Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Martirii din Algeria, postulatorul: "Fericiți ai dialogului și simplității"

De Luca Attanasio

"La distanță de peste 20 de ani, foarte mulți oameni, în mare parte de credință islamică, merg în continuare în pelerinaj la mormintele creștinilor asasinați în Algeria. Există o formă aproape de devoțiune, de recunoștință față de acești martiri în mijlocul unui popor martirizat, algerieni cu algerienii". Sunt imediat intense cuvintele pe care părintele trapist Thomas Georgeon, postulator al cauzei de beatificare a celor 19 călugări uciși între 1994 și 1996 în cursul războiului civil algerian foarte violent care a făcut peste 200.000 de morți, le rostește pentru a descrie semnificația unei prezențe prietene pe care nici sfârșitul tragic n-a întrerupt-o. Sâmbătă, 8 decembrie 2018, cei 19 martiri, toți aparținând la familii călugărești, vor fi proclamați fericiți la sanctuarul Notre-Dame di Santaa Cruz la Orano, în Algeria.

"Eu cred că este foarte indicativ că papa Francisc a voit să citeze evenimentul călugărilor din Tibhirine în exortația apostolică Gaudete et exsultate despre sfințenie. A subliniat că a fost vorba de un drum comunitar în care pentru a discerne, se adunau împreună la ascultarea spiritului cu scopul de a înțelege bine ce anume dorea Domnul. Toți cei 19 călugări au trăit această experiență într-un context foarte deosebit, cel al războiului, dar cred că este adevărat pentru fiecare dintre noi în alegerile noastre. Trăiau pur și simplu în mijlocul oamenilor pentru a mărturisi că o anumită formă de slăbiciune, de sărăcie, se poate transforma într-un semn pentru lume".

Dumneavoastră aparțineți ordinului trapist, același al celor șapte călugări din Tibhirine; ce loc avea această experiență originală în cadrul congregației?

La început nu a fost un raport simplu, unii superiori, de exemplu, se întrebau «Dar ce fac în acel sat îndepărtat? Ce sens are a sta cufundați într-o țară în întregime musulmană?». Dar ei erau acolo tocmai pentru că acel mod de a trăi apropie oamenii, face să se evidențieze sensul cristologic, viața și moartea, bobul de grâu care dacă moare aduce rod. Aveau o viață foarte simplă ca toți cistercienii, rugăciune, munca pământului pentru a duce înainte ferma care dădea de muncă multora în zonă. Împărtășeau terenurile cu tați de familie musulmani care trăiau aproape de ei. Nu se aflau la Tibhirine din întâmplare, fiecare dintre ei alesese să meargă în mănăstirea aceea: unii atrași de micimea și de sărăcia comunității, alții pentru că era o mănăstire cufundată în ținut islamic și credeau că era un mod direct pentru a-l face prezent pe Cristos și a trăi o conviețuire și o fraternitate autentice. Credeau mult în dialogul interreligios, dar foarte simplu, dialog al vieții zilnice, sunt fericiți ai simplității.

Dumneavoastră, în afară de a fi postulator sunteți autorul cărții "Moartea noastră nu ne aparține" editată de Emi, un text care relatează vieților celor 19 martiri, membri din opt ordine diferite, ce tip de Biserică reprezentau?

Cardinalul Duval, fost arhiepiscop de Alger, credea mult în prietenia cu musulmanii și după independență a spus clar: "Trebuie să devenim o Biserică algeriană, o Biserică înainte de toate a prieteniei și apoi a slujirii celui mai sărac, a tinerilor, a mamelor, a familiilor". Prima intenție era aceea de a sta în mijlocul oamenilor și a favoriza dialogul și întâlnirea pașnică. Episcopul de Orano, Pierre Claverie, ucis la 1 august 1996, de exemplu, era cu adevărat un om al dialogului, un om care încerca să facă să crească toți cei pe care-i întâlnea. Era un adevărat păstor. În ziua funeraliilor sale, îmi amintesc de o femeie musulmană care continua să repete: "l-au ucis pe episcopul nostru". Toți cei 19 martiri au ales să împărtășească viața poporului, nu puteau și nu voiau să plece. Când văd angajarea autorităților algeriene pentru a pregăti ceremonia de beatificare, mă gândesc că este un semn clar cum aceste femei și acești bărbați sunt de acum percepuți ca parte a istoriei țării.

În acest sens este foarte semnificativ că în icoana beatificării va fi reprezentat, pentru prima dată, un credincios islamic, șoferul monseniorului Claverie...

Întâmplarea lui Mohamed Bouchiki este foarte simbolică, putem spune că reprezintă nodul central al cauzei de beatificare, este cheia de lectură, sângele unui musulman amestecat cu sângele unui creștin. Cu puțin timp înainte de uciderea sa, monseniorul Claverie i-a spus unui preot din dieceza sa că și numai pentru un om ca Mohamed merita să rămână, deși cunoștea riscul de a fi uciși. Însuși Mohamed știa riscul în care se afla aducând servicii unui creștin străin, cu atât mai mult unui episcop. După moartea lor, a fost găsit într-un mic carnețel testamentul acestui tânăr de 22 de ani, o pagină foarte densă care prezintă un ecou descumpănitor cu testamentul lui Christian De Chergé, prior al abației din Tibhirine: "Cer iertare celui care a auzit din gura mea un cuvânt rău din cauza vârstei mele tinere. Mulțumesc pentru tot ceea ce am primit și, în această zi, vreau să-mi amintesc de tot ceea ce am făcut bine în viața mea, ca Dumnezeu în atotputernicia sa, să facă așa încât eu să fiu supus Lui și să-mi acorde duioșia sa".

Ce s-a întâmplat cu mănăstirea din Tibhirine după moartea celor șapte călugări trapiști?

De doi ani este o comunitate mică din Chemin Neuf compusă din patru membri. Continuă lucrarea părintelui Jean Marie Lassausse care a îngrijit mănăstirea în manieră extraordinară timp de 15 ani, din 2001 până în 2016. A făcut o lucrare extraordinară, mai întâi pentru că a menținut-o și apoi pentru că a făcut-o o casă care trăiește, nu un muzeu. Acel loc mic a devenit țintă de pelerinaj și lucrul extraordinar este că 95% dintre pelerini sunt de religie musulmană, au rămas profund impresionați de prezența gratuită a acelor oameni ai rugăciunii. Există atâția oameni care merg să se roage la mormântul călugărilor, foarte mulți vizitează mormântul fratelui Luc, care era medic, pentru că au rude îngrijite de el. Există o formă de devoțiune, de recunoștință. Precum ceilalți 12, au fost una cu acel popor martirizat. Dacă n-ar fi fost răpirea și uciderea, lumea n-ar fi auzit niciodată vorbindu-se despre Tibhirine, o tăcere care a devenit cuvânt pentru lume.

(După Vatican Insider, 4 decembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat