradis cu orice bucurie (cf. 1Cor 2,9), care vine să plătească cu prețul sângelui său datoria noastră (cf. Col 2,14).

Din pregătirea noastră creștină știm că la comemorarea anuală a Crăciunului Cristos nu se mai naște la Betleem, ci se naște în sufletele celor care îl iubesc și veghind îl așteaptă cu bucurie. Acum când celebrăm Adventul și când ne pregătim pentru Crăciun și pentru Parusie, Biserica ne oferă în solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria harul de a ști că Dumnezeu va face și cu fiecare dintre noi care credem în el prin Isus ceea ce a făcut și cu Maria la zămislirea ei neprihănită.

În solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria, Biserica ne învață că în vederea Nașterii Mântuitorului, Maria a fost făcută de Dumnezeu cel întreit și unic "toată neprihănită", "toată frumoasă" și "toată binecuvântată", aplicându-i anticipat mântuirea de la cruce, căci nu se cuvenea ca Mesia, Fiul lui Dumnezeu, să se nască dintr-o mamă care a fost și numai o clipă sub puterea păcatului și a satanei. Astăzi când celebrăm Neprihănita Zămislire a Preacuratei Fecioare Maria, Biserica ne reamintește că și pe noi Dumnezeu ne-a făcut neprihăniți ca pe Maria, nu aplicându-ne anticipat lucrarea lui Isus de la cruce, dar la Botezul nostru când: "Am fost înmormântați împreună cu Isus prin Botez în moartea lui pentru ca, după cum Cristos a înviat din morți prin gloria Tatălui, la fel și noi să umblăm într-o viață nouă" (Rom 6,4). Deci, așa cum Maria la zămislirea ei a fost făcută "neprihănită" (Ef 5,27), "plină de har" (Lc 1,28), "toată frumoasă" (Ct 4,7) și "toată binecuvântată" (Lc 1,42) încă de la zămislirea ei, pentru a-l naște pe Isus în lume și în suflete, ci și ca să fie primită în paradis unde nu intră nimic întinat (cf. Ap 21,27), iar noi am fost făcuți neprihăniți la Botezul nostru, tot pentru a-l naște pe Isus în lume și în suflete, dar pentru a putea intra în paradis unde nu intră nimic întinat.

Este bine de amintit aici faptul că atunci când satana în obrăznicia lui și-a permis să atenteze onoarea lui Dumnezeu și la planul divin de fericire al omului, după ce a răvășit paradisul la căderea lui, adică împărăția care a fost pregătită pentru oameni încă de la întemeierea lumii (cf. Mt 5,3; 25,34), văzând că Dumnezeu îl iubește atât mult pe omul făcut din pământ, din invidie (cf. Înț 2,24), s-a gândit să-l facă nevrednic de dragostea divină, amăgindu-l să păcătuiască, prin a-și dori să se facă asemenea lui Dumnezeu, nu la timpul stabilit și nu pe calea divină care a proiectat omului o asemenea măreție (cf. 1In 3,2), dar pe calea uzurpării, uzurpare prin care omul a devenit gol de orice har (cf. Gen 3,1-7): Diavolul a eșuat în tentativa lui de a-l îndepărta pe om dragostea lui Dumnezeu, căci chiar dacă omul a pierdut multe daruri, nu a pierdut însă dragostea lui Dumnezeu, care a zis: "Te iubesc cu o iubire veșnică; de aceea iți păstrez bunătatea mea" (Ier 31,3).

Un alt plan rău făurit de diavol și pus în aplicare, dar eșuat ca toate planurile lui rele, căci înțelepciunea lui Dumnezeu depășește înțelepciunea oricărei creaturi, cu distanța de la cer la pământ (cf. Is 55,8-9), este acela că diavolul, după planul rău al seducerii omului, a făcut un alt plan rău și l-a pus în aplicare, plan care avea ca țintă tot jignirea lui Dumnezeu și pierzarea omului, compromiterea totală a femeii, ca să nu mai fie vrednică să îl nască pe Mesia. Dacă la atragerea bărbatului în păcat prin femeie diavolul s-a folosit de chipul umil al șarpelui care se târa pe pământ, acum, la compromiterea femeii, ca să nu-l mai poată naște pe Mesia cel mântuitor al oamenilor, diavolul s-a folosit de chipul "bărbatului perfect", chip prin care să o seducă iar pe femeie. Astfel deghizat, căci diavolul se poate deghiza luând orice chip, chiar de înger luminos (cf. 2Cor 11,14), diavolul și îngerii lui s-au unit cu femeile oamenilor, dând naștere la uriași violenți și perverși sexual. Dar Domnul a dejucat și acest plan al satanei trimițând potop de ape care să-i nimicească pe uriași și să pună astfel capăt răutății planului său (cf. Gen 6,1-8).

Însă diavolul nu s-a oprit aici și nici nu se va opri vreodată cât vor dura cerul și pământul, căci știe că timpul lui este scurt (cf. Ap 12,12). De exemplu, ne mai putând "procrea fizic" uriași violenți și perverși cu femeile oamenilor, "a procreat spiritual" oameni violenți și perverși, robind multe femei neveghetoare și pe mulți bărbați neveghetori, care să continue păcatele și viața stricată a oamenilor dinaintea potopului. Pentru a reuși în planul său, diavolul a folosit și posesia și cuprinderea multor sărmane ființe, așa cum se vede și din Biblie (cf. 1Sam 16,4; Lc 8,2) și chiar cum se vede din viața de zi cu zi până acum cum unii oameni continuă până astăzi păcatele și viața stricată a oamenilor dinaintea potopului. Dar Dumnezeu va pune capăt și acestui plan diabolic la venirea de-a doua a lui Isus.

Dar slăbiciunea și micimea diavolului în fața lui Dumnezeu și a planului său de fericire al omului, se vede și din faptul că diavolul nu știa că Domnul care a fost capabil să o creeze pe Eva, o femeie perfectă în multe privințe, dar care neascultând de el și supunându-se diavolului, a fost desfigurată din ură și răzbunare față de Dumnezeu și apoi abandonată aproape moartă; imaginea femeii căzute este imaginea omenirii întregi, imagine pe care o găsim descrisă în cartea lui Ezechiel (cf. Ez 16,1-63).

Această femeie din cartea lui Ezechiel 16 nu este numai imaginea Evei căzute, ci este și imaginea întregii omenirii păcătoase; dar omenire căzută de care Dumnezeu s-a milostivit chiar și după multe alte cedări la diavol; omenire pe care Dumnezeu și-a făcut-o regina lui.

Diavolul nu știa că Dumnezeu care a fost capabil să o creeze pe Eva perfectă în multe privințe, dar femeie pe care el a reușit să o desfigureze prin păcat, împreună cu fiii ei, tot Dumnezeu este capabil să creeze și "o altă femeie", "o nouă Evă" și mai frumoasă și mai perfectă, "o femeie binecuvântată între toate femeile" (cf. Lc 1,42; Idt 13, 18-19), "o femeie fericită de toate popoarele" (cf. Lc 1,48), "o femeie plină de har" (cf. Lc 1,28), "o femeie toată frumoasă" (cf. Ct 4,7), o femeie îmbrăcată în soare; cu luna sub picioarele ei, iar pe cap cu o coroană de douăsprezece stele (cf. Ap 12,1), o femeie care nu numai că nu va asculta de diavol, o femeie pe care diavolul numai că nu o va putea birui și supune, dar femeie care "îi va zdrobi capul" prin "rodul trupului ei, Isus" (cf. Gen 3,15).

Da, Isus, este rodul trupului Mariei, rod mai mare și mai puternic decât toți uriașii lumii (cf. Lc 1,32-33), rod al trupului ei născut fără conlucrare omenească sau îngerească (cf. In 1,13), rod al trupului ei născut fără ca ea să-și piardă fecioria (cf. Lc 1,34-35), rod al trupului care nu numai că nu-și ucide fratele ca și Cain (cf. Gen 4,8), dar frate care își va da viața ca preț de răscumpărare pentru cei mulți (cf. In 11,50-52; 15,13-14; Tim 2,6), căci este rod născut prin puterea lui Dumnezeu (cf. In 1,13). Isus, rod al trupului Mariei, va domni peste toți oamenii și întreaga creație în veci (cf. Lc 1,33), căci este Dumnezeu (cf. In 1,1). El se va uni cu toți oamenii care îl ascultă și îl urmează (cf. In 17,23), îi va îndumnezei (cf. In 1,12) și îi va face miresele sale, în paradisul său ceresc (cf. Ap 21,9; 22,17).

Dar surpriza este nu numai pentru diavol, ci și pentru întreaga creație, nu este numai Maria Neprihănit Zămislită, ci surpriza mare este că Dumnezeu, după chipul Mariei "plină de har", "toată frumoasă", "toată neprihănită" și "toată binecuvântată", va face nu numai un om, ci și un întreg popor, noul său popor Biserica, popor nou din rândul căruia facem parte și noi, cei care credem în Isus.

De aceea, Biserica, chemându-ne astăzi să cinstim lucrarea lui Dumnezeu în Maria, ne cheamă să ne privim pe noi înșine în Maria ca într-o oglindă (cf. 1Cor 13,12), Maria care este oglindirea lui Isus și a Tatălui (cf. Evr 1,5), și să înțelegem ceea ce a pregătit Dumnezeu și pentru fiecare dintre noi care credem și îl iubim. Vom fi veșnic pentru Dumnezeu, ca Maria, "o mireasă neprihănită" (Ef 5,27), "plină de har" (Lc 1,28), "toată frumoasă" (Ct 4,7). Iată ce surprize ne-a pregătit nouă Dumnezeu, spre durerea diavolului și acoliților săi. De aceea, sfântul Petru ne spune: "Cinste vouă care credeți" (1Pt 2,7).

De aceea astăzi spunem și noi cu psalmistul: "Cântați Domnului un cântec nou, pentru că a făcut lucruri minunate! Domnul și-a făcut cunoscută mântuirea și-a descoperit dreptatea înaintea neamurilor, și-a adus aminte de îndurarea și fidelitatea lui față de casa lui Israel. Toate marginile pământului au văzut mântuirea Dumnezeului nostru" (Ps 98,1-3).

Spuneam mai sus că în Maria Neprihănit Zămislită avem și un model de cum trebuie să ne pregătim și cum să-l întâmpinăm pe Isus care vine, cum trebuie să răspundem la dragostea sa veșnică, căci el din veșnicie ne-a iubit și a voit să se jertfească pentru noi (Ps 40,7-8; In 15,13-14). Din cuvintele și faptele Mariei reținute de sfintele Scripturi putem concluziona că Maria a răspuns la dragostea divină trăind din plin, mai mult decât oricare om sfânt, cele trei virtuți teologale: credința, speranța și iubirea, care cuprind în ele toate celelalte virtuți creștine.

Astăzi, pe lângă faptul că Dumnezeu ne-a descoperit în Maria Neprihănit Zămislită că vom purta și noi chipul ei neprihănit, care este chipul lui Cristos omul nou după care trebuie să ne modelăm existența (cf. Ef 4,24; Col 3,10), chip "totul frumos, totul plin de har, totul binecuvântat, totul veșnic fericit și că prin "rodul trupului ei, Isus", am fost mântuiți din mâinile celor mai cruzi dușmani, diavolul, lumea și moartea (cf. 1Cor 15,26); tot astăzi trebuie să știm, ca mirii din Cana Galileei, că în Maria Neprihănit Zămislită avem și o sprijinitoare, o rugătoare, o mijlocitoare puternică pe lângă Isus, Fiul ei.

În biserica "St. Peter am Perlach" din Augsburg, regiunea Schwaben, landul Bavaria, Germania, se află o reprezentare a Mariei dezlegând noduri. Această reprezentare ne amintește de minunata reflecție a sfântului Irineu din Lyon (130-202), care ne spune: "Maria zămislită fără de păcat, în lumina harului lui Cristos, dezleagă «nodurile» încâlcite ale vieții noastre, cauzate de păcatul strămoșesc și de păcatele noastre".

Sfântul Clement Maria Hofbauer (1751-1820), un preot și călugăr ceh, apostolul Vienei, a fost chemat într-o zi să îngrijească un muribund necredincios. Aceste l-a primit cu insulte și l-a alungat. Dar el n-a plecat, dar a chemat-o să se roage împreună cu el. "De ce nu te duci?" "Pentru că vreau să văd cum moare un osândit", a răspuns sfântul. La aceste cuvinte, muribundul a rămas ca lovit. A amuțit. După puțin timp, muribundul a fost auzit plângând în hohote. În sfârșit a exclamat: "Părinte, iertați-mă! Apropiați-vă!" S-a spovedit, vărsând lacrimi de căință, l-a primit pe Isus euharisticul ca pe mântuitor al lui personal și a murit în pacea lui. Da, Maria Zămislită fără de păcat continuă și astăzi și va continua până la venirea de-a doua a lui Isus să dezlege nodurile păcatelor noastre, adică să ne aducă la Isus pentru a primi iertarea și mântuirea lui.

Și iarăși să nu uităm că a aduce suflete la iertarea și mântuirea lui Isus este datoria oricărui creștin care a fost făcut neprihănit la Botezul său. Aceasta înseamnă a avea credință, speranță și dragoste ca Maria Neprihănit Zămislită, căci: "Cel neprihănit va trăi prin credință" (Rom 1,17). "Speranța nu înșeală" (Rom 5,5). "Iubirea lui Cristos ne silește" (2Cor 5,14). Amin.

"O, Marie Zămislită fără de păcat, roagă-te pentru noi, care alergam la tine, și pentru cei care nu aleargă, mai ales pentru dușmanii Bisericii și pentru toți cei încredințați ție!" Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat