Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

ruinele bisericii din Baia
Șase centenare de la înființarea Episcopiei de Baia și două centenare de la înființarea Vicariatului Apostolic de Iași

Am celebrat Centenarul Marii Uniri de la 1 decembrie 1918, o zi importantă pentru poporul român, dar și pentru catolicii din Moldova, dar apropiindu-ne de finele acestui an nu putem omite alte două evenimente centenare din istoria Bisericii Catolice din Moldova: șase sute de ani de la înființarea Episcopiei Catolice de Baia (1418) și două sute de ani de la fondarea Vicariatului Apostolic al Moldovei, cu reședința la Iași (1818). Pentru a rememora importanța acelor ani, vă invit să facem o scurtă incursiune în filele de istorie ale comunității catolice din această parte a țării.

La începutul secolului al XV-lea, orașul Baia era capitala Moldovei și era locuit de români, sași și unguri. Pentru a-și consolida tronul, domnul Alexandru cel Bun (1400-1432) a căutat să se apropie mai mult de Polonia și, în acest sens, s-a căsătorit cu verișoara regelui Vladislav, Maria Rimgailla. În anul 1402, încheie un tratat cu regele polon, recunoscându-i suzeranitatea, și îl ajută în luptele cu teutonii la Grünwald (1410) și Marienburg (1422). Este cunoscut în istorie faptul că în anul 1413 au fost numiți, din greșeală, doi episcopi de Siret. În același timp, regele polonez cerea antipapei Ioan al XXIII-lea să înființeze o episcopie catolică la Baia, iar episcop să fie numit dominicanul Ioan Ryza, superiorul ordinului în Vicariatul Ruteniei. Pentru rezolvarea situației create, antipapa l-a rugat, la 7 august 1413, pe episcopul de Camenița să se intereseze dacă biserica din Civitas Moldaviensis (Baia), situația și însemnătatea orașului justifică înființarea unei episcopii și, în caz afirmativ, să transforme biserica în catedrală, să pună la cale toate cele trebuincioase și să-l sfințească episcop pe Ioan de Ryza, propus de regele și regina Poloniei. Papa termină scrisoarea punând noua episcopie sub ascultarea și dependența Episcopiei de Halici. În mod eronat, unii istorici plasează înființarea acestei episcopii în anul 1410, când "Alexandru cel Bun, voievodul Moldovei, împreună cu soția sa, Margareta, care era catolică, au organizat episcopia pentru credincioșii catolici". Cercetările serioase susțin că Episcopia de Baia a fost înființată în anul 1418 și au fost șapte episcopi care au purtat acest titlu, ultimul fiind Mihail Marinoski (1510-1523).

Pentru buna desfășurare a cultului, domnul Alexandru cel Bun a clădit catolicilor, între anii 1417 și 1420, o biserică din piatră, în stil gotic, cu bolți și sculpturi frumoase, care măsura 30 pași lungime și 10 lățime. După o perioadă scurtă de înflorire, "viața catolică" din Episcopia de Baia a slăbit foarte mult, ceea ce le-a permis husiților să convertească o mare parte dintre catolici la religia lor. Aceștia au adoptat o strategie propagandistică puternică, ceea ce a făcut ca mulți dintre credincioșii catolici să îmbrățișeze religia husită. În fața acestei ofensive husite, episcopii de Baia au căutat să-l determine pe domn să "oprească valul husit", dar fără succes. După moartea lui Alexandru cel Bun, urmând patru ani de lupte fratricide, propaganda husită slăbește în intensitate, deoarece domnii s-au îndreptat din nou spre Polonia. Această orientare nu va dura mult, husitismul va reînvia și, împreună cu protestantismul, va distruge comunitatea catolică din Baia.

După moartea episcopului Ioan Ryza, în anul 1438, papa Eugen al IV-lea (1431-1447) l-a numit ca succesor pe dominicanul Petru Czipser, care până în 1452 nu a fost în eparhia lui. La începutul activității sale ca episcop, a trimis la Roma o relatare a situației catolicismului din Moldova: ereticii predică nestingheriți și au atras de partea lor călugări franciscani și dominicani și împreună contribuie la ruinarea credinței și moravurilor. La 28 noiembrie același an, papa Nicolae al V-lea (1447-1455) scria episcopului de Esztergom rugându-l să analizeze situația din Moldova, să-l înștiințeze pe inchizitorul general Ioan Capistran și să trimită călugării minoriți pentru a predica dreapta credință.

În anul 1457, când urcă pe tronul Moldovei Ștefan cel Mare (1457-1504), moare episcopul Czipser și este numit franciscanul Ioan Kaminez (8 iulie). Este o bună ocazie de comunicare cu franciscanii trimiși de Ioan Capistran, iar rezultatele nu întârzie să se arate. În anii 1445 și 1456, Ioan Capistran a fost în Moldova, fiind însoțit de cunoscători ai limbilor localnicilor. Misionarii franciscani, datorită muncii lor apostolice intense, au reușit să-i readucă pe mulți dintre ruteni, valahi, armeni și alții la credința catolică. În anul 1462, acești călugări au fost nevoiți să părăsească Moldova deoarece au venit în conflict cu clerul ortodox local. Ioan Kaminez, ca și antecesorul său, n-a stat prea mult timp în dieceză, și în cele din urmă a fost numit episcop auxiliar în Ungaria.

După ce, în iulie 1504, a murit domnul Ștefan cel Mare, tronul Moldovei i-a revenit fiului său Bogdan. Pentru întărirea relațiilor cu Polonia, acesta a vrut să se căsătorească cu Elisabeta, fiica regelui polon Alexandru, acceptând să fie numit un episcop polonez la Baia și să vină preoți care să-i păstorească pe catolici. Întrucât căsătoria nu a mai avut loc, Baia a rămas fără episcop timp de șapte ani. În anul 1510 este amintit ultimul episcop de Baia, Mihai Marinoschi. El nu a arătat vreun interes pentru episcopia devenită titulară și a murit în anul 1525. După acest an, Baia a rămas doar o simplă parohie.

Lipsită de episcopi și de o organizare bisericească adecvată, minoritatea catolică din Moldova a fost lovită puternic de ofensiva husită și protestantă. Totuși, misionarii franciscani și dominicani s-au străduit să mențină flacăra catolicismului aprinsă și au căutat pe căi diverse să-i readucă pe "catolicii rătăciți" la turma pe care au părăsit-o. Munca lor a fost continuată de misionarul iezuit Thabuc Fegedin, care îi readuce la "religia lor de mai înainte" pe cei din orașele Huși, Trotuș, Roman și în cinci sate din jurul acestuia.

În contextul zbuciumat al Moldovei, după moartea ultimului episcop de Baia, minoritatea catolică din această parte a țării putem spune că doar a supraviețuit. Din punct de vedere politic, Moldova era vasală turcilor și domnii erau schimbați foarte des de către Poarta Otomană. Boierii au fost mari posesori de pământuri și de multe ori contribuiau la urcarea pe tron a unui domn sau la căderea lui. Alături de ei stătea ierarhia bisericească ortodoxă, care avea în posesie terenuri imense. Printre aceștia, trăiau și câteva mii de catolicii, cărora preoții le aminteau mereu că sunt catolici și se deosebesc de ortodocși.

Sub domnia lui Ieremia Movilă (1595-1606), cei "15.000 de catolici din Moldova, în cea mai mare parte sași și unguri", au fost ocrotiți, situație ce permite venirea pe aceste meleaguri a călugărilor franciscani de la Pera Constantinopolului. Constatând bunăvoința domnului și a urmașului său, Simon Movilă, Sfântul Scaun a decis înființarea Episcopiei de Bacău, fapt concretizat la 17 septembrie 1607, când papa Paul al V-lea (1605-1621) îl numește pe episcopul Ieronim Arsengo. Șaisprezece din cei 19 episcopi care s-au perindat la conducerea acestei eparhii au fost polonezi, mulți lipsind sau vizitând foarte rar episcopia. Motivul pentru care nu stăteau la Bacău erau desele incursiuni ale tătarilor, care jefuiau și omorau, iar lumea stătea refugiată în păduri. Această situație a făcut ca papa Alexandru al VII-lea (1665-1667) să-i oblige pe ierarhi să rămână la sediul episcopiei. Întrucât nici această dispoziție nu a dat rezultatul scontat, Sfântul Scaun a trimis numeroși vizitatori apostolici. Pentru a uniformiza situația clerului și a credincioșilor din Moldova, în această perioadă au avut loc două sinoade diecezane: unul la Cotnari (6 noiembrie 1642) și unul la Bacău (27 aprilie - 1 mai 1663).

catedrala veche din Iași

La începutul secolului al XIX-lea, preoții misionari s-au decis să mute reședința episcopului la Iași. Aici însă au întâmpinat o rezistență puternică din partea Divanului Domnesc, probabil din cauza unui firman emis de Poarta Otomană, privind protejarea creștinilor de rit roman, care, în ciuda insistențelor diplomatice ale Austriei și Sfântului Scaun, nu a putut fi abrogat. Din această cauză, în Moldova nu s-a mai putut menține o episcopie, ci doar un vicariat. Acesta s-a înființat în anul 1818, la Iași, și a primit numele de Vicariatul Apostolic al Moldovei (1818-1884). La cârma acestei instituții s-au succedat 14 vizitatori apostolici, cu caracter episcopal, care erau titularii altor episcopii ale Bisericii Catolice.

Acest compromis nu a plăcut Austriei, care considera că abandonarea titlului de episcop de Bacău nu mai justifica insistențele ei la protectoratul catolicilor din Moldova. Firmanul turcesc care interzicea șederea unui episcop catolic în Moldova nu fusese revocat, iar protectoratul Austriei nu era aprobat oficial de către Poartă. În aceste condiții, Congregația De Propaganda Fide, fără să anunțe aceste două puteri, propune papei ca prim vizitator apostolic pe Ioan Paroni (1818-1825), care a fost numit în ziua de 2 august 1818. Nemulțumit de situația juridică în care se afla, ca și de slabele preocupări ale nunțiului Stümmer de la Constantinopol pentru revocarea firmanului, pleacă el însuși în capitala imperiului. Astfel, a câștigat bunăvoința Porții Otomane și, prin câteva legături și intervenții, a reușit să anuleze firmanul dat de cancelaria otomană, episcopul putând astfel să stea oficial în Moldova, chiar dacă situația lui juridică nu era clară în acte.

Episcopului Paroni îi succed ca administratori apostolici în Moldova alți episcopi franciscani: Bonaventura Zabberoni (1825-1826), Iosif Gualtieri (1826-1827), Inocențiu Panfili (1827-1831), Carol Magni (1832-1835), Petru-Rafael Arduini (1838-1843), Paul Sardi (1843-1848), Anton de Stefano (1849-1859), Iosif Tomassi (1859-1864), Iosif Salandari (1864-1873), Anton Graselli (1874), Ludovic Marangoni (1874-1877), Fidelis Dehm (1878-1880) și Nicolae Iosif Camilli (1881-1884). Dorim să elogiem aici figurile marcante ale episcopilor Paul Sardi - care a înființat un Mic Seminar pentru seminariștii indigeni, și Anton de Stefano - care a obținut aprobarea pentru "înființarea unui seminar în România de peste Milcov".

Întrucât aceste forme de organizare a catolicilor din Moldova nu au fost de lungă durată se impunea găsirea unei alte strategii. Moldova continua să fie un ținut misionar, iar misionarii nu puteau face față numărului crescând al catolicilor din această zonă, de aceea era necesar un cler indigen pentru o pastorație în spiritul directivelor Bisericii Catolice, ceea ce s-a și înfăptuit spre finalul veacului al XIX-lea, când a fost înființată Episcopia Catolică de Iași (27 iunie 1884)

Pr. Alois Moraru


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat