Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru a înțelege Adventul

De Inos Biffi

Adventul, pe care creativitatea minunată a Bisericii l-a ticluit ca porțiune semnificativă a anului lui Dumnezeu, este trăit de comunitatea creștină ca timp de așteptare și, imediat, de așteptare a venirii la sărbătoarea Crăciunului, care vine în fiecare an în calendarul liturgic al Bisericii. Însă la o reflecție mai atentă și aprofundată ies în evidență o perspectivă și un conținut al Adventului cu mult mai vaste față de cele propuse de profilul liturgic.

Din acest profil, subiectul originar al Adventului nu este Biserica, ea care așteaptă, după ritmul și scadențele anului liturgic, venirea Domnului, comemorându-i întruparea în istorie.

Subiect al Adventului este în schimb Cristos însuși care vine, începând, în acest mod, timpul și istoria. Pentru a înțelege Adventul trebuie pornit de la începutul absolut. Adică de la Treime. În interiorul Treimii, Fiul reprezintă imaginea perfectă a Tatălui, în timp ce toată realitatea care poate fi concepută, creată sau creabilă, îi poartă amprenta în mod necesar, găsind numai în Fiul motivația și fundamentul. Pentru motive care ne sunt necunoscute, încă din veșnicie este prezentă în Tatăl voința de a crea universul și îndeosebi pe om. În orice ca, omul creabil și absolut originar este Isus înviat din moarte, sau este Răstignitul glorios, în care totul este concepibil și conceput. Așadar, înseamnă că timpul și ceea ce el conține au existența și consistența lor, sau, dacă se poate spune așa, posibilitatea lor istorică și ontologică, în același Răstignit glorios.

Din acest profil nu scurgerea timpului ca atare ni-l procură pe Isus; dimpotrivă, Isus însuși este cel care produce timpul pentru ca să-l aducă. Timpul este în întregime în slujba sa. Înainte de a fi cel așteptat, Isus este deci cel care trebuie să vină și cel iminent sau cel care este "dăruit".

Așa cum a fost în fiecare moment al istoriei, din care n-a fost niciodată absent, chiar și atunci când nu eram conștienți de asta. Cu alte cuvinte, conținutul arcului istoriei este în mod esențial și existențial cristic. Dacă n-ar fi această consistență și această finalitate cristică, direcția zilelor ar fi în mod substanțial goală și zadarnică. De fapt, n-a existat niciodată un timp neutru sau indiferent, și este ca și cum am spune că n-a existat niciodată o umanitate lipsită de Isus Cristos.

S-ar putea obiecta: în această perspectivă ce sens are nașterea lui Isus la Betleem? Exact sensul de a revela și de a oferi într-o zonă delimitată ceea ce din totdeauna ne-a fost rezervat. De aici importanța timpului ca moment și întâlnire decisivă cu Dumnezeu; și de aici și atenția de a nu ne lăsa distrași și distrați, de a nu ceda în fața disipării inimii. Exact la acest punct poate să apară sensul originar și împlinit al Adventului: acela de a fi, mai înainte timp al așteptării noastre, timp de dăruire divină. Pentru aceasta trebuie să ne ferim să-l irosim. Noi suntem responsabili și de cea mai mică clipă pe care ne-o acordă Dumnezeu. Spus mai împlinit: timpul este în întregime în vederea intenției Tatălui ceresc de a ne oferi pe Fiul înviat și glorios. Ba chiar, în această linie, ar fi pur și simplu adevărat că nimic n-ar exista, dacă n-ar fi acest plan trinitar de a ni-l oferi pe Fiul. Cât privește sentimentele noastre: de vreme ce însuși Dumnezeu susține și însoțește timpul, sunt depășite și învinse fie teama noastră de a fi lăsați singuri, fie neliniștea de a fi abandonați fragilității noastre și fie neliniștea necunoscutului. Isus Stăpânul timpului ne asociază la domnia sa, motiv pentru care nu poate exista un obstacol insurmontabil sau o suferință care să reușească să ne dărâme.

Concluzând: în fiecare moment al vieții nu există eveniment capabil să ne dărâme sau să ne distrugă. Din partea noastră, să răspundem la această domnie lui Isus cu speranța, și apoi cu rugăciunea bucuroasă și recunoscătoare, pe care Dumnezeu însuși o trezește în noi, pentru ca să țesem în viață. De altfel, această rugăciune nu poate să rămână neascultată, din moment ce, așa cum scrie apostolul Paul, însuși Duhul Sfânt, care ne-a fost oferit în dar, o înalță, implorând în noi "cu suspine negrăite" (Rom 8,26). Sprijinul nostru tare și de neclintit este rugăciunea lui Cristos, care este ascultată mereu de Tatăl (cf. In 11,42). Am putea afirma coerent că din totdeauna lumea și întregul univers sunt susținute de rugăciunea Domnului, de Fiul lui Dumnezeu care se roagă. Așadar, Adventul: așteptare a Bisericii, dar și mai înainte Venire, aproape "iminență", a celui care o atrage și o înțelege.

(După L'Osservatore Romano, 2 decembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat